Windows 10 AE naar CU upgrade i.c.m. syskey is onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Geïnspireerd door de 'Microsoft Helpdesk Scam' heb ik zelf met syskey een boot-up password op mijn Windows gezet paar maand geleden. En dat bevalt extreem goed. Qua updates ging dat tot voorkort probleemloos. Totdat ...

.. ik paar uur geleden probeerde te upgraden v1607 (AE) naar v1703 (CU) via "Windows10Upgrade9252.exe", omdat het via Windows Update zelf nog niet werd aangeboden. Vervolgens the usual; alles wordt keurig opgehaald, meerdere reboots ... totdat die in een soort van 'loading loop' vast blijft zetten en ook keurig dat geanimeerde icoontje blijf zien op een zwarte achtergrond. Niet gevraagd wordt om in te loggen, SSD periodiek knippert, en dat was 'm dan. Dus ik was erg blij dat ik met rollback terug kon naar v1607. Maareh ... wat nu? Kan ik ooit nog upgraden naar een major release van Windows 10? Of zit er niets anders op dan te herinstalleren? Wat opzich geen drama is, maar leuk is anders. Suggesties anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door Rhy op 13-04-2017 17:15 ]

Beste antwoord (via Rhy op 14-04-2017 14:02)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het enige wat syskey doet is het (extra) encrypten van je SAM. Als je bitlocker enabled, dan is die informatie al encrypted door bitlocker. Plus dat bitlocker meteen je hele drive encrypt, dus ook je data...

Wel Syskey gebruiken, maar geen drive-encryptie, terwijl de hoofdzaak is om data veilig te stellen is niet het meest handige... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je syskey weer uitschakeld c.q. verwijdert, dan upgradet en dan weer heractiveert/herinstalleert?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
dat kan dus niet ;) eenmaal enabled is 't niet te disablen. syskey != netplwiz.

*edit* nouja alles kan, maar makkelijk is het dan weer niet. Vind het alleen vreemd dat minor updates wel goed verlopen en de grotere updates niet. Was dat voorheen bij andere Windows releases ook een probleem? Just wondering.

*edit2* Zie ook dit plaatje geplukt van internet:

Afbeeldingslocatie: http://www.technig.com/wp-content/uploads/2016/04/Windows-10-Syskey.jpg

*edit3* Oh hey tweede schermpje zie ik nu ook door te klikken op 'update'-knop. Zou 't met die "startup key locally" opgelost kunnen worden? *edit4* ah nee dat is de default optie. Best bizar dat die feature al bestaat sinds Windows XP, maar me er nooit echt in verdiept heb. Ik ga maar eens backups maken en dat eens proberen. :9 Dan wel eerst opnieuw een leeg wachtwoord configureren. En als dat ook niet lukt, dan maar aan de slag met UBCD / Hirens. Lees net dat "Offline NT Password" syskey reset ondersteunt. Mogelijkheden te over, maar ik blijf het vreemd vinden dat Microsoft's standalone update daar geen rekening mee houdt.

[ Voor 144% gewijzigd door Rhy op 14-04-2017 00:12 . Reden: updates ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rhy schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:10:
... heb ik zelf met syskey een boot-up password op mijn Windows gezet paar maand geleden. En dat bevalt extreem goed...
Hûh? Hoezo bevalt dat goed? 't Enige waar syskey tegen beschermt is een off-line aanval op je SAM.
Hoe vaak krijgen toevallige passanten de mogelijkheid om jouw SAM te kopiëren?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Dat wil ik dus voorkomen. Kopieren van de SAM? Boeiuh! Kopiëren van mijn data doordat iemand toegang heeft tot mijn laptop omdat het wachtwoord omzeilen een peulenschil is zonder syskey? Of in een onbewaakt moment of om wat voor reden dan ook gestolen wordt? Groot probleem! Ook omdat zodra ik ben ingelogged in Windows, alles staat ingesteld voor syncen met diverse cloud diensten. Zodoende dat ik wel blij was met syskey, gaf me een veiliger gevoel ;)

On-topic: zodoende heb ik het met Hirens 15.2 ook niet voor elkaar gekregen om te omzeilen; wel de SAM vreemd genoeg maar niet syskey reset. En had ik gisteravond geen tijd/zin meer om aan de slag te gaan met een recente UBCD. En dus maar gekozen voor herinstallatie. Voorlopig dan maar even geen syskey meer, en alleen BIOS wachtwoord en toch maar weer eens kijken naar Bitlocker, want alleen een 'Windows wachtwoord' ? Is hetzelfde als geen wachtwoord. En het antwoord op eigen openingsvraag lijkt dus te zijn; ja, onmogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Rhy op 14-04-2017 13:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het enige wat syskey doet is het (extra) encrypten van je SAM. Als je bitlocker enabled, dan is die informatie al encrypted door bitlocker. Plus dat bitlocker meteen je hele drive encrypt, dus ook je data...

Wel Syskey gebruiken, maar geen drive-encryptie, terwijl de hoofdzaak is om data veilig te stellen is niet het meest handige... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:50:
Het enige wat syskey doet is het (extra) encrypten van je SAM. Als je bitlocker enabled is die informatie al encrypted door bitlocker. Plus dat bitlocker meteen je hele drive encrypt, dus ook je data...

Daar ben ik me bewust van. Dat heeft dan weer te maken met dat ik gemixte geluiden heb gehoord over Bitlocker door de jaren heen, en i.p.v. daarvan werk met VeraCrypt op specifieke folders en schijven. Ik wil wel beveiliging, maar niet teveel afhankelijk zijn van Microsoft. Dat is me al vaker verkeerd bevallen. En nu dus ook weer :+ haha. Dus dit leek me de middenweg. Mja, toch maar weer eens kijken naar andere mogelijkheden.

Thanks iedereen :)
Pagina: 1