AMD Radeon HD5570 upgraden zinnig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-01 10:20
Hallo allemaal,
Johan is de naam en een beetje een noob met de huidige desktop techniek.

Ik heb een wat ouder systeem staan uit 2010. Een Intel i7-950, 3ghz.
Ik gebruik deze desktop voornamelijk om te photoshoppen.

Echter de laatste tijd wat serieuzer bezig met filmen (fullhd vooralsnog). Maak dus nu meer gebruik van Premiere Pro en After effects.

De videokaart lijkt de bottleneck te worden. Het is een AMD Radeon 5570 met 1gb ddr2. Ik kan echter niet van GPU gebruik maken in Premiere Pro/After Effects.

Ik ben al aan het sparen voor een nieuw videobewerkingsysteem, maar is het zinnig of onzinnig om in de tussentijds de AMD kaart te vervangen door een betere en moderne variant?

Nogmaals de specs van de videokaart:
ASUS EAH5570, ADM Radeon HD5570/6510
PCIe v2. x16 (5.0GT/s) @ 16 (5.0GT/s)

Budget: plus minus 200 euro ...of lul ik nou :P

Groet,

Johan.

Alle reacties

Verwijderd

Een GTX 760 is voor videobewerking nog steeds een topkaart. Vanaf een tientje of 6 te vinden in v&a. Helemaal als je een 4GB versie weet te bemachtigen.
Welk merk en type voeding heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2017 20:48 ]

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met Adobe producten qua GPU ontersteuning (met name of een Nvidia kaart of AMD het beduidend beter doet dan de ander) maar tot 200 euro zijn er een leuke opties.

Om maar een paar te noemen:

- GTX980 (dat wordt koopjesjagen maar is te doen)
- GTX970 4GB
- GTX960
- GTX780Ti 3GB
- AMD R9 290 / 290X / 390

De eerder genoemde GTX760 4GB is ook een hele leuke optie.
Het zijn bovendien allemaal 2ehands GPU's dus als je ze voor een goede prijs weet te bemachigen, kun je de gok wagen.
Als het geen perfomance boost oplevert dan kun je zo'n kaartje altijd nog voor hetzelfde (of zelfs met winst) weer doorverkopen.

Van de AMD's ben ik niet zo zeker van, jouw voeding kan protesteren onder een 290X :)
Mocht je een 400-450W voeding hebben die even oud is als de rest van het systeem, dan is een dikke videokaart eraan hangen nogal riskant.

Hoe zit jouw CPU belasting eruit onder videobwerken? Als je de tijd voor wilt nemen, kun je gemakkelijk nog een stuk of 500MHz extra pushen uit jouw i7 950, zelfs met de standaard Intel koeler.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2017 23:53 ]

Verwijderd

Gezien hij zo lang doet met ze gpu's zou ik eerder gewoon een rx 470 aanraden of heel even wachten op de rx 570 4 gig die bijna uit is.

Ondanks je cpu al wel een beetje een oudje word kan die nog redelijk mee zeker als je hem een beetje overclockt.

• vvo
Dank allen voor de replies. Daar kan ik wat mee.
Ik zal eens bij het tweedehands aanbod gaan kijken.

@Verwijderd Vraag over mijn voeding: Seasonic, Model SS-520GM active PFC F3 (m12II-520Bronze)

@Martin900 Ik heb een resource proggie geinstalleerd en ga zo even een video edit doen en exporteren. Kijken wat de belasting is.

CPU is idd een oudje, maar voor mijn gevoel kom ik daar voorlopig nog niet aan te kort.

Mocht ik een leuke kaart kunnen scoren kan ik dit systeem als backup gebruiken op het moment dat ik een nieuw systeem ga aanschaffen.

Nogmaals dank voor de antwoorden.

Iedereen een fijn weekend toegewenst.

Verwijderd

Prima voeding welke in dit systeem nog mee kan.

• vvo
Hmm deze zit op fiets afstand van mij: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Is dit een serieuze upgrade?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Dat is een hele serieuze upgrade. MSI heeft sowieso ook goeie (snel en stille) kaarten.

Videoversnelling met programma's als Adobe hebben geen enorm profijt bij veel snellere kaarten. Voor jou doel presenteert een GTX 960 waarschijnlijk vergelijkbaar met een 980.

Overigens is een Intel 950 nog helemaal geen gek systeem anno 2017. Hij zal grofweg presteren als een tragere i5 van een paar jaar geleden. Druk er 16GB ramgeheugen in en je hebt eigenlijk een prima systeem.
Als je van daaruit wilt upgraden voor videobewerken en een flinke prestatie winst wilt hebben moet je naar een >4 core oplossing gaan, en dan is de nieuwe AMD Ryzen wel erg intressant waarschijnlijk.

[ Voor 94% gewijzigd door Tortelli op 15-04-2017 15:01 ]

Verwijderd

Een GTX 970 is niet interessant en zeker niet voor die prijs. Presteert in 1080p videobewerking nauwelijks beter dan een GTX 760/770 welke een fractie van die prijs kosten. Een gebruikte GTX 960 wordt ook veel teveel voor gevraagd en betaald.

• vvo
...nu aan he zoeken naar een GTX 760/770 ;-)

• vvo
Ik ben een gtx 760 kaart rijker. Tenminste gevonden via V&A en tot een deal gekomen. Iets minder dan 70 euro.

Iedereen dank voor de replies en adviezen.

Groet,

Johan

• vvo
Ik vul dit topic nog even aan. Het is wellicht handig voor andere gebruikers om te weten of de upgrade ook daadwerkelijk heeft geholpen.

Nou de upgrade is geweldig uitgepakt. De export duurt nu enige minuten tegen voorheen vele minuten. Een genot zal ik maar zeggen. De kaart is lekker stil en via de tweak tool (Asus website) draait de kaart in OC mode.

Wel opletten dat je de juiste voedingskabel hebt om de kaart van stroom te voorzien. Ik had dit niet. Daarom een verloopstekker gekocht om van 2 oude connectoren naar 1 juiste connector te gaan. Eitje :)
Pagina: 1