USB blijft read only

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 11:44
Bij je Windows krijg je tegenwoordig niet meer een cd maar een usb stick. Deze blijken aangepaste 16gb Kingston stickjes te zijn. Ik heb een stapel van deze stickjes over en wilde deze elders voor gebruiken.

Nu blijken deze stickjes read only te zijn op controller niveau. (aka diskpart word em niet). Na er een gebrickt te hebben en een hele werkdag op google gezeten te hebben is het mij dan eindelijk gelukt eentje opnieuw te flashen. (met MPAll viatopics op usbdev.ru)

Windows ziet nu braaf een lege 16gb usb stick en alle eerst missende opties (zoals formatteren e.d) zijn weer zichtbaar in verkenner. Echter als ik de stick wil formatteren of er iets op wil zetten dan krijg ik de fout dat de stick read only is.

Diskpart werkt nog steeds niet dus ofwel ik heb wel een low level format kunnen doen, maar de firmware niet geflashed.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen?

Het gaat voor zover ik weet om een kingston monolith stick met Toshiba Phison PS2251-07 (ed3.16K) chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:46
Misschien via een Linux bootdisk (partedmagic)? Of MiniXP...
Staat allemaal op Hirens BootCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Gaan we proberen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:29
weet je zeker dat dit software matig in de controller gebakken zit?
kan me voorstellen dat het simpeler is dat ze een pcb hebben ontwikkeld waar fysiek de write modus bij onklaar is gemaakt.
(zie het als sd-kaart/usb-stick waarbij gewoon fysiek de schakelaar is verwijderd).
dit kan gewoon door een spoor op de pcb niet te leggen.
die sticks worden door microsoft met tien/honderd duizenden afgenomen dus kan me voorstellen dat kosten technisch een eigen ontwerp maken zonder write cyclus een goede optie is

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

MaD_co schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:47:
kan me voorstellen dat het simpeler is dat ze een pcb hebben ontwikkeld waar fysiek de write modus bij onklaar is gemaakt.
(zie het als sd-kaart/usb-stick waarbij gewoon fysiek de schakelaar is verwijderd).
die sticks worden door microsoft met tien/honderd duizenden afgenomen dus kan me voorstellen dat kosten technisch een eigen ontwerp maken zonder write cyclus een goede optie is
Is de niet-write flag (middels zo'n schuifje) bij een SD-kaart ook niet gewoon softwarematig en dat de implementatie van het daadwerkelijk niet-kunnenschrijven de verantwoordelijkheid is van het OS?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Je moet een parameter in de controller veranderen. Hiervoor heb je de tools van de controller fabrikant nodig.
Openmaken en lezen wat er op de controller staat, daarmee kun je verder googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:54
Is je controller een 48 of 64 pins chip ?

Bij de 48 pins controller is pin 29 de write protect pin.
Bij de 64 pins controller is pin 38 de write protect pin.

PO_FLH_WPB O Flash write protect control signal, low active.
Als die dus mee aan de ground (0v) hangt kan je niet schrijven.

Afhankelijk van het verdere design moet je dus meestal de verbinding met de ground van de desbetreffende pin verbreken. echter , bij sommige controllers moet je de pin zelfs "hoog" maken.

Fijn soldeerwerk dus .... Alleen proberen met een stick die stuk mag.

[ Voor 86% gewijzigd door floorcleaner op 14-04-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Nope ik kan er niks mee aan, blijft read only.

Ik heb een open gesloopt, zit een monolith in, nummer zal ik vanavond opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59

SA007

Moderator Tweaking
MaD_co schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:47:
Nee, het is voor een producent, ook bij het formaat van microsoft, makkelijker om het read-only te doen via software.
Als je de read-only in hardware doet betekend dat je voor assemblage de geheugenchips apart moet nemen en programmeren, dat is een lastige en dure stap, na productie de usb sticks in een mega-usb-hub duwen is daarentegen unskilled en je doet tegelijkertijd een goede test op de hele hardware van de usb stick.

Dan is het nog steeds mogelijk om ze permanent read-only te maken, bijv door een fuse op de blazen in de controller, maar dat lijkt me neit het geval gezien wat mission zelf an gevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
2324615-040.A00LE
3014046.10

Meer staat er niet op de chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat je Microsoft Nederland er eens voor kunt contacten? Vanuit Microsoft University hebben we ook ooit van dat soort (4GB) USB pennen geleverd gekregen waarbij er zelfs complete moederborden van PC's in cursuslokalen gesloopt zijn....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 20:41

empy

Rijdt rondjes

Via parted magic kan je de mbr van de stick formatteren/omver gooien, of je doet een low level format van de eerste % van de stick.
Dell heeft nl. Ook write protected sticks voor Windows installaties en dit is puur en alleen softwarematig. Wij gebruiken deze sticks nu voor allerhande zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
empy schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:55:
Via parted magic kan je de mbr van de stick formatteren/omver gooien, of je doet een low level format van de eerste % van de stick.
Dell heeft nl. Ook write protected sticks voor Windows installaties en dit is puur en alleen softwarematig. Wij gebruiken deze sticks nu voor allerhande zaken.
Ik heb een low level format kunnen doen, en ik heb de firmware kunnen flashen, Windows ziet nu ook gewoon een usb stick, die ik gewoon kan formatteren, echter krijg je dan pas een fout dat de stick "tegen schrijven beveiligd is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:54
info over de chip:

2324615 is inderdaad volgens verschillende websites de Phison PS2251-07 memory-controller.
Google maar eens op "2324615 controller"

Kom ik toch nog even terug op mijn post van hier boven. Die controller heeft een pin die , indien "low" het geheugen "read only" maakt. Kan je zelfs met een simpele multimeter nameten.

Heeft die pin 0V dan is je geheugen read only. Is de spanning 3v of hoger is het daar niet te zoeken.

Aan deze pin zat vroeger bij sommige sticks het schakelaartje (switchje) waar je een USB stick
read only mee kon maken. De switch verbond die bepaalde controller pin met de massa, en je had
een onbeschrijfbare usb stick.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

mission schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:06:
[...]

Ik heb een low level format kunnen doen, en ik heb de firmware kunnen flashen, Windows ziet nu ook gewoon een usb stick, die ik gewoon kan formatteren, echter krijg je dan pas een fout dat de stick "tegen schrijven beveiligd is"
Heeft het wellicht iets te maken met de instellingen in het register?

Wellicht heb je aan deze tips iets:
http://www.pcadvisor.co.u...ves-memory-cards-3633096/
http://ccm.net/forum/affi...-protected-usb-flash-disk

Met name de tweede link heeft goede tips.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Anoniem: 343906 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 02:34:
[...]

Heeft het wellicht iets te maken met de instellingen in het register?

Wellicht heb je aan deze tips iets:
http://www.pcadvisor.co.u...ves-memory-cards-3633096/
http://ccm.net/forum/affi...-protected-usb-flash-disk

Met name de tweede link heeft goede tips.

Succes!
Helaas alle bruikbare tips in die linkjes al geprobeerd.

Maar toch bedankt!
Pagina: 1