Goede setup? (compatibiliteit onderdelen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12-2025
Mijn vraag:
Oudere 4j gaming pc ietwat upgraden, vooral CPU & Ram snelheid.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Fractal Design R4 case
Seasonic G serie 650 Watt
GTX 1070 Gaming X 8gb MSI
SSD 250gb
SSD 500gb
2 TB HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
pricewatch: Asus ROG Maximus IX Hero
pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM
pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram

Vragen:
- Zal ik een verschil merken tussen 3200Mhz en 3000Mhz DDR4 ram geheugen?
- Rekening houden met het feit dat ik zal overclocken, welke (stille) CPU koeler raden jullie aan?
- Welke CPU koelpasta is aan te raden? (<€10)
- Moet ik, aangezien ik m'n huidige systeem(moederbord + cpu) vervang een nieuwe windows 10 versie aankopen?

Mochten jullie andere moederborden weten, die evenwaardig zijn (en evenveel USB poorten heeft), mag je die gerust voorstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Qinshi op 13-04-2017 23:06 ]

Alle reacties

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:08
Welke CPU koelers heb je gevonden? En welke koelpasta heb je gevonden?

Heb je Windows full gekocht of een AIO? Als je AIO hebt denk ik dat je nieuwe moet aanschaffen. Kost rond €19 dacht ik.

• Qinshi
- ik heb nu een windows 7 ultimate key upgrade naar windows 10 pro gebruikt (toen het nog gratis was).
Geen idee of ik nu een nieuwe win10 key moet kopen (word u windows 10 niet gelockt aan bepaalde hardware onderdelen?)

Mij werd aangeraden om voor een aoi koelsysteem te gaan. Omdat de 'i7 7700k altijd deftig warm loopt onder load'.
Na wat opzoekingswerk: productreview: be quiet! Silent Loop 280mm review door Foritain.
aoi cooling system:
pricewatch: be quiet! Silent Loop 280mm
Simpele cpu fan:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3
?

Ik neem aan dat er daar ook een thermal paste is bijgeleverd. Geen idee of die van enige deftige kwaliteit is.

Verwijderd

Qinshi schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:04:
Mijn vraag:
Oudere 4j gaming pc ietwat upgraden, vooral CPU & Ram snelheid.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Fractal Design R4 case
Seasonic G serie 650 Watt
GTX 1070 Gaming X 8gb MSI
SSD 250gb
SSD 500gb
2 TB HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
pricewatch: Asus ROG Maximus IX Hero
pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Vragen:
- Zal ik een verschil merken tussen 3200Mhz en 3000Mhz DDR4 ram geheugen?
- Rekening houden met het feit dat ik zal overclocken, welke (stille) CPU koeler raden jullie aan?
- Welke CPU koelpasta is aan te raden? (<€10)
- Moet ik, aangezien ik m'n huidige systeem(moederbord + cpu) vervang een nieuwe windows 10 versie aankopen?

Mochten jullie andere moederborden weten, die evenwaardig zijn (en evenveel USB poorten heeft), mag je die gerust voorstellen.
- Het verschil dus 3200 en 3000mhz geheugen is echt bar weinig.
- Als je gaat overklokken op je cpu zou ik zelf een nzxt waterkoeler aanschaffen.
- Artic silver 5 cpu pasta is prima, ook qua prijs.
- Ja, tenzij je een CD hebt van je oude windows.

• Qinshi
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:38:
[...]

- Het verschil dus 3200 en 3000mhz geheugen is echt bar weinig.
- Als je gaat overklokken op je cpu zou ik zelf een nzxt waterkoeler aanschaffen.
- Artic silver 5 cpu pasta is prima, ook qua prijs.
- Ja, tenzij je een CD hebt van je oude windows.
- Oke, dan neem ik wel de 3000Mhz geheugen. bedankt.

- Die NZXT waterkoeler, daar betaal je precies wel een meerprijs voor vanwege het hele 'rgb verhaal', maar ik heb geen case waarin ik dit zou zien. Heb je evenwaardige aoi koelers, die minder kosten?
pricewatch: Corsair Hydro H100i v2 -> Goed alternatief?
Zijn luchtkoelers dan inefficiënt als het aankomt op de i7 7700k?

- oke, koop ik die silver 5 cpu pasta

- Ik heb een windows 10 boot cd & nog m'n oude windows 7 ulti cd + win7 key. Moet ik hierdoor geen nieuwe windows 10 aankopen?

[ Voor 10% gewijzigd door Qinshi op 13-04-2017 15:02 ]

Verwijderd

Qinshi schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:57:
[...]

- Oke, dan neem ik wel de 3000Mhz geheugen. bedankt.

- Die NZXT waterkoeler, daar betaal je precies wel een meerprijs voor vanwege het hele 'rgb verhaal', maar ik heb geen case waarin ik dit zou zien. Heb je evenwaardige aoi koelers, die minder kosten?

- oke, koop ik die silver 5 cpu pasta

- Ik heb een windows 10 boot cd & nog m'n oude windows 7 ulti cd + win7 key. Moet ik hierdoor geen nieuwe windows 10 aankopen?
categorie: Waterkoeling
Lang niet al deze koelers zijn duur of hebben RGB.
Zolang jij niet gaat overklokken is een waterkoeler vrijwel een overbodige aankoop.
Luchtkoelers zijn niet slecht, alleen onvoldoende voor extreme overklok.

Aircooler - Performance+Price
- https://tweakers.net/pric...n/?keyword=scythe+mugen+5

Gratis Win10 (Zolang je win7 legit is.)
- https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Een waterkoeler voert meer warmte af, maar maakt ook meer lawaai. Het resultaat is dat je 100-200 MHz hoger kunt, ten koste van vrij veel geluid. Persoonlijk vind ik dit niet zo zinnig, maar als je graag het beste van het beste wilt, moet je het natuurlijk vooral doen.

Bij eigenlijk elke semi-dure koeler (>30 euro) wordt goede koelpasta bijgeleverd.

Op de Windows CD's die jij hebt, staat ongetwijfeld OEM. Dit betekent dat ze gelinkt zijn aan je componenten (met name je moederbord). Het zou ook kunnen dat je daadwerkelijk een echte versie hebt gekocht (kost zo'n 100 euro) die je wel mee mag nemen, maar dit is zelden het geval. pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM zijn goedkope OEM keys.

Een G-series 650 W voeding is niet zo interessant, omdat pricewatch: Corsair RM550x voor dezelfde prijs beter is.

Verder vind ik 130 euro betalen voor wat extra USB poorten toch wel echt heel veel geld. pricewatch: MSI Z270 SLI Plus

• Qinshi
Het moederbord heb ik deels gekozen door de grote hoeveelheid USB poorten (die ik wel degelijk gebruik). En omdat ik nu eenmaal tevreden ben van Asus hardware (hoewel ik een msi gtx kaart heb :p)
Ken je een gigabyte equivalent moederbord?

Ik zal dan inderdaad nog een nieuwe win10 key moeten aankopen. Bedankt voor de info.

De voeding, heb ik reeds in m'n bezit, dus geen nood om een nieuwe voeding te kopen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Op welke resolutie speel je eigenlijk?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 22:12
Wat is je huidige CPU? als je van een 3770K of 4770K komt is de upgrade echt het geld niet waard.

• Qinshi
Huidige cpu is maar een intel core i5 4760K.
Die op de meeste games die ik speel 100% op z'n core's draait.
Vooral de zwaardere grote rts games (total war, singularity, ...)
en dan de grotere/betere AAA titels.
haal meestal maar 60FPS met zeker af en toe dips beneden de 50fps op 1080p.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vanaf een 4760k naar een i7 7700k gaan zou ik niet aanraden. De 4760k is nog snel genoeg voor veel games en je wint niet bijzonder veel met een overstap naar de 7700k. Eigenlijk is het alleen zinvol voor games die meer dan vier cores belasten. Dat zijn er tegenwoordig wel redelijk wat, maar dat rechtvaardigt niet de prijs van een 7700k. Je kan overwegen nu even helemaal niks te doen en hier en daar een setting van ultra naar high te zetten. Je zal het verschil op grafisch vlak niet zien, maar wel het verschil in framerates. ;)

Wil je echt een CPU upgrade doen voor games zoals Total War en Ashes of the Singularity dan is een overstap naar Ryzen logischer. AMD heeft Ashes geoptimaliseerd tot het punt waar een Ryzen 7 sneller is dan de 7700k. AMD werkt ook samen met CA voor optimalisaties voor TW Warhammer. Bij CiV 6 wint Ryzen het samen met de RX480 het al van de GTX1080 in DX12 modus. CiV 6 en Ryzen presteren in het algemeen zeer goed met elkaar.

Benchmark van Anandtech hiervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldhBwCA7UmvQLcryPd7XNGSC/full.jpg

http://www.anandtech.com/...twelve-threads-vs-four/11

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-04-2017 01:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Qinshi
Wel bedankt voor de tip, maar die benchmarkts tonen vooral het verschil tussen de ryzen processor en een intel core i5.
De bedoeling is om de intel core i7 7700k te overlocken naar 5.0Ghz. Dan denk ik wel dat die i7 processor de beschikbare AMD processor uit het water blaast. De bedoeling is dat ik meer dan 60fps haal op alle huidige en toekomstige games.

Ik ken een persoon met dezelfde gpu, maar een i7 7600 cpu (en DDR4 ram) die tijdens dezelfde veldslag op warhammer (met dezelfde settings & resolutie) tot 20fps meer geeft dan ik.

Een intel processor is nu eenmaal eenvoudiger te overclocken dan een AMD CPU. De Ryzen processor heeft nog altijd last van kinderziekte's.
(Alsook ik heb geen AMD GPU, dus van enige synergie voordelen tussen AMD GPU en CPU kan ik niet profiteren).

Maar mocht ik de Ryzen toer opgaan. Welke CPU van AMD leunt dan het beste aan bij de i7 7700K.
Volgens AMD: pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Tray
Maar die cpu kost zo goed als evenveel als de i7 7700K

Dus rest de vraag:
Kan iemand mij een goede/betaalbare en gemakkelijk te installeren aoi koeler aanbevelen (die in een fractal R4 case past)?

[ Voor 77% gewijzigd door Qinshi op 14-04-2017 10:26 ]

Pagina: 1