Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-05-2024
Allen,

Ik heb een probleem met mijn build. Heb werkelijk alles afgegoogeld op zoek naar de juiste oplossing.
Het probleem is als volgt (zie systeem specs onderstaand);
Een tijdje terug heb ik mijn systeem geupgrade met een Samsung 960 EVO M.2 SSD. Schijf wordt mooi gedetecteerd in het BIOS menu.
Nu heb ik daar windows 10 op geinstalleerd, so far so good. Echter na herstart laadt windows niet, maar herstart automatisch de setup vanaf de USB.
Even gekeken naar het BIOS dus om de boot sequence goed te zetten. Daar de M.2 schijf als eerste boot optie gezet en herstart. Dan krijg ik de melding: ‘ Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected boot device.’ Om een of andere reden wordt OS dus niet gedetecteerd na installatie.
Kortom: - Windows installatie geen probleem
- Hardware lijkt ook geen probleem te zijn
- Dus het probleem zit hem ergens in een BIOS setting denk ik?

Heb al getoggeld met de M.2 Genie setting, de Windows 8 enable setting, maar dat verandert niets.
Het probleem lijkt hem ook niet te zitten in de schijf. Aangezien ik de windows installatie tevens gedaan heb op een andere SATA HD, maar daarbij krijg ik dezelfde melding na herstarten..

Opmerkingen:
- Laatste versie BIOS firmware is geinstalleerd
- BIOS settings staan op default (ook tijdens installatie van windows)
- In Bios ‘UEFI + Legacy’ setting geselecteerd (Als ik deze setting op ‘UEFI’ zet is de M.2 schijf niet zichtbaar tussen de bootable devices)
- Als ik bij diskpart kijk zie ik de M.2 schijf ingesteld als GPT

Systeem specs:
MOBO: MSI Z170A SLI PLUS
CPU: I7-6700K
RAM: Crucial Ballistix DDR4 2400Hz 16GB
GPU: 2x MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC (crossfired)
PSU: Cooler Master G750M

Iemand ideeen? Ik zit nu al een drietal weken met een mooi systeem opgescheept, waar ik alleen geen gebruik van kan maken:(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-08 08:43
Al eens geprobeerd windows nogmaals te installeren? na installatie de usb er uit.

Bij mij ging het ook eens mis met de bootloader, na het draaien van CCLEANER op mijn M.2 SM961 :F

[ Voor 38% gewijzigd door hoi3344 op 13-04-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
Dat ook al een aantal keer geprobeerd. Heb inmiddels windows al wel een keer of 15 opnieuw geinstalleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RLOV schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:32:
Opmerkingen:
- Laatste versie BIOS firmware is geinstalleerd
- BIOS settings staan op default (ook tijdens installatie van windows)
- In Bios ‘UEFI + Legacy’ setting geselecteerd (Als ik deze setting op ‘UEFI’ zet is de M.2 schijf niet zichtbaar tussen de bootable devices)
- Als ik bij diskpart kijk zie ik de M.2 schijf ingesteld als GPT
Beetje vreemde instellingen, normaal kies of Legacy BIOS of UEFI uit.

GPT disk indeling betekend dat Windows zich ingesteld heeft op een UEFI boot. Anders had je de MBR indeling gehad.

Wat zegt de handleiding van je moederbord over het gebruik van de M2 slot en de andere PCI-e sloten? Sommige moederborden schakelen dan namelijk bepaalde sloten of poorten af omdat er anders niet genoeg PCI-e lanes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
UEFI boot aan, legacy boot uit, gebruik een UEFI installer en niet een BIOS installer. Zo moeilijk is het niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
CMD-Snake schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:57:
[...]

Beetje vreemde instellingen, normaal kies of Legacy BIOS of UEFI uit.

GPT disk indeling betekend dat Windows zich ingesteld heeft op een UEFI boot. Anders had je de MBR indeling gehad.

Wat zegt de handleiding van je moederbord over het gebruik van de M2 slot en de andere PCI-e sloten? Sommige moederborden schakelen dan namelijk bepaalde sloten of poorten af omdat er anders niet genoeg PCI-e lanes zijn.
In de handleiding wordt niets vernoemd over het gebruik van M2 en de andere sloten. Voor de zekerheid heb ik beide GPU's er uitgehaald en de installatie via de onboard HDMI gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
johnkeates schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:01:
UEFI boot aan, legacy boot uit, gebruik een UEFI installer en niet een BIOS installer. Zo moeilijk is het niet ;-)
Dank voor je antwoord John.
Heb zojuist je stappen geprobeerd te volgen, echter kom na herinstall telkens terug in BIOS.
Ik heb de setting naar UEFI gezet. Herstart pc en druk F11 voor bootoptions. Kies de USB in UEFI voor windows 10 install en voer deze uit. Vervolgens herstart systeem en kom terug uit in BIOS...:S
Moet ik nu een setting veranderen na instal van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat de ssd goed is, al eens gekeken of een linux distro wel gepakt word bijv?

Al een cmos reset gedaan op de pinnetjes? Soms blijft er wat hangen, dus zeker na een bios update, even overbruggen en desnoods ook ff batterij eruit en dan nog eens proberen...

Niets op de schijf op een plek die niet juist is, misschien kun je iets met gparted ontdekken of anders opruimen, vanuit een linux distro vanaf usb bijv.

[ Voor 72% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-04-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RLOV schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:01:
In de handleiding wordt niets vernoemd over het gebruik van M2 en de andere sloten. Voor de zekerheid heb ik beide GPU's er uitgehaald en de installatie via de onboard HDMI gedaan.
Ik heb zelf een MSI SLI Plus bord met 2011 v3 socket. Als ik een nvme SSD in de M2 socket steek dan wordt SATA poort 1 uitgezet. Stop je in beide een apparaat dan wint de SATA poot. Misschien heb jij ook last van zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:16
"Even gekeken naar het BIOS dus om de boot sequence goed te zetten. Daar de M.2 schijf als eerste boot optie gezet en herstart."

Hij moet op "Windows" staan, daar heb ik zelf ook af en toe last van na een format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Heb je de windows installatie disk gemaakt met Rufus als bootable GPT?

Ik heb het zelf ook gehad, zie mijn topic:
Malantur in "Windows 10 installeren op NVME ssd gaat mis"

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
weebeast schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:08:
"Even gekeken naar het BIOS dus om de boot sequence goed te zetten. Daar de M.2 schijf als eerste boot optie gezet en herstart."

Hij moet op "Windows" staan, daar heb ik zelf ook af en toe last van na een format.
Die optie staat helaas niet in het lijstje...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
Malantur schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:51:
Heb je de windows installatie disk gemaakt met Rufus als bootable GPT?

Ik heb het zelf ook gehad, zie mijn topic:
Malantur in "Windows 10 installeren op NVME ssd gaat mis"
Hi Malantur,

Ik ga vanavond even kijken of daar het probleem zit. De beschrijving uit jouw Poll lijkt ver overeen te komen met de problemen die ik ken en ik geloof dat ik idd de boot USB via de MediaCreationTool gemaakt had;)
Misschien aanvullend; is er een bepaalde GPT setting in RUFUS die ik moet instellen, of staat deze bij default goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Default staat het niet goed maar het is nogal vanzelfsprekend:
Afbeeldingslocatie: https://www.vanstechelman.eu/sites/default/files/node%20287%20rufus%20usage%20for%20uefi%20linux%20boot%20usb%20stick.png
Het enige wat ik mij meen te herinneren is dat er een van de bovenstaande opties terug default springt nadat je de bootable IMG kiest.
Dus zeker alles opties van boven naar beneden nog eens nakijken voor je op start klikt :)

O ja, vergeet zeker de Samsung NVME drivers niet te installeren (als je het in orde krijgt met Rufus natuurlijk)
http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

[ Voor 18% gewijzigd door Malantur op 18-04-2017 14:42 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RLOV
Helaas hetzelfde issue nogsteeds. Ik zit er aan te denken om de SSD maar weer te verkopen.
Pagina: 1