Apple ID Twee-factor-authenticatie geeft foute locatie

Pagina: 1
Acties:
  • 9.189 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvandongen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Mijn vraag
iTunes vraagt om mijn wachtwoord Apple ID. Na correcte ingave komt er op mijn iPhone en iPad een mededeling: dat mijn Apple ID wordt gebruikt om in te loggen op een apparaat in de buurt van Amsterdam. Dit apparaat is mijn iMac en die staat in de buurt van Tilburg. Vervolgens word ik op mijn iPhone verzocht om dit toe te staan of niet. Bij "toestaan" krijg ik een 6 cijferige verificatiecode dat ik samen met mijn wachtwoord moet ingeven (waar?) en bovendien moet ik bij instellingen mijn iCloud wachtwoord weer ingeven op mijn iPhone en iPad. Hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De wifi van de iMac ingeschakeld, maar levert zelfde foutmelding op.

Zou het met mijn netwerkprovider te maken kunnen hebben?

Beste antwoord (via loekvandongen op 15-04-2017 11:15)

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:45

SuBBaSS

-has Ryzen

Dit valt (door jou) niet op te lossen. Het heeft inderdaad met je netwerkprovider te maken.
Het is en blijft (imo) maar een vreemd verschijnsel. Apple wil je met die 2FA het gevoel geven dat je optimaal beveiligd bent en dan krijg je dit soort schermen om het te bevestigen.

Ikzelf woon in Groningen, bij inloggen krijg ik altijd te zien dat het in Rotterdam is gebeurd. Heeft blijkbaar met mijn provider (telfort) te maken.
Het is natuurlijk altijd te testen: als die melding komt als jij daadwerkelijk een inlogpoging hebt gedaan dan is het ok.

Edit: Overigens: dit wordt nooit "zomaar" ingeschakeld, dat zul je zelf gedaan (moeten) hebben. Niet om te "vingerwijzen" maar het is wel van belang dit te weten. Mocht je bijv., je toegang tot je apple id kwijtraken (password vergeten oid), dan kun je dat nu alleen dmv. "account recovery" weer terugkrijgen. Daar kan enige tijd overheen gaan en da's natuurlijk niet ideaal als je bijv. net een aankoop in de store wilde gaan doen.

Over dit inschakelen van 2FA heb je email gehad van apple. Binnen de eerste 30 (?) dagen kun je middels een link in die mail de 2FA nog relatief makkelijk weer uitschakelen. Heb je die mail niet gehad? Dan zou ik mijn contactgegevens maar snel even aanpassen. Het heeft niet veel zin om voor je apple id een bogus-emailadres te gebruiken, ga je alleen maar gemieter mee krijgen als je ooit wijzigingen door wilt voeren.

[ Voor 44% gewijzigd door SuBBaSS op 14-04-2017 16:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 19:46
Je hebt 2factor-authentication aan staan.
De 6 cijferige code op telefoon zul je hoogstwaarschijnlijk, na het geven van toestemming, moeten ingeven op je Mac.

Zie:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204915

--edit--

Excuus had het topic verkeerd gelezen.
Deze locatiebepaling is gedaan aan de hand van je GSM-netwerk provider.
Het klopt dat dit niet je fysieke locatie is.

[ Voor 42% gewijzigd door diefightdie op 14-04-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01
Trek je niets aan van een foutieve locatie, zolang je zelf maar de persoon bent die dit aangevraagd heeft. Locatie bepaling is geen exacte wetenschap, en kan zonder GPS makkelijk en om onverklaarbare redenen afwijken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:45

SuBBaSS

-has Ryzen

Dit valt (door jou) niet op te lossen. Het heeft inderdaad met je netwerkprovider te maken.
Het is en blijft (imo) maar een vreemd verschijnsel. Apple wil je met die 2FA het gevoel geven dat je optimaal beveiligd bent en dan krijg je dit soort schermen om het te bevestigen.

Ikzelf woon in Groningen, bij inloggen krijg ik altijd te zien dat het in Rotterdam is gebeurd. Heeft blijkbaar met mijn provider (telfort) te maken.
Het is natuurlijk altijd te testen: als die melding komt als jij daadwerkelijk een inlogpoging hebt gedaan dan is het ok.

Edit: Overigens: dit wordt nooit "zomaar" ingeschakeld, dat zul je zelf gedaan (moeten) hebben. Niet om te "vingerwijzen" maar het is wel van belang dit te weten. Mocht je bijv., je toegang tot je apple id kwijtraken (password vergeten oid), dan kun je dat nu alleen dmv. "account recovery" weer terugkrijgen. Daar kan enige tijd overheen gaan en da's natuurlijk niet ideaal als je bijv. net een aankoop in de store wilde gaan doen.

Over dit inschakelen van 2FA heb je email gehad van apple. Binnen de eerste 30 (?) dagen kun je middels een link in die mail de 2FA nog relatief makkelijk weer uitschakelen. Heb je die mail niet gehad? Dan zou ik mijn contactgegevens maar snel even aanpassen. Het heeft niet veel zin om voor je apple id een bogus-emailadres te gebruiken, ga je alleen maar gemieter mee krijgen als je ooit wijzigingen door wilt voeren.

[ Voor 44% gewijzigd door SuBBaSS op 14-04-2017 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:06
SuBBaSS schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:20:

Dat kan ik bevestigen. Ik heb ook Telfort, woon ook in de provincie Groningen en krijg dezelfde meldingen uit Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvandongen
dank allemaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekvandongen
Bedank allemaal. Ben gerustgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mooi dat de Telfort IP's geen valide GeoIP data hebben blijkbaar. Moet je juist blij mee zijn :) Extra laagje privacy bescherming.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:46
Met Ziggo heb ik hetzelfde 'probleem'. Geeft ook Amsterdam aan terwijl ik onder Eindhoven woon.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard-34
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-11-2022
Ook ik schijn in de buurt van Rotterdam te wonen maar de werkelijkheid is in het Gooi.
Mijn provider is KPN.

Ik vraag met toch af of dit niet iets van Apple is als het bij zoveel providers fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De inloglocatie wordt gegokt a.d.h.v. je IP en wat magie, maar die kan er vaak naast zitten. Hier is weinig aan te doen. Maar dit is niet iets waarvoor je een 3 jaar oud topic omhoog voor had moeten halen. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.