[Windows 10] PC doet 7 minuten over opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingZombieCow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-11-2022
Hallo tweakers,

Gisteravond is mijn pc vastgelopen na het gebruik van Asus AI Suite. Na het opnieuw opstarten heeft mijn pc ruim 7 minuten nodig om op te starten. Hij blijft hangen op het windows 10 logo met de witte draaiende bolletjes. Als de PC eenmaal op gestart is, werkt hij zoals het moet. Ik heb gisteravond zelf windows 10 opnieuw geïnstalleerd maar dit maakt geen verschil. De CPU overclocken maakt geen verschil. Windows 10 draait op een SSD.

Specs zijn als volgt:
i5 4690k
Asus z97 Pro gamer
GTX 1080
Kingston Savage SSD

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit opgelost kan worden?

Beste antwoord (via FlyingZombieCow op 14-04-2017 12:17)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Oké... dat is dus een "grote opschoon-actie", zeg maar. Ik denk dat een echte schone installatie nog best wel uit kan maken. (nu mooi want v1703 is net uit)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Als je al een nieuwe W10 installatie uitgevoerd hebt wordt het inderdaad spannend. Wat heb je al wel er op geïnstalleerd? of is hij compleet kaal met alleen door Microsoft aangeboden drivers & updates?

Doet mij in ieder geval denken aan "vrôgger", toen je het voor elkaar kon krijgen wanneer je een Diskette drive aan zette in de BIOS, maar geen drive aan je moederbord hing. Zo vertraagde de Bus je systeem enorm, omdat hij constant de hardware wilde benaderen... welke physiek niet aanwezig was.

Je draait op volledig EFI? (dus zonder legacy support aan). Want dan kan er weinig mis gaan met de initialisatie van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingZombieCow
Hoi Shaggy,

Bedankt voor je reactie! Ik heb gekozen voor een nieuwe installatie met behoud van bestanden. Ik heb Steam geïnstalleerd zodat ik even kon kijken of de performance verder wel oke is. Draait inderdaad volledig EFI. Als CCleaner niet werkt zal ik alle andere sata devices ontkoppelen behalve de bootdisk, misschien dat dat helpt.

UPDATE: Zowel het opschonen van de registry met CCleaner als het verwijderen van overbodige sata devices maakt geen verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door FlyingZombieCow op 14-04-2017 11:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Oké... dat is dus een "grote opschoon-actie", zeg maar. Ik denk dat een echte schone installatie nog best wel uit kan maken. (nu mooi want v1703 is net uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingZombieCow
Nadat de computer helemaal niet meer op wilde starten en ik dus ook geen backups meer kon maken toch maar besloten voor een volledig schone installatie te gaan en dit heeft het opgelost. Bedankt voor je hulp Shaggy!