Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Newbie vraag over nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 22:04
Hi!

Ik heb een Ziggo Horizon modem/router. Nu heb ik 2 Unifi acces points gekocht die ik in de kelder en zolder heb gemonteerd. Nu vroeg ik me alleen af... De SSID's van de 2 access points moet ik hetzelfde noemen begreep ik, zodat als je door het huis loopt, je device 'meegaat' met het nieuwe accesspoint. Maar moet ik deze SSID's ook hetzelfde houden als de SSID van mijn Ziggo router? Ik heb echt geen benul ... haha.

Alvast dank! :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
Ik zou iig zorgen dat je horizon box geen wifi doet. Dus lekker op modem en router en verder niks.
Die AP's kun je met software op de pc als het goed is instellen. Weet alleen niet of je een pc of NAS aan moet hebben staan zodat ze zelf clients pushen wanneer je dichter bij de andere bent. Dat zou je in het ubiquiti topic kunnen vinden.
Volgens mij moeten ze inderdaad hetzelfde SSID hebben.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Waarschijnlijk kun je het beste WiFi uitschakelen op je Ziggo modem.

www.google.nl

• gaudio.
Ok, dus WiFi op modem uitzetten en dus voor mijn Wifi alleen nog maar de AP's gebruiken?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

gaudio. schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:33:
Ok, dus WiFi op modem uitzetten en dus voor mijn Wifi alleen nog maar de AP's gebruiken?
Ja, tenzij je voor het bereik het Ziggo modem perse nodig hebt?

www.google.nl

• gaudio.
Nee heb dat modem zeker niet nodig zelfs.... Het AP zit in het midden van de begane grond en de devices die echt veel data snelheid nodig hebben zitten met kabel op het netwerk.

Ok helemaal prima! En dan alle AP's (misschien haal ik er dan nog 1 bij) dezelfde SSID's geven dus?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

gaudio. schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:37:
Nee heb dat modem zeker niet nodig zelfs.... Het AP zit in het midden van de begane grond en de devices die echt veel data snelheid nodig hebben zitten met kabel op het netwerk.

Ok helemaal prima! En dan alle AP's (misschien haal ik er dan nog 1 bij) dezelfde SSID's geven dus?
Yeap. En dezelfde PSK.

www.google.nl

• gaudio.
Veel dank voor de info! Fijn weekend!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
Kijk eerst even hoever je komt met de twee die je hebt. Voor hetzelfde geldt heb je al genoeg bereik bij elkaar.
Eentje beneden en eentje op zolder of de eerste verdieping. Het signaal maakt een soort donut om het AP heen namelijk.
Soms werkt ergens anders plaatsen ook goed.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
"Seamless roaming" zoals Ubiquiti het noemt vereist wel een controller die 24/7 online is. Bijvoorbeeld een Cloud Key, of de controller op bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Seamless roaming wil je over het algemeen niet, tenzij je een heel specifiek doel hebt. Je vermindert er je capaciteit namelijk flink mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaxTheKing schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:03:
"Seamless roaming" zoals Ubiquiti het noemt vereist wel een controller die 24/7 online is. Bijvoorbeeld een Cloud Key, of de controller op bijvoorbeeld een Raspberry Pi.
CyBeR schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:05:
Seamless roaming wil je over het algemeen niet, tenzij je een heel specifiek doel hebt. Je vermindert er je capaciteit namelijk flink mee.
Hoho, let op definities/terminologie :o

Jullie hebben het over Zero Handoff, een single channel architecture dat bij eerdere generaties UniFi in beta-status aangeboden werd. Die beta-status heeft het nooit ontgroeid, en inderdaad, single channel architecture telt meestal een stuk meer nadelen dan voordelen. In de nieuwe generatie UniFi AC-apparaten is Zero Handoff sowieso niet meer ondersteund.

In plaats daarvan heeft Ubiquiti een eigen variant op 802.11r geimplementeerd ("Fast Roaming") dat ook zonder client support in staat lijkt te zijn binnen 150ms tussen BSSsen over te schakelen. Dat laatste heft niet de capaciteitsnadelen van Zero Handoff. In hoeverre je controller daarvoor continu aan hoeft te staan weet ik niet.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:07:
[...]

Jullie hebben het over Zero Handoff
Correct. Normale roaming, al dan niet met wat hulp van een controller, is natuurlijk prima.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gaudio.
Ok. Dus die controller hoeft niet aan te blijven staan?

PS. Ziggo Horizon box + die 2 AP's is voldoende toch? (Werkt namelijk goed). Waarin nemen sommige mensen een andere router (in bridge) ertussen? Dat heb ik nooit begrepen (omdat ik de kennis niet heb).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gaudio. schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:20:
Ok. Dus die controller hoeft niet aan te blijven staan?

PS. Ziggo Horizon box + die 2 AP's is voldoende toch? (Werkt namelijk goed). Waarin nemen sommige mensen een andere router (in bridge) ertussen? Dat heb ik nooit begrepen (omdat ik de kennis niet heb).
Router in bridge =~ AP.

Als je al AP's hebt hoef je daar niet aan te beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeR schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:16:
[...]

Correct. Normale roaming, al dan niet met wat hulp van een controller, is natuurlijk prima.
Ik vraag me serieus af waarom je als particulier in een thuissituatie een "Zero Hand-Off" netwerk zou willen gaan opzetten (tenzij je midels een smartphone alleen maar middels VOIP aan 't bellen bent en continue rondloopt door je hele huis tijdens 't bellen). Kosten/baten lijken me persoonlijk niet écht tegen elkaar op te wegen, zeker niet als je middels wat simpele AP's ook al voldoende WiFi dekking in je eigen huis kunt realiseren waarbij je mobile devices eigenlijk altijd wel een goede verbinding kunnen opzetten.

KPN biedt een goede WiFi Range Extender / AP aan voor ± 5 tientjes en ook Ziggo heeft zo'n ding in 't assortiment zitten.

Ik heb hier thuis een 3-tal simpele AVM 1750E "Extenders" aan m'n AVM (7390) routertje gehangen en ik kan niet zeggen dat ik er ook maar iets aan te kort kom qua "internet thuisgebruik"!

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 16-04-2017 17:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• gaudio.
Ok.. maar dat 'fast roaming'.. wat is dat in normale taal? Ik heb net het artikel op de site van ubiquiti zitten lezen, maar daar heb ik een informatica opleiding voor nodig om te snappen...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gaudio. schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:33:
Ok.. maar dat 'fast roaming'.. wat is dat in normale taal? Ik heb net het artikel op de site van ubiquiti zitten lezen, maar daar heb ik een informatica opleiding voor nodig om te snappen...
Dat wil alleen maar zeggen dat je mobile device continue overgeheveld wordt van 't éne naar 't andere AP om zo altijd op 't best presterende data netwerkdeel te zitten (met als gevolg dat een VOIP verbinding wel eens weg kan vallen tijdens de "hand-over" als er géén fysieke controller aanwezig is).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 16-04-2017 17:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
dion_b schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:07:
[...]

[...]

Jullie hebben het over Zero Handoff,
Excuses, had het inderdaad over zero handoff.

• gaudio.
Toch weer een puntje. Alles werkt als een zonnetje. Ik heb in mijn Horizon modem/router de WiFi 2.4Ghz en 5Ghz uitgeschakeld, mijn devices zoeken ook geen verbinding meer met dit wifi netwerk. Maar... Opeens sinds een uurtje zie ik weer mijn oude (Horizon) SSID opdoemen in mijn lijst met wifi netwerken? Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Pagina: 1