Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een budget basis systeem voor wat all-round werk

Pagina: 1
Acties:

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 14:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal voor mijn ouders worden. Wat zij voornamelijk gaan doen is: foto's bekijken, eenvoudige foto bewerking, beetje facebook en wat van die superleuke uiterst spannend en graphisch zwaar intensieve facebook spelletjes en uiteindelijk mogelijk een keertje een échte game (lees Wolfenstein Old Blood o.i.d. niet direct de meest recente spellen en dit hoeft ook echt niet op 4k 60fps ultra-high, medium 720p is goed genoeg). Eigenlijk vooral veel surfen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Jay! Budget! Wel, dat zal zo rond de €350 liggen incl verzending, excl emblage welke ik zelf zal doen. Eigenlijk geen speling, spannend dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mogelijk blijft de huidige kast en de 2HDD's. Huidige setup heeft: e6750, 4Gb, 8600Gt, 2 HDD's en een Antec 500W voeding van ruim 10 jaar terug. Hiervan is hoogstwaarschijnlijk de 8600Gt stuk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe processor, geheugen, moederbord, voeding, SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik is prima, maar ook hier niet specifieke wensen.

Ga je overklokken?
Nee, zie ik mijn ouders toch niet zo snel doen.

Wat verwacht je van ons?
Wel, natuurlijk heb ik als tweaker al lang het een en ander uitgezocht. Ik kwam tot de onderstaande configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI B250M PRO-VD€ 69,95€ 69,95
1Kingston ValueRAM KVR24N17S8K2/8€ 67,26€ 67,26
1Corsair VS450€ 39,55€ 39,55
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 55,45€ 55,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,21

Maar gezien ik de afgelopen 4 jaar geen nieuwe pc's meer heb gebouwd, en zeker in deze prijsklasse niet alles bij heb gehouden zijn mijn vragen:
Past alles bij elkaar?
Is de Onboard video van de processor genoeg? Of heeft het écht de meerwaarde om naar een losse kaart te gaan binnen dit budget? Zou er een beetje kunnen worden gegamed met deze kaart?
Volgens mij gaat dit alles wel met elkaar werken verder, ik had gezien dat H110 chipset mogelijk issues kon hebben met wat updates, dus vandaar de keuze voor de B250, welke dat niet zou hebben, klopt dit?
Qua kast is er nu een normale tower, maar het liefst zou ik naar iets compacter willen kijken (in dit geval is er nog wat budget over), zou dit nog kunnen met dit moederbord?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
-Geheugen lijkt mij duur. Kan het nu niet uitzoeken, maar het lijkt me dat er goedkopere opties bestaan.
-Een H110 mobo kan, maar dat moet dan wel een bepaalde biosversie hebben, anders doet hij het niet met deze processor. Om gedoe te voorkomen is de B250 inderdaad slim.
-Voeding kan beter, bijvoorbeeld de CX450M.
-Welke kast heb je nu precies?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Raznov
De kast die er nu staat is uit mijn hoofd:
pricewatch: Xigmatek Asgard
De voeding CX450M en VS450 verschillen naar semi-modulair ook nog in technische specificaties?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Vooral kwaliteit.
Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen.
Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Raznov
Thanks! Die is dan aangepast :). Ik zag wat betreft geheugen dat 2133 mhz iets goedkoper uit zou vallen, maar vooral in een kit van 1 ipv een kit van 2. Heb nu een 2400Mhz kit van 2 gekozen, omdat ik zag dat de performance van 2133 naar 2400 wel weer wat zou schelen aldus reviews online. Ik was eigenlijk vanzelf voor dual channel gegaan, maar weet niet of dit anno 2017 nog relevant is?

[ Voor 21% gewijzigd door Raznov op 14-04-2017 11:21 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
ik weet niet wat voor beeldscherm (soort aansluiting) je ouders hebben maar als je geen gpu gaat gebruiken zou ik een mobo met o.a. hdmi nemen.

en ik zou ook een grotere ssd nemen, da's altijd handig!

• Raznov
Beeldscherm heeft DVI en HDMI, maar speakers lopen extern. Wat heeft HDMI verder voor voordeel?
SSD is alleen voor Windows en voor tijdelijke foto opslag, dus groters is niet direct nodig.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
Raznov schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:22:
Beeldscherm heeft DVI en HDMI, maar speakers lopen extern. Wat heeft HDMI verder voor voordeel?
SSD is alleen voor Windows en voor tijdelijke foto opslag, dus groters is niet direct nodig.
hdmi is handig als je ouders een keer een ander beeldscherm kopen, steeds meer beeldschermen hebben alleen nog hdmi en dp aansluitingen.

een grotere ssd is idd niet nodig maar wel handig, is alleen de vraag of je ouders €30 extra willen uitgeven

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Grotere ssd is misschien niet noodzakelijk, maar voor echt letterlijk een paar tientjes meer heb je een 275gb Crucial. En zeker weten de komende jaren geen geouwehoer met vollopende schijven door opstapelende windows updates en dergelijke. Als het past in het budget, zou ik het zeker doen.

Geheugen: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS824A (scheelt tientje)

[ Voor 20% gewijzigd door P_Tingen op 16-04-2017 15:55 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1