• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05
Sinds een aantal maanden de G7x II in bezit en een tevreden gebruiker.

Ik heb op internet gezocht en de handleiding doorgenomen maar kan geen oplossing vinden voor het volgende geval:

Als ik een foto maak van een persoon dan komt het vaak voor dat de achtergrond onscherp is (blur).
Achtergrond waarbij ook soms andere personen staan.

Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen / de juiste instelling?

Alvast bedankt!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:01
Diafragma instellen naar een hogere waarde = meer scherptediepte = minder blur.
Dit kan met de Av-modus via het instelwiel. In de Engelse gebruiksaanwijzing staat dit op blz 101 uitgelegd.

[ Voor 41% gewijzigd door loeberce op 13-04-2017 08:06 ]

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
Als er veel afstand zit tussen beide personen gaat het je niet lukken om ze allebei 100% scherp te krijgen, zelfs niet met het kleinste diafragma (hoogste f-getal) als je dichtbij staat. Maar je kunt dus wel je scherptediepte wat vergroten door een hoger f-getal te kiezen. Let wel op: ga niet te hoog, dan treedt er een natuurkundig verschijnsel genaamd 'diffractie' op en worden je foto's minder scherp.

Je hebt denk ik volgende opties:

- focus stacken in Photoshop (2 foto's maken, 1 op de voorgrond scherpgesteld, en 1 op de achtergrond. Deze kun je in photoshop over elkaar heen leggen. (Niet altijd even praktisch, zeker niet met bewegende mensen)

- verder weg gaan staan, focus op oneindig en zorg dat je dichtsbijzijnde persoon al ver genoeg staat.

- de achterste persoon vragen om een paar stappen naar voren te zetten...

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05
Thanks!

Gebruik voornamelijk de AUTO en P stand vanwege een kleine (en gemak).

Komende tijd effe meer met de G7x II spelen

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:38
blupmans schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:38:
Je hebt denk ik volgende opties:

- focus stacken in Photoshop (2 foto's maken, 1 op de voorgrond scherpgesteld, en 1 op de achtergrond. Deze kun je in photoshop over elkaar heen leggen. (Niet altijd even praktisch, zeker niet met bewegende mensen)
Dat lijkt me een beetje een rigoreuze oplossing. De G7x heeft een kleine sensor en daarom geen hele kleine DoF. Wanneer je op 14mm schiet en f/8 kiest is alles vanaf 2,3m scherp. Je kan hier hier uitrekenen met verschillende diafragmawaarden / brandpuntafstanden.

Flickr

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
tommyz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:26:
[...]

Dat lijkt me een beetje een rigoreuze oplossing. De G7x heeft een kleine sensor en daarom geen hele kleine DoF. Wanneer je op 14mm schiet en f/8 kiest is alles vanaf 2,3m scherp. Je kan hier hier uitrekenen met verschillende diafragmawaarden / brandpuntafstanden.
Dat klopt, en dat gaf ik ook aan. Ik noemde gewoon alles op wat in me op kwam.... :9
Pagina: 1