Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letscode
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 18:26
Ik ben op zoek naar een krachtige router voor het bedrijf van een kennis van mij in Ethiopie. Er zijn heel veel clients, een aantal bekabeld, maar de meeste draadloos (mobiele telefoons).
De Wifi via de UniFI AP's loopt goed. Dat kan zo blijven.
Het probleem dat speelt is dat het interne netwerk traag is en hapert.

Ik weet het, dat klinkt vaag. Probleem is dat ik dat ik niet op locatie ben om te testen en metingen te doen. De mensen daar hebben geen IT-achtergrond. Ik ga er volgende week naar toe en ben dan in de gelegenheid om hardware mee te nemen. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar hardware die ik mee kan nemen, om te proberen om de situatie te verbeteren.
Budget is 200€, evt meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De huidige router is een DrayTekVigor 2130. Deze routeert de glasvezel verbinding en switcht alleen. Hij doet geen Wifi.
De Wifi wordt verzorgd door 2 UniFI AP's Long Range. De controller software hiervan draait in een VM.
Alle kabels zijn zelf geknipt en 'geconnectord'.
Glasvezelmodem: ONU CLE900/GE*P

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn gevoel zegt dat de router het aantal connecties niet goed trekt, en dat er wellicht slechte kabels bij zijn. Ik ben van plan om die kabels door te meten met iperf en waar nodig te vervangen
Omdat ik geen / niet per se een WiFi router nodig heb, zat ik te denken aan een Ubiquiti EdgeRouter X. Voornamelijk omdat ik de AP's fijn vind werken met de controller software en de througput en aantal connecties hoog is.

Tot slot: de glasvezelmodem schijnt een chinees dingetje te zijn (is geleverd door de telecomprovider), waarvan ik in eerste instantie niet verwacht dat hij voor problemen op het interne netwerk zorgt. Hij is netjes aangesloten op de WAN-poort van de DrayTek. Wel valt z'n internetverbinding vaak weg, maar dat ken net zo goed aan de Ethiopische kwaliteit van de glasvezel liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
Als je echt een mooi systeempje wilt ga je voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router, deze werkt zeer goed samen met UniFi access points (ook samen te beheren etc.).