Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rillas
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-07 21:26
Beste,

Na het aanleggen van een Cat6 netwerk via de muur -> contactdoos -> utp kabel naar desktop heeft mijn desktop moeite met identificeren netwerk en blijft vervolgens hangen op 10 mbps volgens de Ethernet Status, dit vergeleken met een Macbook die perfect werkt op dezelfde kabel.

Volgende is gedaan:
- 2x CAT 6 F/UTP Netwerkkabel (Stug) op rol door een gootje in de muur naar 1e verdieping
- Op de 1e verdieping gemonteerd via B kleurcode in een Cat6 wandcontactdoos (beide kabels)
- Op de 2 stugge kabels een RJ45 stekker geplaatst en in de modem gestoken
- Vanuit de wandcontactdoos op 1e verdieping een kant en klare Cat6 kabel getrokken naar mijn desktop PC

Op het moment dat ik de UTP kabel in mijn desktop steek dan springt de netwerk status zo'n 2 minuten lang van "Cable unplugged" naar "Identifying Network" alvorens de verbinding daadwerkelijk tot stand wordt gebracht. Op het moment dat het netwerkverbinding aanwezig is dan is deze ook gelimiteerd tot 10 Mbps.

Het vreemde is, is dat wanneer ik exact dezelfde UTP kabel in mijn Macbook stop (vanuit wandcontactdoos, dezelfde poort), deze direct werkt en 1 Gbps snelheid heeft zonder enige haperingen of vertraging in verbinding. Ook de speedtest geeft de snelheid aan die ik zou moeten halen via de Macbook. Wifi is met zekerheid uitgezet mocht het stiekem het Wifi netwerk gebruiken.

Zodra ik dezelfde UTP kabel vanaf de desktop rechtstreeks in de modem steek dan heeft ook mijn desktop 1 Gbps en pakt direct de verbinding op zonder haperingen.

De stekkers en wandcontactdoos meerdere malen opnieuw gemonteerd en nagekeken zonder enig effect. Gezien de Macbook maximale snelheid haalt zou ik het vreemd vinden dat het aan de zelf gemonteerde stekkers / kabels ligt tenzij de Ethernet adapters / drivers van windows kieskeuriger zijn of anders reageren?

Wat kan het zijn?
Is het gebruikte materiaal mogelijk nog een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 08:30
Zou bijna denken aan een aarde probleem. Zit je PC op een geaard WCD?
En heb je de kabel al eens doorgemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mogelijk hebben je desktop en Mac verschillende ethernetcontrollers, daar zou het in kunnen zitten.

Is het CCA kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rillas
Gravit0n schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:28:
Mogelijk hebben je desktop en Mac verschillende ethernetcontrollers, daar zou het in kunnen zitten.

Is het CCA kabel?
De kabel door de muur?
Dat is deze: https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-per-rol/4581/1062412/cat-6-futp-netwerkkabel-op-rol.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rillas
MGB-hero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:02:
Zou bijna denken aan een aarde probleem. Zit je PC op een geaard WCD?
En heb je de kabel al eens doorgemeten?
Kabel nog niet doorgemeten, dat zou ik kunnen doen heb alleen de apparatuur niet bij de hand.
PC ook al in verschillende stopcontacten gedaan (rechtstreeks), dezelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rillas
Update: Wanneer ik de ethernet adapter settings aanpas van auto negotiation naar 10 mbps half duplex dan werkt de controller direct en heb ik meteen verbinding zonder het haperen. Alle instellingen boven 10 mbps half duplex begint het cyclen van "Cable unplugged" naar "Identifying Network" weer (waarbij ik alsnog op 10 mbps uitkom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het "kan" dat de hardware een incompabiliteit (prachtig woord voor scrabble....) heeft met je switch. Probeer een andere switch, of een andere netwerkkaart (zelfs zo'n USB variant kan voldoen).

In "principe" hoort dat niet zo te zijn, maar het gebeurt. Ik weet nog uit "de oude tijd", dat de bekende 3Com 3C905 kaart, vertikte het om met bepaald Cisco of HP switches te werken. Met de meeste werkte het wel, maar met sommige modellen (één of twee modellen), no way.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rillas
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:44:
Het "kan" dat de hardware een incompatibiliteit (prachtig woord voor scrabble....) heeft met je switch. Probeer een andere switch, of een andere netwerkkaart (zelfs zo'n USB variant kan voldoen).

In "principe" hoort dat niet zo te zijn, maar het gebeurt. Ik weet nog uit "de oude tijd", dat de bekende 3Com 3C905 kaart, vertikte het om met bepaald Cisco of HP switches te werken. Met de meeste werkte het wel, maar met sommige modellen (één of twee modellen), no way.....
Wanneer ik de kabel zonder wandcontactdoos rechtstreeks van modem naar PC steek dan werkt de verbinding wel zoals het hoort. Hardware incompatibiliteit met de switch/modem lijkt me dan sterk of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je met een tester de wanddoos doorgemeten? Gaan alle lampjes branden op de tester, aan beide kanten? En branden ze ook in de juiste volgorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54

Michidez

Zelden zo gelachen!

Er loopt iets mis bij de auto-negotiate tussen modem en PC en dan valt die automatisch terug op 10Mb Half Duplex.

99% kans dat de kabel/connectors gewoon brak is. Of dat de contactdoos verkeerd aangesloten is.

Aangezien het wel werkt met een andere computer moet je ook eens zien of Auto-MDIX opstaat bij de PC.

[ Voor 20% gewijzigd door Michidez op 14-04-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je de wandcontactdozen en eventuele plugjes volgens de juiste kleurvolgorde aangesloten?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:31
Weet je zeker dat je alle aders in de goede volgorde hebt zitten?
Zeker als je aan 1 kant een RJ45 plug hebt en de andere kant een WCD. Kan het nog wel eens gebeuren dat je daar een foutje maakt.
En anders maakt 1 ader misschien slecht contact in de plug. Dat krijg je nog wel eens bij het zelf knijpen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kan zo op het oog niet vinden of het koper is of CCA. of erger CCS (zelf dat schijnt nog steeds als netwerkkabel te worden aangeboden). Zegt ingeval van CCA voor niet te lange afstanden trouwens niet alles als de stekkertjes zorgvuldig zijn gemonteerd. Waar ik wel languit over viel bij het bekijken van de specificaties is "Kabelopbouw: AWG24, 2 mm² ".Moet natuurlijk 10 keer zo dunne doorsnede zijn. Een verschrijving te te wijten kan zijn aan totaal gebrek aan kennis van zaken. Waar ik me dan als ik zoiets zie meteen vragen ga stellen over betrouwbaarheid. In mijn ervaring namelijk worden typefoutjes gewoon zo gauw mogelijk hersteld en waar dit niet gebeurt getuigt dat alleen maar als onverschilligheid. Er is immers niemand die ze daarop wijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rillas
Alles is opgelost. Bleek toch in de RJ45 plug te zitten waarbij één van de connectoren net niet goed zat.
Pagina: 1