Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:10
Vandaag ben ik mijn nieuw PC in elkaar aan het zetten maar weet niet goed hoe ik mijn Scythe Mugen 5 PCGH moet plaatsen? Ik heb een MSI B350 Tomahawk moederbord en Fractal design define C, nu zit ik met de vraag welke kant ik de koeler op moet plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TFxNbks.jpg
Op deze manier leunt de fan op het geheugen (de andere fan heb ik even achterwegen gehouden op beide plaatjes).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ISWundj.jpg
De andere kant op zit hij erg dicht bij de case fan.

Of nog een derde optie is de case fan verwijderen en dan optie 2, maar optie 1 lijkt me tot nu toe het beste. Graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optie 1 is inderdaad beter, bij optie 2 heb je extra kans op herrie als de fans met verschillende snelheden tegen elkaar gaan blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Optie 2 is de juiste montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
Ok, en het kan dus geen kwaad zoals Martin900 aangeeft dat de CPU fan op de case fan blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Optie 1 zou normaal gesproken de juiste manier zijn, maar niet als dat betekent dat je koeler op het geheugen hangt. Dan kun je voor optie 2 gaan, maar let er dan op dat beide fans hun luchtstroom dezelfde kant op blazen. Als het goed is staat op de "behuizing" van de ventilators een heel klein pijltje om aan te tonen welke kant de luchtstroom op gaat. Als beide pijltjes in dit geval van rechts naar links gaan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
Op de website zie ik nu dat ik ook de fan iets hoger kan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/CPU-Cooler/Mugen-5-PCGH/Mugen-5-PCGH-Design1..jpg

Dus dan zou boven het geheugen toch de beste optie zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Wat is precies het probleem dat de fan het geheugen aanraakt?
Sterker nog, bij meerdere builds plaats ik de fan altijd zo dat die precies op de RAM vastzit, nouja, aanraakt.

Optie 1 is in mijn optiek het beste en ook hetgeen wat ik altijd doe.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 14-04-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55

rdejongjr

Gnome

Staat ook gewoon in het plaatje van de handleiding die je zojuist geplaatst hebt?

Koelblok staat iets uit het midden hiervoor, stand 2 is dus prima de fan past dan net voor of boven het geheugen.
Koelblok heeft niet voor niets 2 plaatsen voor de fans?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
In de handleiding stond niks over welke kant hij op moet staan. Er zitten aan beide kanten fans, deze heb ik alleen niet op de foto staan.

Nu heb ik hem boven het geheugen geplaatst. Alleen wordt de CPU, een Ryzen 1600X, wel erg warm (denk ik): 45-50C idle en 85C+ onder load. Omdat het de eerste keer is dat ik zelf een koeler heb geplaatst weet ik niet of ik misschien te weinig koelpasta heb gebruikt of dat de koeler toch niet genoeg kan koelen voor deze CPU?

De gegevens op de Scythe website zeggen mij niet zo veel:
Air Flow:
16,6 ~ 43,03 CFM / 28,2 ~ 73,1 m³/h
Static Pressure:
0,75 ~ 4,8 Pa / 0,076 ~ 0,49 mmH²O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:05
Het koelblok hoort zoals in de tweede foto, dan passen ook allebei de fans er goed op. De achterste fan kan je dan eventueel achterwege laten, omdat de exhaust casefan die rol eigenlijk al overneemt gezien hij zo dicht op het koelblok zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
Hij is lekker stil en ik gebruik de smart fan optie van mijn moederbord (pricewatch: MSI B350 Tomahawk) maar ik krijg de temperatuur maar niet omlaag.

Idle zit ik op zo'n 48C en onder load (prime95) rond de 85C.

Inmiddels heb ik beide manieren van plaatsen en zelfs een andere koeler (pricewatch: Noctua NH-U12 SE-AM4) en koelpasta (Noctua NT-H1) geprobeerd zonder effect.

Zelfs als ik de fans altijd op 100% laat blazen gaat de temperatuur niet omlaag. Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGCaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 22:50
Ik vermoed dat je toch te weinig koelpasta hebt gebruikt. Iets meer koelpasta is vaak beter dan iets minder, dus kan je remounten?

Ter referentie; ik heb een i7-6700k met een bequiet! Dark Rock Pro 3 & Artic Silver pasta die op max 45C under load komt (met OC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
heel flauw... maar heb je gekeken of de fans wel de goede kant op blazen. kun je vaak zien aan pijltjes op de buitenrand van de fans. ze kunnen nog zo hard blazen maar als ze alleen lucht ertussenuit halen gebeurt er niet veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
Zal het nog is proberen met wat meer pasta (vorige keer trok ik de hele CPU uit de socket met meer pasta omdat de koeler zo vastzat aan de CPU ;( dus ben ik daar wat huiverig voor nu). De fans draaien de goede kant op! Zuigen lucht aan van voren en blazen de warme lucht naar de achterkant.

Maar misschien is hij toch niet zo warm, ondanks dat ik overal lees dat alleen de Ryzen 7 1700X en 1800X een offset van 20C hebben heb ik net Ryzen Master van AMD gedownload waarin ik een temperatuur van 20 graden lager zie dan in bijvoorbeeld HWMonitor, dus misschien dat dit toch bij alle X varianten het geval is. Erg handig van AMD 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

mixelz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:53:
Zal het nog is proberen met wat meer pasta (vorige keer trok ik de hele CPU uit de socket met meer pasta omdat de koeler zo vastzat aan de CPU ;( dus ben ik daar wat huiverig voor nu).
In principe is een klontje qua formaat van een rijstkorrel (in het midden) voldoende. De koeler smeert het automatisch uit en werkt voor mij altijd goed.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 kan alleen als de Scythe fan richting de casefan blaast en ook dan heb je gegarandeerd meer herrie
In jouw geval, als die casefan genoeg lucht kan verplaatsen, is pushpull op de Mugen niet eens nodig.

Wordt de koeler warm onder load? Ik vermoed van niet. CPU en koeler netjes vetvrij gehouden?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
De koeler is niet heel makkelijk goed te plaatsen door de grootte en het gewicht, ik schroef steeds om en om een halve draai tot ze beiden (ongeveer) tegelijk vast zitten. Maar toch zag ik een aantal keer dat de pasta soms meer aan de ene dan aan de andere kant zit tijdens het verwijderen.

Klopt, in positie 2 hoor hem een stuk duidelijker. Steeds bij het opnieuw plaatsen heb ik met alcohol de CPU en de koeler schoongemaakt. Ga hem zo nog eens andersom zetten en misschien wat meer pasta gebruiken. Kijken of dat verschil maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gambal
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
En maakt het verschil?

Komt het door de fan of speelt 20 graden ofset hier een rol en is je temp under load 68 ipv 86.
Pagina: 1