Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(gedeeltelijk) nieuwe PC, max €900

Pagina: 1
Acties:

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 14:16
Hoi allemaal,

Een tijd terug had ik ook al een topic geopend, maar dat was voordat de nieuwe Ryzen processors van AMD uitkwamen. Met dat nieuws in het verschiet heb ik mijn aankoop uitgesteld en ben ik mij nu opnieuw aan het oriënteren.

Op dit moment heb ik nog mijn PC die ik in ~2008 in elkaar heb gezet. Een Core 2 Duo E6600, 3GB DDR2 RAM. Destijds begonnen met een 8800GTS videokaart, die ik een paar jaar terug heb vervangen door een 5*** AMD kaart (ik weet niet meer welke het is). Ook een SSD erin gezet, wat het een stuk sneller maakte al.

Helaas komt 'ie niet zo goed meer mee wanneer ik videospellen speel. Ik wil dus een nieuwe build waarbij ik een aantal onderdelen (mogelijk) ga recyclen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De basis: browsen, word, excel. Verder zéker Adobe Photoshop, Illutrator en Indesign. Verder scientific number-crunching met Python en zelfgeschreven C++ code. Dit alles heb ik meestal allemaal tegelijkertijd open staan. Last but not least: gamen. Ik geef niet zo veel om graphics, mijn monitor is ook slechts 1680x1050 en die bevalt nog prima. Ik speel graag Elder Scrolls (Oblivion of Skyrim), GTA4 en shooters (bijv. Insurgency). Lage FPS ben ik intussen wel gewend, maar wel een beetje zat :P.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn max is €900. Assemblage zal ik zelf doen. Mocht het beter uitkomen dan is er wel een kleine marge, maar liever natuurlijk wat minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee: beeldscherm, toetsenbord, muis. Verder ook SSD (crucial ... 256GB) en HDD (Seagate 1TB) en een DVD-drive.

Verder twijfel ik over het volgende:
In mijn huidige PC zit een Cooler Master Real Power M520 PSU. Kan ik deze meenemen naar mijn nieuwe build, of is het verstandig een nieuwe te kopen? Hij doet het nog prima.
Verder heb ik een vrij lompe Scythe Mugen cooler in mijn huidige PC. Kan ik deze meeverhuizen? Ik weet niet welk model het precies is, dat kan ik ook niet 1,2,3 aan de koeler zien :/.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart valt nog vrij makkelijk te vervangen, een processor wat minder. Ik denk dat een Ryzen hexacore voor mij een goede keus kan zijn: de prijsrange is oké en het geeft meteen een enorme boost als het op multi-threading aankomt. Dat laatste kan ik wel goed gebruiken denk ik.

Verder heb ik gelezen dat de Ryzen processorsnelheid afhangt van de RAM-snelheid. Ik denk dus dat snel RAM een goede keus is. Ik heb hier echter geen enkel verstand van.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet erg sterk. AMD heeft de 'gun factor', maar is niet persé mijn eerste keus. Qua graphics heb ik geen hoge eisen, dus misschien is een AMD kaart daar goed ivm prijs/kwaliteit?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ik denk het niet.

Ga je overklokken?
Standaard vind ik voor nu prima, misschien over een paar jaar als het systeem wat ouder is en niet meer zo goed bijkomt

Wat verwacht je van ons?
1) Wat voor geheugen moet ik hebben?
Ik heb allerlei verhalen langs zien komen over mensen die wel/niet hun geheugen op de juiste snelheid kunnen draaien. Dingen met Samsung 'B-die' die juist goed zouden zijn, BIOS-versies die een grote rol spelen... Ik heb weinig verstand van geheugen dus hulp is hierbij gewenst. Ik heb gekeken op de site van het moederbord, daar staat dat snelheden hoger dan 2666 MHz alleen kunnen als je slechts één DIMM gebruikt. Klopt dat?

Er is ook veel goedkoper 16GB geheugen, zou dat ook een verstandige keuze zijn?

2) Kan ik nog iets bezuinigen op de videokaart, of snij ik mezelf dan al snel in de vingers?
3) Kan ik mijn huidige PSU meenemen naar mijn nieuwe build, of is dat onverstandig?
4) Kan ik mijn huidige processorkoeler meenemen naar mijn nieuwe build, of is dat niet mogelijk?

Hieronder mijn huidige lijst: (met PSU en koeler voor de volledigheid)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 269,-€ 269,-
1Asus PRIME B350-PLUS€ 98,95€ 98,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 269,-€ 269,-
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Arctic Freezer 33€ 28,50€ 28,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-16GVK€ 139,50€ 139,50
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 886,95

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
1) Als geheugen zou ik voor Ryzen 5 minimaal 3000 mhz nemen, bijvoorbeeld de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 of het door jou gekozen geheugen. (In 3000 mhz of meer). De goedkopere crucial is maar 2133 mhz.

2) Ik denk dat je ook nog wel goed je taken kunt doen met de MSI RADEON RX 480 GAMING X 4GB.

3) Ik zou gewoon een nieuwe voeding pakken, omdat die van jou al bijna 10 jaar is, zoals die jij hebt genoemd of nog beter de Corsair Vengeance 400W.

4) Het ligt eraan voor wat voor type sockets je koeler geschikt is. Ik zou gewoon een nieuwe kopen, omdat hij al oud is en waarschijnlijk ook niet geschikt. Ik heb niet veel verstand van processorkoelers dus ik kan geen voorbeelden noemen.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Menno02 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:15:
1) Als geheugen zou ik voor Ryzen 5 minimaal 3000 mhz nemen, bijvoorbeeld de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 of het door jou gekozen geheugen. (In 3000 mhz of meer). De goedkopere crucial is maar 2133 mhz.

2) Ik denk dat je ook nog wel goed je taken kunt doen met de MSI RADEON RX 480 GAMING X 4GB.

3) Ik zou gewoon een nieuwe voeding pakken, omdat die van jou al bijna 10 jaar is, zoals die jij hebt genoemd of nog beter de Corsair Vengeance 400W.

4) Het ligt eraan voor wat voor type sockets je koeler geschikt is. Ik zou gewoon een nieuwe kopen, omdat hij al oud is en waarschijnlijk ook niet geschikt. Ik heb niet veel verstand van processorkoelers dus ik kan geen voorbeelden noemen.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.
Het is algemeen bekend dat G.skill op het moment een van de stabielste ram soorten is op Ryzen vanwege het gebruik van Samsung B-die memory. Dit is de meerprijs in mijn ogen meer dan waard sinds deze dimms een erg veel grotere kans hebben om hun geadverteerde snelheid te halen.

Voor 4 tientjes extra zou ik gewoon voor de 8 GB gaan. Mocht je ooit een game tegenkomen die erg vram intensief is, dan zit je goed. Ook doet de 8GB het om de een of andere reden altijd ietsje beter in de benchmarks. Misschien vram snelheid ofzo, moet ik een keer verder naar kijken.

Je kan een cx450m nemen als je voor modulariteit gaat, of een vengeance 400 als je voor iets betere kwaliteit en langere garantie gaat. Dat is jouw keuze.

• youridv1
Topicstarter, je monitor is Full HD neem ik aan?

• tcpie
Bedankt voor jullie respons.

@Menno02: Ik ga dan wel voor een nieuwe voeding. Wat maakt die Corsair Vengeance 400W voeding beter dan diegene die nu op mijn lijst staat?

Mijn huidige koeler zit op mijn Intel Core 2 Duo E6600, dus sowieso een ander socket. Hij zal wel niet passen, denk ik dan. Wel zonde, want in principe is hij nog prima (het is immers gewoon een blok metaal, daar kan weinig aan stuk gaan).

Wat betreft het RAM is het mij nu niet helemaal duidelijk. De kit die Menno02 aanraadt is misschien ook wel prima, maar bestaat uit twee DIMMS. Volgens Asus is daarmee de maximumsnelheid 2666 MHz... Misschien toch bij de G.Skill blijven, zoals youridv1 aanraadt?

Wat betreft de videokaart: voor deze kleine meerprijs blijf ik denk ik bij de 8GB versie. Een klein beetje extra geld voor twee keer zoveel grafisch geheugen is het wel waard.

@youridv1: Nee, mijn monitor is 1680x1050.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
De voeding is beter en gewoon bij de G skill blijven inderdaad, @tcpie zoals je zelf deed en @youridv1 ook.

• youridv1
Mijn beste ram advies is 2x8GB 3000 mhz van g.skill. Dat kan op B350 borden. 1x16GB klokt meestal lager dan 2x8GB. Ook heb je bij 2x8GB dual channel memory. Ryzen chips hebben twee memory controllers. Als je ze allebei een dimm geeft, krijg je dubbele bandbreedte. Dat is best handig

• tcpie
@youridv1 : Dat is goed advies. Ik heb mij nog even verdiept in wat voor geheugen handig is om te kiezen. De Asus B350-plus heeft een weinig gedetailleerde QVL, en men heeft er nog wel eens slechte ervaringen mee...

Om die reden ben ik gaan kijken naar een ander moederbord, en ik kwam uit bij de MSI B350 PC Mate. Een klein beetje duurder, maar meteen ook een stuk meer duidelijkheid over ondersteund RAM. In de QVL van MSI staat een stuk meer geheugen, en ook veel waarvan ze 3200MHz ondersteunen. Van hun ondersteunde G.Skill geheugen kon ik geen redelijk geprijste varianten in de Pricewatch vinden. Ik vond wél de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Die variant staat niet direct in de QVL van MSI, maar de -R en -W varianten wel. Kijkend naar de plaatjes in de pricewatch denk ik dat dat enkel slaat op de kleur van het stickje, dus dat zou moeten werken op 3200MHz.

Hieronder de nieuwe lijst met onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 279,-€ 279,-
1MSI B350 PC Mate€ 102,-€ 102,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 263,01€ 263,01
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Arctic Freezer 33€ 28,50€ 28,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,95€ 141,95
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,46

• youridv1
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Corsair maakt gebruik van Hynix die memory. Iets waar Ryzen zacht gezegd zijn probleempjes mee heeft. Die variant hierboven, GVKB, staat ook niet in de QVL van MSI maar reguliere GVK wel. Das net zo dichtbij als die Corsair set van je en dit heeft dezelfde prijs. Ook heeft deze ramkit de Samsung B die memory waar Ryzen zo van houdt.

Die achtervoegsels zijn trouwens de Kleur van de dimms.

Vengeance is er in zwart rood en wit. -R -W en zwart is zonder.
Ripjaws is er in zwart en rood De reden dat de laatste letter er niet altijd bij staat is omdat MSI zich ook realiseert dat de kleur van de DIMM niet uitmaakt

[ Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 15-04-2017 13:18 ]

• tcpie
youridv1 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:15:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Corsair maakt gebruik van Hynix die memory. Iets waar Ryzen zacht gezegd zijn probleempjes mee heeft. Die variant hierboven, GVKB, staat ook niet in de QVL van MSI maar reguliere GVK wel. Das net zo dichtbij als die Corsair set van je en dit heeft dezelfde prijs. Ook heeft deze ramkit de Samsung B die memory waar Ryzen zo van houdt.

Die achtervoegsels zijn trouwens de Kleur van de dimms.

Vengeance is er in zwart rood en wit. -R -W en zwart is zonder.
Ripjaws is er in zwart en rood De reden dat de laatste letter er niet altijd bij staat is omdat MSI zich ook realiseert dat de kleur van de DIMM niet uitmaakt
Interessant. Op de QVL van MSI staat juist dat de Corsair CMK16GX4M2B3200C16 gebruikmaakt van Samsung memory. Als ik zoek op "F4-3200C16D-16GV" (de "GVK" staat niet in de lijst) geeft MSI aan dat die G.Skill juist wél gebruikmaakt van Hynix geheugen...

• youridv1
tcpie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:32:
[...]

Interessant. Op de QVL van MSI staat juist dat de Corsair CMK16GX4M2B3200C16 gebruikmaakt van Samsung memory. Als ik zoek op "F4-3200C16D-16GV" (de "GVK" staat niet in de lijst) geeft MSI aan dat die G.Skill juist wél gebruikmaakt van Hynix geheugen...
Apart. Ik lees overal het omgekeerde.

• tcpie
@youridv1 : Ik zal nog gaan rondgoogelen om het uit te vogelen. De G.Skill "F4-3600C16D-16GVK" staat wél op de lijst. Dat is dus de 3600MHz variant. Maar ik weet dan weer niet of die verder grotendeels identiek is aan de 3200MHz variant.

• youridv1
tcpie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:35:
@youridv1 : Ik zal nog gaan rondgoogelen om het uit te vogelen. De G.Skill "F4-3600C16D-16GVK" staat wél op de lijst. Dat is dus de 3600MHz variant. Maar ik weet dan weer niet of die verder grotendeels identiek is aan de 3200MHz variant.
Ik vind GVK zelf wel terug in de lijst. Echter alleen in 8GB variant. Hier staat ook samsung bij vermeld. Ik zie echter geen 16GB variant. Er staan echter uberhaupt geen 16GB DIMMS van G.skill op de lijst. Ik denk dat ze de grootte per dimm bedoelen aangezien er zeer weinig 16GB in de QVL voorkomt.

Ik vind alleen GVK varianten terug met net ietsje andere CAS Latency en dergelijke. Het overgrote deel van G.Skill lijkt wel Samsung die te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 15-04-2017 13:41 ]

• tcpie
youridv1 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:37:
[...]

Ik vind GVK zelf wel terug in de lijst. Echter alleen in 8GB variant. Hier staat ook samsung bij vermeld. Ik zie echter geen 16GB variant. Er staan echter uberhaupt geen 16GB DIMMS van G.skill op de lijst. Ik denk dat ze de grootte per dimm bedoelen aangezien er zeer weinig 16GB in de QVL voorkomt.

Ik vind alleen GVK varianten terug met net ietsje andere CAS Latency en dergelijke. Het overgrote deel van G.Skill lijkt wel Samsung die te gebruiken.
Gelukkig, dan ben ik niet gek aan het worden :-P. Je hebt gelijk dat Corsair regelmatig gebruikmaakt van Hynix geheugen, soms gebruiken ze blijkbaar ook Samsung geheugen.

Ik heb net even met Azerty gebeld, aangezien ik daar waarschijnlijk de onderdelen ga kopen. Helaas konden ze me niet direct zeggen welke versie het is, maar het "zou gewoon goed moeten lopen". Daarnaast zeggen ze dat ze deze Corsair best veel verkopen en er geen klachten over krijgen. Mocht het allemaal niet goed (stabiel) werken dan kan ik 'm binnen 14 dagen terugsturen. Ik denk dat ik 't gewoon ga proberen met de Corsair en kijken of dat goed werkt. Of misschien wel met de G.Skill aangezien het prijsverschil best klein is. Kop of munt dan maar? O-)

• youridv1
Kop of munt eigenlijk ja. Ik zou zelf voor G.skill gaan. Dat is ook alleen maar omdat ik er goede dingen over hoor.

• tcpie
Ik denk dat ik toch de Corsair doe. In de QVL van MSI staat dat alle 3200MHz G.Skills geheugen hebben van Samsung, behalve de twee sets die CL 16 timing hebben, die hebben Hynix geheugen. Ik ga het gewoon proberen en als de Corsair toch Hynix geheugen heeft stuur ik die terug.

Update:
Ik ga waarschijnlijk tóch het een en ander aanpassen. Waarschijnlijk doe ik de Ryzen R5 1600, i.p.v. de 1600X. Met het vrijgekomen budget koop ik een iets gangbaarder moederbord en ook de betere PSU zoals werd aangeraden. Omdat de 1600 met een koeler komt, hoef ik die er niet bij te kopen. Ik waag dan de gok dat ik de 1600 een klein beetje kan overklokken. Men is hier positief over, maar je moet natuurlijk ook wel geluk hebben.

De nieuwe lijst wordt dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 234,99€ 234,99
1MSI B350 Tomahawk€ 119,50€ 119,50
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 263,01€ 263,01
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,95€ 141,95
1Corsair Vengeance 400W€ 61,25€ 61,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,20

[ Voor 83% gewijzigd door tcpie op 16-04-2017 22:15 ]

• GeertL313
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-11 16:29
Hoi tcpie,

Graag hoor ik of je Corsair Vengeance LPX werkt met de ryzen :)
Pagina: 1