Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 09:15

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Topicstarter
Naar aanleiding van het zoveelste China gerelateerde item op de frontpage (en de daaropvolgende discussie over zijn tech-industrie), vroeg ik me af hoe groot de Tweakers.net community/interesse is in dit land.

Ik woon en werk zelf een klein jaar na alle tevredenheid in Shanghai, en ben onder andere benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat spook je zoal uit qua werk en vrije tijd en wat brengt je hier? Ben je van plan je hier permanent te vestigen, of zie je het meer als een avontuur voor slechts een paar jaar?

Momenteel werk ik in een relatief klein designbureau als prototype engineer, wat inhoudt dat ik de ontworpen concepten omzet naar (interactieve) prototypes. Vooral veel 3D printen/Arduino/Raspberry Pi etc. Ik zit hier nog wel even goed, maar de discussie over Shenzhen en het verhaal over Hangzhou van @Kenzi in bovenstaand artikel, maken me toch wel lekker voor nieuwe mogelijkheden. Vooral Shenzhen prikkelt me, al hoor ik erg gemixte verhalen. Onder andere dat het echt een werkstad is, en niet zo zeer comfortabel om te leven.

Misschien overschat ik het aantal Tweakers in China, maar wie weet zijn er andere Tweakers verder te interesseren in een carrière in The Middle Kingdom :)

Oh en PM me je WeChat, misschien kunnen we een Tweakers groep starten als die nog niet bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door -Tim- op 14-04-2017 04:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:20
Ik zat al een tijdje te spelen met de gedachte dit topic te openen, leuk!

Ik woon en werk inmiddels ook een klein jaar in China, ook in Shanghai, voor een manufacturing bedrijf (print industrie) hun marketing afdeling. Helaas niet in de tech-industrie, maar dat mag de pret niet drukken :P .

Heb het zelf erg naar m'n zin in Shanghai; voorheen ook een jaar in Hangzhou gezeten (wel een aantal jaar terug), maar vond dat toch erg beperkt in mogelijkheden qua vermaak. In Shanghai kan je er zeker van zijn dat er altijd wel wat te doen is! Een van de leukste dingen aan Shanghai vind ik ook de oneindige mogelijkheden om uit eten te gaan en elke denkbare keuken (goed) te kunnen eten. Ben vooralsnog van plan om nog een tijd in China te blijven, hoewel dat natuurlijk altijd afhangt van wat voor aanbod er wellicht langskomt qua banen.

Er zijn inmiddels zelfs al 2 plekken waar je bitterballen kan krijgen trouwens, mochten sommige Tweakers op zoek zijn (Real Shanghai en Zapfler) :P .

Om dan maar meteen wat nuttigs te delen, sinds een week of 2 heeft Yihaodian een Engelstalige app gelanceerd om boodschappen te bestellen, te vinden onder yihaodian expat in de app store. Voor diegenen die minder comfortabel zijn in het bestellen in het Chinees een uitkomst. Gratis bezorging vanaf 70 yuan ook, met de optie om bezorgdag en tijd zelf te kiezen (scheelt weer telefoontjes met onverstaanbare kuaidi mensen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Shenzhen heeft een vrij actieve groep Nederlanders op Wechat. Kan je wel toevoegen als je me een PM stuurt.

Heb 5 jaar in Shenzhen / HK gewoond, daarvoor jaartje Changsha. Nu ruim een jaar in Hangzhou.
Shenzhen is inderdaad een werkstad, er is wel genoeg te doen en je zit binnen een uurtje in centrum HK.
Echter is in die 5 jaar dat ik er zat veel een stuk duurder geworden. Huizenprijzen / huur maar ook levensonderhoud. Nu is Shanghai ook niet echt goedkoop maar daar krijg je toch iets meer voor :D

Hangzhou bevalt me wel, stuk rustiger, kan hier lekker veel fietsen en voor vermaak stap ik op de trein, binnen 1 1/2 uur zit je in Shanghai :D

@GielFox er is een Nederlander die frikandellen, bitterballen etc maakt en per SF (gekoeld) naar je stuurt. :D

@-Tim- voor prototyping etc moet je inderdaad echt in Shenzhen zijn. Startup Salad, Makers Fair, Founders Space etc is daar best groot. En grote community.
Ook heeft Shenzhen wat voordelen mbt opzetten van een bedrijf in Qianhai District (maar dat hebben bijv Hangzhou en Shanghai ook in bepaalde gebieden).

https://www.kuiper.nl/ru/projects/sino_dutch_park/ is ook zo'n leuke ontwikkeling. Tussen Hangzhou en Shanghai in. Inclusief Heineken ster :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
GielFox schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 06:13:
Ik zat al een tijdje te spelen met de gedachte dit topic te openen, leuk!

Ik woon en werk inmiddels ook een klein jaar in China, ook in Shanghai, voor een manufacturing bedrijf (print industrie) hun marketing afdeling. Helaas niet in de tech-industrie, maar dat mag de pret niet drukken :P .

Heb het zelf erg naar m'n zin in Shanghai; voorheen ook een jaar in Hangzhou gezeten (wel een aantal jaar terug), maar vond dat toch erg beperkt in mogelijkheden qua vermaak. In Shanghai kan je er zeker van zijn dat er altijd wel wat te doen is! Een van de leukste dingen aan Shanghai vind ik ook de oneindige mogelijkheden om uit eten te gaan en elke denkbare keuken (goed) te kunnen eten. Ben vooralsnog van plan om nog een tijd in China te blijven, hoewel dat natuurlijk altijd afhangt van wat voor aanbod er wellicht langskomt qua banen.

Er zijn inmiddels zelfs al 2 plekken waar je bitterballen kan krijgen trouwens, mochten sommige Tweakers op zoek zijn (Real Shanghai en Zapfler) :P .

Om dan maar meteen wat nuttigs te delen, sinds een week of 2 heeft Yihaodian een Engelstalige app gelanceerd om boodschappen te bestellen, te vinden onder yihaodian expat in de app store. Voor diegenen die minder comfortabel zijn in het bestellen in het Chinees een uitkomst. Gratis bezorging vanaf 70 yuan ook, met de optie om bezorgdag en tijd zelf te kiezen (scheelt weer telefoontjes met onverstaanbare kuaidi mensen).
toon volledige bericht
Leuk, een mede Shanghainees :) Ik ben ook zeer te spreken over wat Shanghai te bieden heeft voor m'n vrije tijd. Een hoop internationale mensen, bars, restaurants en genoeg andere dingen om te doen. Al ga ik ook graag de stad uit en heb ik het gevoel de meeste weekendtripjes al gedaan te hebben. Zo weet ik dan ook dat Hangzhou prachtig is, maar ben daar het internationale gevoel nog niet echt tegengekomen.

Leuke tip van de bitterballen, kan ze wel missen maar zou ze graag aan m'n Chinese vrienden laten proeven. Een soort Nederlandse xiaolongbao :P
Ik zal YHD eens proberen, klinkt goed. Tot nu toe klikte ik m'n weg door de Chinese karakters op chaoshi.tmall.com, maar dit zal vast een wat comfortabelere ervaring zijn :)
Kenzi schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 06:45:
Shenzhen heeft een vrij actieve groep Nederlanders op Wechat. Kan je wel toevoegen als je me een PM stuurt.

Heb 5 jaar in Shenzhen / HK gewoond, daarvoor jaartje Changsha. Nu ruim een jaar in Hangzhou.
Shenzhen is inderdaad een werkstad, er is wel genoeg te doen en je zit binnen een uurtje in centrum HK.
Echter is in die 5 jaar dat ik er zat veel een stuk duurder geworden. Huizenprijzen / huur maar ook levensonderhoud. Nu is Shanghai ook niet echt goedkoop maar daar krijg je toch iets meer voor :D

Hangzhou bevalt me wel, stuk rustiger, kan hier lekker veel fietsen en voor vermaak stap ik op de trein, binnen 1 1/2 uur zit je in Shanghai :D

@GielFox er is een Nederlander die frikandellen, bitterballen etc maakt en per SF (gekoeld) naar je stuurt. :D

@-Tim- voor prototyping etc moet je inderdaad echt in Shenzhen zijn. Startup Salad, Makers Fair, Founders Space etc is daar best groot. En grote community.
Ook heeft Shenzhen wat voordelen mbt opzetten van een bedrijf in Qianhai District (maar dat hebben bijv Hangzhou en Shanghai ook in bepaalde gebieden).

https://www.kuiper.nl/ru/projects/sino_dutch_park/ is ook zo'n leuke ontwikkeling. Tussen Hangzhou en Shanghai in. Inclusief Heineken ster :D
toon volledige bericht
PM komt er aan :)

Je bevestigt nogmaals hoe ik Shenzhen zie als maakstad. Soms denk ik echt wat doe ik hier nog in Shanghai :9~ . Heb het gevoel dat het hier soms toch meer lijkt te draaien om de meer traditionele industrieën en dat ik als ontwerper/engineer toch echt daar moet zijn. Ik zit echter nog maar aan het begin van m'n werkende leven (hier in China begonnen) en moet nog even besluiten wat wijs is; meer ervaring op doen op deze plek of blijven voortbewegen. Daarbij telt natuurlijk ook wel mee dat ik hier nu een huis en vrienden heb, wat ik daar weer zal moeten opbouwen. Vandaar m'n nieuwsgierigheid naar de kansen en (internationale) community daar. De WeChat groep zal me vast helpen :)

Waarom ben je uiteindelijk verhuisd uit dat gebied als ik vragen mag?

Vervolgens heb ik nog een algemene tip om het leven wat makkelijker te maken in China:

Als je het nog niet gebruikt kan ik iedereen aanraden een eigen Shadowsocks server op te zetten als alternatief voor de traditionele VPN aanbieders. Het is stukken sneller en je hoeft je IP niet te delen met andere gebruikers.
Je moet hiervoor een VPS huren, maar het is allemaal supereenvoudig op te zetten met deze setup scripts. Als VPS providers kan ik StarryDNS en 36cloud aanraden, deze geven een stukken betere ping dan DigitalOcean en Vultr bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Ik heb een tijdje een Vultr VPS gehuurd (Tokyo server), maar gebruik momenteel meestal een kant en klaar oplossing van https://www.fyzhuji.com/ , omdat Vultr bij tijd en wijle toch wel erg sloom werd. Via Fyzhuji kost het ook geen drol, maar host toch liever zelf iets dus ga StarryDNS en 36cloud wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
GielFox schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:29:
Ik heb een tijdje een Vultr VPS gehuurd (Tokyo server), maar gebruik momenteel meestal een kant en klaar oplossing van https://www.fyzhuji.com/ , omdat Vultr bij tijd en wijle toch wel erg sloom werd. Via Fyzhuji kost het ook geen drol, maar host toch liever zelf iets dus ga StarryDNS en 36cloud wel proberen.
fyzhuji ziet er goed uit, maar denk dat de catch daarbij vooral de 5Mbps bandbreedte is. Dat is ook het nadeel van 36cloud, die zitten daarbij op 10Mbps. De goedkoopste van StarryDNS zitten daarentegen op 100Mbps en is daarom ook mijn eerste keuze :) Je gebruikt dus ook Shadowsocks? Werkt het bij jou lekker met die PAC functionaliteit? Bij mij levert dat erg gebrekkig internet op..

[ Voor 9% gewijzigd door -Tim- op 14-04-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Gisteren nog een speedtest gedraaid thuis met de Korea server, 45mbps op m'n 50mbps thuis verbinding (China Telecom), 18:00 's avonds.. Zie de bandbreedte cap ook niet zo 1,2,3 staan maar merk er in de praktijk in elk geval niks van.

Fyzhuji is tevens vooral handig omdat je toegang tot een heleboel landen hun servers krijgt, en het ook geschikt is voor de minder technische mensen onder ons (in je account klik je een server aan en je krijgt de QR code voorgeschoteld). Goeie om aan (Chinese) mensen aan te raden zonder dat je meteen IT helpdesk wordt dus :P .

Gebruik nu een jaar Shadowsocks en vind het echt geweldig werken. Moet voor m'n werk eigenlijk de hele dag op "Westers" internet zijn (veel Google, social media, etc) en merk weinig verschil met hoe ik thuis in Nederland surfde en hier in China. Op de mobiele apparaten is het nog beter omdat het daar systeemwijd als proxy fungeert i.t.t. enkel de browser. PAC daarentegen werkt niet goed voor mij en heb eigenlijk geen zin om een complete lijst met websites wel/niet aan te maken. In principe hoef ik Shadowsocks niet uit te zetten om op Chinese sites te gaan, dus staat hij op m'n computer 24/7 aan. Zelfs video streamen via bv. Ttmeiju werkt zonder problemen in 1080P met Shadowsocks aan.

Dat maandje dat ik een VPN (ExpressVPN) gebruikte hier in China was het echt tergend. Elke keer server veranderen, random drops, wel of niet verbinding.. Heb nog wel een beetje geexperimenteerd met een eigen VPN hosten (als backup), maar zowel Streisand als Softether heb ik nooit goed aan de praat gekregen.

[ Voor 47% gewijzigd door Yakumos op 14-04-2017 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theesipper
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2022
1 maand in Shanghai Chinees gestudeerd, conclusie: geweldig voor feesten
1 jaar in Beijing gestudeerd, conclusie: redelijk voor feesten, perfect om Chinees te leren en de Chinese cultuur meer te verkennen.
5 jaar in Shenzhen gewerkt, conclusie: beste luchtkwaliteit, warm weer, en dichtbij Hong Kong. Goed stad om een business te beginnen.

Digital marketeer, food addict en thee expert bij teasenz.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
Klopt, voor Chinees studeren kan je beter elders gaan zitten; heb zelf een jaar in Hangzhou gestudeerd en ben er zeker van dat ik een stuk meer opgestoken heb dan als ik datzelfde jaar in Shanghai had doorgebracht :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Interessant om al deze verhalen te lezen. Wat ik mij afvraag, hoe kom je in china terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:09

Releases

Ja maar!

Wat ik altijd afvraag, hoe komt iedereen zo in China terrecht? Wat zijn de bewegredenen om die kant op te trekken?
Is het een kwestie van een leuke ervaring op doen met een stage en vervolgens lang gebleven? Word er een grote zak geld aangeboden en verhuis je vervolgens die kant op voor een x job?

Leef je nu veel makkelijker in China wat betreft loon in verhouding met vaste lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Defector schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:48:
Interessant om al deze verhalen te lezen. Wat ik mij afvraag, hoe kom je in china terecht?
Met het vliegtuig! ;) Tja iedereen heeft verschillende redenen natuurlijk. Als je bedoelt: hoe kom je er op? Dan denk ik dat voor mij (en veel anderen) het antwoord is dat het een enorme aantrekkingskracht bleek te hebben na het land een keer bezocht te hebben voor stage/studie/werk. Voor mij persoonlijk kwam ik hier een paar weekjes op bezoek in mijn master, en was direct verkocht aan de sociale en werk mogelijkheden die hier in Shanghai zijn. Vanaf toen er bij gebleven dat ik na m'n afstuderen hier zou gaan werken, en nu ben ik hier :)

Ik merk dat als ik met vrienden praat over China het vaak niet zo'n aantrekkingskracht op hun heeft. Het is ook niet echt bekend als vakantieland (geen Thailand) en mensen zien het toch vaak nog als een soort Noord-Korea heb ik het idee. Jammer, want het is echt zo veel anders dan je je maar voor kan stellen.
Releases schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:51:
Wat ik altijd afvraag, hoe komt iedereen zo in China terrecht? Wat zijn de bewegredenen om die kant op te trekken?
Is het een kwestie van een leuke ervaring op doen met een stage en vervolgens lang gebleven? Word er een grote zak geld aangeboden en verhuis je vervolgens die kant op voor een x job?

Leef je nu veel makkelijker in China wat betreft loon in verhouding met vaste lasten?
Ik ben nog maar een starter, dus kan niet veel zeggen over bakken met geld, maar het leven is hier vooral avontuurlijker. Ik verdien nu wel minder dan ik in Nederland zou doen, maar je krijgt in verschillende gevallen wel meer waar voor je geld. Uit eten, eten laten bezorgen, taxi's etc. zijn echt spotgoedkoop bijvoorbeeld. En natuurlijk het Tweaker-voordeel dat je je gadgets binnen maximaal een paar dagen binnen hebt _/-\o_

Ik heb trouwens een WeChat groep gestart. Als je dus in China woont (of van plan bent hier te komen) stuur me een pm en ik zal je toevoegen :)

[ Voor 33% gewijzigd door -Tim- op 23-06-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Pm gestuurd!

Wat betreft hoe hier terecht komen, heb inderdaad voorheen in China gestudeerd (en elders in Azië) en wist al geruime tijd dat ik na m'n afstuderen weer die kant op wilde. Tijdens een bezoek een beetje gesolliciteerd, een leuk aanbod gekregen (vooral inhoudelijk dan, hoewel het salaris opzich niet zo slecht is vergeleken met wat ik in Nederland zou kunnen verwachten) en maandje later alles in NL ingepakt om hierheen te komen :P .

Voor mij was de stap wel makkelijker omdat ik de taal al redelijk beheerste en wel redelijk goed wist wat ik kon verwachten aan de hand van eerdere ervaringen. Maar in Shanghai kom je zonder Chinees eigenlijk ook best prima rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Releases schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:51:

Je hebt meerdere groepen. Een groep is jonge vaak net afgestudeerde jongeren met een idealistisch wereldbeeld die in China Engels les gaan geven en denken zo ervaring op te doen en de wereld een beetje beter te maken. Die houden het vaak maar een paar maanden vol ;)

Je hebt expats die het voor het geld doen, op dit moment zijn de packages in Shanghai en Beijing voor internationale bedrijven een van de hoogste in de wereld. Bedrijven betalen een hoop geld om experts binnen te halen omdat die steeds lastiger te vinden zijn. Oa. door de luchtvervuiling en een toekomstperspectief wat niet vast staat (je zult altijd buitenlander blijven) is het voor vele niet interessant meer. Ga je echter voor het geld en kan je dat een paar jaar volhouden dan ja, er zijn bakken geld te verdienen, zeker in hoger segment.

https://www.eca-internati...nefits-packages-singapore
Afbeeldingslocatie: https://www.eca-international.com/getmedia/02e762ac-04a4-4ddc-8a88-a989b849fb1a/Chart1_AsiaPac.png

Shenzhen bijv heeft verder nog veel startups met jonge mensen in het tech gebied. Denk dat dat op dit moment wel een van de beste plekken is om te beginnen voor startups in tech gebied.

Als je bij een internationaal bedrijf werkt zijn de lonen vaak dus wel top. Echter zijn in bijv Shanghai en Beijing de huren en verdere kosten ook aardig hoog.

Maar goed, in de jaren dat ik er zit heb ik vanalles zien komen en gaan. Denk dat de meeste toch wel weer terug gaan op het moment dat ze een gezin willen starten (mijzelf incl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:33

Jebus4life

BE User

Ik denk dat Defector eerder bedoelt (en wat ik me eigenlijk ook wel afvraag).

Waar komen die aanbiedingen/opportuniteiten vandaan om in China (of Azië in het algemeen) terecht te komen. Is dat dan bijvoorbeeld enkel voor management posities waar zo'n grote vraag naar is? Of is het toch globaal?

(ik heb geen interesse om te vertrekken overigens, of toch niet naar China, maar ik vind het wel een interessante vraag :+ )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrie89
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-02 12:21
Dag allen

Binnenkort vertrek ik voor 16 dagen richting China. Wegens het strengere censuurbeleid vroeg ik me af wat de beste manier is om contact te houden met het thuisfront. Ik ben al op de hoogte met het afsluiten van Facebook, google services, whatsapp... Lukt e-mailen via een Outlook adres? Ik zal gebruik kunnen maken van WiFi. Is het nog mogelijk om een vpn verbinding te gebruiken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 16:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Een bekende van mij wil graag naar China emigreren. Heeft iemand tips hoe je als westerling aan een fatsoenlijke baan kan komen zonder dat je Putonghua spreekt? Het begint natuurlijk met een eerste baan, vanaf daar kan je dan altijd verder zoeken als het niet is wat je wil.

[ Voor 25% gewijzigd door ocn op 03-12-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
ocn schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
Een bekende van mij wil graag naar China emigreren. Heeft iemand tips hoe je als westerling aan een fatsoenlijke baan kan komen zonder dat je Putonghua spreekt? Het begint natuurlijk met een eerste baan, vanaf daar kan je dan altijd verder zoeken als het niet is wat je wil.
Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken, maar ik heb als starter zonder Chinese ervaring 'gewoon' via LinkedIn wat gevonden. Nog steeds kijk ik vaak naar het aanbod en ieder geval in mijn gebied komen er meer dan genoeg banen langs. Chinees wordt in de meeste gevallen niet als vereiste opgegeven, maar wel vaak als wens.
Ik werk in een klein bedrijf met ongeveer 50% Chinezen, maar de voertaal is altijd Engels. Dit maakt het erg lastig om de taal te leren, want in professionele sferen kies je toch vaak voor efficiëntie, en spreek je dus Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

ocn schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
Ligt aan welke sector. De procedure voor het verkrijgen van een work permit is makkelijker geworden. Maar vanuit de overheid wordt toch vooral gepushed om eigen bevolking eerst te kiezen.
In de tech en finan sector is er zeker nog wel wat te vinden (mits je de juiste kwalificaties hebt).

Begin niet aan jobs die je op een toeristen / business visa laten komen (en beloven je een work permit te regelen). Illegaal werken is een risico wat je niet wil lopen. Ondanks de "een vriend van een vriend doet het ook en nooit een probleem" wat je altijd gaat horen.

Zonder Chinees kan je je in steden zoals Shenzhen en Shanghai zeker wel redden. Maar wil je een beetje integreren voor zover dat mogelijk is dan is het toch wel handig om de taal te kennen. Je gaat geheid tegen problemen op lopen.
De tijd dat je als blanke vol op gebruik kon maken van "white privilege" liggen toch wel achter ons ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kenzi op 04-12-2017 03:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Ik heb zelf bij elkaar 2 jaar in China gewoond, waarvan 1,5 in Xiamen en de rest in Shenzhen.

Ikzelf vond Shenzhen te druk ; veel lawaai en daarnaast ook nog eens vrij duur wonen (vergeleken met Xiamen).

Maar als je er komt voor het werk/interesse in de tech industrie zijn er, denk ik, weinig plekken zo interessant als SZ.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Sorry voor het aanhalen van een oude post.
Over een paar maanden gaan we een aantal weken naar China, ik zou het leuk vinden om een beetje contact te houden met de westerse wereld.
Nu heb ik Shadowsocks geïnstalleerd, maar dat wordt niet wat, ik zie alleen maar Chinese instellingen. Mijn vriendin is Chinees, maar hier komen wij samen ook niet uit. Zelfs in het Nederlands zou ik moeite hebben met de instellingen.
Hier en daar lees ik dat het heel lastig, lees onmogelijk is om nog vpn te gebruiken.
Is het überhaupt nog wel mogelijk om via vpn contact te houden middels Google en Facebook of is alles afgesloten nu?
Yakumos schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:07:
Gisteren nog een speedtest gedraaid thuis met de Korea server, 45mbps op m'n 50mbps thuis verbinding (China Telecom), 18:00 's avonds.. Zie de bandbreedte cap ook niet zo 1,2,3 staan maar merk er in de praktijk in elk geval niks van.

Fyzhuji is tevens vooral handig omdat je toegang tot een heleboel landen hun servers krijgt, en het ook geschikt is voor de minder technische mensen onder ons (in je account klik je een server aan en je krijgt de QR code voorgeschoteld). Goeie om aan (Chinese) mensen aan te raden zonder dat je meteen IT helpdesk wordt dus :P .

Gebruik nu een jaar Shadowsocks en vind het echt geweldig werken. Moet voor m'n werk eigenlijk de hele dag op "Westers" internet zijn (veel Google, social media, etc) en merk weinig verschil met hoe ik thuis in Nederland surfde en hier in China. Op de mobiele apparaten is het nog beter omdat het daar systeemwijd als proxy fungeert i.t.t. enkel de browser. PAC daarentegen werkt niet goed voor mij en heb eigenlijk geen zin om een complete lijst met websites wel/niet aan te maken. In principe hoef ik Shadowsocks niet uit te zetten om op Chinese sites te gaan, dus staat hij op m'n computer 24/7 aan. Zelfs video streamen via bv. Ttmeiju werkt zonder problemen in 1080P met Shadowsocks aan.

Dat maandje dat ik een VPN (ExpressVPN) gebruikte hier in China was het echt tergend. Elke keer server veranderen, random drops, wel of niet verbinding.. Heb nog wel een beetje geexperimenteerd met een eigen VPN hosten (als backup), maar zowel Streisand als Softether heb ik nooit goed aan de praat gekregen.
toon volledige bericht

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Geurt-kun schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:33:
Hier en daar lees ik dat het heel lastig, lees onmogelijk is om nog vpn te gebruiken.
Is het überhaupt nog wel mogelijk om via vpn contact te houden middels Google en Facebook of is alles afgesloten nu?[...]
VPN is en blijft een kat-en-muis spelletje en de Chinese overheid schreeuwt al jaaaaren het VPN gebruik aan banden te gaan leggen. Wat je dan nu ook ziet is dat bepaalde VPN services regelmatig van naam veranderen om zo aan de aandacht te ontsnappen.

Een ruime maand terug kon ik nog gebruik maken van VPN Master, een gratis VPN provider welke regelmatig de dans lijkt te ontspringen.

Houdt trouwens in gedachte dat WhatsApp tegenwoordig ook geblokkeerd is in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:25
Geurt-kun schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:33:
Sorry voor het aanhalen van een oude post.
Over een paar maanden gaan we een aantal weken naar China, ik zou het leuk vinden om een beetje contact te houden met de westerse wereld.
Nu heb ik Shadowsocks geïnstalleerd, maar dat wordt niet wat, ik zie alleen maar Chinese instellingen. Mijn vriendin is Chinees, maar hier komen wij samen ook niet uit. Zelfs in het Nederlands zou ik moeite hebben met de instellingen.
Is het überhaupt nog wel mogelijk om via vpn contact te houden middels Google en Facebook of is alles afgesloten nu?

[...]
Gewoon lekker wechat laten installeren. Gebruik ik ook om contact te houden en dat werkt net als whatsapp :) EN het werkt in china. Je kan er gewoon mee bellen video bellen en chatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Bedankt voor jullie reacties.
Vpn master ga ik proberen.
WeChat gebruik ikzelf al jaren om contact te houden met familie en vrienden in China. Het is wel een wat zwaar programma, maar daarnaast ook wel veel mogelijkheden. Helaas heb je in Nederland niet zoveel aan de mogelijkheid om ermee te kunnen betalen. Mijn nl vrienden zitten er niet echt op te wachten.
Met een Outlook account kom je heel ver, zeker als je gmail door zet naar Outlook.
Hopelijk gaat het meevallen met de vpn blokkades.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Geurt-kun schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:06:
WeChat gebruik ikzelf al jaren om contact te houden met familie en vrienden in China. Het is wel een wat zwaar programma, maar daarnaast ook wel veel mogelijkheden. Helaas heb je in Nederland niet zoveel aan de mogelijkheid om ermee te kunnen betalen. Mijn nl vrienden zitten er niet echt op te wachten.
Met een Outlook account kom je heel ver, zeker als je gmail door zet naar Outlook.
Je kan ook Outline proberen (https://www.wired.com/story/alphabet-outline-vpn-software/)

Of Shadowsocks op een Aliyun HK server (en dan is gewoon alles in het Engels)

Als je roaming gebruikt zou je wel gewoon toegang moeten hebben tot FB, Google etc. Gebruik hier een HK simkaart en die werkt gewoon. Alleen is je roaming wel duur denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Geurt-kun schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:06:
Ik heb blijkbaar door roaming dan geen vpn nodig. Ik heb een Thaise toeristen SIM, en gebruik al sinds vrijdag allerlei services van Google inclusief Maps en mail zonder problemen. Ook whatsapp en Facebook werken als vanouds. Voor een paar euro heb je al een mooie bundel voor 4G.

Ook op m’n laptop was whatsapp en Google geen probleem (hotel WiFi).

Ik vertrek vandaag naar Beijing, misschien dat het daar anders is. Maar ik heb tot dusver dus geen VPN nodig gehad, dus dat is wel fijn werken zo.

Wel valt me op dat ik steeds Thaise advertenties te zien krijg nog steeds (Google / Facebook), en dat Google wordt geforward naar Google.com.vn? (Of /vn) van Vietnam?

Tot dusver niks te klagen dus, mooi bereikbaar voor werk en tussentijds volop genieten van de bijzondere chineze cultuur. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Royeboi op 01-05-2018 06:11 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Wat mij betreft de beste VPN oplossing momenteel:

Server side:
  • Outline op VPS installeren (gebaseerd op Shadowsocks)
    Default is DigitalOcean de optie, zonder zelfs op een terminal hoeven in te loggen (geloof ik). Vultr werkt ook prima. Beiden zijn $5 per maand. Aliyun server in HK heb ik ook draaien, maar de management console is een ramp en veel IP's in de range zijn geblokkeerd
  • Optioneel:
    Installeer Google BBR voor optimalisatie van je server verbindingen. Skip in deze guide naar 'Install Google BBR'
Client side:
  • Router:
    Het beste is om een router te configureren met Shadowsocks er op. Ik heb eerder zitten prutsen met LEDE/OpenWrt, waar prima packages voor te vinden zijn, echter de configuratie/interface was te ingewikkeld. Ik ben nu heel tevreden met mijn Xiaomi 3g Wifi router met een speciale Shadowsocks Padavan versie er op geflashed. Grootste voordelen voor mij zijn: makkelijke interface (voorbeeld), white-list mode en fall-back server list (dus meerdere servers configureren, altijd verbinding).
    Een nog betere router (qua specs vergelijkbaar) zou deze zijn, met een speciale bootloader om makkelijk je custom firmware te draaien. Standaard komt ie met Padavan en Shadowsocks trouwens :)
  • Android:
    Outline app en/of Shadowsocks app. De Outline app lijkt soms wat beter te werken, mogelijk omdat het beter in staat is UDP te routen icm de Outline configuratie server-side.
  • Windows:
    Op Windows maak ik gebruik van de standaard Shadowsocks applicatie in PAC mode. Ik maak gebruik van een whitelist zodat ik in principe alles route behalve (populaire) Chinese websites zoals Taobao en Alipay. Ik weet niet meer precies wat ik destijds had aangepast, maar mijn pac.txt is gebaseerd op deze lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38

dr.lowtune

Deugt niet

Toen ik nog in China woonde en werkte was ExpressVPN veruit het makkelijkst en best functionerende, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.

Ik zat zelf in Xiamen, best een fijne stad om te wonen!

Uiteraard ook ervaring met eerder genoemde bitterballen en frikadellen :P We hadden daar in de stad ook een Duits restaurant (van een Nederlander) waar je echt lekker "normaal" kon eten. Een specialiteit was de "frikadel gezond": een frikadel speciaal met sla :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312583

Wat leuk om een topic over wonen/werken in China tegen te komen! Binnenkort zal ik ook de oversteek maken en aan de slag te gaan als Data Analyst in Shanghai. Onder andere de vrijheid om te doen wat je wilt (hard werken, lekker eten, leuke barretjes, etc.) trekt mij naar de stad. Stuur me gerust een PM voor wechat details.
Kenzi schreef op zondag 8 april 2018 @ 06:17:
[...]
Als je roaming gebruikt zou je wel gewoon toegang moeten hebben tot FB, Google etc. Gebruik hier een HK simkaart en die werkt gewoon. Alleen is je roaming wel duur denk ik ;)
Roaming is inderdaad een alternatief naast VPN. Werkt dit ook met OneDrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 312583 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:40:
Wat leuk om een topic over wonen/werken in China tegen te komen! Binnenkort zal ik ook de oversteek maken en aan de slag te gaan als Data Analyst in Shanghai. Onder andere de vrijheid om te doen wat je wilt (hard werken, lekker eten, leuke barretjes, etc.) trekt mij naar de stad. Stuur me gerust een PM voor wechat details.

[...]

Roaming is inderdaad een alternatief naast VPN. Werkt dit ook met OneDrive?
Nope, misschien dat het in Shanghai beter is maar hier is zelfs Facebook niet meer te gebruiken met een HK sim.

Leuke barretjes & Shanghai gaan niet echt samen meer, de een na de andere bar houd er mee op door te hoge huur of worden gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Kenzi schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:07:
[...]
Leuke barretjes & Shanghai gaan niet echt samen meer, de een na de andere bar houd er mee op door te hoge huur of worden gesloten.
Om vaak op een andere locatie weer open te gaan. Vroeger was vast alles beter, maar er zijn nog genoeg ontwikkelingen in de bars en restaurants hier om het allemaal al gezien te hebben. Dat 80% van Yongkang Lu zich nu in Found 158 zit vind ik wel jammer, maar aan de andere kant is er veel dynamiek. 'Bovengronds' gebeurt er ook genoeg in bijvoorbeeld Wuding/Yanping Lu, een ander voorbeeld dat het bargebeuren steeds verder uit de Former French Concession groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do-ic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05-2019
Ik kwam dit topic tegen en ben blij verrast! Ik plan namelijk zelf om binnenkort de overstap naar China te maken (ik werk momenteel als een Data Analyst in Londen) en vroeg me af hoe anderen zoals @Anoniem: 312583 het vinden van een baan etc hebben aangepakt. (Ook gerust via WeChat als je tips hebt) :)

[ Voor 4% gewijzigd door do-ic op 17-01-2019 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
do-ic schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:14:
Ik kwam dit topic tegen en ben blij verrast! Ik plan namelijk zelf om binnenkort de overstap naar China te maken (ik werk momenteel als een Data Analyst in Londen) en vroeg me af hoe anderen zoals @Anoniem: 312583 het vinden van een baan etc hebben aangepakt. (Ook gerust via WeChat als je tips hebt) :)
Zelf heb ik de mazzel gehad direct raak te hebben via LinkedIn, dus in die zin was het niet veel anders dan een nieuwe baan vinden in Nederland. Verder heb ik zelf niet veel ervaring waar ik je mee kan helpen.
Laat me het maar weten als je toegevoegd wilt worden aan de (kleine) Tweakers.net WeChat groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

dr.lowtune schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:28:
Toen ik nog in China woonde en werkte was ExpressVPN veruit het makkelijkst en best functionerende, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.

Ik zat zelf in Xiamen, best een fijne stad om te wonen!

Uiteraard ook ervaring met eerder genoemde bitterballen en frikadellen :P We hadden daar in de stad ook een Duits restaurant (van een Nederlander) waar je echt lekker "normaal" kon eten. Een specialiteit was de "frikadel gezond": een frikadel speciaal met sla :P
Mooi hoe alle Nederlanders wereldwijd ondernemen en dat weten te combineren met het delen van onze cultuur. :)

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soewie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-09-2021
Hallo,
Sorry dat ik deze oude topic weer naar boven haal. Ik zit met paar vragen waar ik nog antwoorden zoek, ik hoor dat iemand mij deze kan beantwoorden. Alvast bedankt
Ik ben me aan het oriënteren om oversteek te maken richting China, ik heb al aantal jaren ervaringen richting finance. Ik ben al paar keer in China vakantie geweest en zal graag in China willen werken. Wat ik me afvraag, zijn er veel verschillen qua NL en CHN werkcultuur.
In Nederland krijg je vakantie dagen, vakantiegeld en pensioen, hoe is dat ik China geregeld, is het wel geregeld? (misschien zijn het domme vragen). Ik was benieuwd.

Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holamyamcha
  • Laatst online: 07-09-2021
Ik woon en werk nu een paar jaar in China.

Als je in de finance sector in China gaat werken dan zal dat in verreweg de meeste gevallen als uitgezonden medewerker voor een westers bedrijf zijn. Daarbij horen arbeidsvoorwaarden en deels de cultuur die je in Nederland/Europa ook kent, afhankelijk van het bedrijf waar je voor werkt.

Voor de lokale Chinees, of wanneer je duurzaam in china woont en een echte lokale baan in de finance sector hebt, is de werkcultuur en zijn de arbeidvoorwaarden heel anders. Je begint met 5 vakantiedagen per jaar, de pensioensopbouw is voor Nederlands begrippen erg laag en ga ervan uit dat je dagelijks 10 tot 12 uur op kantoor doorbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 10:39
Soewie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:14:
Hallo,
Sorry dat ik deze oude topic weer naar boven haal. Ik zit met paar vragen waar ik nog antwoorden zoek, ik hoor dat iemand mij deze kan beantwoorden. Alvast bedankt
Ik ben me aan het oriënteren om oversteek te maken richting China, ik heb al aantal jaren ervaringen richting finance. Ik ben al paar keer in China vakantie geweest en zal graag in China willen werken. Wat ik me afvraag, zijn er veel verschillen qua NL en CHN werkcultuur.
In Nederland krijg je vakantie dagen, vakantiegeld en pensioen, hoe is dat ik China geregeld, is het wel geregeld? (misschien zijn het domme vragen). Ik was benieuwd.

Alvast bedankt,
In het laatste halfjaar zijn de visum voorwaarden aangescherpt en arbeidsmogelijkheden voor expats in China sterk afgenomen. De beste methode om nu naar China te gaan is om uitgezonden te worden als medewerker van een multinational die ook in China opereert.

Verder is het wel mogelijk als specialist een werkvisum te krijgen, maar alleen als je iets hebt te bieden wat met lokale mensen niet kan worden ingevuld. Tenzij je een doctoraat hebt, is dat op dit moment erg lastig.

Gezien de politieke situatie, en het sentiment, weet ik niet zeker of dít het moment is naar China af te reizen. Misschien kan Taiwan uitkomst bieden?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Greg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-03 08:13
Soewie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:14:
Hallo,

Alvast bedankt,
Ik zit zelf in Shanghai op een lokaal contract. Niet in Finance, maar in de IT/tech-sector.

Vakantiedagen: Vijf vakantiedagen in mijn contract. En daarnaast ben ik met Chinese vakantiedagen vrij zoals Chinees Nieuwjaar en de Oktobervakantie. Vaak moet je dan wel het weekend voor en na die vakanties (deels) werken ter compensatie.

Vakantiegeld: Vakantiegeld is niet gebruikelijk, wel is er vaak een bonus van 4-6 maandsalarissen rond Chinees nieuwjaar. Maar als je halverwege het jaar wisselt van baan, dan wordt dat niet verrekend en krijg je gewoon niets.

Pensioen: Het verschilt per stad. Vanaf deze maand moeten expats in Shanghai verplicht 8% van het salaris inleggen voor (overheids)pensioen. De werkgever legt een gelijk deel in. Je krijgt echter pas pensioen uitgekeerd nadat je minimaal 15 jaar hebt ingelegd, en dat pensioen is ook erg laag. In China wordt er eigenlijk op gerekend dat je kinderen voor je zorgen. Het hebben van ouders is dan ook fiscaal aftrekbaar _/-\o_ . Je kan momenteel wel je eigen pensioeninleg terugkrijgen als je China weer verlaat, maar niet het bedrijfsdeel. Ik spaar dus gewoon zelfstandig voor mijn pensioen in NL.

Werkcultuur: Ik draai vrij gewone 5-daagse werkweken (40h/week). Mijn PhD-collega's die nu bij Chinese big tech (Alibaba, Tencent, Baidu, etc.) werken 996 (9 tot 9, 6 dagen per week), maar verdienen daar ook naar. Geen idee hoe het in de finance-sector is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ik heb enkele jaren in China gewerkt voor een van origine NL bedrijf en NL management, in maritieme/offshore industrie.

Hoewel ik wél een semi-expat contract had kwa voorwaarden moest ik wel de lokale uren werken, dwz 6-7 dagen en 14 uren per dag op project. Daarbuiten werkte ik van ma-vr, soms een zaterdag, 25 vakantiedagen plus de Chinese feestdagen. Pensioen was volgens NL regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soewie
Bedankt allen,

Als ik zo lees, besef ik hoe verwend wij eigenlijk zijn in NL en alle voorwaarden die wij in NL hebben.

Ik ga proberen binnen mijn huidige werkgever rondkijken of er mogelijkheden er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
Soewie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:55:
Bedankt allen,

Als ik zo lees, besef ik hoe verwend wij eigenlijk zijn in NL en alle voorwaarden die wij in NL hebben.

Ik ga proberen binnen mijn huidige werkgever rondkijken of er mogelijkheden er zijn.
Mocht je echt nog serieus overwegen om naar China te gaan, kan ik je dit kanaal wel aanbevelen. Deze gast heeft er 15 jaar gewoond en is er om goede redenen weggegaan:
YouTube: The PARTY is OVER! China is done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soewie
dank je wel.

Mijn voornaamste reden om over te gaan is omdat ik daar wil wonen, om dit wonen te kunnen bekostigen moet ik natuurlijk werken voor mijn levensvoorziening.

Wat ik me ook afvraag, hoe zit met inkomstenbelasting in China, hoe hoog is dat of wordt wel inkomstenbelasting geheven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• holamyamcha
  • Laatst online: 07-09-2021
China heeft ook een schijvenstelsen voor IB met een stuk of 5 schijven. Als je schat dat het de helft van de Nederlandse IB is, dan zit je in de meeste gevallen redelijk in de buurt denk ik.

Financieel is het vaak wel aantrekkelijk (zolang je geen kinderen hebt xd). Als je skills hebt die goed in de markt liggen zul je doorgaans aanzienlijk meer verdienen dan in Nederland. Kosten voor levensonderhoud zijn ook snel de helft van wat het in Nederland is. (expats die helemaal doordraaien qua luxe uitgaven daargelaten). Je profiteert dus aan beide kanten, denk alleen goed aan je pensioen als je langere termijn in China zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik zit ook in China voor geruime tijd en sinds begin volgend jaar gaan specifiek buitenlanders veel meer belasting betalen + social insurance. Wat dit betekend is sterk afhankelijk per persoon maar het lastige is als buitenlander hoewel je inlegd, kun je moeilijk aanspraak maken op deze voorzieningen. (Het is helemaal krom wanneer je je realiseert dat voor niet Europese werknemers binnen EU wel deze voordelen blijven bestaan. Idem dat deze voordelen die nu voor buitenlanders worden afgeschaft, voor lokaal personeel veelal blijven bestaan.

Qua belastingen werken ze hier zoals aangegeven in schijven en na de nieuwe toeslagen ga je net zoveel betalen ongeveer als in Nederland, maar zoals aangegeven heb je hier zelf geen baat bij. Het vervelende is China kan duur zijn zeker nu zoals gezegd veel perks weg beginnen te vallen.

Dus tenzij je een hele leuke positie krijgt, zou ik me afvragen of je deze stap uberhaubt wilt doen. China sluit zichzelf steeds verder af en het is een kwestie van tijd en er zijn nagenoeg geen buitenlanders meer hier.

Nu de vraag of je uberhaubt een baan kunt krijgen, toevallig neem ik met enige regelmaat buitenlanders aan maar tenzij ze heel hoog opgeleid zijn is de kans 0. Het aantal uitnodigingen in Shanghai die zijn gehonoreerd in Shanghai voor July zijn minder dan 10. Dus zelf schat ik de kansen heel klein in op dit moment.

• Soewie
Voor mijzelf is momenteel nog niet van toepassing. Ik zal over paar jaar naar China willen. Of via mijn huidige werkgever, anders misschien een nieuwe baan zoeken.
Het is allemaal onderzoek voor het toekomst.
Ik weet niet of het uitmaakt voor het zoeken. Ik ben zelf van Chinese afkomst en had een Chinese paspoort, maar is verlopen en ik weet niet of ik deze kan verlengen of opnieuw aanvragen, via google is bijna geen informatie te vinden. Weten jullie hoe het zit met paspoort, ik hoor dat voormalig Chinese staatburger, geen nieuwe Chinese staatburger kan worden, maar er zijn wel aantal uitzonderingen. Zoals bijvoorbeeld als je voor je 18e een EU staatburger bent geworden, omdat je dan met je ouders zijn meegegaan met hun EU staatburgerschap en geen eigen keus had. Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik ga ervan uit dat je nu een Nederlands paspoort hebt, echter hierin staat jou naam in pinyin + geboorteplaats ergens in China? Bij mijn vrouw werkt dit mee bij het verlengen van haar visa's, ze krijgt automatisch 5 jaar (of de lengte van haar paspoort). Je geven haar ook iedere keer weer aan of ze weer Chinees wilt hebben maar... veel in China is afhankelijk van hoeveel belasting je betaald. Daar zijn onofficieel heel veel rechten aan verbonden. Zo heb ik zelf een A status vanwege mijn afdracht en krijg ik dus ook een 5 jarig visa iedere keer (en zijn er nog andere voordelen).

Het probleem blijft op dit moment dat het reizen naar China heel moeilijk is. Dus totdat die restricties wegvallen (en dat kan zo nog een jaar of 2 duren) blijft het haast onmogelijk om China in te komen. Daarnaast moet je je afvragen of je uberhaubt hier wilt zijn in alle redelijkheid. Tenzij je een goed inkomen hebt is het gewoon erg moeilijk. Ik zag voorheen veel jongere buitenlanders die het wel even gingen doen in China, daar zijn dus bijna geen enkeling meer van over. Men zit hier niet echt te wachten op buitenlanders tenzij je vloeiend in de taal bent, maar dan krijg je een lokaal contract en dat is voor de meeste niet echt geweldig.
Pagina: 1