[windows 10] Computer ontwaakt vanzelf uit slaapstand

Pagina: 1
Acties:
  • 16.409 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Mijn computer, draaiende op Windows 10 ontwaakt elke keer uit z'n slaapstand.

Nu heb ik het een en ander opgezocht: Eigenlijk zijn er 4 items die je computer uit de slaapstand kunnen halen.. Je USB devices (TB of muis) Je netwerkkaart of bijvoorbeeld updates van Windows.. en de laatste... UNKNOWN.

Helaas doet mijn computer het laatste, uit de slaapstand ontwaken zonder dat die zelf weet waarom eigenlijk 8)7 Nu wordt ik er een beetje gek van omdat de computer 2 meter van mijn bed afstaat. Meestal als die in de slaapstand gezet wordt is die na 3 minuten alweer uitgeslapen en begint die weer.

Ik hoop dat meerdere mensen dit probleem kennen en weten waar ik de oplossing moet zoeken.

De logs vind je in je event viewer / Windows logs / System en die kun je filteren op "windows power troubleshooter". Bij mij staat er eigenlijk alleen maar "Wake source: Unknown" omdat ik hem (het enige voordeel) nooit meer zelf aan hoef te zetten :+

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Zelf dit probleem ook gehad, niet in de event viewer gekeken maar bij mij was het de netwerkkaart (computerbeheer, 'dit apparaat mag de pc uit slaapstand halen' of iets in die richting (pc niet voorhanden))

Wat je ook altijd nog kan doen is een powerswitch dus als je pc uit is knop om/stekker er uit.
Niet optimaal maar wel effectief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Ik had hier ook structureel gezeik mee bij welke Windows-versie dan ook. Ook omdat soms Windows-eigen processen by default op random tijden 's nachts worden ingepland.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is bij energie-instellingen -> Geavanceerde energie-instellingen geklikt

Dan onder het kopje Slaapstand -> 'Activeringstimers toestaan' op 'Uitschakelen' zetten.

Nu gaat m'n computer nooit meer random aan, en reageert hij nog steeds wel op het klikken met de muis als ik hem weer aan wil zetten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Heren, dank jullie voor jullie antwoord.

De PC ontdoen van stroom is voor mij niet de oplossing. Ik wil dat het werkt zoals het hoort.
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is bij energie-instellingen -> Geavanceerde energie-instellingen geklikt

Dan onder het kopje Slaapstand -> 'Activeringstimers toestaan' op 'Uitschakelen' zetten.
Die had ik ook al uitgezet, helaas zonder effect!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

mrsar

waar een sar is,is een wodka

in het begin met win10 zorgde mijn xbox1 controller ervoor dat de pc uit slaapstand kwam,geen idee of je er nog zoiets aan heb hangen naast tb/muis?

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik zelf ook slaapstand het is ideaal.
druk op de muis en hij springt aan.
kijk in je BIOS of wake on LAN aanstaat of iets anders in die geest.
Mischien beweegt je muis of zoiets en springt je pc uit slaapstand.
als je wakeup opties niet vind kun je ook je BIOS resetten.

succes.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt toch simpelweg zaken gaan uitsluiten om te kijken waar het aan ligt?

Trek je netwerkkabel uit je pc, springt die dan nog aan, dan kun je de netwerkkaart uitsluiten. Herhaal dit voor je usb randapparatuur. Op een gegeven moment kom je de dader dan wel tegen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Ik heb nou 2 nachten achter elkaar alle kabels behalve de stroomkabel eruit gehad. En helaas, de eerste keer na een uur en de 2de nacht na 5 minuten was die weer aan! Dus aan de I/O apparatuur ligt t niet.. Wake on LAN staat uit, wake timers staan uit..

Maar ik heb nog steeds de UNKNOWN wake events in mijn logboek. Windows zelf weet dus ook niet waarom die uit de slaapstand ontwaakt. Ik verdenk mijn moederbord.. dat die op de achtergrond wat wil checken o.i.d. en daarom de computer weer aangaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Silasje op 16-04-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:45
Heb je toevallig ook al eens gekeken met
code:
1
 powercfg /waketimers
of hier misschien iets nuttigs instaat wat het opstarten veroorzaakt kan hebben?
Misschien wordt er om de zoveel tijd een event uitgevoerd wat dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Op dat commando krijg ik het volgende terug

code:
1
2
Timer set by [SERVICE] \Device\HarddiskVolume6\Windows\System32\svchost.exe (SystemEventsBroker) expires at 17:27:15 on 16-Apr-17.
  Reason: Windows will execute 'NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Reboot' scheduled task that requested waking the computer.

svchost.exe wil dus om half 6 de pc weer aanzetten.. maar hoe voorkom ik dat?

[ Voor 10% gewijzigd door Silasje op 16-04-2017 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven5010
Volgens mij heeft dat niet met svchost.exe te maken, maar met UpdateOrchestrator\Reboot.
https://answers.microsoft...e3-408e-bd8d-ac06bd17ec42 laat zien dat je via taakplanner uit kunt schakelen dat hij het apparaat uit slaapstand mag halen voor dat specifieke event.

Ik lees op andere websites ook dat deze optie uit zichzelf weer gereset wordt, maar misschien is het het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Dank je wel! dat heeft het voor vannacht opgelost! de computer is niet vanzelf meer aangegaan! Ik hou het nog even 2 a 3 dagen in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
Mooi zo! Hopelijk is het dan definitief opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Bij deze! het probleem heeft zich niet meer voortgedaan! Tweakers.. top community!! :D

11 mei 2017
Helaas, de oplossing werkt wel, maar niet voor al te lange tijd, nu is die alweer een week lang continue niet meer in de slaapstand te houden. De instelling was weer terug gezet naar de oude waarde. Na het opnieuw terugzetten van deze waarde is het probleem weer (voor even) verholpen

[ Voor 63% gewijzigd door Silasje op 11-05-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burtezz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 17:43
Dit fenomeen is mij recentelijk ook overkomen, geen idee hoelang. Voor een lange poos vond ik het niet de moeite waard, maar toch begon het te irriteren.

Op mijn hardware monitor kon ik zien dat na ca 45min sinds ik de PC op slaapstand heb gezet, de PC weer is aangegaan. Dit moest om en nabij 2345u zijn.

Middels deze guide kwam ik erachter dat "update orchestrator" mijn PC heeft gewekt, op hetzelfde tijdstips
Guide: https://www.tenforums.com...-source-windows-10-a.html

Mijn poging 1 om dit te fixen is de backup-scan niet te laten starten vanuit slaapstand modus. Dit bleek een behoorlijke kluif omdat via reguliere manieren mijn "administrator" account niet geauthoriseerd is... Ik wil de functie wel op de achtergrond laten lopen, daarom schakel ik de gehele taak niet uit.

1) Installeer "PSTools" (https://docs.microsoft.co...nternals/downloads/psexec) extract de files in een map, bv. c:'\PStools.

2) run CMD via Administratormodus (windows toest, typ "CMD", klik met rechtermuisknop op CMD, klik op "als administrator uitvoeren)

3) navigeer naar de map van stap 1, waar PS tools zijn geinstalleerd.

4) run "psexec.exe -i -s %windir%\system32\mmc.exe /s taskschd.msc". de informatie van attributen is op de site van 1) te vinden. Dit programma start de taskmanager vanuit een system account (denk ik, meer authorisaties dan administrator)

5) navigeer naar "updateochestrator"; Task Scheduler-bibliotheek > Microsoft > Windows > UpdateOrchestrator.

6) "Backup scan" is de taak die deze actie uitvoert. Deze taak heeft eigenschappen (rechtermuisknop > eigenschappen). In de eigenschappen vind je een tabblad "voorwaarden". Op dit blad staat op de onderste helft een tick-box, waarbij je een vinkje uit kan zetten voor "De computer uit slaapstand halen om deze taak uit te voeren"

7) uncheck het vakje ..

... and now we wait...

24uur gewacht... Same shit, diffrent "event".
Weer via de guide onderzocht waarom de PC opgestart is. staat er: "Oorzaak van ontwaken: Onbekend"
What to do now.. ?

[ Voor 4% gewijzigd door Burtezz op 19-11-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Niet nodig om hem na twee jaar weer omhoog te halen lijkt me? Maak even een eigen topic aan anders.

Deze gaat weer terug naar de donkere krochten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.