Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game/werk pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden voor gamen, bouwen van virtuele labomgevingen (Hyper-V/VMware) en mogelijk nog wat muziekproductie via externe geluidskaart.

Games die gespeeld gaan worden
* Cossacks 3
* League of Legends
* Warhammer: Totalwar
* En misschien nog wat leuks wat in de toekomst uit komt ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max rond de 1100 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis
750 GB HD uit laptop 2.5 inch
120 GB SSD uit laptop 2.5 inch

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel denk ik aan een Ryzen 1600X icm 16 gb 3200mhz geheugen en een RX480 8 gb

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Small form factor.

Ga je overklokken?
Misschien ooit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is de Ryzen 1600X het geld waard ten opzichte van de 1600 of 1500?
Gaat het allemaal passen?
In hoeverre is het een kut idee om bij dit systeem slechts voor een 1080p monitor te gaan?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 276,-€ 276,-
1MSI B350M MORTAR€ 100,50€ 100,50
1Asus ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING€ 280,95€ 280,95
1Zalman ZM-T5€ 28,-€ 28,-
1Samsung S24D340H Zwart€ 119,-€ 119,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon Skiller Pro€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,95€ 141,95
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,35

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:29:
Het systeem zal gebruikt worden voor gamen, bouwen van virtuele labomgevingen (Hyper-V/VMware) en mogelijk nog wat muziekproductie via externe geluidskaart.
Waarom je lab omgevingen op je PC draaien? Ik zou daar een aparte labserver voor aanschaffen.
Dat kan prima een 2e hands 19" server zijn of een towermodel PC met 16G of 32G geheugen.

Voor een beetje testlab is de 16G die je nu wilt aanschaffen best krap, zeker als je tegelijkertijd ook nog andere dingen op je PC wilt doen. Daarbij, als je het wilt combineren met PC functionaliteit zit je vast aan Hyper-V of desktop virtualisatie oplossingen als VMWare Workstation, VirtualBox, etc. Juist voor een lab, waar je mogelijk ook nog wat van de hypervisor zelf wilt leren, is het fijner om te gaan voor een server virtualisatieplatform als ESXi, Hyper-V of Proxmox (KVM).

Voordeel van een aparte labserver is dat 'ie makkelijk 24/7 aan kunt staan en je niet bij de eerste de beste reboot van je PC meteen je lab moet rebooten.

Ik heb het thuis gesplitst.
1 lab omgeving bestaande uit HP DL300-series (G6 en G7) 19" servers
1 productie omgeving bestaande uit 3 HP Microservers Gen8, waarvan 1 FreeNAS en 2 stuks Proxmox in cluster

De Microservers draai ik een aantal "productie" vm's op zoals DNS, DHCP, fileserver, etc. Maar bijvoorbeeld ook een Zabbix server waar ik langer mee wil experimenteren. Zeg maar de dingen die ik langer wil gebruiken en een semi-productiestatus hebben. (Dat soort omgevingen zijn fijn, als er echt wat vanaf hangt, word het experiment meer een werk-achtige setup.)

De dingen die echt vervangbaar zijn, waar ik bijvoorbeeld wil experimenteren met de hypervisor zelf, of een kortere lab omgeving, draai ik op de 19" bakken. Die staan in de regel niet 24/7 aan. Te veel herrie, te veel stroom, maar voor periodes van een paar weken is dat geen probleem.

Ik zie dat je board wel meer geheugen aan kan, 64G, dat is voor servergebruik prima maar zoals gezegd, ik zou het splitsen. Werkt fijner en voor je lab heb je geen nieuwe hardware nodig. (Al is het wel leuk.)
Wat verwacht je van ons?[i]
Is de Ryzen 1600X het geld waard ten opzichte van de 1600 of 1500?
Gaat het allemaal passen?
In hoeverre is het een kut idee om bij dit systeem slechts voor een 1080p monitor te gaan?
1080p is niets mis mee, gezien je budget. Ik zou persoonlijk voor 2 monitoren gaan, of 1 4K/5K scherm. (Ik heb nu 2x 19" 1080p thuis staan, maar vind dat niet meer fijn werken en ben aan het kijken naar 4K/5K. Moet alleen dan wel mijn pak 'm beet 6, 7 jaar oude PC vervangen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:30

Tribits

Onkruid vergaat niet

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:29:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Small form factor.
Echt small form factor is die Zalman kost niet. Ik zie er geen maximale inbouw hoogte voor de koeler bijstaan, maar voor zover ik uit reviews op kan maken past de Mugen 5 PCGH wel. Bedenk wel dat het een echte budget kast is. Doorgaans voldoen die wel, maar hebben ze ook wel de nodige nadelen zoals weinig geluidsdemping, geen filters, kabelmanagement etc.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:44:
[...]

Waarom je lab omgevingen op je PC draaien? Ik zou daar een aparte labserver voor aanschaffen.
Dat kan prima een 2e hands 19" server zijn of een towermodel PC met 16G of 32G geheugen.

Voor een beetje testlab is de 16G die je nu wilt aanschaffen best krap, zeker als je tegelijkertijd ook nog andere dingen op je PC wilt doen. Daarbij, als je het wilt combineren met PC functionaliteit zit je vast aan Hyper-V of desktop virtualisatie oplossingen als VMWare Workstation, VirtualBox, etc. Juist voor een lab, waar je mogelijk ook nog wat van de hypervisor zelf wilt leren, is het fijner om te gaan voor een server virtualisatieplatform als ESXi, Hyper-V of Proxmox (KVM).

Voordeel van een aparte labserver is dat 'ie makkelijk 24/7 aan kunt staan en je niet bij de eerste de beste reboot van je PC meteen je lab moet rebooten.

Ik heb het thuis gesplitst.
1 lab omgeving bestaande uit HP DL300-series (G6 en G7) 19" servers
1 productie omgeving bestaande uit 3 HP Microservers Gen8, waarvan 1 FreeNAS en 2 stuks Proxmox in cluster

De Microservers draai ik een aantal "productie" vm's op zoals DNS, DHCP, fileserver, etc. Maar bijvoorbeeld ook een Zabbix server waar ik langer mee wil experimenteren. Zeg maar de dingen die ik langer wil gebruiken en een semi-productiestatus hebben. (Dat soort omgevingen zijn fijn, als er echt wat vanaf hangt, word het experiment meer een werk-achtige setup.)

De dingen die echt vervangbaar zijn, waar ik bijvoorbeeld wil experimenteren met de hypervisor zelf, of een kortere lab omgeving, draai ik op de 19" bakken. Die staan in de regel niet 24/7 aan. Te veel herrie, te veel stroom, maar voor periodes van een paar weken is dat geen probleem.

Ik zie dat je board wel meer geheugen aan kan, 64G, dat is voor servergebruik pr

[...]

1080p is niets mis mee, gezien je budget. Ik zou persoonlijk voor 2 monitoren gaan, of 1 4K/5K scherm. (Ik heb nu 2x 19" 1080p thuis staan, maar vind dat niet meer fijn werken en ben aan het kijken naar 4K/5K. Moet alleen dan wel mijn pak 'm beet 6, 7 jaar oude PC vervangen.)
Bedankt. Splitsen is inderdaad een goede optie. Alleen is op dit moment mijn ruimte bepekt maar dat is waarschijnlijk wel dit jaar nog op te lossen. Hoe heb die 19" servers weggewerkt? Gewoon op een tafel of iets?

Ik denk dat ik maar eens even ga rondneuzen voor een tweedehands server :)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:34:
[...]
Bedankt. Splitsen is inderdaad een goede optie. Alleen is op dit moment mijn ruimte bepekt maar dat is waarschijnlijk wel dit jaar nog op te lossen. Hoe heb die 19" servers weggewerkt? Gewoon op een tafel of iets?
Als ruimte een probleem is kun je ook een paar HP Microservers aanschaffen. Heb je iets minder *oomph* maar evengoed een prima lab omgeving. 1 Microserver is half zo groot als de gemiddelde PC tower. :)

Ik heb ze overigens in een 19" rack staan, heb van een vriend een 12U IBM rack gekregen en daarin hangen ze. Nog wat ruimte over voor andere spullen. Staat boven op mijn kantoor.

Scheelt dat ik wel de ruimte er voor heb. Ik heb een eigen kantoor / nerdhok / mancave boven van iets van 6.5x3 meter in een soort van L-vorm. Daarin staan 2 bureau's in L-opstelling met daaronder dat rack, een paar boekenkasten en nog een zithoekje om te lezen. :)
Ik denk dat ik maar eens even ga rondneuzen voor een tweedehands server :)
Dat is zeker de moeite waard. DL360's en DL380's G6 of G7 zijn vrij goed te vinden en niet heel duur. Kom niet in de verleiding een G3 of G5 aan te schaffen, die dingen zijn te oud, slurpen te veel stroom en hebben nauwelijks nog genoeg kracht om echt leuk te zijn. G6 is 2e hands goed te krijgen, veel bedrijven draaien op Gen8 en Gen9. (Gen9 is de laatste generatie.)

Andere servers dan HP weet ik overigens niet, dus wil je weten wat vergelijkbaar is, zoek de quickspecs op van een van de genoemde machines en vergelijk daarmee.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.