Thuis Cloud, maar welke ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een "thuis cloud" waarop we zowel de data van onze telefoons als die van de computer kunnen opslaan. Een tip welk apparaat het beste is?

Western Digital? Nas? Seagate? Synology? Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie :? vandaar mijn vraag!

Het enige dat ik weet is dat ik er minimaal 2 harde schijven in wil, maar voor de rest??
Alvast bedankt voor de reacties!! _/-\o_

Greetz,
Cher

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Verkeerde vraag: in de Cloud kunnen geen harddisks.
Ik verwacht derhalve dat je een 2-bay NAS wil aanschaffen voor thuisgebruik en dat je die NAS vanaf internet (dus via een browser en je eigen netwerk) wil benaderen.

Allereerst: een NAS is geen backup-systeem, maar een opslagmogelijkheid die er (afhankelijk van de uitvoering) voor zorgt dat je bereikbaarheid van je data wordt vergroot/gegarandeerd. Je zult dus de NAS met regelmaat (handmatig of geautomatiseerd) moeten backuppen.

Je zou de volgende vragen kunnen beantwoorden:
1. wat is je beoogde opslagcapaciteit (0,5 TB vergt heel iets anders dan 10TB)?
Een indicatie: tel op wat er nu aan data op alle telefoons en harddisks tezamen staat en neem dat maal 5 of 10, afhankelijk of je de oude data bewaart op offline backups of online op je NAS laat staan.
2. waarom wil je er 2 harddisks in hebben? Is de uptime zo belangrijk dat je twee parallelle harddisks wil gebruiken in een NAS die eventueel op de ene niet defect geraakte harddisk kan verder/dóórdraaien? Dan neem je twee harddisks in RAID1 (dus bij harddisks van ieder 1 TB hou je in RAID1 1 TB aan opslagcapaciteit over). En je leest vooraf goed door in de manual van de beoogde NAS wat de mogelijkheden zijn als er 1 harddisk defect raakt.
3. als je data zo belangrijk voor je is, waarom lees ik dan niets over een offline backupmogelijkheid i.c.m. wellicht óók een offsite backupmogelijkheid met een backupregime? Dit punt houdt in dat je naast je NAS twee externe harddisks nodig hebt met liefst elk 3 x het opslagvolume van je NAS.
4. Heb je versioning nodig? Versioning is dat als je elke dag backups maakt (= een "backupregime"), je van een bestand wat je elke dag bijwerkt, gemakkelijk terug kunt gaan naar elke versie (zolang je backupmedium niet vol is).
5. gebruik je de NAS alleen voor opslag van data, of ga je ook streamen (bv. naast bestanden opslaan en foto's opvragen óók de NAS laten downloaden en films serveren aan je TV)? Dat laatste stelt andere eisen aan de rekenkracht van de processor+geheugen in de NAS.
6. stel je vragen m.b.t. inrichtings- en servicevriendelijkheid van de NAS (dus initiële configuratie, resp. "de NAS ging zojuist offline, wat moet ik nu doen?") versus je eigen ervaring/kundigheid vooraf hier op het forum: Als je geheel onervaren bent, kom je wellicht tot een advies over een wat duurder exemplaar met uitstekende firmware/software/klantondersteuning en als je er wat meer ervaring mee hebt en zelf uitzoeken m.b.v. dit forum leuker vindt, tot een eenvoudiger/goedkoper exemplaar.

Zoiets zou je punt voor punt in je openingspost kunnen benoemen.