Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik wil graag luchtvochtigheid (en als bijvangst natuurlijk temperatuur) meten in een ventilatiekanaal. Dichtbij de mechanische afzuigunit zelf, of er zelfs in.

Mijn vraag is, kun je gangbare vochtmeters zoals een DHT22 in zo'n ventilatie kanaal hangen?

Het grote verschil is natuurlijk meting in een ruimte (waar ze doorgaans gebruikt voor worden) en meting in een buis waar lucht passeert. In het ergste geval (hoogste stand) heb je het over 300m3 / uur (176 CFM) door zo'n 100mm buis. Is de meting dan nog betrouwbaar?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
Ding wordt gauw heel vies van vochtig stof wat er aan blijft plakken verwacht ik, als je kijkt hoe snel de ventielen weer vies zijn als ik ze heb schoongemaakt.

Ook denk ik dat de luchtsnelheid te hoog is om betrouwbaar te kunnen meten, dit zie ik bij de CO2-sensor in de woonkamer al. Als er wind langs de sensor waait, dan meet hij al niet betrouwbaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:35:
Ding wordt gauw heel vies van vochtig stof wat er aan blijft plakken verwacht ik, als je kijkt hoe snel de ventielen weer vies zijn als ik ze heb schoongemaakt.
Goed punt natuurlijk, maar een Orcon heeft het er wel in zitten.
En als ik meet na het filter, zou het wel mee moeten vallen met de vuiligheid.
Ik zou dan kunnen meten op de uitgaande buis van de ventilatiebox.
Ook denk ik dat de luchtsnelheid te hoog is om betrouwbaar te kunnen meten, dit zie ik bij de CO2-sensor in de woonkamer al. Als er wind langs de sensor waait, dan meet hij al niet betrouwbaar meer.
Dit is inderdaad mijn vraag.

Maar CO2 meters (of andere meters zoals fijnstof) meten wel anders dan luchtvochtigheid, dus niet 1 op 1 te vergelijken.
(Daarbij komt ook nog eens dat sensoren, vooral juist CO2 meters, eigenlijk een minimale airflow moeten hebben. Die ligt heel laag en is met een beetje normale circulatie al gehaald, maar een ondergrens is er wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Wellicht is in de plenum een betere plek vanwege de lagere luchtsnelheid?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jack schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:10:
Wellicht is in de plenum een betere plek vanwege de lagere luchtsnelheid?
Waarschijnlijk wel ja. Minder m/s luchtsnelheid dan in de afvoer buis.
Volgens mij is er nog wel een dop die ik er af zou kunnen halen om in het plenum te komen, ga ik effe checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je er geen aquarium beluchtingspompje aan maken die aanzuigt uit de buis, zodat je een constante sample hebt.
En de sensor in een ander doosje stopt?

http://www.zooplus.nl/fee...um/beluchting/eheim/28771
Zijn wel behoorlijke trillers... ;-)

Of kan je hier iets mee?
https://de.aliexpress.com...3055827&SearchText=am2305

Je kan altijd nog een stukje viledon om de sensor heen doen.
https://shop.wiltec.nl/ar...on-pa-560-g10-per-m2.html

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 15:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
!null schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:13:
[...]

Goed punt natuurlijk, maar een Orcon heeft het er wel in zitten.
En als ik meet na het filter, zou het wel mee moeten vallen met de vuiligheid.
Ik zou dan kunnen meten op de uitgaande buis van de ventilatiebox.
[...]
Wellicht als je de sensor met 'de rug in de wind' monteert, dan zal hij al minder last hebben van vervuiling. Zou het gewoon eens proberen, twee stuks DHT22 kopen en eentje in de ruimte zelf monteren en de andere in de buis. Als je dat een tijdje laat loggen dan moet zie je gauw genoeg of het gaat werken om in de buis zelf te meten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat het ook wel een kwestie van proberen wordt. Heb geloof ik nog wel een DHT22 liggen.

Het moet in ieder geval zichtbaar zijn dat er gedoucht wordt. Dat zal hopelijk wel lukken.
Maar door het daar centraal te meten zou ook andere dingen meegepakt moeten worden, zoals vochtopbouw tijdens koken of slapen. Maar misschien zijn dat juist de dingen die niet zo goed doorkomen, behalve met een sensor in de ruimte zelf.

Ik wil namelijk de aansturing van de fan en de meting dichtbij elkaar houden. Zodat het lekker automatisch en onafhankelijk werkt. Waarschijnlijk doe ik het wel met een ESP12 wireless boardje, kost weinig en dan is het meteen uit te lezen en te loggen.

@AUijtdehaag dat vind ik te veel gedoe :P

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-04-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
Waarom zou je centraal willen meten? Als je doucht is het in de badkamer heel vochtig en wil je dus de fan laten loeien. Een dht in het kanaal zal echter een gemiddelde waarde laten zien en dus de meting dempen. Dan duurt het dus langer voor dat de badkamer weer droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
balk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:57:
Waarom zou je centraal willen meten? Als je doucht is het in de badkamer heel vochtig en wil je dus de fan laten loeien. Een dht in het kanaal zal echter een gemiddelde waarde laten zien en dus de meting dempen. Dan duurt het dus langer voor dat de badkamer weer droog is.
Door het centraal te meten, pak je meteen alle ruimtes in het hele huis.
De ventilatie unit van Orcon heeft dat er ook in zitten.
Het douchen zal ook dan prima zichtbaar zijn, hij zal hem op het laatst alleen wat eerder terugschakelen naar normale stand dan als je de sensor in de badkamer zelf zou hangen. Maar dat zou al vele malen beter zijn dan nu.
Maar ik wil ook meteen vochtopbouw van koken / slapen / wasmachine en droger hoek meenemen.

Daarbij komt dat mijn slaapkamers via de (inpandige) badkamer worden afgezogen. Op de 1e verdieping is dus maar 1 afzuigpunt van de drie in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:17
Ik heb met MySensors een DHT22 gekoppeld aan Domoticz.
Deze is gevoed door een USB lader en hangt/staat in de badkamer.
Dit werkt best goed moet ik zeggen.
Ik zou de sensor niet in het kanaal stoppen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
!null schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:41:
[...]

Door het centraal te meten, pak je meteen alle ruimtes in het hele huis.
De ventilatie unit van Orcon heeft dat er ook in zitten.
Het douchen zal ook dan prima zichtbaar zijn, hij zal hem op het laatst alleen wat eerder terugschakelen naar normale stand dan als je de sensor in de badkamer zelf zou hangen. Maar dat zou al vele malen beter zijn dan nu.
Maar ik wil ook meteen vochtopbouw van koken / slapen / wasmachine en droger hoek meenemen.

Daarbij komt dat mijn slaapkamers via de (inpandige) badkamer worden afgezogen. Op de 1e verdieping is dus maar 1 afzuigpunt van de drie in totaal.
Les één van meet en regeltechniek is "meet daar waar je de condities wil beheersen" B) . In de badkamer wil je vocht beheersen, in de woonkamer CO2 en vocht. Door dit centraal te meten kan het zijn dat je met niet boven de drempel uitkomt in de afzuiging terwijl je lokaal verkeerde waardes hebt.

Ik ben nu een huis aan het kopen met vergelijkbare situatie (inpandige badkamer, tegelijk ook enige afzuigpunt op die verdieping) en ik wil in de badkamer vocht gaan meten, in woonkamer vocht en CO2, en daarop de centrale afzuiging gaan sturen. Later eventueel nog uitbreiden met sensoren in de slaapkamers. Echt duur zijn de sensoren niet dus dat hoef je het niet voor te laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee de snesoren zijn inderdaad niet echt duur. Het aansluitspul eromheen is wat duurder.
Zo kan ik mijn Buva unit met zo'n KaKu kastje regelen, dat is ook niet echt duur, maar dan moet ik wel een apparaatje met Domoticz optuigen (dat kost op zich alleen tijd) en meteen zo'n Rfxcom ding kopen die wel prijzig is.

Door het in het apparaat te meten kan ik het direct op dezelfde plek regelen met 10V. Lekker simpel, en zeker niet perfect. In de slaapkamers en woonkamer wil ik uiteindelijk ook CO2 meten, in de kamer zelf.
Maar met de vochtmeting leek het me al wel goed genoeg om in ieder geval het douche te detecteren.

Daarbij schoot me te binnen dat ik hem ook in de buis kan doen die alleen van de 1e verdieping komt, dan zal het wat beter zichtbaar zijn.

Ik denk dat het een kwestie is van proberen, en dan zal ik de resultaten hier neerzetten. Kan nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
!null schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:15:
[...]
Zo kan ik mijn Buva unit met zo'n KaKu kastje regelen, dat is ook niet echt duur, maar dan moet ik wel een apparaatje met Domoticz optuigen (dat kost op zich alleen tijd) en meteen zo'n Rfxcom ding kopen die wel prijzig is.
[...]
Overkill much? Kijk eens naar een ESP8266 met een relay eraan. Een mooi voorbeeld van een kant-en-klare versie is bijv. een 'Sonoff'.
Daar flash je 'ESPEasy' op en dan kun je de boel met bijv. MQTT aansturen. Communicatie tussen je domotica hub en de ESP8266 verloopt over wifi.

De DHT22 kun je aan dezelfde ESP8266 hangen en dan de waardes in je domotica hub binnenharken.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ging sowieso een ESP8266 of ESP12 eraan hangen met een DHT sensor, al is het maar om uit te lezen en te loggen.
Maar met een relay ben ik er toch nog niet? Ik wil op 10V kunnen regelen.
Ook dat valt allemaal te knutselen geen probleem.

Maar een andere tweaker had zo'n KaKu LED driver/dimmer eraan gehangen, die ook nog eens kun werken op de 15V die de Buva levert. Gewoon eraan schroeven en dan met Domoticz met RFXcom aansturen.
Maar goed, daar komen wel wat kosten bij daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingewikkeld gedoe :P
Ik heb een ESP8266 met 868MHz zendertje die mijn Itho box aanstuurt.
In de relevante ruimtes heb ik draadloze temp/hum sensors die Domoticz uitleest.
De ventilatie regel ik met bijv. 70%RV als basis, met een timer bepaal ik wie wanneer mag regelen en ik heb genoeg aan de 3 basis snelheden van de Itho
Dit werkt prima en de sensors vervuilen niet omdat ze niet in een luchtstroom hangen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1