Toon posts:

Mijn eerste pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal.

Na jaren trouwe dienst heeft mijn core2duo IMac de geest gegeven, het was al een oudje maar heeft altijd prima zijn werk gedaan.

Ik heb eigenlijk altijd met macs gewerkt (zelfs nog met os8) mede door het gebruiksgemak en besturingssysteem, maar hoe mooi de nieuwe iMacs ook moge zijn vindt ik 2000+ spenderen aan iets waar ik maar zelden serieus werk op verricht onzin.

sinds ik vaker met Windows 10 op andere computers werk, merk ik dat het geen belemmering zal zijn om over te stappen.

Dus nu de kern van mijn vraag, ik heb losse componenten uitgekozen om mijn eerste pc te gaan bouwen en wilde graag jullie advies/mening/tips of het allemaal wel gaat lukken met wat ik samengesteld heb.

Allemaal al vast bedankt voor uw mening, advies en tips.

Ik zoek een?
Vlotte pc waarmee ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.

Ik heb de onderstaande componenten uitgekozen:

Processor.
AMD Ryzen 5 1600x

Moederbord:
Msi B350M gaming pro

Videokaart:
Xfx Radeon rx 480 8gb

Ram:
16gb crucial ballistix elite ddr-4 2666

Ssd:
WD Blue 250gb

HD:
WD Blue 1 TB

Voeding:
Cooler master b600 V2

CPU koeling:
Coolermaster hyper tx3 evo

Behuizing:
Bitfenix neos

Ventilatoren:
Crosair af120

Wat is je budget?
Het bovenstaande komt rond de 1200 euro uit, ik heb ruimte om tot 1500 te gaan, monitor heb ik al aangeschaft

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur ik heb alleen gehoord dat de Ryzen erg sterk is in renderen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil mijn hobby weer oppakken en dat betekend af en toe photoshop en HD videobewerking, gamen doe ik eigenlijk nooit (ging ook moeilijk op mijn oude iMac) verder het gebruikelijke, tekst, internet Netflix Etc.

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:29
Volgende week brengt AMD de nieuwe 500 series videokaarten uit. Omdat je aangaf dat je je pc niet zal gebruiken voor gamen, is deze prestatiewinst misschien niet zo interessant. Wel kan interessant zijn dat de prijzen voor de huidige rx 400 series kunnen dalen.

Ook kan je kijken naar een betere cpu koeler, in verband met overclocken, mocht je dat willen doen voor de extra prestatie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik kan best nog wel een weekje wachten, wellicht komt er een goede aanbieding voor de 480.

Overclocken heb ik wel eens over gelezen maar nog geen ervaring mee en verwacht niet dat ik dit zo snel zou gaan doen.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je niet gaat gamen, waarom zou je zo'n sterke GPU nemen dan?
Afhankelijk van het programma voor videobewerken kun je soms nog voor een sterke kaart gaan, maar zoals gezegd; welk programma ga je gebruiken? photoshop maakt bijna geen gebruik van GPU-acceleratie.

wel zou ik de voeding naar beneden bijstellen, maar een kwalitatief beter exemplaar halen, en wellicht ook een betere kast. Ryzen heeft ook baat bij snel geheugen, dus zou ik iets van 3000MHz pakken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal dingen wie nieuw zijn voor mij gpu, cpu voeding... weet allemaal wel wat het is natuurlijk maar nog nooit zelf samengesteld.

Ik heb gekozen voor de Ryzen omdat ik gelezen heb dat deze vooral goed voor de dag komt als het gaat om renderen en aangezien ik van plan ben dit te gaan doen leek mij dit een verstandige keus.

Zelfde voor de rx480, deze zijn te krijgen in 4 of 8gb en ik dacht simpelweg dat hoe meer videogeheugen hoe sneller het zal gaan om te renderen.

Voor photoshop zal het niet veel uitmaken, dat ging zelfs nog redelijk goed op mijn core2duo iMac (cs4) simpel videobewerking ging ook wel maar daar had final cut een halve dag voor nodig om te renderen.

Na wat zoeken op internet heb ik besloten om te gaan voor hitfilm pro ipv Adobe première, dit omdat ik niet maandelijks wil gaan betalen voor cc aangezien ik er niet fulltime mee aan de slag ga en met gimp kan ik eigenlijk ook goed werken ipv photoshop.

Verder maakte ik af en toe gebruik van blender om leuke intro's te maken (ook dit duurde erg lang op mijn oude mac)

Hoe kom ik er achter welke voeding ik nodig ga hebben? Ik heb eigenlijk gekeken naar het gemiddelde wat er een beetje in een pc zit en dat varieerde enorm van 400 tot 750

Bedankt dusver voor alle input

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2017 15:26 ]