Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 21:38
Hallo allemaal

Gisterenavond wou ik mijn pc opstarten maar kreeg bij opstarten de fout "CPU Fan Error!".
Ik dacht even "did you try turning it off and on again?" truc toepassen maar dan kreeg ik een tweede fout "CPU Temperature Error".

Bij nadere inspectie zag ik door het venster van de pomp geen flow. De 2 fans op de radiator en de rest van de case fans deden het normaal.

Ik denk het de pomp moet zijn, zou iets intern de motor kunnen blokkeren? De kit is al een paar jaar oud dus er zit waarschijnlijk geen garantie meer op. Is het raadzaam deze open te vijzen? Zoja, kan ik het koelwater ergens opvangen en hergebruiken achteraf?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Asus Maximus VI Formula
  • Intel I7-4770k (nooit extreem overclocked geweest, om niet te zeggen niet overclocked.)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Reboot
  • De cpu fan kabel is verwijderd
  • De cpu fan kabel verstoken in een ander slot
EDIT:

blijkt ook ergens aan het cpu contactvlak lichtjes te lekken, waarschijnlijk vervangen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door williammorren op 12-04-2017 20:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

rdejongjr

Gnome

Met een beetje geluk geeft cooler master meerdere jaren garantie op het ding? Zo lang het sn er nog aan/bij zit kun je het ook bij Cm zelf proberen, zijn de beroerdste niet.

Edit: zo 123 te vinden 2jaar maar doe ze gerust een mailtje, nee heb je.

[ Voor 18% gewijzigd door rdejongjr op 13-04-2017 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:02
In Nederland kennen we geen standaard termijn voor garantie. Dit is afhankelijk van het product en de prijs daar van. Ik durf alleen niet te zeggen hoe lang dat bij een AIO cooler is. Tevens is de winkelier verantwoordelijk voor een deugdelijk product. Niet de fabrikant. Zelf open maken zou ik niet zo snel doen. Het bij vullen is een ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10-2024
Als je AIO lekt zou ik het zaakje toch wel snel gaan vervangen. Nu weet ik niet hoe ver je je CPU pushed, maar voor een bedrag rond de € 50 - € 60 heb je al een nieuwe 240mm AIO.

Aan de hand van wat je aangeeft lijkt het mij het meest logisch dat de pomp defect is, gezien je al verschillende kruis-testen hebt gedaan. Ook zou het kunnen dat je de pomp/koel-unit op de CPU te vast hebt gemonteerd, waardoor haarscheurtjes in het pomphuis zijn ontstaan.

De koelers worden vrijwel altijd met gedemineraliseerd water gevuld, dit geleid n.l. niet, maar in de loop der jaren kan er corrosie van je radiator, pompbehuizing en dergelijke in het water komen, wat weer tot kortsluiting kan leiden in het geval van lekkage.

Als zou je de CPU weer op standaard clocksnelheden zetten en de boxed-cooler gebruiken (als je deze nog hebt), puur om grotere schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
Bedankt al allemaal.

Nu zit ik met een nieuw probleem.
  • Ik heb de defecte koeler verwijderd.
  • Gezien of er geen spatjes op mijn moederbord waren.
  • het een +-10 uur laten rusten zonder stroomkabel
  • De koelpasta op de cpu verwijderd met een steriel compress
  • Nieuwe koelpasta aangebracht (kleine hoeveelheid zeker niet teveel)
  • Stock Intel koeler gemonteerd en cpu fan kabel ingestoken
  • Opgestart en de pc +-2u normaal gebruikt (browser), temperatuur +-45°C
Plots kreeg ik een bluescreen met "Kernel Security Check Failure" waarna hij bleef steken bij "info verzamelen en nadien restarten we hem" op 0%. Heb hem toen via de powerbutton gerestart en sindsdien doet het niets meer.

Mijn moederbord geeft volgende info aan:
led scherm: 00
cpu led: rood

De "Reset" en "Clear CMOS" knop al geprobeerd zonder resultaat.
Ook alle sata kabels uitgetrokken en de ram verstoken (1 voor 1 en verschillende slots) zonder resultaat.

Ik hoor alles wel draaien en ook de cpu fan gaat normaal.
Zou dit liggen aan de cpu of aan de verbinding van het mobo?

(Sorry als deze vragen niet meer behoren tot het juiste forum gedeelte. Kan dit verplaatst worden of moet ik hier een nieuw topic voor aanmaken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 14:23
williammorren schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:20:

Ik hoor alles wel draaien en ook de cpu fan gaat normaal.
Zou dit liggen aan de cpu of aan de verbinding van het mobo?
Plaats de CPU eens opnieuw in het socket?
Controleer daarbij ook eens alle pinnetjes van het socket.

edit. Controleer ook de ATX + 12V CPU power connector.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Greater op 13-04-2017 13:26 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:00
led scherm: 00 betekent kort gezegt dat er geen cpu in de socket zit...

Stap 1:

Pc even los van het stroomnet.

Clear even de bios door middel van de batterij er van af te halen 30sec te wachten en weer terug te doen.
Haal de Cpu even van het bord af en controleer de pinnetjes.
Kijk meteen of je niet ergens vocht ziet zitten.

Zet hem terug in elkaar aan zonder koeler er op, klik nu de pc aan en kijk of het scherm aanspringt en/of dat de led scherm weer normaal verder springt ( Laat de pc max 20 seconden aan staan wand de cpu zou erg snel warm moeten worden)

Werkt dit dan is dat heel mooi ;)

Als stap 1 niet lukt -> Stap 2:

Werkt dit niet, cpu in een ander moederbord testen, als je dan nog het zelfde probleem hebt dan mogen we afscheid gaan nemen van de cpu...

Werkt dit wel dan moet je even kijken of een andere cpu wel werkt in je moederbord om te testen, dan is waarschijnlijk het moederbord het probleem.

Let us know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
Ok dat doe ik vanavond meteen, nu nog even die batterij zoeken.

EDIT:

gevonden, maar dit heb ik blijkbaar al gedaan met de cmos clear knop?

[ Voor 39% gewijzigd door williammorren op 13-04-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:00
Dat zou ongeveer het zelfde moeten doen, voor de zekerheid als nog het batterijtje er even uit en er weer terug in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
Helaas zonder resultaat. Zou het iets uitmaken als ik de bios flash? Of heeft dit totaal geen nut in deze staat?

Ken niet direct iemand met een 1150 mobo of cpu voor te testen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Als je in de buurt van Almere woont mag je mijn mobo/cpu wel even lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
loki504 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:50:
Als je in de buurt van Almere woont mag je mijn mobo/cpu wel even lenen.
Helaas, heel vriendelijk. Maar ik ben van Leuven, België en is wat ver.

PS: Kleine tip voor mensen die een Asus ROG moederbord hebben met "armor plate" voor aan de batterij te kunnen moet je eerst de backplate verwijderen met 9 schroefjes en dan komt de voorkant er pas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Ja Belgie is wat ver. En ben ook niet binnen kort in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

454232

De frucking Qcode 00 bij ASUS.....of een dode MB, of een dode CPU of beide als je pech hebt...
Mijn X99 Deluxe is ook zo gestorven - uiteindelijk BSOD + Code 00 maar die had nooit een CPU temp errors en geen lekkages daarvoor.

Check heel goed of er niks onder de cpu is gedruppeld. En of je niet de socketpins hebt verbogen.

[ Voor 69% gewijzigd door 454232 op 13-04-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
Nee geen gebogen pinnen en zie echt niets vochtig of opgedroogde plekken.
Ik ga opzoek naar een werkend bordje en cpu dan kan ik tenminste al iets uitsluiten.

Wat is de kans dat ik de andere cpu stuk maak op mijn mobo?

[ Voor 25% gewijzigd door williammorren op 14-04-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Check ook even je socket, misschien kun je het eea. nog rechtbuigen met een pincet.
Kijk goed onder alle hoeken omdat de pins schuin staan.

De kans van het slopen van een andere CPU in zo'n bordje degelijk aanwezig dus ik zou niet meer dan een goedkope Celeron / Pentium riskeren.

[ Voor 33% gewijzigd door 454232 op 13-04-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

rdejongjr

Gnome

Check eerst je cpu in een ander mobo, als deze het niet doet Geen werkende cpu in je oude mobo mikken.
Helaas een 2011 cpu gefrituurd met kruis testen van een rot anus bord, bzzt en hij was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
Even naar de shop geweest, het bleek het moederbord te zijn. Waarschijnlijk ergens een druppel van de gelekte cooler die toch ergens schade heeft toegebracht.

Alvast allemaal bedankt
Pagina: 1