Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WOL schakelt pc ongewild in. Tips?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Hallo Tweakers,

Ik heb een vervelend probleem dat ik met geen mogelijkheid krijg opgelost.

Ik heb mijn pc (mediacenter) zo in gesteld dat deze op afstand ingeschakeld kan worden. Dit is voor tal van zaken ontzettend handig. Het gebeurt alleen vrij regelmatig dat ik thuis kom, en dat de computer aan staat zonder dat dit de bedoeling is.

Ik heb al ontzettend veel gegoogled maar kom weinig tegen. In de bios heb ik ingesteld dat pcie devices het systeem mogen inschakelen. Dit is ook de enige optie in de bios die er voor zorgt dat WOL werkt. Geen idee wat dit verder met pcie apparaten te maken heeft, maar dat weet iemand van jullie misschien?

Het enige dat ik als oplossing kon vinden is dat ik via de netwerk adapter onder het tabje energiebeheer een vinkje moest plaatsen bij; "Alleen een magic-pakket mag de computer uit slaapstand halen"

Ik gebruik alleen helemaal geen slaapstand, maar de computer gaat echt uit. Via een magic pakket wordt deze alleen ingechakeld. Ik kan via de bios instellen of de bios of het OS activerings timers moet regelen. Alleen als ik dit via de bios inschakel werkt WOL.

Kan ik ergens zien wat de inschakeling triggert? Ik heb ook in de instellingen van mijn router gekeken, maar hier kom ik niks tegen over WOL.

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven!

Systeem:

Moederbord: MSI Z97 G45 GAMING (Met killer 2200 netwerkkaart onboard)
Router: TP-Link Archer C2600

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

powermarcel10 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:14:
... Het gebeurt alleen vrij regelmatig dat ik thuis kom, en dat de computer aan staat zonder dat dit de bedoeling is...
En wat staat er dan in je eventlog?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wol heb ik altijd maar een onbetrouwbaar systeem gevonden.
Je moet eerst maar eens uitzoeken op basis waarvan de pc aangaat.
1. Trek eerst eens de netwerkkabel eruit, gaat t dan niet meer mis, dan is het dus de kaart die hem het zetje geeft
2. Ga daarna sniffen en kijk of je een verband kunt vinden tussen power en traffix. Geen idee wat de trigger voor jouw pc is, als je kijkt naar windows 7 naar kijkt dan kan voor windows de trigger al een arp zijn. Bij jou niet het geval omdat je de pc helemaal uitzet maar het geeft wel een indicatie dat er vaak naar meer dan het magic packet gekeken wordt
In Windows 7 and in Windows Vista, the Wake On LAN (WOL) feature can wake a remote computer from a power-saving state such as sleep. When you enable WOL, the network adapter continues listening to the network when the computer is asleep. WOL wakes the computer if it receives a special data packet.

One kind of special data packet contains a wake-up pattern. By default, Windows 7 and Windows Vista listen for the following packets when you enable WOL:
A directed packet to the MAC address of the network adapter
A NetBIOS name resolution broadcast for the local computer name
An Address Resolution Protocol (ARP) packet for the IPv4 address of the network adapter
An IPv6 Neighbor Discovery packet for the network adapter's solicited-node multicast address

CISSP! Drop your encryption keys!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:10:
[...]

En wat staat er dan in je eventlog?
Ik kan weinig vinden.. Er staat dit onder power - troubleschooter:

System
Bron: Microsoft-Windows-Power-Troubleshooter
Datum: 14-4-2017 18:04:23
Gebeurtenis-id:1
Taakcategorie: Geen
Niveau: Informatie
Trefwoorden:
Gebruiker: LOCAL SERVICE
Computer: DESKTOP-D1ANBOU
Beschrijving:
Het systeem is uit een toestand van laag energieverbruik gekomen.

Duur slaapstand: ‎2017‎-‎04‎-‎14T16:04:06.852035600Z
Slaapstand: ‎2017‎-‎04‎-‎14T16:04:21.471802100Z
Oorzaak van ontwaken: Onbekend

Oorzaak onbekend dus...
laurens0619 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:46:
Wol heb ik altijd maar een onbetrouwbaar systeem gevonden.
Je moet eerst maar eens uitzoeken op basis waarvan de pc aangaat.
1. Trek eerst eens de netwerkkabel eruit, gaat t dan niet meer mis, dan is het dus de kaart die hem het zetje geeft
2. Ga daarna sniffen en kijk of je een verband kunt vinden tussen power en traffix. Geen idee wat de trigger voor jouw pc is, als je kijkt naar windows 7 naar kijkt dan kan voor windows de trigger al een arp zijn. Bij jou niet het geval omdat je de pc helemaal uitzet maar het geeft wel een indicatie dat er vaak naar meer dan het magic packet gekeken wordt

[...]
Goede tip! Kabel eruit getrokken, en een aantal keren geprobeerd het systeem uit te zetten, en dan schakelt hij ook niet direct weer in zoals met de kabel erin wel vaak het geval is..

Mijn router stuurt dus schijnbaar een bepaald "pakket" richting de computer. Of de computer krijgt iets mee van verkeer in mijn netwerk, zoals van mijn laptop of telefoon, en springt dan aan..

De vraag is of ik via de interface van de router of op een andere manier kan achterhalen wat de trigger geeft..

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 13:34
Ik had dit probleem ook terwijl ik WOL uit had staan.

Bij mij heeft het geholpen door Fast Boot uit te zetten in Windows 10.

https://www.tenforums.com...startup-windows-10-a.html

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Begin bij t begin en haal alles van de switch af inclusief internet. Daarna1 voor 1 appraten erbij prikken en kijken wanneer het mis gaat.

Je hebt geen port mappings naar the interwebs oid?

Via je je router interface ga je niet veel vinden. Zet er eeb pasieve tap tussen en ga met wireshark aan de slag, leuk en leerzaam!

http://hackaday.com/2008/09/14/passive-networking-tap/

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2017 19:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sommige router (waaronder de Fritz!box) hebben een optie om een WOL pakket naar een systeem te sturen als er een portforward heen is, en iemand op die poort probeert te verbinden.
Als je zoiets naar je PC hebt geconfigureerd, kan hij aangaan op internet ruis.

• bokkem
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 10:15
Ik reageer op dit topic, omdat ik een soortgelijk probleem heb. Ik ben benieuwd of de TS het al heeft opgelost.

Ik wil mijn PC kunnen wekken uit S3 sleep en daarom staat WoL aan. Als ik er niet achter zit, wil ik op deze manier stroom besparen, maar ik wil wel dat mijn mediaspeler en TV vanuit de huiskamer bij mijn media kunnen, zonder dat ik de trap op moet om de PC aan te zetten. Probleem is dat 'iets' mijn win10 x64 PC (fall creation) wakker maakt, zonder dat ik dat zelf initieer. Hierna keert mijn PC niet meer terug in sleep status en staat hij al die tijd aan.

Ik ben er al achter dat het waarschijnlijk mijn Galaxy S7 telefoon is, want als ik daar de wifi op uitzet gebeurt het niet meer. Hoe kom ik er achter welke app dit doet? Ik gok dat het een cloud service is die probeert te syncen. Onedrive, dropbox of Samsung cloud misschien? Iemand hier ervaring mee?

In de event viewer staat alleen dat de NIC het was en dat is ook het enige device dat mag wekken.
De oplossingen die ik gevonden heb zijn: 1) Linux installeren 2) WoL uitzetten 3) NAS aanschaffen; maar de beste, goedkoopste en snelste oplossing zou voorkomen dat de ongewenste wake-up call plaatsvindt. Hoe kom ik daar achter?

<GoT>Bokkem#2393

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk dat je dan met Wireshark aan de gang moet en dan die moet laten letten op "udp.dstport ==7 or udp.dstport == 9" -> https://community.spicewo...221673-wol-packet-tracing

edit: Oh wacht, je had het potentiële apparaat al gevonden, heb je wel het andere vinkje aangezet?
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2013/08/ximage15.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.MH9gBFNT_t.png
De "only allow a magic packet to wake the computer" -> How to Stop Network Activity from Waking Your Windows PC

[ Voor 58% gewijzigd door Raven op 12-03-2018 10:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1