Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met gebruik van Bridged Ziggo-router als switch

Pagina: 1
Acties:
  • 937 views

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik dacht dat een bridged router ongeveer hetzelfde functioneerde als een switch ongeveer.

Ik heb inmiddels Google Wifi thuis aangesloten. Heeft me $396.36 gekocht op https://www.amazon.com/Go...replacement/dp/B01MAW2294. Vragen hierover mogen prive, ik beantwoord ze met plezier.

Ik heb nu alleen de volgende apparatuur over:
- 3 UTP-aansluiten op de Ziggo-router die blijkbaar niet werken
- 2x Unmanaged switch, waarvan 1 eigenlijk voor de router aangesloten zou moeten worden, anders moet ik weer helemaal een kabel terug leggen.

Is het een probleem om de Google WiFi aan te sluiten met Ziggo Bridged router -> Unmanaged Netgear Switch -> Google Wifi -> rest van het huis, ook nog een kabel vanaf de Google Wifi naar een volgende unmanaged switch.

Logischerwijs zou je eerst de router plaatsen en daar achter pas de switches maar maakt dat veel uit? Kan de switch ook voor de router?

Ik wilde misschien ook een firewall er tussen zitten, of zou ik dan een dubbele nat moeten opzetten? Niet echt handig.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
De 3 utp aansluitingen die je nu idd overhoud werken niet meer, het modem is nu ingesteld puur als een modem / omzetter van kabel naar ethernet,

Modem>>switch>>google wifi >> rest van je netwerk, kan prima, zolang je maar verder niks op de switch aansluit die direct aan je modem zit.

Een aparte firewall en nat zijn 2 verschillende dingen... Wat wil je graag hiermee bereiken?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

chronoz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:42:
Ik dacht dat een bridged router ongeveer hetzelfde functioneerde als een switch ongeveer.
In tegendeel. Door het modem in bridge te knallen schakel je de router-functie uit.
Ik heb nu alleen de volgende apparatuur over:
- 3 UTP-aansluiten op de Ziggo-router die blijkbaar niet werken
Omdat je dus de router functionaliteit hebt uitgeschakeld.
- 2x Unmanaged switch, waarvan 1 eigenlijk voor de router aangesloten zou moeten worden, anders moet ik weer helemaal een kabel terug leggen.
Gaat sowieso niet werken. Je hebt een router nodig om het verkeer te managen.
Is het een probleem om de Google WiFi aan te sluiten met Ziggo Bridged router ...
Zal maar niet in herhaling vallen.... Maar waarom heb je het modem überhaupt in bridge laten zetten?
Logischerwijs zou je eerst de router plaatsen en daar achter pas de switches maar maakt dat veel uit? Kan de switch ook voor de router?
Nope
Ik wilde misschien ook een firewall er tussen zitten, of zou ik dan een dubbele nat moeten opzetten? Niet echt handig.
Wat is je vraag? Als je denkt een firewall nodig te hebben dan plaats je die. Het onhandige lijkt mij ondergeschikt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat je wil is niet zo heel moeilijk. Wat je nodig hebt is een zwik aan kabels.

Je Ziggo modem moet "Bridged" mode staan. Je hebt 3 Google Wifi devices. Je kan het volgende doen:

Scenario 1:
[Ziggo poort 1]-----[Primary Wifi WAN poort | Primary Wifi LAN poort]----[Wifi 2 WAN | Wifi 2 LAN]---[Wifi 3 WAN - Wifi 3 LAN]--- [Switch]

Scenario 2:

[Ziggo poort 1]-----[Primary Wifi WAN poort | Primary Wifi LAN poort]----[SWITCH]
en dan overige componenten op je switch aansluiten waarbij de Google Wifi punten met WAN op de switch worden aangesloten.

Scenario 3:
[Ziggo poort 1]-----[Managed Switch 1 poort 1]
[Managed Switch 1 poort 2]---[Managed Switch 2 poort 1]
[Managed Switch 2 poort 2]---[Primary Google Wifi WAN poort]
[Managed Switch 2 poort 3]---[Primary Google Wifi LAN poort]

Belangrijk:
Managed Switch 1 poort 1 = VLAN 2
Managed Switch 1 poort 2 = VLAN 1 + VLAN 2
Managed Switch 2 poort 1 = VLAN 1 + VLAN 2
Managed Switch 2 poort 2 = VLAN 2

Alle overige poorten in VLAN 1
Alle devices sluit je aan op VLAN 1 van Switch 1 of Switch 2
Alle WAN poorten van de overgebleven twee Google's sluit je aan op VLAN 1 en de LAN gebruik je voor een device of NIET.

Wat je gewoon in de gaten moet houden is:
  • Je hebt 3 Google devices,waarvan 1 MASTER en 2 SLAVE
  • De WAN van de Master moet met Poort 1 van de Ziggo router verbonden zijn, dit mag met een switch, maar wel in een eigen geisoleerde VLAN. Andere devices mogen niet bij de Ziggo kunnen.
  • De WAN poort van de Slave's moeten altijd met de LAN poort van de MASTER verbonden zijn (kan via een switch) maar mogen nooit met de WAN poort van de master verbonden zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 15-04-2017 01:53 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Rickhendriks
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-03-2018
Goedemiddag,
Hen zojuist de Google WiFi devices ontvangen.
Hebben een Connectbox van ziggo in de meterkast staan.

Op elke verdieping van het huis is er een ethernetaansluiting.
De kabels hiervan lopen vanuit de meterkast.
Nu wil ik graag op elke etage een Google module aansluiten.
Zoals ik het begrepen heb, kan ik de WiFi modus van de connectbox uit laten zetten door ziggo. Maar de poorten 1,2,3 en 4 open laten.
Kan ik dan op 1, de master aansluiten op de de begane grond . De tweede module in poort 2 op de 1ste etage en op de 2de etages de module aansluiten op poort 3?
Of is dit te makkelijk gedacht?

Ben er niet helemaal in thuis zoals jullie vast wel door zullen hebben.
Maar hoor graag de tips.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rickhendriks welkom op Tweakers.

Op Tweakers is het niet toegestaan om oude topics te kicken en te kapen. Wil je dus even een nieuw topic aanmaken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.