Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Ik ben wat aan het experimenteren met een Raspberry Pi 3 en LibreELEC (Kodi). Ik zou graag de Pi starten met een afstandsbediening. Daarvoor zoek ik de "beste" oplossing. Ik heb wat verstand van linux, durf een soldeerbout aan te raken, maar ik ben geen electrotechnicus.

De puzzels waar ik aan gedacht heb en in het kort wat ik er op gevonden heb:
  1. Pi start automatisch als de TV start op basis van een signaal op de HDMI kabel.
    De TV start wel automatisch als ik de Pi aanzet. Omgekeerd heb ik geen enkele informatie kunnen vinden. Ik gebruik een Samsung met CEC ondersteuning. De CEC werkt overigens prima en geeft de signalen van de afstandbediening netjes door naar de Pi.
  2. Misschien kan er iets gedaan worden door een infrarood ontvanger op de "run" aansluiting te plaatsen.
    Ik vermoed dat dit kan werken voor het aanzetten. Nadeel is dat als dit werkt, de Pi een reset krijgt wanneer je hem uit probeert te zetten. Bovendien vermoed ik dat je een batterij nodig hebt om een eventuele ontvanger zijn werk te laten doen. Kortom verre van optimaal.
  3. Mogelijk kan een USB-poort gebruikt worden om een ontvanger in te steken.
    Op de USB-poort kan in ieder geval een extra infrarood- of een radiografische-ontvanger/dongle geplaatst worden. Deze werkt als de Pi aan staat. Als de Pi uit staat, staat er waarschijnlijk gewoon geen stroom op de USB-poort en dus kan de Pi ook nooit gestart worden. Dit is echter mijn veronderstelling en dit heb ik nergens bevestigd gezien.
  4. Iets op de GPIO headers
    Het is goed mogelijk om een infrarood ontvanger aan te sluiten. Ik vermoed echter dat dit niet werkt als de Pi uit staat.
    Ik vond ook dat je pin 5 en GND zou kunnen gebruiken om een infraroodontvangen op aan te sluiten. Hoe dat precies moet weet ik dan weer niet.
    Verder bestaat er een Remote Pi Board. Geen idee waarom dit product wel zou werken en wat er dan bijzonder aan is. Ik kan verder ook geen andere varianten vinden.
  5. Pi aansluiten op USB van televisie
    Dit was eigenlijk een oplossing die ik pas las tijdens het schrijven van dit stuk. Ik heb geen idee of dit werkt. Een USB-poort levert 5 volt, maar ik weet niet of hij 2,5 ampere haalt.
Zijn er formuleden die hier ook mee bezig zijn geweest en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:19

Pinobigbird

doesn't share food!

Waarom laat je de Raspberry Pi niet 24/7 aan staan? Iedere aankoop die je doet kost meer dan de energie die de RPi verbruikt.
Verder is het natuurlijk wel een leuk projectje voor een tweaker, maar ik kan je niet helpen met de puzzel :)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Niet online
Ik heb zonet een USB-kabel gevonden en die aangesloten op de TV. Op mijn Samsung levert dat eigenlijk te weinig op want ik krijg de waarschuwing dat er te weinig stroom is. Hij doet het echter wel. Op een LG lijkt er wel voldoende stroom te zijn.
Nu maar eens kijken of dit in de praktijk geen problemen oplevert. Met name het afsluiten gebeurt natuurlijk niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Niet online
Dubbele post...

[ Voor 94% gewijzigd door shuyg op 15-04-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
shuyg schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:44:
Ik heb zonet een USB-kabel gevonden en die aangesloten op de TV. Op mijn Samsung levert dat eigenlijk te weinig op want ik krijg de waarschuwing dat er te weinig stroom is. Hij doet het echter wel. Op een LG lijkt er wel voldoende stroom te zijn.
Nu maar eens kijken of dit in de praktijk geen problemen oplevert. Met name het afsluiten gebeurt natuurlijk niet netjes.
Dat gaat op ten duur geheid problemen opleveren. Consistent je Pi verkeerd afsluiten (zo vaak als dat je je televisie aan en uit zet) zorgt ooit voor data corruptie. Is dit bordje niet wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:07
Optie 6: Pi aanlaten staan zoals hierboven ook word vermeld. Het verbruik ligt idle rond de 2W, kosten per jaar: +-2,5 euro. Ik gebruik ook een samsung TV met een pi eraan. Zodra kodi de screensaver activeerd gaat de tv uit en vice versa. Met een skin die toelaat om het hoofdmenu aan te passen kan je dan een menu item aanmaken die de screensaver activeerd met als gevolg dat de tv via cec uitschakeld.
Pagina: 1