Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Kan er mij iemand in het nederlands uitleggen hoe ik mijn moto g (1ste generatie, XT1032, falcon) kan rooten en daarna voorzien van LineageOS? Ik vind enkel engelstalige website en dit is toch een iets te delicaat klusje als je de technische termen niet helemaal begrijpt :)
De telefoon wordt momenteel niet meer gebruikt, maar ik wil hem op die manier een 2de leven geven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-05-2017 12:01)

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 22:44
Als ik het zo zie is TWRP nog niet geinstalleerd, je bent namelijk in het android recovery menu gekomen.
Ik installeer het altijd op de volgende manier:
1. installeer ADB: https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2588979
Hij installeerd nu een programma om je telefoon te "bedienen" vanaf je pc, ook wat drivers zitten hierbij.
2. hernoem je gedownloadde TWRP bestand naar "twrp"
naam maakt niet eens zoveel uit, gwn iets makkelijks. In deze map, shift + rechtermuisknop, dan kan je hier een cmd window openen. Als je niet zeker weet of op je telefoon adb aanstaat, "adb devices", dan laat hij elk via adb verbonden apparaat zien.
3. reboot je telefoon in fastboot (cmd commando: adb reboot fastboot)
4. in cmd "fastboot flash recovery twrp.img"
je kan twrp.img hierboven vervangen met hoe je het bestandje hebt genoemd, altijd met de extensie erachter!
Hoera je hebt nu TWRP geinstalleerd.

Nu kan je in TWRP LOS installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Google Translate?

Iets meer inzet wordt verwacht op hier, dus post eerst maar uit wat je gevonden en geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Welkom op Tweakers.

Dat je nog niet zoveel verstand van zaken hebt, geeft natuurlijk helemaal niks. Maar op Tweakers wordt wel een beetje meer eigen inzet verwacht dan dat je nu getoond hebt, welke links heb je bijvoorbeeld al gevonden en waarom lukte het daar niet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al, via de motorola website de bootloader unlocked. Ik krijg nu bij het opstarten de waarschuwing dat de bootloader unlocked is, maar gsm krijg ik precies niet geroot (wat mis ik?)
Ik heb al het zip-bestanden met de juiste lineageOS (lineage-14.1-20170221-nightly-falcon-signed) + de open gapps (open_gapps-arm-7.1-stock-20170413) op mijn toestel gezet.
Daarna wordt overal gezegd dat ik moet opstarten in recoverymodus en naar de TWPR gaan (maar die staat niet in de lijst).
Ik mis dus ergens enkele schakels en google translate maakt er soms wel erg gekke zinnen die me niets zeggen.

Kunnen jullie hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br @archie2012 : is dit voldoende info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

De bootloader is al unlocked en je hebt de rom en gapps gevonden, dat is mooi. De Gapps die je nu hebt (Stock) is echter te groot voor je apparaat, dus je kan beter Nano of Pico gebruiken. De rest van de apps die je graag wilt gebruiken kan je dan later via de Play Store installeren. Mocht je ook nog willen rooten, dan moet je ook de su-addon downloaden.

Je mist nu alleen nog TWRP (recovery) op je apparaat, die heb je nodig voor het installeren van LineageOS (of een andere custom ROM). Gelukkig is er voor falcon ook een officiële TWRP build te vinden. Je kan die het makkelijkste installeren zoals beschreven op die pagina onder "Fastboot Install Method".

Zorg er voor dat je de laatste versie (twrp-3.1.0-0) van TWRP installeert, want de rest werkt niet met Nougat.

Als TWRP op het toestel staat is het daarna een kwestie van booten in TWRP, daarna:
  1. Wipe -> alles verwijderen behalve internal en SD
  2. Install -> install from zip -> Kies LineageOS en de Gapps (en de Su-Addon als je wilt rooten)
  3. Wipe cache
  4. Reboot
Het installeren en rebooten kan zeker een half uur duren in totaal, zorg er dus voor dat het toestel verbonden is met een power source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br
Bedankt voor de info. Ik probeer het één van de volgende dagen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br Is precies toch te hoog gegrepen, snap er niet veel van. Ik heb de TWRP-app geïnstalleerd via playstore, heb gapps-pico op gsm gezet en de lineageos (beiden in zip bestand).
Verder geraak ik niet wat ik ook probeer. Ik moet iets over het hoofd zien of mis begrijpen.
Staat er nergens een nederlandstalige uitleg op het web?
Ik denk dat ik eventueel voor optie 2 ga en iemand met ervaring zoek in het Leuvense die me wil helpen of optie 3, ik blijf bij marshmallow...zucht, dacht dat het me wel zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:49:
@rens-br Is precies toch te hoog gegrepen, snap er niet veel van. Ik heb de TWRP-app geïnstalleerd via playstore, heb gapps-pico op gsm gezet en de lineageos (beiden in zip bestand).
Verder geraak ik niet wat ik ook probeer. Ik moet iets over het hoofd zien of mis begrijpen.
Staat er nergens een nederlandstalige uitleg op het web?
Ik denk dat ik eventueel voor optie 2 ga en iemand met ervaring zoek in het Leuvense die me wil helpen of optie 3, ik blijf bij marshmallow...zucht, dacht dat het me wel zou lukken.
Toestel uitzetten. Als je TWRP erophebt gezet moet je daarna booten in TWRP. Waarschijnlijk volume up en power tegelijk vasthouden dan boot je in TWRP. Als je in TWRP zit kan je de beide zip bestanden flashen.

Edit: TWRP app vanuit playstore? Dit is de manier om TWRP te flashen. http://rootmygalaxy.net/install-twrp-recovery-via-fastboot/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb TWRP-app geinstalleerd en het juiste bestandje gedownload. Als ik in de map downloads hier op klik kan hij bestand wel niet lezen.
Wanneer ik reboot krijg ik volgend scherm:
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/LFvLnRiRFD86hTQY8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Wat je daar ziet is de bootloader. Met de volume knop (onderste) kan je navigeren naar de recovery. Met de bovenste volumeknop kies je de optie die gemarkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, TWRP zou ok moeten zijn.
Ben in bootloader gegaan en dan naar recovery.
Nu zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/CUkcUVWPoabTE8YL8

Heb ik tot nu toe alles juist?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 22:44
Als ik het zo zie is TWRP nog niet geinstalleerd, je bent namelijk in het android recovery menu gekomen.
Hij installeerd nu een programma om je telefoon te "bedienen" vanaf je pc, ook wat drivers zitten hierbij.
naam maakt niet eens zoveel uit, gwn iets makkelijks. In deze map, shift + rechtermuisknop, dan kan je hier een cmd window openen. Als je niet zeker weet of op je telefoon adb aanstaat, "adb devices", dan laat hij elk via adb verbonden apparaat zien.
je kan twrp.img hierboven vervangen met hoe je het bestandje hebt genoemd, altijd met de extensie erachter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Markiboj97 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 20:05:

Zie de link die ik ook al had geproduceerd hier. ;) Ik vond het al vreemd dat hij over een app uit Playstore sprak als hij het over TWRP had. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:06:
Heb TWRP-app geinstalleerd en het juiste bestandje gedownload. Als ik in de map downloads hier op klik kan hij bestand wel niet lezen.
Wanneer ik reboot krijg ik volgend scherm:
[afbeelding]
Je hebt dus blijkbaar niet gedaan wat ik je aangaf in de link? Het stelt in principe niets voor maar je moet wel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal

Ik dacht dat ik dat allemaal gedaan had.
Ik merk ook dat er nu al zoveel handelingen zijn gebeurd dat gsm raar begint te doen.
Ik doe een factoryreset en begin even terug van vooraf aan. Heb ondertussen al veel opgestoken (over programma's, verschil tussen TWRP en TWRP-app,...) dus nu zou het vlotter moeten gaan.
Ik hou jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/PowxYddjSXvQaawE8
Is TWRP nu correct geïnstalleerd?

Wat is de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Musicmasters TWRP is effectief geïnstalleerd. Als ik de zip-bestanden wil installeren krijg ik de melding dat handtekeningverificatie mislukt is.
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/Zrs67V72t4K67zJv8

Wat doe ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Method 2 op http://www.aftvnews.com/h...hecker-to-avoid-bricking/

de md5 staat op https://download.lineageos.org/falcon

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 28-04-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:05:
@Musicmasters TWRP is effectief geïnstalleerd. Als ik de zip-bestanden wil installeren krijg ik de melding dat handtekeningverificatie mislukt is.
[afbeelding]

Wat doe ik mis?
Heb je de bestanden op je interne geheugen gezet en niet op je SD kaart?

NB: je linkjes die je bijsluit kan ik niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Musicmasters Heb een versie zonder SD :)
Lukt het zo wel?
https://goo.gl/photos/gKdJMgRvwT2FqTD69

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor het flashen kan je ook gewoon het vinkje "Zip file signature verification".uitzetten.

Heb toevallig m'n Moto G vorige week ook geflashed naar lineage. Gaat een stuk sneller dan de stock rom. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michiel_ schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:16:
Voor het flashen kan je ook gewoon het vinkje "Zip file signature verification".uitzetten.

Heb toevallig m'n Moto G vorige week ook geflashed naar lineage. Gaat een stuk sneller dan de stock rom. Succes! :)
Ik zou persoonlijk dat risico nooit nemen. Ik heb dat bij geen toestel ooit hoeven doen. Weet dat het kan, maar ik adviseer het niet. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een gebrickt toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Musicmasters Wat stel jij voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de file vd Rom beschadigd is. Download hem eens opnieuw en zet die nieuwe op je toestel en probeer opnieuw.

NB: Zip niet uitpakken op je toestel of pc. Gewoon er zo opzetten.

En maak eerst een backup van je huidige rom. Kan je altijd terug.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je de ROM van de officiële site hebt (https://download.lineageos.org) kan er weinig aan de hand zijn toch? Je hebt hebt hem dan van vertrouwde bron via HTTPS.

Integriteit van de bestanden zit ook in de ZIP zelf (CRC).

Heb precies hetzelfde probleem gehad, en heb het zo kunnen oplossen. Kennelijk signen ze de nightlies (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb de oplossing al gegeven :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Het is gelukt:
https://goo.gl/photos/nXt3tMjSt7c6jF2i7

Moet er nu nog iets gebeuren?
Zijn er bestanden die ik terug mag verwijderen?
Moet ik nog iets opkuisen?

Bednakt iedereen voor alle nuttige tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Het is wel fijn, voor andere gebruikers, hoe je het nu voor elkaar hebt gekregen.

Je kan de Zip files van je phone verwijderen nu. Die heb je niet meer nodig. Als de telefoon verder gewoon functioneerd hoef je geen Wipes meer te doen via TWRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de methode die @michiel_ voorstelde geprobeerd omdat ik op andere forums las dat nightlies idd niet altijd voorzien zijn van een verificatie. Weet niet of dat de verstandigste optie was, maar het is me zo wel gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Verwijderd. Heb je na het flashen van den ROM de Gapps geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die in één keer laten installeren door TWRP (3 zipbestanden geselecteerd: lineageos, gapps, root-bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Musicmasters @rens-br @GlowMouse @michiel_ @archie2012
Ik heb nog een klein vraagje. LineageOS geeft aan dat er een update is. Ik kan deze downloaden, maar als ik wil installeren kom ik steeds in het TWRP-menu terecht.
Hoe los ik dit op? Hoe kan ik het best updaten?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:42:
Ik heb die in één keer laten installeren door TWRP (3 zipbestanden geselecteerd: lineageos, gapps, root-bestand
Ok dan is dat goed gedaan! :)
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:05:
@Musicmasters @rens-br @GlowMouse @michiel_ @archie2012
Ik heb nog een klein vraagje. LineageOS geeft aan dat er een update is. Ik kan deze downloaden, maar als ik wil installeren kom ik steeds in het TWRP-menu terecht.
Hoe los ik dit op? Hoe kan ik het best updaten?
Normaal gesproken moet de updater dan starten, maar dit kan wel eens mis gaan.

Wat je dan moet doen is handmatig in TWRP booten en vervolgens op install en dan de update handmatig selecteren.

De update staat in /data/data/org.lineageos.updater/app_updates.

Gapps en Root hoef je niet opnieuw te flashen, alleen het update bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br Bedankt. Manueel is het gelukt. Doe ik nu best eerst wis cache/dalvik? of mag ik gewoon herstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:35:
@rens-br Bedankt. Manueel is het gelukt. Doe ik nu best eerst wis cache/dalvik? of mag ik gewoon herstarten?
Je kan in principe gewoon herstarten, maar als je toch in TWRP zit kan je net zo goed even je cache wissen. Het schaad niks en je toestel kan er alleen maar sneller van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Ik vind LineageOS super. Smartphone werkt erg snel en vlot. Ik ben blij dat ik het heb durven installeren want voor een leek is het toch niet evident. Dat ze daar nog geen eenvoudigere methode voor gevonden hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:55:
Ik vind LineageOS super. Smartphone werkt erg snel en vlot.
Fijn dat het zo bevalt! Ik gebruik het nu ook al sinds release met heel veel plezier :)
Ik ben blij dat ik het heb durven installeren want voor een leek is het toch niet evident. Dat ze daar nog geen eenvoudigere methode voor gevonden hebben...
Het vervelend met dit soort dingen is dat bijna elk toestel weer een andere manier van installeren heeft. Bij het ene toestel moet de bootloader unlocked worden, bij de andere S-Off / S-On, bij weer een 3e zit de recovery ingebakken in de ROM, ga zo maar door. Het is dus lastig om hier een eenduidige methode voor te maken.

Tegenwoordig is het echter wel zo dat wanneer TWRP erop staat je de moeilijkste stappen hebt gehad en dat de stappen daarna voor bijna elk apparaat hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel067
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 10:04
Mijn vraag is behoorlijk gerelateerd, in ieder geval heb ik hetzelfde toestel en probeer ik twrp te installeren. Dit is de foutmelding die ik krijg als ik hem probeer te installeren via recovery:
e: footer is wrong
e: signature verification failed
Installation aborted.

En als ik het probeer via de bootloader (dat is neem ik aan hetzelfde als fastboot?) fastboot flash recovery twrp.img:
Mismatched partitiopn size (recovery)
van xda begrijp ik dat dat geen foutmelding is, maar in de command prompt staat nog:
writing 'recovery'...
(bootloader) Invalid boot image
FAILED (remote failure)

Er leek in eerste instantie iets fout te gaan bij het unlocken van de bootloader, maar na een tweede herstart staat er in de bootloader Device is UNLOCKED. Krijg ik ook het unlock-waarschuwingsscherm. Het unlock proces herhalen geeft de melding dat het device al unlocked is. Ik neem dus aan dat het daar niet aan ligt.
Ik heb twee keer wipe cache en wipe data/factory reset gedaan.
Ook heb ik het bestand drie keer gedownload en opnieuw geprobeerd.
De link die Rens-br geeft naar su-addon geeft vergelijkbare resultaten, ook na een tweede download.
Ook fastboot boot twrp.img zorgt ervoor dat het toestel opnieuw opstart.

Iemand die me verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel067
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 10:04
Niemand? Of kan ik toch beter een nieuw topic openen dan een bestaande vraag kapen?

Nevermind, ik had beter een nieuw vraag-topic kunnen openen. Bij deze alsnog.

[ Voor 34% gewijzigd door marcel067 op 08-05-2017 18:39 . Reden: Vraag in verkeerde topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@marcel067, het kapen van topics is niet erg netjes en je kan inderdaad beter even een nieuw topic starten :)
Pagina: 1