Toon posts:

Aansluiten zeer vreemde 'utp' kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Een tijdje geleden kocht ik een cat6 grondkabel.Bij het aanleggen, afgelopen weekend, vond ik de kabel al wat zwaar, maar ik was eigenlijk wel blij met de zware kwaliteit. Totdat ik, nadat de kabel in installatiebuis was ingegraven, ik aan het strippen van de kabel toe was. Het lijkt meer op een stuurstroomkabel dan cat6....grrr
Affijn, omdat het al ingegraven is, wil ik erg graag dat ik toch nog iets van de kabel kan maken. Webwinkel waar ik het had gekocht, is offline.. |:(
De kleuren van de utp-achtige aders zijn rood/wit, blauw, groenwit, zwartwit, zwart, rood wit en geel.... Er zitten nog 6 dikke aders bij, maar die zijn te dik voor stekkers.
De gele, witte, zwart en rode ader zijn met z'n vieren bij elkaar gebundeld en afgeschermd van de overige adres.
Het is voor een tuinhuisje, dus volledige snelheid hoef ik echt niet te halen.Als iemand maar enig idee heeft en mij de goede kant op kan sturen, ben ik al erg blij..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Post eens een foto van de kabel en aders. Ook staat vaak op kabels geprint wat het type is, zet dat ook eens hier neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:27
Hoe je het nu omschrijft is het een dikke utp grondkabel. Een foto en type vermelding doen vaak wel meer duidelijk maken😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://goo.gl/photos/xJoZKbNLfH4wgoZy8

excuses, dacht dat ik onvoldoende karma had voor het album, maar het kan zo ook.
dit is zoals,kabel eruit ziet. Huidige aansluiting is erg traag/storingsgevoelig.Heb het op goed geluk (wel aan beide kanten gelijk) aangesloten. Het kabeltestertje vind het okay, maar dat is het niet.Geen coderingen op kabel zelf helaas. Omschrijving bon rept alleen over 'cat6 utp netwerkkabel kabel buiten' .

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2017 14:58 . Reden: fotocheck ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie helemaal geen twist in de aders, klopt dat?
Zo ja, dan is deze kabel niet geschikt voor hogere snelheden dan 10Mbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je in alle gevallen beter af bent die kabel uit de grond te trekken en te vervangen door *echte* CAT6 of nog beter, glasvezel.

Wat voor snelheden je ook met pijn en moeite over die kabel gaat halen, het blijft waarschijnlijk teleurstellen. Nu is het even balen maar straks heb je d'r plezier van. Stel dat je over 5 jaar toch denkt "hmmm, 10GBit naar mijn tuinhuisje is toch wel handig", ben je blij dat je nu de moeite hebt genomen de kabel te vervangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TommyboyNL er zit geen twist in...@unezra ben bang dat je gelijk hebt. Flink balen maar bedankt voor snelle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:01:
@TommyboyNL er zit geen twist in...@unezra ben bang dat je gelijk hebt. Flink balen maar bedankt voor snelle reacties
Als je niet wilt graven, zou je ook kunnen kijken of je het met WiFi op kunt lossen. Dat haalt tegenwoordig best fatsoenlijke snelheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

unezra schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:59:
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je in alle gevallen beter af bent die kabel uit de grond te trekken en te vervangen door *echte* CAT6 of nog beter, glasvezel.
Yep, dit. Deze kabel is compleet ongeschikt voor ethernet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:11
Heb je de kabel in een pvc buis gelgd? Zoja, nieuwe kabel halen, nieuwe kabel aan de oude vastmaken en erdoorheen trekken die handel, als je hem niet in een pvc buis gelegd hebt. Uitgraven en meteen de nieuwe kabel ingraven in een pvc buis. Als je toch bezig bent leg dan meteen een tweede pvs buis, je weet nooit wanneer dat handig is, maar als je het nodig hebt ben je blij dat je "vroeger" een tweede loze buis hebt gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:29
Marco1994 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:38:
Heb je de kabel in een pvc buis gelgd? Zoja, nieuwe kabel halen, nieuwe kabel aan de oude vastmaken en erdoorheen trekken die handel, als je hem niet in een pvc buis gelegd hebt. Uitgraven en meteen de nieuwe kabel ingraven in een pvc buis. Als je toch bezig bent leg dan meteen een tweede pvs buis, je weet nooit wanneer dat handig is, maar als je het nodig hebt ben je blij dat je "vroeger" een tweede loze buis hebt gelegd
Dan geen gewone pvc buis gebruiken maar op z'n minst hostalit buis ;)
En als je verstandig bent gewoon een grote(re) maat buis pakken, iets van 60 of 80mm (formaat afvoer/regenpijp) daar kan je nog genoeg bij doorheen leggen als je wilt in de toekomst.
Mogelijk wel wijsheid direct paar trekdraden doorheen te trekken, dat vergemakkelijkt het voor een volgende x kabeltjes e.d. trekken door die buis.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ook in een PVC pijp trouwens wel kijken of je buitenkabel kunt gebruiken, tenzij je die PVC pijp gegarandeerd van binnen droog kunt houden. Maar reken er op dat er water in terecht komt. Niet erg als je kabels daar tegen kunnen, wel vervelend als je na een paar jaar alsnog je kabels kunt vervangen. :)

Yet, glas is denk ik geen slechte optie. Wat minder storingsgevoelig en kan nog hogere snelheden aan. Zit je alleen met connectoren, die zijn er zelf wat minder makkelijk aan te zetten.

Bedenk me trouwens, als ik zit zou doen, zou ik hoewel glas mooi is, waarschijnlijk voor 2x CAT6 of CAT6A gaan, aan beide kanten een managed switch (Layer 2) en dan een LACP trunk d'r overheen. Zo'n switch kost nog geen 100 EUR en dan heb je het meteen goed. Wil je later naar 10GBit, hoef je alleen je switches te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Commentaren lijken me volledig terecht: Nieuwe kabel, moet echt twisted pair zijn. Gelijk dikke buis aanleggen om het doorheen te trekken.

Nog een opmerking: Op zich lijkt een solide watervaste kabel me geen slecht idee, maar ik zou de kabels even netjes via een wandcontactdoosje aansluiten. Dan heb je ook gelijk geen last meer van iets dikkere kabels en de harde kern die je in dergelijke kabels ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het hele idee van een PVC pijp gebruiken is dat je hem altijd later nog kan vervangen. Oftewel ik zou me nu nog niet druk maken over hoe het zal zijn als je 20gbit later eroverheen wil krijgen. (Al is cat6 wel redelijk normaal nu). Maar ook, waarom zou hij twee managed switches ah €100 erbij willen stoppen? Er zijn vast goede redenen voor, maar als hij gewoon een enkele ethernet aansluiting nodig heeft, zou ik geen switches erbij stoppen. Heeft hij er een paar nodig, koop dan een simpele domme switch. En wil je draadloos internet, dan koop je een access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank iedereen voor de reacties! Het wordt in ieder geval een echte cat6, gaat door de aangelegde pvc leiding. Dat moet de komende jaren wel volstaan.
Pagina: 1