Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet verkrijgen in een paviljoen/tuinhuis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sabrepulse
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 15:23
Mijn vraag
Een vriend van mij heeft een tijd terug een huis gekocht. Achter in de tuin staat een redelijk grote schuur die nu een beetje als chillruimte wordt gebruikt.

Deze schuur staat op ongeveer 20-30m van de woonst.
Er is elektriciteit aanwezig (stopcontacten)
Het huis is van 1998.

De schuur van 2003. Bekabeling zal dus nog wel redelijk zijn imo.

Nu is mijn vraag: Wat is de makkelijkste manier om hier wifi te implementeren?

Zijn er andere mogelijkheden dan "kerel trekt ff een kabel naar dat tuinhuis".

Relevante software en hardware die ik gebruik

Internet pakket is telenet: Fiber 200
upload 20Mbps
download 200Mbps

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Telenet heeft zelf ook powerline adapters. Reeds met hun nieuwe "flow" technologie. Dit is gewoon dat "snelle" apparaten voorrang krijgen via 5Ghz en andere oudere toestellen bijvoorbeeld gewoon 2,4 krijgen.

Nu denk ikzelf dat als hij wil werken met powerline adapters, de afstand te groot is en er een grote degradatie zal plaatsvinden van het signaal.

Mijn ouders (en ikzelf) zijn bij Proximus. Ze gebruiken ook powerline adapters maar dit over een afstand van nog geen 2 meter. ( De moeder wou geen gaten boren in haar muur.) En deze werken uitstekend (al 4-5 jaar zonder defect denk ik.)

Het internet in de schuur gaat vooral gebruikt worden voor console gaming, beetje surfen op het internet enzovoorts.

Ik heb verder ook gelezen dat de powerline adapters van telenet redelijk in orde zijn(oudere topics).
Ik zit een beetje verveeld met de afstand. Daar wringt het schoentje.

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Sabrepulse op 13-04-2017 12:03 . Reden: Onduidelijke vraag verwijderd ]

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je vraag nu precies?

Eerst vraag je om de makkelijkste manier om wifi te realiseren, later om de beste manier om verbinding te maken.

De meest beste manier is bedraad, da's simpel. Als dat niet lukt zou ik simpelweg kiezen voor goede accespoints en voor Wifi gaan. Het definiteive antwoord ligt aan het internetgebruik wat plaats gaan vinden. hoeveel users/devices en hoeveel verkeer en welke eisen worden gesteld? Met name gaming is gevoelig voor latency, en misschien alleen daarom is het al een reden om toch voor bedraad te kiezen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
"Kerel trekt ff een kabel naar dat tuinhuis" is inderdaad niet het eenvoudigst, maar eenvoudig wel het beste wat hij kan doen. Er is toevallig geen loze leiding naar de schuur gelegd in 2003?
Buiten powerline (inderdaad niet aan te raden), is een WiFi straalverbinding het alternatief. Ubiquiti levert betaalbare kwaliteit op dit gebied.

• Sabrepulse
Question Mark schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:00:
Wat is je vraag nu precies?

Eerst vraag je om de makkelijkste manier om wifi te realiseren, later om de beste manier om verbinding te maken.

De meest beste manier is bedraad, da's simpel. Als dat niet lukt zou ik simpelweg kiezen voor goede accespoints en voor Wifi gaan. Het definiteive antwoord ligt aan het internetgebruik wat plaats gaan vinden. hoeveel users/devices en hoeveel verkeer en welke eisen worden gesteld? Met name gaming is gevoelig voor latency, en misschien alleen daarom is het al een reden om toch voor bedraad te kiezen.
Internet in het tuinhuis krijgen is de vraag :p Kheb het andere gedeelte verwijderd. Sorry voor eventuele verwarring.

Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat er vaak LoL gespeeld gaat worden. 4-5 man.
Alleen daarvoor had ik hem al gezegd van een kabel te trekken maar hij wilde graag weten of er nog andere oplossingen waren.

Latency gaat een probleem worden met powerlines op 20meter denk ik ook :p

Alvast bedankt voor je antwoord.

• Sabrepulse
HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:03:
"Kerel trekt ff een kabel naar dat tuinhuis" is inderdaad niet het eenvoudigst, maar eenvoudig wel het beste wat hij kan doen. Er is toevallig geen loze leiding naar de schuur gelegd in 2003?
Buiten powerline (inderdaad niet aan te raden), is een WiFi straalverbinding het alternatief. Ubiquiti levert betaalbare kwaliteit op dit gebied.
Ja deze had ik ook al zitten bekijken. Hoe werken deze eigenlijk?
Ik weet dat er sowieso eentje bekabeld verbonden moet zijn maar dan de tweede unit kan zonder bekabeling het signaal van de eerste oppikken en heruitzenden? Dacht ik.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sabrepulse schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:33:
[...]
Ik weet dat er sowieso eentje bekabeld verbonden moet zijn maar dan de tweede unit kan zonder bekabeling het signaal van de eerste oppikken en heruitzenden? Dacht ik.
Dat zal afhankelijk van het type zijn... Koop je eentje met accespoint funtionaliteit dan wel. Maar ze zullen er ook zijn met enkel een RJ45 aansluiting.

Bekijk gewoon eens wat specificaties. En ga ook even goed na of je het niet al kunt redden met een goed accespoint wat bedoeld is voor buiten. 20 meter zonder obstakels is ook weer niet zo'n hele grote afstand.

[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 13-04-2017 13:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Joh, trek gewoon 2 utp lijnen die kant op, het kost je waarschijnlijk een beetje werk om het weg te werken maar dan heb je ook de allerbeste (en goedkoopste) oplossing die je maar kunt bedenken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je kan het ook eens proberen met zo'n powerline adapter. Werkt dat niet, dan kan je altijd nog een CAT6 door de tuin trekken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sabrepulse schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat er vaak LoL gespeeld gaat worden. 4-5 man.
Alleen daarvoor had ik hem al gezegd van een kabel te trekken maar hij wilde graag weten of er nog andere oplossingen waren.

Latency gaat een probleem worden met powerlines op 20meter denk ik ook :p
Latency gaat met iedere oplossing die Ethernet naar iets anders (PLC, MoCA, WiFi etc) bridget verhoogd worden.

Of dat hinderlijk gaat zijn is een tweede, hangt beetje af van hoeveelheid verstoring en van het niveau waarop gespeeld wordt. Lag spikes zijn doorgaans een groter probleem dan 10ms meer latency trouwens.

Afstand veroorzaakt alvast geen latency, het verlaagt alleen de SNR dus de max haalbare snelheid en het verhoogt de gevoeligheid voor verstoring.

Met 20-30m buitenhuis zou ik zelf al snel kijken naar glas ipv koper. Grote voordeel is dat glas niet geleidt en dus ongevoelig is voor blikseminslag in de omgeving. Met koper heb je in feite een enorme antenne gemaakt en loop je behoorlijk kans op schade aan beide kanten bij onweer. Zelf glas lassen is niet te doen, maar als je een buis in de grond legt dat breed genoeg is voor kant-en-klare glaskabels is dat geen probleem. Kosten zijn ook helemaal niet zo hoog als soms gedacht wordt. 30m multimode OM3 kost iets van EUR 12 a 13, 1Gbps SFP's of GBIC's worden tegenwoordig letterlijk weggegooid, maar kosten als je ze moet kopen ook geen drol (EUR 6.50 voor een 1000Gbase-SX LC SFP). Een switch met SFP enclosure heb je al voor EUR 40 (Routerboard RB260GS bijvoorbeeld). Kortom, hele link met glas heb je als je alles nieuw moet kopen (en dat is als je toegang hebt tot dingen die bij IT/netwerkbedrijven weggegooid moet worden) voor ~EUR 120 incl verzendkosten. Enige wat daar nog bij komt is de PVC buis.

Dat is slechts marginaal duurder dan zo'n Telenet PLC-setje van EUR 100, en levert je wel betrouwbaar 1Gbps (sterker nog, je kunt met andere randapparatuur 10Gbps over de vezel pompen mocht je dat ooit nodig hebben) met de laagst mogelijke latencies.

Koperen Ethernet is wel goedkoper, EUR 20 voor 30m, maar als je ook de switches meerekent kost het niet eens zoveel minder en is een veel betere voordelige keus dan onvoorspelbare powerline. Zorg absoluut voor pure koper (CU) en dus *GEEN* CCA op dit soort afstanden, dat is vragen om problemen voor een marginale besparing.

Oslik blyat! Oslik!

• HenkDePoema
@dion_b Zoals altijd uitstekend omschreven hoe het zou moeten :) , maar TS is op zoek naar een oplossing waarbij er geen kabel gelegd hoeft te worden. Blijkbaar ongeacht de (minimale) consequenties m.b.t. latency.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen connectie met Ubiquiti of de gelinkte webshop, maar in dit rijtje staan een paar setjes van AP's die doen wat je wil. Dat wil zeggen: hiermee overbrug je draadloos de afstand tussen huis en tuinhuis. Om vervolgens in het tuinhuis apparaten via WiFi aan te sluiten, heb je nog een extra AP nodig dat bedraad aangesloten wordt op de tuinhuis-kant van de bridge.

Zoals je ziet: een (goeie) WiFi-bridge kost per definitie meer dan een geul graven en een kabel leggen, van welke soort dan ook.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon powerline en er voor zorgen dat beide aansluitingen zo kort mogelijk bij elkaar zitten. 30 meter is geen probleem. Koop zo een setje:

pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline Starter Kit TL-PA8010 KIT

of dit:
pricewatch: TP-Link TL-WPA8630P KIT-AV1200 Gigabit Powerline ac Wi-Fi Kit met...

En klaar.

Voor beide geldt:
BEREIK 300 Meter over het elektrische circuit

[ Voor 35% gewijzigd door Wim-Bart op 13-04-2017 14:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:04:
@dion_b Zoals altijd uitstekend omschreven hoe het zou moeten :) , maar TS is op zoek naar een oplossing waarbij er geen kabel gelegd hoeft te worden. Blijkbaar ongeacht de (minimale) consequenties m.b.t. latency.
...en noemt dan gelijk ongeveer de meest latency-gevoelige toepassing die je kunt bedenken. Vandaar m'n reply ;)
Voor de duidelijkheid: ik heb geen connectie met Ubiquiti of de gelinkte webshop, maar in dit rijtje staan een paar setjes van AP's die doen wat je wil. Dat wil zeggen: hiermee overbrug je draadloos de afstand tussen huis en tuinhuis. Om vervolgens in het tuinhuis apparaten via WiFi aan te sluiten, heb je nog een extra AP nodig dat bedraad aangesloten wordt op de tuinhuis-kant van de bridge.

Zoals je ziet: een (goeie) WiFi-bridge kost per definitie meer dan een geul graven en een kabel leggen, van welke soort dan ook.
Inderdaad. *Als* je met WiFi-bridges aan de slag wilt kan ik deze - en dan met name de 5GHz-varianten - van harte aanbevelen, maar overschat het gemaksfactor hier niet: die bridges moeten buiten opgehangen worden en je moet dus alsnog boren of anderszins een manier vinden om ze van stroom en Ethernet te voorzien. En dan kost het ook nog meer.
Wim-Bart schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:10:
Gewoon powerline en er voor zorgen dat beide aansluitingen zo kort mogelijk bij elkaar zitten. 30 meter is geen probleem. Koop zo een setje:

pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline Starter Kit TL-PA8010 KIT

En klaar.
...klaar ervan uitgaande dat beide stopcontacten op zelfde fase zitten, dat aarding via zelfde punt gaat (en de schuur dus geen eigen aardepen heeft) en dat er niet teveel verstoring op die groep zit, o.a. door de voedingen van de computers in kwestie.

Nooit PLC-apparatuur kopen zonder mogelijkheid tot retourneren als het niet goed blijkt te werken!

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 13-04-2017 14:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Geen powerline adapter als je LoL speelt!
Die dingen zijn helaas hartstikke instabiel.
Zit je midden in een teamfight vliegt dat ding eruit = weg game.

Als hij een kabel kan trekken moet hij dat doen.
Dit is het meest stabiel en je hebt de laagste ping.

• HenkDePoema
dion_b schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:13:
[...]

Inderdaad. *Als* je met WiFi-bridges aan de slag wilt kan ik deze - en dan met name de 5GHz-varianten - van harte aanbevelen, maar overschat het gemaksfactor hier niet: die bridges moeten buiten opgehangen worden en je moet dus alsnog boren of anderszins een manier vinden om ze van stroom en Ethernet te voorzien. En dan kost het ook nog meer.
Ik ben het dan ook niet met je oneens, integendeel, maar ik probeer de vraag van TS te beantwoorden ;)

Edit: kom er maar in, TS! Alle relevante (on)mogelijkheden liggen nu op tafel.

[ Voor 6% gewijzigd door HenkDePoema op 13-04-2017 14:21 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

dion_b schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:13:
[...]

...en noemt dan gelijk ongeveer de meest latency-gevoelige toepassing die je kunt bedenken. Vandaar m'n reply ;)

[...]

[...]

...klaar ervan uitgaande dat beide stopcontacten op zelfde fase zitten, dat aarding via zelfde punt gaat (en de schuur dus geen eigen aardepen heeft) en dat er niet teveel verstoring op die groep zit, o.a. door de voedingen van de computers in kwestie.

Nooit PLC-apparatuur kopen zonder mogelijkheid tot retourneren als het niet goed blijkt te werken!
in de schuur is een wandcontactdoos volgens mij, anders is daar geen electiciteit. Een wandcontactdoos op zelfde groep maken binnen huis moet ook geen bezwaar zijn. Een 1:1 verbinding binnen zelfde groep met Powerline werkt gewoon goed.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wim-Bart schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:22:
[...]

in de schuur is een wandcontactdoos volgens mij, anders is daar geen electiciteit. Een wandcontactdoos op zelfde groep maken binnen huis moet ook geen bezwaar zijn. Een 1:1 verbinding binnen zelfde groep met Powerline werkt gewoon goed.
Dat is te kort door de bocht. Er is inderdaad zeker electriciteit aanwezig, maar daar eindigen de zekerheden.

Zelfde groep of niet boeit niet zoveel voor het wel of niet kunnen verbinden. We hebben het hier over PLC-adapters met MiMo. Die sturen twee datastromen over de lijn: eentje over fase-nulpaar en eentje over de aarde-nulpaar. Vereiste voor de eerste stroom is dat beide stopcontacten op zelfde fase zitten. Als dat niet het geval is, bijvoorbeeld omdat de schuur een eigen stoppenkast heeft dat van een andere fase afgeleid is, is het geen sinecure om een wandcontactdoos in huis op zelfde fase te zetten.
Idem mbt aarding: eerste vereiste is dat beide stopcontacten uberhaupt geaard zijn. TS is Belg en Belgie liep aantal decennia voor op NL op dat vlak, dus dat zal wel OK zijn. Maar om een signaal erover te kunnen sturen moeten beide contacten op zelfde aardingspunt (meestal een aardepen in de meterkast) aangesloten zijn. Bij een grote schuur op flinke afstand kan het goed zijn dat er gekozen is voor een eigen aardingspen ipv aan te sluiten op de aarde van het woonhuis, dan heb je geen dataverbinding erover.

Met een van de twee lijnen kun je verbinding krijgen, maar met helft van theoretische throughput en (vooral) dubbele kans op verstoring.

En dan inderdaad die verstoring: dat is grootste probleem met PLC. Ieder apparaat dat - bewust of onbewust - iets doet tussen de 2MHz en 68MHz kan de PLC-signalen verstoren. De voeding van een PC op zelfde stekkerblok kan al 50% van throughput kosten, en grote pieken kunnen voor packetloss cq kortdurende uitval zorgen. De meeste verstoring zit op de fase-nulpaar, des te meer reden dat de aarde-nul kritiek is. In hoeverre er continue of wisselvallige verstoring aanwezig is kun je op voorhand nauwelijks bepalen (tenzij je een spectrum analyzer aan je stroomnet kunt hangen...). Dus altijd zorgen voor mogelijkheid tot retour als je PLC koopt.

Oslik blyat! Oslik!

• Sabrepulse
HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:17:
[...]

Ik ben het dan ook niet met je oneens, integendeel, maar ik probeer de vraag van TS te beantwoorden ;)

Edit: kom er maar in, TS! Alle relevante (on)mogelijkheden liggen nu op tafel.
Wat een reacties, geweldig :D.

De schuur heeft geen aparte zekeringskast dus de stroom van de schuur hangt aan de stroom van het huis. Dus dat zit allemaal op 1 lijn.

Een kabel trekken is een beetje omslachtig omdat er een kleine garage en een heleboel klinkers overbrugt moeten worden.

Het enige wat storingen kan veroorzaken zijn zijn eigen apparaten (met powerlines dus 4-5 laptops die storing op de lijn kunnen geven) want het is een vrij grote open bebouwing dus signaalinterferentie van de buren zal alvast geen probleem zijn.

Ik ga zeker al jullie bedenkingen morgen of in het weekend eens aan hem voorleggen en zien wat voor hem goed uit de bus komt.

De Ubiquiti toestellen lijkt me alvast een pittig viabele oplossing voor zijn probleem.
Powerlines kunnen geprobeerd worden mits dat retour inbegrepen is.

• HenkDePoema
Sabrepulse schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:08:
Een kabel trekken is een beetje omslachtig omdat er een kleine garage en een heleboel klinkers overbrugt moeten worden.
Er staat dus een garage tussen woonhuis en tuinhuis? Houd er rekening mee dat bij een draadloze bridge een zogeheten 'line of sight' vereist is voor een storingsvrije verbinding.

• Sabrepulse
HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:25:
[...]

Er staat dus een garage tussen woonhuis en tuinhuis? Houd er rekening mee dat bij een draadloze bridge een zogeheten 'line of sight' vereist is voor een storingsvrije verbinding.
Jup huis-kleine garage (niet echt een gebouw maar juist een afdak voor de auto)-tuinhuis.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sabrepulse schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:18:
[...]

Jup huis-kleine garage (niet echt een gebouw maar juist een afdak voor de auto)-tuinhuis.
Dan wil je voor WiFi daar overheen of achterlangs gaan. Als je geen line-of-sight hebt is WiFi af te raden in de buitenlucht (want in tegenstelling tot binnen is er niets om signalen vanaf te kaatsen om achter obstakels te komen).

Oslik blyat! Oslik!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:25:
[...]

Kleine nuance daar...
Ik heb thuis een Asus RT-N66U en een RT-AC66U staan, de eerste in de meterkast, de 2e op de 2e verdieping er schuin boven. AP's staan in bridge mode. Internet is beneden aangesloten. Op die manier heb ik mijn netwerk boven (PC, laptop en lab omgeving) verbonden met mijn netwerk en het internet beneden waar mijn servers staan.

Dat werkt en tot mijn grote verrassing veel beter dan ik ooit verwacht had.
Net even een speedtest gedaan vanaf mijn PC boven.

Ping: 9ms
Download: 83,94Mbps
Upload: 18,84Mbps

Sure, ik heb hier 200/20 van Ziggo liggen (eigenlijk 300/30 maar heb mijn modem nog niet vervangen), maar met deze snelheden, ping en betrouwbaarheid (het is eigenlijk nooit traag) werkt het zo goed dat ik na 2 jaar nog steeds geen kabels heb getrokken van beneden naar boven.

WiFi kan, ook zonder LoS, akelig hard gaan. (Tussen hier en beneden zitten een paar deuren, 2 trappen, 1 houten vloer en een betonvloer. Hoewel het kan dat die betonvloer niet door het trapgat loopt en dus minder beperkend is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• HenkDePoema
@unezra Zie de opmerking van @dion_b boven jou. Dit gaat om een verbinding in de buitenlucht, over een afstand van 20 á 30 meter. Niet helemaal te vergelijken dus. Desalnietemin, mooi dat het voor jou goed werkt!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

HenkDePoema schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:37:
@unezra Zie de opmerking van @dion_b boven jou. Dit gaat om een verbinding in de buitenlucht, over een afstand van 20 á 30 meter. Niet helemaal te vergelijken dus. Desalnietemin, mooi dat het voor jou goed werkt!
Opmerking had ik gelezen, maar 20-30 meter is niet zo'n heel bijzondere afstand voor WiFi.
Enerzijds zijn de omstandigheden niet te vergelijken want buiten vs binnen, anderzijds, dit is 4 meter horizontaal en een meter of 7 vertikaal, dwars door (dichte) deuren en een trapgat heen.

Mijn setup was en is bedoeld als tijdelijke setup, het idee was als het goed genoeg zou werken, ik het een paar maanden op deze manier zou doen. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, heb ik mijn 305 meter CAT5e weggegeven en verwacht ik niet eerder dan midden of eind dit jaar CAT6 of glas te trekken. Niet omdat het nodig is (ik werk ook thuis over deze verbinding en de latency is ZO laag, dat zelfs een Citrix of RDP verbinding met 2x full-hd+ prima functioneert), maar omdat ik het leuk vind het *nog* wat beter te doen.

De gemiddelde thuisgebruiker, niet-ICT hobbyist, zou denk ik de moeite niet nemen. :)

Moraal van mijn verhaal: Probeer het eerst uit voordat je draden gaat trekken en geld uit gaat geven. 2 goede AP's zouden wel eens een prima oplossing kunnen zijn. (En zo'n RT-AC66U kost minder dan 125 EUR inclusief BTW, voor 250 EUR ben je klaar en hoef je niet eens te graven en andere lastige capriolen uit te halen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:46:
[...]

Opmerking had ik gelezen, maar 20-30 meter is niet zo'n heel bijzondere afstand voor WiFi.
Enerzijds zijn de omstandigheden niet te vergelijken want buiten vs binnen, anderzijds, dit is 4 meter horizontaal en een meter of 7 vertikaal, dwars door (dichte) deuren en een trapgat heen.
Deuren houden WiFi nauwelijk tegen, en muren weerkaatsen het signaal waardoor het makkelijk door deuropeningen/trapgaten gaat en om hoeken. Dat is totaal anders dan buiten. Enkel als je een grote, vlakke muur op exact de juiste plek hebt om te spiegelen kun je zonder line-of-sight werken. 20-30m is inderdaad peanuts, maar als je in de RF-schaduw van een obstakel zit buiten heb je daar weinig aan.
[...]

Moraal van mijn verhaal: Probeer het eerst uit voordat je draden gaat trekken en geld uit gaat geven. 2 goede AP's zouden wel eens een prima oplossing kunnen zijn. (En zo'n RT-AC66U kost minder dan 125 EUR inclusief BTW, voor 250 EUR ben je klaar en hoef je niet eens te graven en andere lastige capriolen uit te halen.)
Dat is dus twee keer de prijs van glas, ws drie a vier keer de prijs van Ethernet... daarvoor wil ik rustig paar uurtjes graven :z

Bedenk wederom dat je de WiFI-AP's/bridges buiten moeten hangen en dus daar al voor moet boren oid.

Sowieso, een AC66U is niet bepaald het meest toepasselijke apparaat hiervoor. Het heeft allemaal routerfunctionaliteit die je niet nodig hebt, de antennes zijn omnidirectioneel terwijl je wilt kunnen richten en het is niet weer- en windbestendig. Vooral dat laatste is voor toepassing buiten een show-stopper.

Voor de helft van dat bedrag heb je bijv pricewatch: Ubiquiti LiteBeam LBE-5AC-23 - twee stuks daarvan kosten nog geen EUR 125 samen, ze kunnen op elkaar gericht worden en zijn volledig geschikt voor outdoor-gebruik.

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:26:
Deuren houden WiFi nauwelijk tegen,
Kleine opmerking, moderne huizen hebben een branddeur constructie bij de meterkast. Deze houd wel degelijk meer straling tegen dan de gemiddelde kartonnen honingraad deur met hardboard.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1