Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 909715

Topicstarter
Beste,

Situatie:

Server met daarop draaiende Server 2008 R2 (onderliggend Vista).
We hebben een 15 tal users die via RDP met Terminal services verbinden met de server.

Wensen:
Office Professional Plus 2016 voor elke gebruiker via RDP

Lokaal hebben we voor elke gebruiker reeds een Office Professional Plus versie 2016 draaien

Wat hebben we al getest:

Een standaard retail versie van Office Professional versie proberen installeren op de server maar dat lukt niet.
...

Vraag:

Wat hebben we nodig aan licenties? Zijn deze eventueel in Refufb gamma beschikbaar?

Uitkijkende naar jullie reacties!

Schiet me niet af, ben nieuw in de omgeving en daarvoor was het niet echt legaal wat erop stond.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien wat offtopic, de kernels van 2008 / Vista zijn identiek. Ook die van 2008 R2 en Windows 7. Op die laatste kun Office 2013 en 2016 prima installeren, op 2008 / Vista niet. Zoek dit goed uit. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PD2JK schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:42:
Misschien wat offtopic, de kernels van 2008 / Vista zijn identiek. Ook die van 2008 R2 en Windows 7. Op die laatste kun Office 2013 en 2016 prima installeren, op 2008 / Vista niet. Zoek dit goed uit. :)
Wel daar vreesden we al voor, we kregen bij de installatie van het retail package op de server immers volgende fout:

Toepassing met fout setupproplusretail.x64.en-us_TX_PR_act_1_.exe, versie 16.0.7967.1318, tijdstempel 0x58eae577, module met fout KERNEL32.dll!K32GetModuleFileNameExW,

Wil dat dan concreet zeggen dat als we upgraden naar Win 7 professional we met een retailversie voldoende hebben om 15 users via RDP met het pakket te laten werken? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom nog draaien op 2008R2 en niet upgraden naar 2012?
Vista is EOL, ik weet niet hoe het met 2008 zit maar ik zou d'r als het even kan niet meer op draaien.

Andere vraag, ik lees dat je *en* via RDP/Terminal Server Office draait *en* lokaal. Is daar een reden voor?

Also, Windows 7, als je NU een nieuwe installatie gaat doen: Windows 10.
Maar ook hier weer verwarring, je hebt het over een server OS en vervolgens over een desktop OS. Hoe zit het echt in elkaar?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:02

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Office 2016 is gewoon support op Windows 2008 R2

https://products.office.com/en/office-system-requirements

Wat voor OS draai je nu eigenlijk? Je hebt het over 2008R2, maar ook Vista, terwijl de topictitel het over Server 2008 heeft. Waar gaat het nu over?

Overigens lijk je een retailversie te gebruiken (setupproplusretail.x64.en-us), terwijl je een Volume versie moet hebben op een Remote Desktop Server. Controleer dat ook even.

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 14-04-2017 20:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm, nee.

1) Je noemt als OS voor de server: Server 2008 R2 (onderliggend Vista). PD2JK corrigeert je slechts en geeft aan dat de kernel / codebase van Windows Server 2008 R2 niet Vista is maar overeenkomt met de kernel/codebase van Windows 7. De kernel van Server 2008 (niet R2!) komt overeen met Windows Vista

Dus : Windows Vista / Server 2008 & Windows 7/ Server 2008 R2.
Verder is Server 2008R2 en hoger enkel een 64 bits OS. Voor de client (Windows 7) is ook 32-bits beschikbaar.

2) Je hebt de juiste versie van Office 2016 voor installatie op Terminal Server nodig EN de juiste CAL's (Client Access Licenses)
http://www.dsaict.nl/prod...e-remote-desktop-services

3) Let dus goed op welk OS en versie er op je Server is geïnstalleerd EN let ook nog even op dat Office 2016 64 BIT! prima kan draaien maar dat veel addins NIET op de 64 bit versie draaien.

https://support.office.co...95-4d0c-b5fe-6c6f49b8d261

DUS eerst goed lezen, plan maken en testen, backup en recovery op orde hebben voordat je zomaar dingen gaat installeren op je productieomgeving. Straks heb je een corrupte office installatie op je server staan en kun je niet meer terug naar wat je eerst had of upgraden voordat je dat gerepareerd hebt.

Edit: Question_Mark was me weer voor. DAMN IT! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Als je lokaal al Office 2016 Pro Plus hebt draaien heb je voor de RDS server geen Office licenties nodig, zolang dit maar volume licenses zijn, of Office 365 licenties (enkel Officer 365 ProPlus, of de enterprise plans E3 en E5).

Office Professional Plus (non Office 365) is een device licentie, je hebt dus geen Office licentie nodig per user op de RDS server. Maar ieder device dat verbind met de RDS moet voorzien zijn van een Office Professional Plus volume licentie. Let er op dat dit ook geldt voor eventuele thuiswerkers die inloggen met een privé PC of bijv. externen die inloggen met hun eigen machine. de RDS server zelf heeft geen licentie nodig.

Maak je gebruik van een Office 365 Plan dat mag werken op een RDS (alleen de boven genoemde 3 plans mogen dat), dan moet juist wel weer iedere user van een geldige office 365 licentie voorzien zijn.

Verder heb je nodig een Windows cal en een RDS cal voor iedere user die op de RDS werkt en let erop dat user cals nodig zijn per individueel persoon, niet per AD user. Als Jan, Piet en Klaas alle 3 partime werken en bijv. Jan op maandag inlogt als user01, Piet op dindag en woensdag en klaas op donderdag en vrijdag heb je niet maar 1 Windows user cal en 1 RDS user cal nodig, maar 3 Windows user cals en 3 RDS user cals, of als ze alle 3 op dezelfde werkplek zitten 1 windows device cal en RDS device cal.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 16-04-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoewel Server 2008 (R1, of hoe je het wil noemen) weliswaar tot 14-1-2020 ondersteund is, net als Win7/2008R2 is het in deze wel belangrijk dat de ondersteuning qua software op Vista niveau ligt, wat nu EOL is. Inderdaad is het verstandig naar 2012R2 te migreren (zeker omdat 2016 per core betaald moet worden ipv per socket), dan ben je weer een aantal jaar klaar voor de nieuwste software om uit te rollen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
nelizmastr schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:59:
Hoewel Server 2008 (R1, of hoe je het wil noemen) weliswaar tot 14-1-2020 ondersteund is, net als Win7/2008R2 is het in deze wel belangrijk dat de ondersteuning qua software op Vista niveau ligt, wat nu EOL is. Inderdaad is het verstandig naar 2012R2 te migreren (zeker omdat 2016 per core betaald moet worden ipv per socket), dan ben je weer een aantal jaar klaar voor de nieuwste software om uit te rollen.
licenties kopen voor 2012 R2 is niet echt verstandig meer, volume licenties voor 2012R2 kan je als het goed is al niet meer kopen daar als het goed is alleen 2016 licenties nog verkrijgbaar zijn in het volume licentie programa waarbij je natuurlijk wel downgrade rechten krijgt om 2012 R2 te mogen gebruiken als je dat echt wil. Daarnaast is er geen prijsverschil tussen 2012R2 en 2016 tenzij je meer dan 16 fysieke cores in je server hebt (iets dat bij oudere 2008 R2 servers niet heel snel zal voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, bovenstaande informatie was afkomstig van klant, gisteren server zelf even de server bekeken en het gaat om volgende software:

Server 2008 met service pack 2, ik vermoed dus niet dat het hier gaat om Server 2008 Standard R2.

De bedoeling is dat de server nog een tweetal jaar mee gaat.

Hoe kan ik hier het makkelijkste Office 2016 Professional op krijgen tegen de laagste kost rekening houdende met het feit dat er lokaal overal al retail versies op staan. (Refurbished retail licenties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:46
Niet. Je zult up moeten graden naar 2008r2 of nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Anoniem: 909715 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:09:
Ok, bovenstaande informatie was afkomstig van klant, gisteren server zelf even de server bekeken en het gaat om volgende software:

Server 2008 met service pack 2, ik vermoed dus niet dat het hier gaat om Server 2008 Standard R2.

De bedoeling is dat de server nog een tweetal jaar mee gaat.

Hoe kan ik hier het makkelijkste Office 2016 Professional op krijgen tegen de laagste kost rekening houdende met het feit dat er lokaal overal al retail versies op staan. (Refurbished retail licenties)
Office 2016 (en ook 2013) zijn niet supported op Windows 2008, de laatste supported Office versie is 2010 , mogelijk dat je 2016 wel kan installeren en mogelijk dat het (deels) wel werkt (zelf nooit getest) maar in een productie omgeving wil je dat niet hebben.

Qua licenties: Retail licenties mag je niet gebruiken op een RDS. Dus of ze nu lokaal retail licenties hebben maakt voor dit scenario geen verschil.

Willen ze Office op een RDS gebruiken zullen ze imho minimaal naar Server 2008 R2 of hoger moeten upgraden en zal er of per device dat gaan verbinden met deze RDS server een Office 2016 Volume license aangeschaft moeten worden, dan wel per user die gaat verbinden een Office 365 Licentie (E3,E5 of ProPlus plan). Volume licenties kunnen eventueel refurb aangeschaft worden, maar zorg dan wel dat je alle juridische vrijwaardingen op orde hebt, anders kan je bij een audit in flinke problemen komen. Er zitten namelijk bij Volume licenties nogal wat regeltjes aan vast. Ik ben er geen fan van, maar als Refurb je ding is, zorg dan iig dat je alles dermate goed op orde hebt dat je bij een eventuele audit niet ineens tegen een naheffing aan gaat lopen waarbij je alle licenties nogmaals mag aftikken om compliant te zijn.

Ik weet niet wat ze van plan zijn na de genoemde 2 jaar, maar als ze door willen met RDS zou ik eigenlijk zeggen zet nu een Server 2016 RDS neer, zorg voor de juiste Office licenties en ben klaar voor de komende 5 jaar. Een 2008 machine zou ik eigenlijk niet meer investeren, zeker niet als het ook nog eens om een fysieke machine met verouderde hardware gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je zelf al gevonden? Kijken naar de system requirements van Office 2016 zou een aardige start zijn...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dennism schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:08:
[...]

Office 2016 (en ook 2013) zijn niet supported op Windows 2008, de laatste supported Office versie is 2010 , mogelijk dat je 2016 wel kan installeren en mogelijk dat het (deels) wel werkt (zelf nooit getest) maar in een productie omgeving wil je dat niet hebben.

Qua licenties: Retail licenties mag je niet gebruiken op een RDS. Dus of ze nu lokaal retail licenties hebben maakt voor dit scenario geen verschil.

Willen ze Office op een RDS gebruiken zullen ze imho minimaal naar Server 2008 R2 of hoger moeten upgraden en zal er of per device dat gaan verbinden met deze RDS server een Office 2016 Volume license aangeschaft moeten worden, dan wel per user die gaat verbinden een Office 365 Licentie (E3,E5 of ProPlus plan). Volume licenties kunnen eventueel refurb aangeschaft worden, maar zorg dan wel dat je alle juridische vrijwaardingen op orde hebt, anders kan je bij een audit in flinke problemen komen. Er zitten namelijk bij Volume licenties nogal wat regeltjes aan vast. Ik ben er geen fan van, maar als Refurb je ding is, zorg dan iig dat je alles dermate goed op orde hebt dat je bij een eventuele audit niet ineens tegen een naheffing aan gaat lopen waarbij je alle licenties nogmaals mag aftikken om compliant te zijn.

Ik weet niet wat ze van plan zijn na de genoemde 2 jaar, maar als ze door willen met RDS zou ik eigenlijk zeggen zet nu een Server 2016 RDS neer, zorg voor de juiste Office licenties en ben klaar voor de komende 5 jaar. Een 2008 machine zou ik eigenlijk niet meer investeren, zeker niet als het ook nog eens om een fysieke machine met verouderde hardware gaat.
klopt, ben ik geheel in mee, enkel en alleen dien ik aan te geven dat de financiële middelen er niet echt zijn om nu te investeren in een nieuwe server.

Afgaande op reacties ga ik er vanuit dat minimaal volgende stappen dienen ondernomen te worden:
- Upgrade van Server 2008 SP2 naar Server 2008 Standard R2
- Aanschaf volume versie met de nodige licenties voor Office 2016

Qua upgrade van de server naar 2008 Standard R2, zouden we de instellingen die nu lopen kunnen behouden. Volgens hetgeen ik lees online moet dat kunnen maar vraag het hier graag toch even na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer eerst even of men een 32 of 64 bits versie van Windows 2008 gebruikt. ;)

Waarom wil je overigens niet meteen overgaan naar een recentere versie van Windows? Je zult toch een nieuwe serverlicentie moeten gaan inzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:18:
Controleer eerst even of men een 32 of 64 bits versie van Windows 2008 gebruikt. ;)

Waarom wil je overigens niet meteen overgaan naar een recentere versie van Windows? Je zult toch een nieuwe serverlicentie moeten gaan inzetten...
64 bits versie.

Antwoord op tweede vraag, ik zou opteren voor de 2008 Standard R2 omdat de overgang dan niet zo groot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Anoniem: 909715 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:56:
[...]

klopt, ben ik geheel in mee, enkel en alleen dien ik aan te geven dat de financiële middelen er niet echt zijn om nu te investeren in een nieuwe server.

Afgaande op reacties ga ik er vanuit dat minimaal volgende stappen dienen ondernomen te worden:
- Aanschaf volume versie met de nodige licenties voor Office 2016

Qua upgrade van de server naar 2008 Standard R2, zouden we de instellingen die nu lopen kunnen behouden. Volgens hetgeen ik lees online moet dat kunnen maar vraag het hier graag toch even na
Ik zou zelf een upgrade nooit aanraden en altijd een verse installatie aanraden. Upgrades zijn technisch wel mogelijk, maar vaak ontstaan er toch onvoorziene problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 909715 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:02:
[...]
Antwoord op tweede vraag, ik zou opteren voor de 2008 Standard R2 omdat de overgang dan niet zo groot is
Maar is dat voldoende reden om produktie te gaan draaien met een OS wat al twee jaar End-Of-Life is?

Die gebruikers wennen vanzelf wel aan een iets andere interface.... Windows Server 2016 ziet er qua interface exact hetzelfde uit als Windows 10, wat de mensen waarschijnlijk thuis alang gebruiken.

En eens met hierboven... Ik zou nooit upgraden, maar altijd een nieuwe install uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:17:
[...]

Maar is dat voldoende reden om produktie te gaan draaien met een OS wat al twee jaar End-Of-Life is?

Die gebruikers wennen vanzelf wel aan een iets andere interface.... Windows Server 2016 ziet er qua interface exact hetzelfde uit als Windows 10, wat de mensen waarschijnlijk thuis alang gebruiken.
Ook dit, en qua licentie zal je toch een 2016 licentie moeten kopen, MS verkoopt geen 2008 R2 / 2012 / 2012R2 licenties meer als het goed is. Al mag je natuurlijk wel downgraden, echter weet ik niet of 2008 R2 nog een legitieme downgrade is, normaal is het N-2 versies maximaal.

Tenzij je natuurlijk ook hier naar refurb licenties gaat kijken, maar goed dan zit je weer met de mogelijk administratieve / juridische romplomp die daarmee komt wat je ook tijd en dus geld zal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 19:14
Anoniem: 909715 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:56:
En maar hopen dat na je upgrade alles nog werkt... persoonlijk vind ik dit een risicovolle operatie om uit te voeren.
Even een extra check: Heb je de licenties wel voor Windows 2008R2? Ik druk niet 100% te zeggen dat de CALs / RDS calls het zelfde zijn en de Windows Licentie is ook volgens mij anders. Iets om even uit te zoeken voordat je er aan begint.
Ook even voor de zekerheid de activatie codes opzoeken, van je Terminal Server licentie.

Persoonlijk allemaal erg veel risico.. .Zorg in ieder geval voor een goede backup........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Rolfie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:16:
[...]

En maar hopen dat na je upgrade alles nog werkt... persoonlijk vind ik dit een risicovolle operatie om uit te voeren.
Even een extra check: Heb je de licenties wel voor Windows 2008R2? Ik druk niet 100% te zeggen dat de CALs / RDS calls het zelfde zijn en de Windows Licentie is ook volgens mij anders. I
Cals zijn bij een migratie van 2008 naar 2008 R2 het issue niet, Windows server 2008 cals en Windows Server 2008 RDS cals zijn zowel op 2008 als 2008 R2 te gebruiken.

De Windows licentie zelf is inderdaad wel anders, een 2008 licentie kan je niet gebruiken om 2008 R2 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even een iets andere vraag, waarom bestaat die RDS Server eigenlijk?

Uit bovenstaande haal ik nl. dat men fat clients gebruikt. Is er een specifieke reden dat men een RDS server nodig heeft? Het is toch een single point of failure waar je vanaf zou willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enfin, na lang heen en weer geklooi en prijzen vergelijken zouden we opteren voor Office 365 Pro te installeren.

Als ik bovenstaande allemaal goed doorlopen heb en begrpen heb wil dit zeggen dat we office 365 pro kunnen installeren op onze server, met Server 2008 software en dan genoeg licenties te kopen om lle cleints te laten verbinden met TS.

Misschien dan weer een domme vraag maar hoe kunnen we het aantal licenties ingeven op de server?

Vergeef me wss mijn domme vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Anoniem: 909715 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:57:
Enfin, na lang heen en weer geklooi en prijzen vergelijken zouden we opteren voor Office 365 Pro te installeren.

Als ik bovenstaande allemaal goed doorlopen heb en begrpen heb wil dit zeggen dat we office 365 pro kunnen installeren op onze server, met Server 2008 software en dan genoeg licenties te kopen om lle cleints te laten verbinden met TS.

Misschien dan weer een domme vraag maar hoe kunnen we het aantal licenties ingeven op de server?

Vergeef me wss mijn domme vragen
Houd er wel rekening mee dat Office 365 Proplus onderhuids gewoon Office 2016 is, en dus niet supported is op 2008, enkel op 2008 R2 en hoger. Of dit gaat werken valt dus niet te garanderen, en bij issues zal je geen support hebben. Je zal echt van die Windows 2008 server af moeten om een recente Office versie te kunnen draaien (jonger dan Office 2010) op een supported manier.

Office 365 licenties houd je bij in je Office 365 Portal, de Windows Server RDS cals kan je activeren je RDS licentie server via de bijbehorende snap-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Microsoft heeft daar gewoon artikelen voor die alles van A tot Z beschrijven:

Deploy Office 365 ProPlus by using Remote Desktop Services

Je kunt je ook even gewoon gaan inlezen.... ;)

Maar dit gaat je probleem niet oplossen, zoals hierboven al gesteld is. In de requirements staat nl:
A supported version of RDS, which includes any of the following:

Windows Server 2008 R2
Windows Server 2012
Windows Server 2012 R2
Windows Server 2016
En daar voldoe je niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 23:51
Misschien is het beter / veiliger om de klant door te laten sparen en vervolgens via een nieuwe fysieke server alles goed te regelen. Ik vind het een enge gedachte om een server te upgraden / opnieuw te installeren. Waar laat je al je data in de tussen tijd? Weet je zeker dat alles goed meegenomen is? Hoe waren de instellingen op de oude installatie?

Bij een migratie naar nieuwe hardware kan je de oude server uitschakelen maar altijd nog opstarten mocht de klant data missen of als blijkt dat er iets anders niet goed werkt in vergelijking met de oude server.

Wat draait er op de RDS server? Als het een enkele applicatie is, kan je je afvragen waarom hier voor een RDS oplossing is gekozen. Misschien kan de applicatie alsnog lokaal op de computers geïnstalleerd worden. Of misschien kan de applicatie als 'remote app' beschikbaar gemaakt worden waardoor de wens van office misschien verdwijnt.

Het feit dat je deze vragen stelt, laat mij twijfelen of je de juiste persoon bent om deze wijzigingen door te voeren. Is dit een klant via het bedrijf dat je werkt of is het een kennis waarvoor je dit doet?

[ Voor 10% gewijzigd door joenevd op 11-05-2017 15:23 ]

Pagina: 1