Zekering in de meterkast slaat uit bij aansluiting pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snw
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-06 00:11
Ik heb nu ongeveer 2 maanden een nieuwe pc, onderdelen gekocht en deze heeft mijn broer in elkaar gezet.
Nu heb ik een aantal weken last, als ik de verlengsnoer van de pc (waar alleen het scherm, boxen en de pc op zit) in het stopcontact doet, de zekering van deze groep uitslaat, dit gebeurd niet elke dag maar heel erg onregelmatig.
Nu woon ik wel in een wat oudere woningbouw woning, geen idee of dit een probleem zou moeten zijn.

Voeding: Corsair RM650x
MB: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
CPU: Intel Core i5-7500 Boxed
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Kaart: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC
Overige geheugen: Samsung 850 EVO 250GB

Enige wat ikzelf heb gedaan is dus een andere verlengsnoer geprobeerd en van niet geaard naar wel geaard stopcontact, waar ik er blijkbaar maar 1 van heb in de woonkamer.

Zelf ben ik niet zo thuis in alles wat met pc's te maken heeft, maar wil toch wat advies inwinnen, misschien dat hier wat bekend over is.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Ok. wat gaat er uit? Want je terminologie klopt niet.
Smeltzekering?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Smeltveiligheid.jpg

Installatie automaat?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Jtecul.jpg

Of aardlekautomaat?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/ABB_RCBO.jpg/220px-ABB_RCBO.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 14-04-2017 15:26 . Reden: plaatjes kleiner ]

• Snw
jeroen3 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:24:
Ok. wat gaat er uit? Want je terminologie klopt niet.
Smeltzekering?
[afbeelding]

Installatie automaat?
[afbeelding]

Of aardlekautomaat?
[afbeelding]
Installatie automaat lijkt het meest erop, ik heb er 4 waarvan 1 de aardlekschakelaar is, maar deze gaat dus niet uit, 1 van de overige (aparte groepen) die gaat dus uit, voor mij is dat de woonkamer, waar verder alleen de modem aanstaat op dezelfde schakelaar.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Snw schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:32:
[...]

Installatie automaat lijkt het meest erop, ik heb er 4 waarvan 1 de aardlekschakelaar is, maar deze gaat dus niet uit, 1 van de overige (aparte groepen) die gaat dus uit, voor mij is dat de woonkamer, waar verder alleen de modem aanstaat op dezelfde schakelaar.
Dan is dus of je automaat stuk of je pc (met stekkerdoos) maalt kortsluiting. Dat laatste is het waarschijnlijkst. Kan je een andere groep proberen? Direct in de muur? Onderdeel voor onderdeel in stopcontactstoppen, en dan?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Snw
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:35:
[...]

Dan is dus of je automaat stuk of je pc (met stekkerdoos) maalt kortsluiting. Dat laatste is het waarschijnlijkst. Kan je een andere groep proberen? Direct in de muur? Onderdeel voor onderdeel in stopcontactstoppen, en dan?
Ja dit heb ik eerder gedaan, toen ik een andere verlengsnoer ging gebruiken, maar toen sloeg de schakelaar niet uit,, het gebeurd dus alleen als ik sochtend's de pc aanzet (ik haal altijd de stekker uit het stopcontact voordat ik ga slapen) en dan ook niet altijd, de laaste keer was vorige week dat dit gebeurde, daarna was ik dus naar de geaard stopcontact gegaan, en niets gebeurde, en nu vandaag weer wel, het is dus niet constant.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
De verplichte vraag: deze zitten er wel in?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Three_types_of_standoffs.jpg/220px-Three_types_of_standoffs.jpg

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je PC doet het gewoon neem ik aan?
Als je de stekker in het stopcontact steekt, gaan de apparaten dan ook meteen aan?

Het kan namlijk zijn dat de inschakelstroom te hoog is. Ik had daar ook last van met een standaard (b-kar) ABB schakelautomaat. Ik heb het opgelost door de installatieautomaat te vervangen door een met een c-karakteristiek.

• Snw
jeroen3 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:54:
De verplichte vraag: deze zitten er wel in?
[afbeelding]
yeap :)
RiDo78 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:02:
Je PC doet het gewoon neem ik aan?
Als je de stekker in het stopcontact steekt, gaan de apparaten dan ook meteen aan?

Het kan namlijk zijn dat de inschakelstroom te hoog is. Ik had daar ook last van met een standaard (b-kar) ABB schakelautomaat. Ik heb het opgelost door de installatieautomaat te vervangen door een met een c-karakteristiek.
De pc doet het inderdaad gewoon, alles werkt nadat ik de schakelaar weer omzet.
En nee mijn pc moet ik echt aandoen, maar het scherm doet het wel al en de boxen ook.

http://imgur.com/a/c8A2u
Dit is trouwens hoe het eruit ziet bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Snw op 14-04-2017 16:11 . Reden: add on ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07
Gebeurd het ook als je de pc op een ander stopcontact aansluit die achter een andere groep zit ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Snw
MdO82 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:13:
Gebeurd het ook als je de pc op een ander stopcontact aansluit die achter een andere groep zit ?
Nog niet geprobeerd omdat het dus niet elke keer gebeurd, maar heel onregelmatig, dus het zou zo zijn dat het niet gebeurd en dan volgende week weer ineens wel.

Ik zal dat sowieso proberen, het probleem is alleen dat de andere groep een andere kamer is en dus alles verzet moet worden naar een wat vervelender plek.

Verwijderd

Het lijkt erop dat het aansluiten van je PC een te grote wissel op de groep trekt. Ook omdat je zegt dat het niet altijd gebeurt.
Let eens op wat er allemaal aan staat voordat je je PC aanzet. Misschien heb je die ene keer dat het mis gaat net je koffiezetter of waterkoker of een andere grootverbruiker aanstaan.

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 13:19

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:45:
Het lijkt erop dat het aansluiten van je PC een te grote wissel op de groep trekt. Ook omdat je zegt dat het niet altijd gebeurt.
Let eens op wat er allemaal aan staat voordat je je PC aanzet. Misschien heb je die ene keer dat het mis gaat net je koffiezetter of waterkoker of een andere grootverbruiker aanstaan.
Dat is wat ik ook dacht, 16ampere zou toch ruim voldoende moeten zijn..

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:07
Als de apparaten een eigen netschakelaar hebben, zet die dan uit voordat je de boel in het stopcontact doet. . Dat heeft twee voordelen, de apparaten schakelen niet allemaal tegelijk in, dus de inschakelpiek wordt gespreid. Het tweede voordeel: je zou de eventuele veroorzaker kunnen achterhalen.

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om bijv. alleen de pc uit te schakelen om te kijken of dat al scheelt.

@jeroen3
Alhoewel je de juiste vraag stelt aan de topicstarter en een nette uitleg geeft tussen de apparaten die vaak door elkaar gehaald worden vraag ik me af wat er niet klopt aan zijn terminologie

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan eens simpel kijken wat er gebeurt als je er een schakelaar tussen zet..?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1g4_onx-J_4hpmYm5jSNmte6eIgGso1MB5mQcglssNea_NQw_NclGXw
bijvoorbeeld.

eerder ook zulke grapjes gehad, maar dat resulteerde altijd er in dat de aardlekschakelaar sprong..
deze weer omzettende sprong de groep er nog eens uit :/

later een nieuwe kast er ingehangen en er nooit weer last van gehad

404 Signature not found

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Frank1973 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:34:
Dat is wat ik ook dacht, 16ampere zou toch ruim voldoende moeten zijn..
16 ampere is ook ruim voldoende, anders knalt de zekering er continu uit en niet enkel tijdens het inschakelen (lees: Stekker in het stopcontact doen).

Je zit alles met de inschakelpiek. Hoewel het al even geleden is dat ik daar op school mee te maken had, zal ik proberen het een beetje uit te leggen... Die inschakelpiek is vaak veel hoger dan 16 ampere. En omdat het een korte piek is geeft dat niet. Een smeltzekering is dan nog niet genoeg opgewarmd om door te smelten en koelt na die piek weer af. En op schakelautomaten zijn zo ontworpen dat ze die piek negeren.

Het probleem is alleen de uitschakelkarakteristiek. Die bepaalt hoeveel ampere die piek maximaal mag zijn en hoe lang die piek mag aanhouden. Er zijn verschillende karakteristieken gedefinieerd, de meest gebruikten zijn:
  • B - standaard belasting, in woonhuizen vind je deze meestal terug.
  • C - hoge piekbelasting, in woonhuizen vind je die alleen in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als er iets met een zware elektromotor aangesloten is. Die motor kan dan wel binnen de 16 ampere blijven als hij eenmaal draait, maar bij het opspinnen trekt hij fors meer.
Vandaar dat ik in mijn geval er voor heb gekozen om een C-karakteristiek te plaatsen op de groep waar mijn pc op zit. Ik heb namelijk de gewoonte om ongebruikte apparatuur spanningsloos te maken. En als je dan je pc aanzet, is het niet fijn dat het licht dan uit gaat. Vind je pc ook niet zo leuk.

Maar zoals ik al zei, het is in een grijs verleden eens op school behandeld, en de NEN1010 wil nogal eens wijzigen. Dus ik weet niet of je de zekering zomaar mag veranderen naar een C-karakteristiek. Ik heb het wel gedaan omdat ik weet dat de gebruikers op die groep als ze niet in gebruik zijn doorgaans met een dubbelpolige schakelaar spanningsloos zijn gemaakt.
Pagina: 1