Probleem met communicatie tussen regenputten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 909561

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na 15 jaar was de communicatie tussen mijn beide regenputten voorbij. Volgens een nieuwe installateur was er in de oude buisverbinding (aan elkaar gelijmde buizen) lucht gekomen.De nieuwe installateur maakte een nieuwe buisverbinding (een polyethyleenbuis uit 1 geheel) tussen put 1 ( waar het water inloopt) en put 2
( waaruit we water opzuigen) en die werkte tot sinds kort, een 3-tal jaar. Sinds die tijd is die communicatie telkens na ongeveer 1 maaand voorbij. De aannemer weet ook niet hoe dit komt? Ieder maand moet de installateur de buisverbinding onder druk zetten, waardoor we duidelijk zien dat onze 2de put opnieuw vult maar na een tijdje waterverbuik stellen we vast dat put 2 ( waaruit we zuigen) weer leeg is en put 1 nog steeds nokvol staat. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit terugkerend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

iets meer info aub :)
hoe zijn de putten met elkaar verbonden? wat zijn de hoogtes etc.
een tekening en/of foto zou helpen

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 909561

Topicstarter
Alvast bedant vor de reactie. Putten van elk 7.500 L. Liggen op ongeveer 1 meter naast elkaar. Vanboven verbonden met een buis van diameter 15 cm als overloop tussen de 2 putten. Via die overloop zijn de putten verbonden met een polyethyleenbuis uit 1 stuk. De beide uiteinden zijn vast gemaakt in een emmer op de bodem van de 2 putten. De zuigerkop zit ongeveer 1 meter van de emmer verwijderd en zit zeker 30cm hoger dan de bovenboord van de emmer. We kunnen steeds vanuit put 2 waterdruk steken in de poly.buis waardoor na een tijdje het water duidelijk terug van put 1 naar put 2 stroomt. Na ongeveer 1 maand waterverbuik( wc's , douche, wasmachine enz.) komt er geen water meer opgepompt. Bij openen deksel staat het waterniveau in put 2 net onder de zuigkop? Put 1 is dan nog steeds tot tegen de overloopbuis gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:28
Zoals je het hierboven beschrijft, kan ik me er geen correct (werkende) voorstelling van maken.
Zoals ik de communicerende vaten altijd heb begrepen is, dat je de vaten onderin (of bijna onderin) met elkaar verbind, waardoor er altijd druk staat op de communicerende buis. Hierdoor zullen in beide (of alle) communicerende vaten ook altijd nagenoeg dezelfde water nivo's staan, enige wat dit zou kunnen verstoren was een vacuümafgesloten buis.

Met andere woorden:
Ik mis een tekeningetje / overzichtsplaatje.
Is buis twee vacuüm afgesloten geraakt door vervuiling van het deksel?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Je kan perfect communicerende vaten met een leiding langs boven creeëren maar dan moet de buis 100% luchtdicht zijn. Dus ik vermoed dat de nieuwe buis toch misschien nog een klein fitje heeft!