Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

alleen wifi downstream traag

Pagina: 1
Acties:

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
Hallo beste mensen,
Ik zit al een hele tijd te klooien (router updaten, apparaten erafgooien, etc) maar kom er toch niet uit.

Ik heb het volgende probleem met mijn internetverbinding (caiway glasvezel, 90 mbit). Bedraad haal ik ca. 95 up en down, geen probleem dus.
Met wifi (netgear r7000) haal ik up nu (3 meter van router) 90,52, ook prima dus, maar downloadsnelheid is maar 25.

Ik begrijp het dus niet helemaal, want download is wel volle bak, de snelheid is er dus wel?
Heb wat kanalen proberen te veranderen, routerupgrade, alles wat in mijn vermogen ligt, maar het lukt maar niet.
Kan iemand mij een hint geven waar ik moet zoeken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Maak je nog gebruik van andere apparatuur?
Heb je al een keer het netwerk vergeten en opnieuw toegevoegd?
Hoe staat WiFi ingesteld (beveiliging/kanalen/etc.)?
Met welke snelheid is je pc/laptop draadloos verbonden?
Welke WiFi adapter zit in je pc/laptop?
Drives van je adapter ook bijgewerkt?
Hoe test je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JFK1
heb het netwerk vergeten en opnieuw ingesteld, alle kabels uit router gegooid etc. en dan opnieuw geprobeerd, maar snelheid down op laptop en iphone komt niet boven 22 (met speedtest site/app)

Zit op Kanaal 36 + 40 + 44 + 48(P)
Beveiliging WPA2-PSK [AES]

Draadloos up dus 22, down 95
updates zijn allemaal geinstalleerd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien WiFi half-duplex is en alle signalen up- en downstream in exact zelfde kanalen plaatsvindt is dit wel opvallend asymmetrisch en is het onwaarschijnlijk dat het aan verstoring oid ligt. Feit dat minstens twee clients zelfde gedrag vertonen geeft aan dat het niet aan de laptop alleen ligt.

Kun je aangeven met welke link rate(s) de clients verbonden zijn? Bij Windows in Network Connections dubbelklikken op de adapter in kwestie en lezen wat daar bij "Speed" staat.

Normaliter kun je in praktijk ongeveer 50-70% daarvan netto halen. Dus al je zo'n 25Mbps meet, verwacht ik daar iets van 37Mbps te zien staan. Maar het kan ook zijn dat er eerder 144Mbps staat (waarmee je normaliter 90Mbps kunt halen). In het eerste geval wordt om een of andere reden een te trage link rate door de AP geselecteerd, in het tweede is de link rate prima maar heb je veel teveel errors.

Oslik blyat! Oslik!

• JFK1
thanx.
ik heb overigens glasvezel en had voorheen ook via wifi hetzelfde up als down (ca.90).
Welke netwerkadapter bedoel je? die van de laptop of de bedrade pc?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JFK1 schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:50:
thanx.
ik heb overigens glasvezel en had voorheen ook via wifi hetzelfde up als down (ca.90).
Welke netwerkadapter bedoel je? die van de laptop of de bedrade pc?
De WiFi adapter waar je 25Mbps in plaats van de verwachte 90Mbps downstream haalt... bedraad zou het gewoon 1Gbps Ethernet link moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 16-04-2017 13:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• JFK1
de snelheid van de wifi adapter in mijn laptop staat op 433,3 mbps

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JFK1 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:10:
de snelheid van de wifi adapter in mijn laptop staat op 433,3 mbps
En toch hooguit 25Mbps throughput in de downstream?

Daar is echt iets vreemds aan de hand. Heb je een andere WiFi AP (router) die je even neer kunt zetten naast de R7000? Want met link rate van 433Mbps zou je een LAN -> WLAN throughput van zeker 200Mbps moeten kunnen halen, en met een internetverbinding van 90Mbps zou dat en niet je WiFi de bottlenech moeten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
Ga eens naar je wifi kaart eigenschappen te vinden via rechtermuisknop wifikaart, kies eigenschappen, kies configureren,ga naar tab geavanceerd, zoek in de lijst met eigenschappen de optie verzendenergie zorg dat hij op 5 (hoogste) staat.
Dit probleem al eens eerder gezien als deze laag staat dan ontvangt ie wel goed maar zend ie slecht.
Eventueel kijken in energie beheer of deze beheerd word erdoor zo ja alles ervan uit zetten.

• JFK1
t lijkt opgelost, toch maar alles opnieuw geinstalleerd, en t loopt nu weer vlekkeloos.
bedankt voor jullie hulp!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

franssnarf schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:56:
Ga eens naar je wifi kaart eigenschappen te vinden via rechtermuisknop wifikaart, kies eigenschappen, kies configureren,ga naar tab geavanceerd, zoek in de lijst met eigenschappen de optie verzendenergie zorg dat hij op 5 (hoogste) staat.
Dit probleem al eens eerder gezien als deze laag staat dan ontvangt ie wel goed maar zend ie slecht.
Eventueel kijken in energie beheer of deze beheerd word erdoor zo ja alles ervan uit zetten.
Het ging om slechte performance in de downstream. Dat is dus verzenden door de AP en ontvangen door de PC, niet andersom. Als de upstream verdacht lager was dan de downstream zou dit iets zijn om naar te kijken.

Sowieso, kijk eens naar die link rate (433Mbps) - dat haal je niet met veel te weinig RSSI. Wat dan ook hier aan de hand was, het was niet te zwak zenden en al helemaal niet te zwak zenden door de NIC :o

Oslik blyat! Oslik!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:26:
[...]

Het ging om slechte performance in de downstream. Dat is dus verzenden door de AP en ontvangen door de PC, niet andersom. Als de upstream verdacht lager was dan de downstream zou dit iets zijn om naar te kijken.

Sowieso, kijk eens naar die link rate (433Mbps) - dat haal je niet met veel te weinig RSSI. Wat dan ook hier aan de hand was, het was niet te zwak zenden en al helemaal niet te zwak zenden door de NIC :o
Je hebt gelijk zag dat het om downstream ging en niet up my bad 8)7
Pagina: 1