kweet niet of het hier wel hoort, maar ach.. scheikunde/wetenschap.... Anyway, zijn d'r hier mensen die verstand hebben van redoxreacties? Ik moet m.b.v. halfreacties de reactievergelijking opstellen van jood (I-(aq)) met Thiosulfaat (S2O32-(aq)). Iemand tips?
Tabel 48 ja... Maar dan snap ik er nog geen **** van...Op woensdag 04 juli 2001 21:12 schreef el_marcianito het volgende:
BINAS.
Verwijderd
Ik denk dat je dan als nog het beste je sk boek erbij kunt pakken, voor getypte uitleg is dat meestal behoorlijk goed.
Verwijderd
Ik zal proberen het slotje voor te zijn, want het mag volgens mij niet van de hogere herekweet niet of het hier wel hoort, maar ach.. scheikunde/wetenschap.... Anyway, zijn d'r hier mensen die verstand hebben van redoxreacties? Ik moet m.b.v. halfreacties de reactievergelijking opstellen van jood (I-(aq)) met Thiosulfaat (S2O32-(aq)). Iemand tips?
Ze staan ten eerste gewoon in binas (tabel 48):
thio: s4o6(2-) + 2e- -> 2* s2o3(2-)
jood: I2 (s) + 2e- -> 2I-
En dan moet je het nog zo kiezen dat 'de schuine lijn klopt', maw: dat de oxidator sterk genoeg is om de reductor te oxideren. Ik denk dat jij het volgende bedoeld:
Jood (dus I2 ipv I-, waarschijnlijk in de I'3- vorm (combinatie van I2+I-=I3=Heet complex) wordt geoxideerd door thiosulfaat. Dus de totaal reactie is dan:
Dus: I2 + 2* S2O3 -> 2*I- + 1*S4O6
succes er mee,
grtn, Bram
Oh wacht maar... Ik snap um alweer!
(oepsie! zinloze topic gemaakt
. Hmm... Dan kunnen de mods um weer verwijderer
)
(oepsie! zinloze topic gemaakt
Oke, ik dacht ik wacht ff tot je het weet, dan is iedereen blij
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()