[Alg] Desktop Applicatie Frameworks voor porten naar Web-App

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etothej
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-07 15:58
Hi Tweakers,

Ik ben van huis uit geen programmeur. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij met al je ervaring kunnen helpen. We zitten in een cruciale fase waarin we voor onze desktop applicatie moeten bepalen waar we de komende 1 à 2 jaar naartoe gaan.

Wat zijn in het huidige ondoordringbare bos van applicatie frameworks goede opties om het volgende te doen:
  • Cross-platform open-source desktop applicatie bouwen (een GUI met externe applicatie als dependency)
  • Optionele community modules toelaten en dat zo simpel mogelijk maken (onze community heeft ervaring met externe applicatie, maar niet met de UI, dus UI builder is een pré)
  • In de toekomst willen we misschien de hele applicatie porten naar web. Dan draaien we de UI dus in een browser en de externe applicatie op een server.
Op dit moment is de applicatie gebouwd in Qt 4, en binnenkort gaan we over naar Qt 5.

Ik heb mijn oog al op Electron laten vallen, maar ik vroeg mij af of er nog meer opties te vinden zijn! Voordelen van electron zijn dat het volledig gebouwd is op webtechnologie en dat dus de port later ook niet per sé een probleem zal zijn. Nadeel is dat we voor nu niet weten of er een goede UI-builder voor is, en wat de prognose is voor de toekomst van dit framework (er zijn veel frameworks, gaat dit niet ten onder aan concurrentie?). We willen hierin voor de long haul investeren!

[ Voor 27% gewijzigd door etothej op 13-04-2017 12:29 . Reden: Per ongeluk enter geklikt :) ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Nu ben ik hier niet helemaal in thuis, maar als je een API neerzet kun je daar natuurlijk elke willekeurige 'UI' bovenop zetten. Je kunt daar je Qt applicatie al mee laten praten natuurlijk, maar ook wat je in Electron bouwt kan daar mee overweg.

Qt is volgens mij aardig geschikt voor crossplatform gebruik. Is er een specifieke reden dat je naar een web-based UI wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etothej
Ja, we willen deze applicatie in de toekomst zo makkelijk mogelijk beschikbaar maken op alle platforms, en wellicht zelfs aan andere websites kunnen verbinden (middels een link of embedden, maar dat zal nog ver in de toekomst liggen). Gebruikers kunnen dan een account aanmaken en onze applicatie zo benaderen, waar ze ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 15:59

JJ93

Error 418

Electron is een uitgeklede webbrowser, Chromium+NodeJS. Dus alles wat je kan bouwen qua web app kan je ook bouwen met Electron.

Dus voor je vraag of er goede UI Builders zijn: je kan hier gewoon dezelfde tools voor gebruiken als bij een web app. Bootstrap, Foundation, etc..

En voor je tweede vraag, een prognose: ik zie persoonlijk wel een goede toekomst in web apps die je verpakt als een desktop app. Voor de meeste desktop applicaties merk je vrij weinig verschil tussen een echte native applicatie en een Electron app.

Op telefoons merk ik wel echt verschil tussen native apps en verpakte web apps. Maar nu de mobiele browsers sneller worden merk je minder verschil.

--

Dus tja.. waar je echt heen wilt met de desktop app blijft lastig. Hangt er ook vanaf wat je precies doet en hoe goed alles te porten is naar web.

Nadeel van NW.js of Electron is het geheugen gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nog wat leesvoer, simpelweg voor de afweging: https://josephg.com/blog/electron-is-flash-for-the-desktop/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:01
Ik gebruik GitKraken prive op de desktop, wat ook op Electron is gebouwd. Het werkt best aardig, maar qua snelheid/smoothness komt het niet in de buurt van native, en ik denk dat geen enkele webbased applicatie dat zou kunnen. De vraag is echter : Is dat relevant voor jullie use case?

Daarnaast denk ik dat het niet zinnig is om nu een beslissing te maken over hoe het in de *verre* toekomst er uit gaat zien, het framework landschap kan dan er wel weer heel anders uitzien.

Ik wens je veel wijsheid :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
Je hebt sinds kort ook dit: https://microsoft.github.io/reactxp/

Geen idee of dat nuttig is voor jou, maargoed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etothej
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! @Devilly bedankt voor het leesvoer, goed tegenargument voor chromium-based frameworks.

Het blijft inderdaad een afweging die we moeten maken. Gaan we voor snelheid of gaan we voor flexibiliteit en portabiliteit.
Pagina: 1