Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48
Voor mijn ouders heb ik een nieuwe computer gebouwd en daar heb ik Windows 10 op geïnstalleerd. Op de computer zijn een tweetal accounts nodig: één voor mijn vader (met admin rechten) en één voor mijn moeder (als gewone gebruiker). Op beide accounts moet geen wachtwoord zitten.

Ik heb de gehele installatie tot nu toe gedaan onder het account voor mijn vader en heb net het account voor mijn moeder aangemaakt.

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat ik nergens kan vinden hoe ik er voor kan zorgen dat er bij het opstarten een scherm naar voren komt waarbij je kan kiezen onder welk account je in wil loggen. Wanneer ik de computer herstart logt hij altijd meteen gelijk in als de laatste gebruiker waarmee ik actief was.

Is het mogelijk om altijd na het starten (en herstarten) een soort login scherm te tonen waarbij je kan kiezen met welk account je verder wil?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Beste antwoord (via TheFirepit op 14-04-2017 13:34)

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:38
Ik heb wat testing gedaan en het blijkt inderdaad niet op te lossen met het uitschakelen van "Snel opstarten".
Het instellen van een (simpel) wachtwoord blijkt de makkelijkste oplossing die voor iedereen te begrijpen is.
Andere oplossingen gaan uit van een registeraanpassing en het wijzigen van SYSTEM rechten, maar die zijn voor de doorsnee gebruikers lastig uit te voeren en nog lastiger terug te draaien.
Zie bijv. https://superuser.com/que...-logon-on-windows-10-home

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
Volgens mij is de meest simpele oplossing hiervoor het instellen van een wachtwoord op beide accounts.
Nou is dat waarschijnlijk niet de bedoeling, dus dan kom je bij Windows 10 al snel in lokale policies of het gebruiken van een register aanpassing.

Voor de oplossing met behulp van een register aanpassing zou je hier bijvoorbeeld naar kunnen kijken: http://www.top-password.c...accounts-on-login-screen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Windowstoets + R > netplwiz
Users must enter bladiebla aanvinken;

In inlogvenster linksonder komt het overzicht te staan van alle accounts op de computer.

[ Voor 40% gewijzigd door Vorkie op 13-04-2017 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Misschien dat het instellen van een wachtwoord toch zo gek niet is, nu kan moeders gewoon inloggen op de admin account van pa zonder het zelf door te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Heeft dat niet ook te maken met de energieinstellingen: Het gedrag van de Aan/Uit knoppen: Snel opstarten staat ingeschakeld. Dit zorgt er voor dat de laatste configuratie wordt opgeslagen bij het "Afsluiten" en opnieuw geactiveerd bij het opstarten. Wat gebeurt er als je het Snel opstarten uitschakelt? (tip: Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn eerst aanklikken)

Snel opstarten is standaard ingeschakeld in Windows en is een instelling die ervoor zorgt dat uw pc sneller kan opstarten nadat deze is afgesloten. Windows doet dit door tijdens het afsluiten de systeemgegevens op te slaan in een bestand, zodat, wanneer u de pc weer inschakelt, Windows die systeemgegevens kan gebruiken om de pc te hervatten in plaats van helemaal opnieuw op te starten.

Edit: nee, na wat tests blijkt dit niet te werken. Kiezen voor een (eenvoudig) wachtwoord is beter.

[ Voor 40% gewijzigd door TanteBeth op 14-04-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EngelF schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:08:
Voor mijn ouders heb ik een nieuwe computer gebouwd en daar heb ik Windows 10 op geïnstalleerd. Op de computer zijn een tweetal accounts nodig: één voor mijn vader (met admin rechten) en één voor mijn moeder (als gewone gebruiker). Op beide accounts moet geen wachtwoord zitten...
Helemaal fout. Maak een gewone account "vader" aan met als wachtwoord "vader" en een account "moeder" met als wachtwoord "moeder" (of noem ze Henk en Ingrid). En maak een administrator account aan "zoon" met een moeilijk wachtwoord en schijf dat op een post-it en plak die op het scherm.

Vertel je ouders dat het prima is om het gevraagde wachtwoord in te tikken als er software geïnstalleerd wordt, of een printer. Maar als er "out of the blue" het admin password wordt gevraagd, is er stront aan de knikker.
=> computer uitzetten en jou bellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Ik heb wat testing gedaan en het blijkt inderdaad niet op te lossen met het uitschakelen van "Snel opstarten".
Het instellen van een (simpel) wachtwoord blijkt de makkelijkste oplossing die voor iedereen te begrijpen is.
Andere oplossingen gaan uit van een registeraanpassing en het wijzigen van SYSTEM rechten, maar die zijn voor de doorsnee gebruikers lastig uit te voeren en nog lastiger terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Ik ben inderdaad ook wat aan het testen en ben wel dicht bij een oplossing (de register aanpassing die sven5010 noemt), maar het werkt nog niet helemaal. Voor mij maken register aanpassen niet veel uit om te doen.

De optie van ThaNetRunner werkt in mijn geval niet.

Op de computer komt totaal niks te staan waar een beveiliging voor zou moeten zitten. Wanneer beide ouders evenveel thuis zouden zijn in computer was één bureaublad misschien ook wel voldoende geweest. Echter is mijn moeder totaal niet thuis in computers en wil ze alleen een keer foto's kijken, skypen of mail checken. Om dit makkelijker te maken heeft ze dus een andere opzet van het bureaublad dan dat mij vader heeft.

Ik zal even testen of de methode van de laatste post van TanteBeth werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFirepit
TanteBeth schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:53:
Het antwoord van TanteBeth getest en het werkt! Het aanpassen van de rechten op de registerkey blijkt de methode te zijn zodat hij niet meer aangepast wordt en het login scherm elke keer weer terug komt.

Pagina: 1