Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi verbeteren, KPN glasvezel met experia box

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kranten
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02-2021
Situatie en vraag
Ik woon samen met zes andere personen in een studentenhuis. Sinds ongeveer een jaar hebben wij glasvezel van KPN, wat op de WiFi na erg goed bevalt. Het bereik en de snelheid ervan is erg slecht: op de tweede verdieping werkt het nauwelijks, maar ook op de eerste verdieping is de snelheid vaak te laag om fatsoenlijk op je laptop te kunnen werken.
Ik kwam erachter dat ik niet zomaar de KPN Experia Box kan vervangen, omdat we ook TV en telefonie via de box ontvangen. Omdat we met meer apparaten en personen dan een gemiddeld huishouden op de WiFi zitten, leek het me aannemelijk dat de Experia Box overbelast wordt, of is een andere oorzaak waarschijnlijker? Indien dit niet het geval is, wat is de beste setup om onze WiFi te verbeteren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- KPN experia box
- Twee switches, één op elke verdieping
- WiFi signaal booster, geeft geen merkbare verbetering.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Tweakers vond ik onder andere een linkje naar deze website: http://netwerkje.com/eigen-router. Ik kwam ook andere oplossingen tegen: WiFi-versterkers van KPN zelf, een systeem dat via elektriciteitskabels werkt, of de experia box het internet laten doorsluizen naar een sterkere router.
Ik zou alleen niet weten welke van deze oplossingen voor ons het beste zou werken, het draait puur om de kwaliteit van de WiFi, extra opties of mogelijkheden zijn niet nodig.

Beste antwoord (via kranten op 19-04-2017 15:08)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Koop je een kratje bier minder, sla een stapavond over, werk een paar uur extra en klaar ben je. :)
Dit is zo niet hoe studenten werken :P.

@kranten Mijn advies, nogmaals, vraag de nieuwste Experiabox van KPN en koop voor €49 zo'n extra punt. Ben je voor minder dan een tientje de man klaar en heb in het hele pand snel internet.

(snelle lelijk paint incoming)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HpXaAK7IAzrB60aGueKYvKKP/full.png

Alle reacties

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:20
Je kan de experiabox inderdaad vervangen. Meest bekende voorbeelden zijn mikrotik en ubiquiti routers.

Maar je kan er ook een los wifi netwerk naast opbouwen. Wederom met bijvoorbeeld ubiquiti unifi ap's.

• Balance
@kranten KPN heeft voor grote huizen een eigen wifi-versterker. Dit is een dual-band 802.11n/ac access point. Trek een kabel naar de eerste of tweede verdieping en sluit hem daar bekabeld aan.

Meer lees je hier: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Vertel ook even welke Experiabox je hebt

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40

Nox

Noxiuz

Met losse AP's kom je al een heel eind. Ik ga er vanuit dat jullie geen vlans hebben en gescheiden netwerken, alles is dus 'plat' en jullie kunnen elkaars chromecast, PC etc. zien.

Pak dan een paar simpele routers (zit je on a budget: TP-Link wr841n) en gebruik deze als AP. Schakel DHCP uit en gebruik een LAN poort, geef het ding een vast IP adres en voila. How-to staat op het forum.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je op de 1e verdieping al beroerd WiFi hebt en op de 2e verdieping helemaal niet meer, denk ik dat je er goed aan doet te investeren in 1 AP per verdieping, bedraad aangesloten.

Ubiquity hoor ik heel goede geluiden over en voor de prijs hoef je het niet meer te laten:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Heb je nog wel een switch nodig, kost je een paar tientjes. (Ga ik er net als Nox ook vanuit dat je netwerk verder compleet plat is. Hoewel die dingen volgens mij ook meerdere SSID's uit kunnen zetten, met wat geluk ieder in een eigen vlan zodat je zelf je eigen netwerkje kunt bouwen.

Ik zou iig niet snel gaan voor een totale low-budget oplossing. Dat lijkt leuk want goedkoop, maar in the end wil je iets dat *werkt* en met 6 studenten kost je dat een paar tientjes per student. Koop je een kratje bier minder, sla een stapavond over, werk een paar uur extra en klaar ben je. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinF schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:55:
Vertel ook even welke Experiabox je hebt
Dat ja. De Experiabox 10 is best goed, vergelijkbaar met pakweg een Asus AC66U/Netgear R7000 op dezelfde plek. Dat vervangen voor betere WiFI heeft zelden zin, je moet eerder constateren dat het simpelweg niet op de juiste plek hangt om jouw huis van WiFi te voorzien en in plaats daarvan een of meerdere AP's op betere plek(ken) inzetten.

Experiabox 9 en ouder hebben beroerde single-band 2.4GHz WiFi waar ik m'n kat nog niet vanaf zou schoppen. Vervangen zou hier veel helpen, maar zoals gezegd zou een 10 al een enorme vooruitgang zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord

• Balance
Koop je een kratje bier minder, sla een stapavond over, werk een paar uur extra en klaar ben je. :)

@kranten Mijn advies, nogmaals, vraag de nieuwste Experiabox van KPN en koop voor €49 zo'n extra punt. Ben je voor minder dan een tientje de man klaar en heb in het hele pand snel internet.

(snelle lelijk paint incoming)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HpXaAK7IAzrB60aGueKYvKKP/full.png

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Balance schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:57:
[...]

Of je doet het *echt* goed, gooit d'r 3 Ubiquities in en hebt snel en fatsoenlijk netwerk zonder er ooit nog naar om te hoeven kijken.

Als student leer je toch ook met geld om gaan en prioriteiten stellen? Dan moet TS maar bedenken wat een hogere prioriteit heeft, bier drinken of een fatsoenlijk netwerk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:34:
[...]

Of je doet het *echt* goed, gooit d'r 3 Ubiquities in en hebt snel en fatsoenlijk netwerk zonder er ooit nog naar om te hoeven kijken.
Wat is er mis met de KPN wifi versterker? Waarom zou dat niet *echt* goed zijn?

• kranten
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02-2021
@RobinF @dion_b

Ik heb de Experiabox 9, dus die upgraden zou al kunnen helpen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Als student leer je toch ook met geld om gaan en prioriteiten stellen? Dan moet TS maar bedenken wat een hogere prioriteit heeft, bier drinken of een fatsoenlijk netwerk.
Mwoeah... een Experiabox 10 en een KPN WiFi Versterker geven je zelfde WiFi dekking en throughput als twee stuks UniFi AC Pro, voor 1/6 van de prijs (ervan uitgaande dat je KPN zo ver kunt krijgen die 9 voor een 10 om te wisselen). Enige wat je mist is centraal beheer en de fast handovers.

Dat eerste valt wmb vierkant in categorie 'nice to have' en zou bij mij met welgeteld twee AP's als eerste afvallen als ik geld harder nodig had voor bier - niets wat je zelf niet kunt doen in paar minuten. De fast handovers (of ueberhaupt iets meer dan hopen dat een client slim genoeg is om naar andere AP te gaan) is een groter gemis, maar dan nog: als ik nog van studiefinanciering rond moest komen (laat staan nu dat niet meer bestaat...) zouden die handovers m'n achterste kunnen roesten. Voor EUR 280 (2x UniFi AC Pro) koop je heel wat bier :z

Oslik blyat! Oslik!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Bier drinken.

Daarom: wr841n's inzetten :P Voor 2 tientjes p.s. kopen met retourmogelijkheid. Werkt wel, als het echt niet werkt kan het altijd nog terug :o

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nox schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:02:
[...]

Bier drinken.

Daarom: wr841n's inzetten :P Voor 2 tientjes p.s. kopen met retourmogelijkheid. Werkt wel, als het echt niet werkt kan het altijd nog terug :o
2.4GHz only. Kan goed gaan, kan ook na verstrijken retourtermijn de mist in gaan, heb je alsnog acht bier over de balk gesmeten. Nee, dat is een biertje teveel bezuinigd.

Oslik blyat! Oslik!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
2 tientjes is 48 bier :)

Ik zou voor een 2e, bedraad AP gaan op de 3e verdieping, en kijken of je een beter AP van KPN kan krijgen met 5GHz support, dualband, het liefst met 802.11ac.

[ Voor 77% gewijzigd door borft op 17-04-2017 08:45 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:39:
[...]

2.4GHz only. Kan goed gaan, kan ook na verstrijken retourtermijn de mist in gaan, heb je alsnog acht bier over de balk gesmeten. Nee, dat is een biertje teveel bezuinigd.
Heb je ze wel eens getest? die dingen hebben magie aan boord. In de meest beroerde omgevingen die ik ken hebben ze alsnog 70+ mbps aan throughpout :P

Vraag me niet hoe, maar het werkt. Die paar disconnects af en toe... dan pak je een biertje :*)

Pagina: 1