Van PC naar monitor én TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverhill
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-03-2023
Voor een nieuwe inrichting van m'n kamer ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe tv en de mogelijkheden van de volgende situatie:
  • Ik wil zowel de monitor als tv op mijn computer aangesloten hebben. En dus niet continu kabels in- en uitpluggen.
  • Het moet mogelijk zijn om het beeld op mijn monitor (dus vanuit de computer) ook (of alleen) op de tv te laten zien.
  • Het moet mogelijk zijn om beeld op mijn monitor te hebben en tegelijk tv te kunnen kijken.
  • Optioneel is de mogelijkheid dat de tv vanuit de computer een ander signaal krijgt dan de monitor. Dus dat de tv als tweede scherm kan dienen.
Mijn computer heeft 1 HDMI- en 1 DVI-uitgang. Voor de tv moet ik nog shoppen, dus wie weet moet ik bij aanschaf van de tv nog op dingen letten wil ik bovenstaande situatie succesvol realiseren. Ik was niet van plan (veel) groter te gaan dan 32''.

Ik had zelf gekeken naar HDMI splitters en switches. Switches zijn blijkbaar juist om tussen verschillende bronnnen voor één afspeelmedium te kunnen kiezen. Splitters zouden mij dan kunnen helpen, omdat ik daarbij één bron naar meerdere afspeelmedia kan sturen. Alleen heb ik tot nu toe geen splitters kunnen vinden waarbij je het afspeelmedium kunt kiezen zoals je bij switches wel de bronnen kan kiezen.

Daarbij nog de vraag of, en zo ja hoeveel, een splitter de sterkte of kwaliteit van het signaal verslechtert. Zou dan de tv met de DVI uitgang van mijn computer verbinden een beter idee zijn?

Dus hierbij de vraag wat jullie mij zouden adviseren :)

Alle reacties

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zou zeggen: gewoon beide met een aparte kabel direct aansluiten op je pc (dus op verschillende uitgangen). Je kan in Windows direct wisselen van projectie modus (alleen 1e scherm, alleen 2e scherm, dupliceren, beide) met Windowsknop + P (ik neem aan dat je windows gebruikt?).

• silverhill
Ik heb inderdaad Windows ja. Bedankt voor de informatie!

Er zit dus weinig verschil in kwaliteit tussen DVI en HDMI? Voor zover die vraag überhaupt eenduidig te beantwoorden is.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

klaaz

it's me!

HDMI is volgens mij technisch gezien DVI maar dan met geluid er bij.

Kijk wel even naar de Beeldfrequentie. Heb er eerlijk gezegd geen recente ervaring mee (Mijn TV heeft een dedicated PC aangesloten) maar vroeger was het zo dat de frequentie van beide monitoren gelijk werd aangestuurd. Maar dat is tegenwoordig misschien wel beter opgelost.

[ Voor 67% gewijzigd door klaaz op 14-04-2017 14:09 . Reden: Aanvulling ]

• silverhill
klaaz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:07:
HDMI is volgens mij technisch gezien DVI maar dan met geluid er bij.

Kijk wel even naar de Beeldfrequentie. Heb er eerlijk gezegd geen recente ervaring mee (Mijn TV heeft een dedicated PC aangesloten) maar vroeger was het zo dat de frequentie van beide monitoren gelijk werd aangestuurd. Maar dat is tegenwoordig misschien wel beter opgelost.
Als ik ga naar

configuratiescherm -> beeldscherm -> schermresolutie -> geavanceerde instellingen -> beeldscherm

Dan staat er onder "Vernieuwingsfrequentie" een uitklapmenu met verschillende frequenties, waar nu 60 Hz geselecteerd is. Is dat de beeldfrequentie van mijn monitor? Ik heb daar niet echt verstand van :P

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-12-2025
Dat is inderdaad de beeldfrequentie van je monitor die is aangesloten.

Verder is bij digitaal signaal geen verschil in kwaliteit, behalve dat bepaalde standaarden bepaalde combinaties van resolutie en vernieuwingsfrequenties aankunnen. Dit verschilt echter ook binnen een type aansluiting. Bijvoorbeeld HDMI met versie lager dan 2.0 kan geen 4K op 60Hz aan. Dit komt simpelweg doordat elke standaard een maximum doorvoersnelheid heeft.

Daar bovenop komt, zoals klaaz aangaf, inderdaad dat dvi geen ondersteuning heeft voor geluid en hdmi wel. Daarom is handig je PC via HDMI aan te sluiten aan een scherm waarvan je de speakers wilt gebruiken. (audio via HDMI is een optie, je kan ook enkel je beeld doorgeven via de kabel, mocht je dat willen)

• silverhill
Super! Dan ga ik hier binnenkort mee aan de slag.

Bedankt allen.
Pagina: 1