Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35
Bij ons op het werk is een reorganisatie aanstaande.
Nu heb ik het sterke vermoeden dat we allemaal terug mogen solliciteren op onze (net iets veranderde) functie. Maar ik weet helemaal niet of ik dat wel wil.
We hebben best een goede afvloeiingsregeling, en er is al zoveel veranderd dat ik al helemaal niet meer doe waar ik voor aangenomen ben en wat ik leuk vind. En dit dreigt nog verder te verschuiven.

Dus mijn vraag is: ben ik verplicht om bij mijn werkgever te solliciteren, en mag ik dit ook weigeren als de voorwaarden of werkzaamheden mij niet bekoren!?

(ik heb hier op gegoogeld, maar kon niet echt relevante dingen vinden.)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lijkt me dat je altijd vrij bent om te doen wat je wilt, als je ontslag neemt mag dat ook gewoon?
Als je kans hebt op werk elders en dat sluit beter bij het geen dat je leuk vindt, dan zou ik alles op alles zetten en alvast gaan solliciteren en kijken of daar kansen voor je liggen.

Succes, lijkt me een vervelende situatie om in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Als er een reorganisatie is, is er waarschijnlijk ook een sociaal plan. Het is gebruikelijk dat dit hierin is opgenomen.

Op het moment dat iemand er volledig op eigen initiatief voor kiest niet te solliciteren, is het gebruikelijk dat je solliciteert op een passende functie binnen het bedrijf. Als die er niet is of als je niet in aanmerking komt, kun je in een afvloeiingsregeling terechtkomen. Als je er echter zelf voor kiest al te solliciteren, is het niet gebruikelijk dat je ook gebruik kan maken van de regeling. Maar nogmaals, eea is afhankelijk van een evt sociaal plan.

Anders even informeren bij een vakbond als je daar bent aangesloten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Meestal werkt het zo bij solliciteren op eigen functie dat je vrij bent om dit niet te doen. Mocht het bedrijf echter echt niet van je af willen dan kan het zijn dat je "gewoon" geplaatst wordt. Dit kun je dan niet weigeren. Wat je dan kunt doen is ontslag nemen, maar dan kun je heen gebruik maken van het sociaalplan. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 11:46 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Arjan90 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:53:
Als er een reorganisatie is, is er waarschijnlijk ook een sociaal plan. Het is gebruikelijk dat dit hierin is opgenomen.

Op het moment dat iemand er volledig op eigen initiatief voor kiest niet te solliciteren, is het gebruikelijk dat je solliciteert op een passende functie binnen het bedrijf. Als die er niet is of als je niet in aanmerking komt, kun je in een afvloeiingsregeling terechtkomen. Als je er echter zelf voor kiest al te solliciteren, is het niet gebruikelijk dat je ook gebruik kan maken van de regeling. Maar nogmaals, eea is afhankelijk van een evt sociaal plan.

Er is een sociaal plan.

Hier wil ik uiteraard gebruik van maken, ik ga toch een onzekere toekomst te gemoed (vast - tijdelijk contract etc.)

Ben uiteraard niet lid van de vakbond.
Sitelabs schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:53:
Meestal werkt het zo bij solliciteren op eigen functie dat je vrij bent om dit niet te doen. Mocht het bedrijf echter echt niet van je af willen dan kan het zijn dat je "gewoon" geplaatst wordt. Dit kun je dan niet weigeren. Wat je dan kunt doen is ontslag nemen, maar dan kun je heen gebruik maken van het sociaalplan. Succes!
Ben ook bang dat ik in de situatie terecht kom, dat ik 'moet' blijven. En alleen op eigen initiatief weg mag, en bijbehorende onzekerheid.
CurtPoindexter schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:56:
Wat zei het bedrijf zelf toen je dit vroeg?
Het is 'officieel' nog niet bekend :+

Ik werk nu 4 dagen, kunnen ze je gaan verplichten om te solliciteren op een functie voor 5 dagen? Of een functie voor minder salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik zou het sociaal plan raadplegen, hierin zouden alle voorwaarden moeten staan en je werkgever dient je hierin inzage te geven als het jou ook betreft (en dat begrijp ik uit je verhaal). Informeer desnoods bij je rechtsbijstand, maar ook zij zullen het sociaal plan willen zien. Veel meer advies kunnen we m.i. niet echt geven.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:20
mhr-zip schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:05:
[...]

Er is een sociaal plan.

Hier wil ik uiteraard gebruik van maken, ik ga toch een onzekere toekomst te gemoed (vast - tijdelijk contract etc.)

Ben uiteraard niet lid van de vakbond.

[...]

Ben ook bang dat ik in de situatie terecht kom, dat ik 'moet' blijven. En alleen op eigen initiatief weg mag, en bijbehorende onzekerheid.

[...]

Het is 'officieel' nog niet bekend :+

Ik werk nu 4 dagen, kunnen ze je gaan verplichten om te solliciteren op een functie voor 5 dagen? Of een functie voor minder salaris?
Een hele poos terug moest ik als chauffeur ook solliciteren op mijn eigen functie. Want met veel bombarie werd het het autobedrijf in leidschendam. Ik kan mij niet heugen ook echt een sollicitatie brief oid geschreven te hebben, maar in principe was ik 'aangenomen'. Ik heb echter vriendelijk bedankt en ben toen in goed overleg in het postkantoor vlak bij huis gaan werken. Totdat het contract uiteraard niet verlengd werd.

Ofwel, een doel van dergelijke procedures is het herinrichten van het bedrijf. Functies en werktijden kunnen dus ook veranderen, bijv. van 4 naar 5 dagen. Hoe dan ook heb je nu een contract wat niet zo maar ontbonden kan worden, ook kan je natuurlijk niet verplicht worden te solliciteren (hebben zij ook niets aan, onwelwillende werknemers). Desalnietteplus, op een of andere manier zal het huidige contract gehonoreerd moeten worden, bijvoorbeeld door een afvloeingsregeling.

Punt van het verhaal is. Het is even onzeker, maar je kan de situatie enigzins in eigen hand nemen door wel/niet te solliciteren en evt gebruik te maken van regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat je "moet" staat in je contract. Al het andere kunnen ze je vragen/aanbieden/proberen aan te smeren, maar dat ben je niet verplicht.

Zie ook: https://www.arbeidsrechte...rekregeling-reorganisatie

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:35
CurtPoindexter schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:56:
Wat zei het bedrijf zelf toen je dit vroeg?
heb soms het idee dat mensen deze tekst onder een sneltoets hebben zitten... vermoeiend (vind ik)

Ookal heeft hij/zij het gevraagd, kan het topic ook gebruikt worden als second opinion / ervaringen opdoen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Je hebt het over dat de nieuwe functie net anders is.
Er is dus grote kans, dat iedereen met oude functie overbodig wordt beschouwd en eerst wordt ontslagen.
En dat ze daarna pas nieuwe circus doen voor solliciteren op de iets vernieuwde functie, op die manier kunnen ze afspiegeling vermijden.

Dan heb je wel een heel ander verhaal en hoef je ook geen functie meer te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

ybos schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:20:
[...]

heb soms het idee dat mensen deze tekst onder een sneltoets hebben zitten... vermoeiend (vind ik)

Ookal heeft hij/zij het gevraagd, kan het topic ook gebruikt worden als second opinion / ervaringen opdoen van anderen.
Daarnaast kan ik me in deze situatie voorstellen dat je dit soort vragen niet wilt stellen voordat je goed bent geïnformeerd. Je laat met dit soort vragen je intentie duidelijk blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
bangkirai schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:08:
Er is dus grote kans, dat iedereen met oude functie overbodig wordt beschouwd en eerst wordt ontslagen.
En dat ze daarna pas nieuwe circus doen voor solliciteren op de iets vernieuwde functie, op die manier kunnen ze afspiegeling vermijden.

Dan heb je wel een heel ander verhaal en hoef je ook geen functie meer te accepteren.
Of de functie net anders is, kan TS nog niet weten. Officieel is er nog niets bekend dus de info die hij wel heeft zal uit de wandelgangen komen?

Opnieuw moeten solliciteren op je eigen functie vind ik ook wat vaag. Je bent immers in dienst en als ze eerst iedereen willen ontslaan dan moeten ze eerst heel wat onslagvergunningen regelen? Krijgen ze daarvoor wel toestemming als je vervolgens weer gewoon in dienst kan komen? Het hele verhaal lijkt mij een manier om arbeidsvoorwaarden negatief te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Net zelf ook een reorganisatie achter de rug.

Mijn functie werd bestempeld als ingrijpend gewijzigd. Heel het team kreeg voor deze functie een plaatsingsgesprek. Hierna werd je of geplaatst of je kwam in het sociaal plan. Er was wel ruimte voor medewerkers die het niet zagen zitten om wat te regelen. Zij waren dan wel geschikt maar zijn in onderling overleg niet geplaatst.

Andere functies in het bedrijf bleven gelijk en hier was dus iedereen automatisch geplaatst. Echter door een vermindering van functies werd er hier gebruik gemaakt van het afspiegelingsprincipe. Hier was dus ook geen keuze om de functie niet te accepteren, omdat er geen plaatsing aan vooraf ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
mhr-zip schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:31:
Bij ons op het werk is een reorganisatie aanstaande.
Nu heb ik het sterke vermoeden dat we allemaal terug mogen solliciteren op onze (net iets veranderde) functie. Maar ik weet helemaal niet of ik dat wel wil.
We hebben best een goede afvloeiingsregeling, en er is al zoveel veranderd dat ik al helemaal niet meer doe waar ik voor aangenomen ben en wat ik leuk vind. En dit dreigt nog verder te verschuiven.

Dus mijn vraag is: ben ik verplicht om bij mijn werkgever te solliciteren, en mag ik dit ook weigeren als de voorwaarden of werkzaamheden mij niet bekoren!?

(ik heb hier op gegoogeld, maar kon niet echt relevante dingen vinden.)
Wtf een reorganisatie en daarna vergelijkbare functies? Dit is iets voor je rechtsbijstand. En jij bent helemaal niks verplicht, je werkgever is verplicht om je passende alternatieve functie te bieden. En die is hier gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:15
Arjan90 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:53:

Ik heb wel eens een regeling gehad waarbij je kon kiezen, of cursussen/trainingen om te helpen een nieuwe baan te vinden, of een zak(je) met geld als je zelf een nieuwe baan zocht. Hangt er maar net vanaf wat er precies in het sociaal plan staat.

(overigens was deze regeling bij een reorganisatie waarbij we niet konden solliciteren; per leeftijdsklasse en functie gingen gewoon de x laatst binnengekomen medewerkers eruit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 11:46 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Solliciteren op je eigen functie is best raar, zelf al is hij iets gewijzigd. Bij ons zijn dit dingen waar een or heel erg op let. Het zou dus kunnen dat de or zegt in hun advies: ja dahaag lijkt te veel iedereen is gewoon geplaatst! Dan kun jij er dus niet uit.

Als je wel moet solliciteren hoef je dat natuurlijk niet te doen. Ik denk wel dat veel bedrijven regels hebben omtrent het plaatsen/accepteren van passende functies, maar dat verschilt denk ik per bedrijf. Wij reorganiseren redelijk vaak en ik heb dat nog nooit gezien.

Mijn verwachting is dat de sociale plannen slechter en slechter worden komende jaren. Dat, gecombineerd met de goede arbeidsmarkt op dit moment, maakt dat het volgens mij wel een goed idee is om van dit soort kansen gebruik te maken (als je een beetje schaars profiel hebt natuurlijk).
Anoniem: 11193 schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:15:
[...]

Daarnaast kan ik me in deze situatie voorstellen dat je dit soort vragen niet wilt stellen voordat je goed bent geïnformeerd. Je laat met dit soort vragen je intentie duidelijk blijken.
De vraag is of dat erg is. Hangt erg van de cultuur van het bedrijf af, maar ik kan me maar zo voorstellen dat ze, als je weg wil, dat ook prima kunnen regelen. Mensen die weg willen gaan toch weg, nu kun je er als bedrijf wat rekening mee houden, niemand is onvervangbaar. Het enige nadeel is dat je een vergoeding moet krijgen, maar ik denk dat er zat bedrijven zijn die dat ook prima snappen.

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 19-04-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Iedereen super bedankt voor alle input.

Ik weet idd nog niet alles. Maar ik heb 50% kans dat ik straks op een ochtend een kantoor wordt binnen geroepen en ongetwijfeld gevraagd of ik rechts onderin even wil tekenen. Ik wil daar wel een beetje voorbereid zitten.

Deze reorganisatie is nodig door het beleid van de voorgaande jaren. Gaan we wel reorganiseren, maar passen we het beleid niet aan. Wat heeft het voor nut om te blijven.

Ik zal proberen later in de week nog wat meer inhoudelijk te reageren. Nu is het laat, en ik moet morgen vroeg weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
bangkirai schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:08:
Deze truc is al enige tijd in omloop en wint nog altijd aan populariteit om werknemersbescherming uit het arbeidsrecht te omzeilen. Er zijn recent echter wat rechterlijke uitspraken geweest die werkgevers terugfluiten. Ook het UWV kan ertoe bewogen worden kritischer te kijken naar de ontslagvergunning.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2017 23:10 ]

Pagina: 1