Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aan te raden zwaar gebruik laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tot op heden al jaren lang voorzien van MacBooks. Ik wil nu voor privé gebruik van m'n huidige MacBook af omdat ik eigenlijk voornamelijk in terminal zit en VMs draai. Ik wil nu voornamelijk een Linux distro gaan draaien en daarnaast Windows als secundair OS.

Ik ben zelf al een beetje aan het zoeken geweest maar ben te lang uit de hardware scène geweest om nog iets nuttigs er over te kunnen zeggen. Hiervoor zou ik graag jullie hulp inschakelen. 🙂 Help deze ouwe Apple-rot over naar een Linux bak. 😉

Use cases:
- VMs draaien ivm cross platform testing en sandboxed draaien van services. Zonder problemen meerdere VMs naast elkaar draaien.
- (Web)development
- Adobe software
- Heel af en toe gaming. (Meer uit nieuwsgierigheid van de nieuwere games)
- Linux / Windows
- primair werkstation

Budget: max 2000, des te minder des te beter natuurlijk.

Alvast vriendelijk bedankt! 🙂

Alle reacties

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

Is het niet verstandig om een beste van een xeon systeem te nemen en dan een qaud core laptop. want met 4 cores en 8 threads ga je niet echt verkomen ;) . met je desktop kun je dan bizar veel vms dreinen en met de laptop voor school kan je 2 vms doen (Windows + 2x vms )
B.v
Dekstop
Laptop

[ Voor 11% gewijzigd door Sweatleek op 15-04-2017 12:58 ]

confused reality

Verwijderd

Topicstarter
Hi @Sweatleek! Bedankt voor je antwoord! Ik heb geen laptop voor school nodig, gezien ik al bijna 10 jaar klaar ben met school. ;) Ik heb een laptop nodig als primair werkstation omdat ik thuis sowieso vaak in de woonkamer op de bank nog even wat werk verricht en daarnaast heb ik m'n laptop zo nu en dan op verschillende locaties nodig. Op mijn werkkamer thuis zal ik nog wel tzt twee monitoren willen + tobo en muis zodat ik iets prettiger een langere tijd kan werken op m'n laptop. :)

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:06:
Hi @Sweatleek! Bedankt voor je antwoord! Ik heb geen laptop voor school nodig, gezien ik al bijna 10 jaar klaar ben met school. ;) Ik heb een laptop nodig als primair werkstation omdat ik thuis sowieso vaak in de woonkamer op de bank nog even wat werk verricht en daarnaast heb ik m'n laptop zo nu en dan op verschillende locaties nodig. Op mijn werkkamer thuis zal ik nog wel tzt twee monitoren willen + tobo en muis zodat ik iets prettiger een langere tijd kan werken op m'n laptop. :)
:9 Gewoon te jong ingeschat (completen *wink wink*) . Mmm dan zouw ik je aan raden gewoon un qaud core laptop paken van 16GB en vervolgens zelf 32 van maken. Het is wel jamer want onder de 2000 euro heb je eigelijk allen maar (gaming) laptops met redelijke specs

max 16 GB maar dan heb je wel een 4k scherm
pricewatch: HP 15-ax251nb

[ Voor 5% gewijzigd door Sweatleek op 15-04-2017 13:27 ]

confused reality

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er al wel erg goed uit! Aardige specs voor een aardige prijs. Het 4K scherm is ook een welkome toevoeging. Deze gaat zeker in m'n lijstje! Thanks!

Overigens, ik zie het net dat deze SSD + HDD heeft, dat ben ik vergeten te vertellen dat dat ook een pre is, maar lijkt mij logisch bij een gewenste setup als die van mij.

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:19:
Dat ziet er al wel erg goed uit! Aardige specs voor een aardige prijs. Het 4K scherm is ook een welkome toevoeging. Deze gaat zeker in m'n lijstje! Thanks!

Overigens, ik zie het net dat deze SSD + HDD heeft, dat ben ik vergeten te vertellen dat dat ook een pre is, maar lijkt mij logisch bij een gewenste setup als die van mij.
Je zou er altijd meer bij kunnen doen en eventueel een externe HDD. ik zou die ander afraden aangezien die een aztery toetsenbord heeft
pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-75TH

confused reality

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sweatleek schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:56:
Is het niet verstandig om een beste van een xeon systeem te nemen en dan een qaud core laptop.
Why not both? Er zijn laptops met mobiele Xeon processoren.

Ik draai overigens VMWare workstation op zowel mijn laptop en desktop en dat gaat prima. Mijn laptop heeft een Core i7 met 4c/8t en die heeft het nooit heel zwaar. Vooral het geheugen heb je veel van nodig, net als opslag.

Mijn desktop gebruik ik dan voor echt zwaar werk, die heeft ook een i7 maar dan met 6c/12t. Die heeft ook veel meer geheugen aan boord. Het grootste voordeel is dat meer VM's tegelijk aan kunnen staan, puur omdat er meer geheugen is.

Deze laptop zou je als basis kunnen nemen: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V50ET

Ik zou wel de 500GB normale harde schijf even inruilen voor een SSD. Er zit 8GB geheugen in welke je kan uitbreiden tot 64GB (4x8GB). Je houdt in je budget 600 euro over, dat is genoeg geld voor een SSD en het geheugen. Prima voor virtualisatie zou ik zeggen.

De HP Zbook reeks is ook gecertificeerd voor Linux. HP heeft voor RHEL (en indirect CentOS), Ubuntu en SUSE driver pakketten op hun site staan. Deze drie samen zijn helemaal supported door HP.

De laptop is wat minder voor gaming, de Quadro M1000M is ongeveer gelijk aan een GTX 960M in games.

• Sweatleek

Sweatleek

CMD-Snake schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:23:
[...]

Why not both? Er zijn laptops met mobiele Xeon processoren.

Ik draai overigens VMWare workstation op zowel mijn laptop en desktop en dat gaat prima. Mijn laptop heeft een Core i7 met 4c/8t en die heeft het nooit heel zwaar. Vooral het geheugen heb je veel van nodig, net als opslag.

Mijn desktop gebruik ik dan voor echt zwaar werk, die heeft ook een i7 maar dan met 6c/12t. Die heeft ook veel meer geheugen aan boord. Het grootste voordeel is dat meer VM's tegelijk aan kunnen staan, puur omdat er meer geheugen is.

Deze laptop zou je als basis kunnen nemen: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V50ET

Ik zou wel de 500GB normale harde schijf even inruilen voor een SSD. Er zit 8GB geheugen in welke je kan uitbreiden tot 64GB (4x8GB). Je houdt in je budget 600 euro over, dat is genoeg geld voor een SSD en het geheugen. Prima voor virtualisatie zou ik zeggen.

De HP Zbook reeks is ook gecertificeerd voor Linux. HP heeft voor RHEL (en indirect CentOS), Ubuntu en SUSE driver pakketten op hun site staan. Deze drie samen zijn helemaal supported door HP.

De laptop is wat minder voor gaming, de Quadro M1000M is ongeveer gelijk aan een GTX 960M in games.
en waarom dan geen pentuim met 4 cores? Xeon is en product naam en blijft 4/8 c/t (mobiel dan niet desktop)dus je hebt er vrij weinig aan maar je betaalt er gewoon meer voor. een I7 vs Xeon M die gelijk zijn in GHz zal je gewoon geen verscheel zien. En aangezien het een Xeon is vragen bedrijven 2 keer zo veel.

Xeons arnt are made from magic star stuff :N

confused reality

• CMD-Snake
Sweatleek schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:54:
een I7 vs Xeon M die gelijk zijn in GHz zal je gewoon geen verscheel zien. En aangezien het een Xeon is vragen bedrijven 2 keer zo veel.
Xeon is een merknaam, net als Pentium. Maar er zijn wel echte verschillen te vinden.

Er zijn verschillen tussen de modellen (Core i7 6700HQ en Xeon 1505M): https://ark.intel.com/nl/compare/88967,97463

Uit bovenstaande vergelijking zie je overigens dat de mobiele Xeon een paar honderd MHz sneller is en een hogere turbo heeft.

De Xeon modellen delen inderdaad zaken met de Core i7 tegenhangers, maar voor bepaalde workloads zijn ze beter geschikt. Xeons kunnen ook overweg met ECC geheugen en hebben meer L3 Cache tot hun beschikking. Ook voor virtualisatie doeleinden hebben Xeons een voordeel omdat ze meer ondersteunen.

Laptops komen voorlopig niet boven de 4c/8t uit, vermoedelijk mede door de beperkingen van een kleinere behuizing. Maar er is weldegelijk verschil tussen de CPU's waar je uit kan kiezen.

Buiten de features om, Xeons zijn de best gelukte CPU's uit het bak proces. Daar zit ook echt wel verschillen.

• Sweatleek

Sweatleek

CMD-Snake schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:32:
[...]

Xeon is een merknaam, net als Pentium. Maar er zijn wel echte verschillen te vinden.

Er zijn verschillen tussen de modellen (Core i7 6700HQ en Xeon 1505M): https://ark.intel.com/nl/compare/88967,97463

Uit bovenstaande vergelijking zie je overigens dat de mobiele Xeon een paar honderd MHz sneller is en een hogere turbo heeft.

De Xeon modellen delen inderdaad zaken met de Core i7 tegenhangers, maar voor bepaalde workloads zijn ze beter geschikt. Xeons kunnen ook overweg met ECC geheugen en hebben meer L3 Cache tot hun beschikking. Ook voor virtualisatie doeleinden hebben Xeons een voordeel omdat ze meer ondersteunen.

Laptops komen voorlopig niet boven de 4c/8t uit, vermoedelijk mede door de beperkingen van een kleinere behuizing. Maar er is weldegelijk verschil tussen de CPU's waar je uit kan kiezen.

Buiten de features om, Xeons zijn de best gelukte CPU's uit het bak proces. Daar zit ook echt wel verschillen.
Ja en nee. je hebt wel een punt en die van mij is slecht uitgelegd. de goedkoopste Xeon laptop gaat voor 2100 euro. en een redelijke I7 en Gpu gaat voor zoon 1300 euro. En is ECC echt nodig voor een laptop :/.
Maar je hebt inderdaad wel en punt allen in dit scenario lijkt het me niet verstandig. om meer dan gewild uit te geven om vervolgens minder terug tekrijgen.

confused reality

• CMD-Snake
Sweatleek schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:39:
je hebt wel een punt en die van mij is slecht uitgelegd. de goedkoopste Xeon laptop gaat voor 2100 euro. en een redelijke I7 en Gpu gaat voor zoon 1300 euro.
Bij laptops koop je een totaal pakket. Die laptop met een Xeon zal een workstation laptops zijn van HP of Dell. Dat zijn kwalitatief erg hoogwaardige laptops, een laptop van 1300 euro zal echt niet daaraan gaan tippen. Die workstation laptops zijn wel gemaakt met een specifiek doel wat niet voor iedereen is. Voor zwaar werk zijn ze wel erg geschikt en gaan dan ook jaren mee.

• Sweatleek

Sweatleek

CMD-Snake schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:49:
[...]

Bij laptops koop je een totaal pakket. Die laptop met een Xeon zal een workstation laptops zijn van HP of Dell. Dat zijn kwalitatief erg hoogwaardige laptops, een laptop van 1300 euro zal echt niet daaraan gaan tippen. Die workstation laptops zijn wel gemaakt met een specifiek doel wat niet voor iedereen is. Voor zwaar werk zijn ze wel erg geschikt en gaan dan ook jaren mee.
Je hebt ook gewoon workstation laptop van dell of hp met een i7 er in. je hoeft niet perse een Xeon te nemen. want meen wilt ook andere dingen gaan doen met zijn laptop. ook heeft hij of zij een budget van max 2000 en de tegoed koper de beter. Ook geeft de TS aan dat hij adobde wilt gaan gebruiken en af en toe gamen. Dus je moet dan haast wel bijna een laptop nemen met een gpu. aan gezien die applicaties daar wel degelijk gebruik van maken. hoeft niet perse een gaming grade laptop tezijn maar iets met een gpu is goed (geen intel HD grafics).

confused reality

Verwijderd

De hjer genoemde Asus en Acer laptop vallen in elk geval af. Die hebben beiden slechts 1 HDMI (1.4) aansluiting. Dus daar ga je geen 2 monitors op kunnen aansluiten (ook geen 1 4k @ 60Hz exemplaar).

Maar er zijn er genoeg met 2x displayport of 1x displayport + hdmi.
Pagina: 1