Router van KPN vervangen met iets wat goed is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Omdat ik tegen problemen aanloop met mijn internetverbinding thuis (in combinatie met werk vooral) en omdat mijn WiFi op mijn balkon soms ver te zoeken is, wil ik upgraden naar een (veel) betere router met een sterk en betrouwbaar WiFi signaal.

Ik zoek een?
WiFi router welke geschikt is voor een appartement van 100 vierkante meters. Hij moet in de meterkast komen te hangen, wat toevallig centraal gelegen is in mijn appartement. Mijn balkon is op ongeveer 12 meter afstand daarvandaan.

Wat is je budget?
Tot maximaal €150 euro, er zit uiteraard wat rek in als de Rolls Royce onder de routers te koop is voor €200 ;) Maar volgens mij kan ik voor minder ook een geschikt systeem krijgen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het moet goed werken met smartphones (iPhone 7) en laptops (MacBook Pro 15", het laatste model). Omdat ik het voor mijn werk gebruik moet het ook meerdere verbindingen open kunnen houden en een enorme hoeveelheid data kunnen verwerken. Daarnaast wil ik ook zorgeloos gebruik kunnen maken van Netflix en moet het spelen van games ook goed werken.

Zelf gevonden

Asus RT-AC68W
Netgear Nighthawk R7000 - AC1900
Asus RT-AC68U
TP-Link Archer C3150-Draadloze MU-MIMO

Vergelijking

De Asus krijgt momenteel mijn voorkeur, al is deze volgens 1 review niet op te hangen. Dan moet ik hem maar zien neer te zetten. De TP-Link komt op de tweede plaats vooral omdat hij nieuwer is en een hogere snelheid biedt voor WiFi thuis. Aangezien ik geen 3 verdiepingen heb moet het bereik wel goed zitten.

Iemand met alternatieve ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Nu ben ik hier een heel tijd geleden mee bezig geweest. Destijds heb ik mn kpn router gelaten voor wat het was. Volgens mij moet de router vlan switching kunnen doen om die kpn router te kunnen vervangen.

Ik weet er het fijne niet van maar misschien iemand hier wel.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb zelf de AC68U en deze heb ik nu ingezet (met wat hulp op Tweakers) om de Experiabox van KPN te vervangen, inclusief IPTV routing en VLANs. Ik lees even niet wat voor KPN-abonnement je afneemt; ADSL of glas met welke extra diensten maar dat kan mogelijk invloed hebben op de keuze van jouw nieuwe router.

De TP-link heeft een iets betere beamforming en zou ook een goede keuze zijn; het is hierbij wel interessant om te weten wat voor muren in jouw appartement zitten. Gips/schuim kan je eigenlijk wel met een goede router omzeilen; gipsblok/stuc is al een stuk lastiger en dan helemaal als er ook nog een klein metalen frame in de muren zou zitten.

Als je echt alleen internet wil hebben (dus geen TV en VOIP), zou je ook uit de voeten kunnen met een veel goedkopere router en dan een extra accesspoint ophangen (kabel trekken!!!) zoals een product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

/edit: mijn AC68 hangt in de meterkast, heb bekabeld naar de woonkamer een Ubiquiti aangesloten en via een andere kabel naar de tweede etage een AC66 ingezet als switch & accesspoint. Maar dat is een rijtjeshuis met veeeel gipsblokken en metaal dus ik moest wel.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 14-04-2017 10:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
@Blue-eagle Ik zou voor de TP-Link Archer C2600 gaan. De C2600 heeft Qualcomm-chips waarbij Mult-user MIMO wel werkt (in tegenstelling tot de C3150 met z'n Broadcom hardware). Verder gewoon een zeer degelijke router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2uM0wBkDJGroISnitWv5Pqps/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door Balance op 14-04-2017 19:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Volgens mij heb jij een probleem met de WiFi, niet met de routing (dat zit namelijk meer dan goed met de meest recente Experiabox). Koop een access point en hang het ergens buiten de meterkast op. Krijg je veel meer WiFi voor je geld.

Welke Experiabox heb je? DSL of glas?

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
@DiedB UniFi spul is geweldig, maar alleen nuttig als je er meerdere plaatst. Als je slechts een punt nodig hebt kan je beter gewoon een router kopen en die instellen als access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
DiedB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:15:
Volgens mij heb jij een probleem met de WiFi, niet met de routing (dat zit namelijk meer dan goed met de meest recente Experiabox). Koop een access point en hang het ergens buiten de meterkast op. Krijg je veel meer WiFi voor je geld.

Welke Experiabox heb je? DSL of glas?

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Glas :) WiFi is inderdaad het probleem, volgens tips hier denk ik dat een access point opzetten een beter idee is. Een kabel loopt al naar mijn woonkamer toe waar ik een switch heb voor mijn TV + PS3 + nog een kabel. Daar kan ik een router aanhangen denk ik? En een router kan ik inrichten als access point?
Balance schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:54:
@DiedB UniFi spul is geweldig, maar alleen nuttig als je er meerdere plaatst. Als je slechts een punt nodig hebt kan je beter gewoon een router kopen en die instellen als access point.
Dat is nieuwe informatie voor mij :D Zoals ik hierboven aangeef: ik heb een switch in mijn woonkamer waar een kabel ingaat. Daar kan ik iedere router aanhangen dus?

Dat zou direct een perfecte oplossing zijn eigenlijk, m'n woonkamer is namelijk bij mijn balkon, en daar heb ik nu echt een rukverbinding...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:12
Balance schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:54:
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Unifi AP's zijn ook op zichzelf nuttig... als access point. Waarom is het beter om een router te kopen als je de routerfuncties toch gaat uitschakelen? Verder wat @DiedB zegt, al zal de al genoemde Ubiquiti UniFi AP-AC LITE wel krachtig genoeg zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door HenkDePoema op 18-04-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
HenkDePoema schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:15:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Unifi AP's zijn ook op zichzelf nuttig... als access point. Waarom is het beter om een router te kopen als je de routerfuncties toch gaat uitschakelen? Verder wat @DiedB zegt, al zal de al genoemde Ubiquiti UniFi AP-AC LITE wel krachtig genoeg zijn.
Ik heb 'm besteld. Morgen in huis als het goed is. Dan zet ik deze gewoon in mijn woonkamer en heb ik (hopelijk) een goed en sterk signaal.
Pagina: 1