Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Hallo allemaal,

Even een korte situatie schets; ik ben op dienstreis ongeveer 4 maanden per jaar, dit staat ook in mijn arbeidsovereenkomst en doe ik graag.

Nu doet de volgende situatie zicht voor en ben benieuwd hoe dit volgens de wetgeving zit, dus liefst met bronnen / jurisprudentie.

Members only: aangezien de werkgever mee zou kunnen lezen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

alvast bedankt voor jullie reacties (er zit 8 uur tijdsverschil tussen nederland en de plek waar ik nu zit dus reageren kan even duren. _/-\o_

en natuurlijk zal ik dit topic ook updaten aan de hand van nieuwe gebeurtenissen

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hiervoor zou je naar de voorwaarden in je contract moeten kijken, maar het is een beetje een grijs gebied.

Ik zou zeggen nee, want je krijgt neem ik aan al een extra vergoeding voor de grote hoeveelheid reizen die klaarblijkelijk bij je functie hoort. Daar zitten ook dit soort kosten in.

Verder staat de bedrijfsnaam nog in het stukje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, als ik op werkreis ga heb ik kosten voor de cattery en de huur loopt gewoon door. Dat het ongelukkig uitkomt, maakt het niet opeens een probleem voor het werk, het is gewoon prive.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:59
Heb geen bronnen of jurisprudentie maar het lijkt mij dat dit inderdaad gewoon voor eigen rekening is zoals je firma ook aan je teruggekoppeld heeft.

Dat is het risico van reizen voor je werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00
Ik vraag me eerder af of de eis van het waterbedrijf wel reëel is. De huidige situatie bestaat al tientallen jaren, maar je moet het ineens binnen 30 dagen oplossen? Als het over 30 dagen opgelost moet zijn, hadden ze dat dan niet eerder kunnen laten weten?

Wanneer heb je eventueel wel tijd om het zelf te doen? Ik zou een vriendelijk briefje terug sturen dat ik wegens omstandigheden niet eerder dan <datum> in de gelegenheid ben.

Weet je trouwens zeker dat jouw huis via de waterleiding geaard is? Deze informatie is meestal niet beschikbaar​ bij het waterbedrijf, ze schrijven gewoon hele wijken tegelijk aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Members only:

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Xander schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:07:
Ik vraag me eerder af of de eis van het waterbedrijf wel reëel is. De huidige situatie bestaat al tientallen jaren, maar je moet het ineens binnen 30 dagen oplossen? Als het over 30 dagen opgelost moet zijn, hadden ze dat dan niet eerder kunnen laten weten?

Wanneer heb je eventueel wel tijd om het zelf te doen? Ik zou een vriendelijk briefje terug sturen dat ik wegens omstandigheden niet eerder dan <datum> in de gelegenheid ben.

Weet je trouwens zeker dat jouw huis via de waterleiding geaard is? Deze informatie is meestal niet beschikbaar​ bij het waterbedrijf, ze schrijven gewoon hele wijken tegelijk aan.
Het huis is bijna 100 jaar oud en er lopen allemaal ijzeren kabels met klemmen rond de waterleiding in de kelder dus ik heb zo'n vermoeden van wel, ook de aarde van de meterkast gaat via dezelfde route aan de waterleiding.

Het probleem met mijn werk is dat ik geen idee heb wanneer ik thuis ben, dit kan over 3 weken zijn maar kan ook uiterlijk 14-juni zijn, dus een uiterlijke datum zou ik ze kunnen geven. Die van de claim van het waterbedrijf zullen we hier zeker in meenemen.

Misschien nog een kant van het verhaal: In het verleden zijn er al vergoedingen geven voor mensen die met kerst niet thuis waren en het kerstdiner bij hun thuis verzorgenden en daardoor mocht de hele familie bij een restaurant gaan eten. Dus in het licht van dit soort zaken in het verleden snap ik de houding van het bedrijf niet.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Nee zo zit het niet, de aansluiting tot het huis wordt vervangen. Dus er hoeft niemand binnen te zijn moet alleen een verklaring tekenen dat het huis geaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ze komen helemaal niets doen. TS moet zelf iets aanpassen.
boombes schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:13:
[...]

Het huis is bijna 100 jaar oud en er lopen allemaal ijzeren kabels met klemmen rond de waterleiding in de kelder dus ik heb zo'n vermoeden van wel, ook de aarde van de meterkast gaat via dezelfde route aan de waterleiding.
Ook al heb je een eigen aardelektrode, de waterleiding en alle andere geleiders die jouw woning binnen komen moeten nog steeds gekoppeld worden met aarde. Een klem op de waterleiding zegt op zich dus niets, dat hoort juist.

"Allemaal klemmen" is wel een indicatie dat er meer aan de hand is ja. ;)

Het zou ook nog kunnen dat je aarde mee geleverd krijgt van de netleverancier. Dit herken je aan een aftakking naast de hoofdzekeringkast of als er samen met de voedingsdraden een groen/gele draad uit de hoofdzekeringkast / het meterbord de groepenkast in gaat.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat mensen zo'n brief kregen en dus helemaal niets hoefde te doen. Ik neem aan dat er in die 100 jaar toch al wel het nodige aan elektro vervangen is. Maar er is natuurlijk ook een grote kans dat er toch nog actie nodig is.

Blijf wel vinden dat ze hier erg laat mee komen. Die plannen om het waterleidingnet bij jou in de wijk te vervangen liggen er waarschijnlijk ook al jaren.

Verder zou het niet in me opkomen om hier mijn werkgever mee lastig te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
boombes schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:13:
[...]
Misschien nog een kant van het verhaal: In het verleden zijn er al vergoedingen geven voor mensen die met kerst niet thuis waren en het kerstdiner bij hun thuis verzorgenden en daardoor mocht de hele familie bij een restaurant gaan eten. Dus in het licht van dit soort zaken in het verleden snap ik de houding van het bedrijf niet.
Wat is de relevantie hiervan?

Met kerst niet thuis zijn is juist zo'n geval wat voor aantreden van dienstreis te bepalen en overeen te komen is. Ik neem tenminste aan dat een dienstreis gewoon gepland wordt van datum x tot datum y. Uiteraard kan je eerder naar huis als datum y als het project af is.
En bij moeten blijven na datum y (omdat het niet snel genoeg ging) krijg je een nieuw bespreekmoment.

Maar alles tussen datum x en y lijkt me toch echt jouw probleem als je het niet vooraf geregeld hebt.

Maar aan de andere kant, 30 dagen vind ik een te korte periode voor dit soort mededelingen (waarbij je zelf werk moet verrichten). Heeft het waterleidingbedrijf dit niet ook al vorig jaar aangekondigd oid.
Want voor hetzelfde geld ben je 6 weken op vakantie en zie je de hele post niet, of ... of ...
Oftewel ik zou bij het waterleidingbedrijf aangeven dat je na 14 juni weer terug bent en beschikbaar bent voor dit soort dingen. Eerst maar eens kijken hoe zij daarop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

^^ with.. waterleidingmaatschappij kan echt wel wachten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wisten ze natuurlijk al heel lang bij het waterbedrijf. Ze kiezen er zelf voor om zo laat te communiceren. Stel ze anders voor om de kosten voor hun rekening te nemen, om te voorkomen dat ze moeten wachten tot jij gelegenheid hebt gehad om het zelf uit te voeren.

Oja, niks tekenen waar je het niet mee eens bent of over twijfelt.

Volgens mij is er bij het waterbedrijf iets misgegaan qua planning en proberen ze nu het er toch nog even snel door te drukken. (Of je hebt eerdere berichten gemist.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bel het waterbedrijf. Ze kunnen namelijk niks van je eisen. Dat die 30 dagen niet in hun slechte planning past is niet jouw haast natuurlijk. Je bent niet thuis, ze zijn welkom om langs te komen na datum X want dan is er wel iemand thuis.
Dat, niks meerr en niks minder. Zij hebben die verklaring nodig, vermoedelijk om aan te tonen dat ze aan de eisen voldoen. Jammer joh.

Ik neem verdr aan dat het een koophuis is en dat je het waterleidingbedijf toegang moet geven tot je perceel. Dat doe je ook, maar op het moment dat het jou uitkomt en niet anders. Zonder dwangbevel mogen ze niet eens je erf op (weten ze heel goed)

Vermoedelijk krijg je een of andere planningsmuts aan de lijn, die gaat proberen later in te plannen. Doet ze moeilijk, vraag naar dr manager en klaar. Komt goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bottomline: je zit bij de verkeerde te vragen. Dit moet je met het waterleidingsbedrijf uitvechten.

Maar wees wel realistisch, ik vermoed dat ze op je werk wel even vreemd hebben opgekeken van je verzoek en als je vaker probeert privekosten op het werk te verhalen, dat men een stuk kritischer naar je declaraties gaat kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
The Eagle schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:47:
Bel het waterbedrijf. Ze kunnen namelijk niks van je eisen. Dat die 30 dagen niet in hun slechte planning past is niet jouw haast natuurlijk. Je bent niet thuis, ze zijn welkom om langs te komen na datum X want dan is er wel iemand thuis.
Dat, niks meerr en niks minder. Zij hebben die verklaring nodig, vermoedelijk om aan te tonen dat ze aan de eisen voldoen. Jammer joh.

Ik neem verdr aan dat het een koophuis is en dat je het waterleidingbedijf toegang moet geven tot je perceel. Dat doe je ook, maar op het moment dat het jou uitkomt en niet anders. Zonder dwangbevel mogen ze niet eens je erf op (weten ze heel goed)
Hij hoeft hier helemaal niet voor thuis te zijn en ze komen waarschijnlijk niet eens op het perceel.

Ze zullen een hoofdleiding vervangen door kunststof, de aftakking naar de woning van TS zullen ze op eigen initiatief weinig mee doen.
Vermoedelijk krijg je een of andere planningsmuts aan de lijn, die gaat proberen later in te plannen. Doet ze moeilijk, vraag naar dr manager en klaar. Komt goed :)
Dit soort werkzaamheden gaan per straat of zelfs per wijk. Er zijn vergunningen van de gemeente voor nodig. Ik denk niet dat ze het vanwege één bewoner gaan uitstellen.

Maar ze hebben de bewoners in principe ook niet nodig, ze willen daar alleen een getekend papiertje van ontvangen zodat het duidelijk is dat zij niet verantwoordelijk zijn voor een goede aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat nou als je dit niet zelf had gekund? Er zijn zat mensen die niet zelf een aarding kunnen maken (ik denk dat ik het ook niet zou kunnen).

Dan had je sowieso die kosten moeten maken, ongeacht of je thuis was of niet.

Het is dus m.i. niet raar dat je werkgever deze kosten niet wil vergoeden. Dat jij dit nu niet kan doen omdat je niet thuis bent, helaas. Anders zou je bijv. ook garagekosten voor de auto van je vriendin op kunnen voeren: nu jij niet thuis bent, kun je het niet zelf doen, bijv.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14

Reptile209

- gers -

Ik kan me ook nog voorstellen dat er een extra belang bij het waterleidingbedrijf speelt: de veiligheid van hun mensen. Als er een stevige potentiaal op jouw leiding staat en zij moeten daar aan sleutelen, dan loopt die man of vrouw een goede kans op een paar stevige optaters. Met alle gevolgen vandien. Ik weet niet of ze normaalgesproken maatregelen nemen om dat te voorkomen.
Daarnaast kan jij onder de douche opeens stekeltjeshaar krijgen als de leiding al wel is vervangen en je nog geen nieuwe aardpen hebt. Reden genoeg om het toch op een of andere manier samen op te lossen? ;)
En ik zou zelf inderdaad niet snel geneigd zijn om hiervoor bij mijn werk aan te kloppen. Als er opeens een lekkage/inbraak/whatever in je huis is, moet je toch ook iemand hebben die kan helpen om dat op te lossen voordat je terug bent? Dat gezegd hebbende is 30 dagen inderdaad niet heel ruim bemeten.

[ Voor 20% gewijzigd door Reptile209 op 12-04-2017 20:36 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wat is er gezegd toen je aangaf dat de termijn niet zou lukken omdat je in het buitenland zit?
Dus toen je het probleem neerlegde waar het hoort (overheid/instantie) in plaats van bij de baas?

Ongetwijfeld ben je niet de eerste (of enige) die de termijn van 30 dagen niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 17:28

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:52:
Bottomline: je zit bij de verkeerde te vragen. Dit moet je met het waterleidingsbedrijf uitvechten.

Maar wees wel realistisch, ik vermoed dat ze op je werk wel even vreemd hebben opgekeken van je verzoek en als je vaker probeert privekosten op het werk te verhalen, dat men een stuk kritischer naar je declaraties gaat kijken.
Ik vind wel dat hier een onderscheid is tussen eigen keus en het opgelegd krijgen, met een deadline ook nog. Redelijk zou zijn als hij het gewoon kon doen als hij weer thuis was ofzo. Als ik de baas was (even lekker makkelijk doen :+) zou ik die kosten laten dragen door degene die dit heeft geïnitieerd. Ik bedoel, eisen stellen is leuk, maar ik vind het dan zo flauw en makkelijk om de verantwoordelijkheid vervolgens maar bij de ontvanger neer te leggen. Ik geloof niet dat dit soort rechtvaardigheid nog bestaat, dus de kans is iets van 0, gok ik, dat dat ook gebeurt. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Ivm tijdverschil heb ik vandaag niet kunnen bellen dus morgenvroeg mijn tijd zal ik dit even doen. De 30 dagen slaat op het moment dat ik getekend moet hebben dat mijn aarding niet via de waterleiding zit (zoals nu wel nog) dus de reparatie uit heb gevoerd.

Ik snap de gevaren dus om ervoor te zorgen dat de achterblijvers thuis geen stekelharen onder de douche krijgen wil ik het zsm oplossen natuurlijk maar zolang er niet aan het riool / wegdek gewerkt wordt in de straat gaat dit ook niet gebeuren vermoed ik zo. De hele straat incl stoepen wordt midden dit jaar opnieuw aangelegd.

Als situatie schets hieronder de foto:

Aarding

[ Voor 11% gewijzigd door boombes op 12-04-2017 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ardana schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:11:
Wat nou als je dit niet zelf had gekund? Er zijn zat mensen die niet zelf een aarding kunnen maken (ik denk dat ik het ook niet zou kunnen).

Dan had je sowieso die kosten moeten maken, ongeacht of je thuis was of niet.

Het is dus m.i. niet raar dat je werkgever deze kosten niet wil vergoeden. Dat jij dit nu niet kan doen omdat je niet thuis bent, helaas. Anders zou je bijv. ook garagekosten voor de auto van je vriendin op kunnen voeren: nu jij niet thuis bent, kun je het niet zelf doen, bijv.
De meeste zullen het niet zelf kunnen. De diepte is lokatie afhankelijk. Als die pen op 15 meter diepte moet zitten doe je dat ook niet zomaar. Een aardpen die niet op de juiste diepte zit kan levens kosten, en zoiets wil je toch niet op je geweten hebben.

Gemiddeld zit je nog onder de 150 euro om het te laten doen door een vakman (en als het fout gaat daar verhaal halen).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Een koperen paal de grond in slaan 3 meter is voor 95% van de gevallen genoeg en daarna meten wat de weerstand is klinkt toch niet heel moeilijk? Ik zou dat mijn elektricien collega vragen om het te verifiëren.

[ Voor 13% gewijzigd door boombes op 12-04-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
boombes schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:31:
Een koperen paal de grond in slaan 3 meter is voor 95% van de gevallen genoeg en daarna meten wat de weerstand is klinkt toch niet heel moeilijk? Ik zou dat mijn elektricien collega vragen om het te verifiëren.
De vraag is of je dit wel zelf wilt doen. Denk niet dat een verzekering erg happig is dat dit soort werkzaamheden niet door een gekwalificeerd bedrijf gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Members only:
Op basis van een aanname krijg je nu dus een nee. Beetje vreemd dat ze dan een vakantie wel vergoeden, maar iets als dit niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
barber schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:58:
[...]

De vraag is of je dit wel zelf wilt doen. Denk niet dat een verzekering erg happig is dat dit soort werkzaamheden niet door een gekwalificeerd bedrijf gedaan worden.
Zoals ik begrepen heb wordt normaal de waarde in ohm op de meterkast geschreven maar geen certificaat ofzo dus waarom zou je het niet zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
De aardverspreidingsweerstand kun je trouwens niet zomaar met een multimeter meten. Daar heb je echt een speciaal meetinstrument voor nodig (hiermee doe je een drie- of vierpuntsmeting met een meetstroom die veel hoger is dan wat een multimeter kan opwekken).

Met hulp van een "elektricien collega" gaat dat vast goedkomen.

3m zal waarschijnlijk inderdaad genoeg zijn mits alle eindgroepen door een aardlekschakelaar beveiligd zijn. Als de groepenkast ook gedateerd is dan is dit helemaal niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:53
CH40S schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:04:
***members only***
Op basis van een aanname krijg je nu dus een nee. Beetje vreemd dat ze dan een vakantie wel vergoeden, maar iets als dit niet. ;)
Dat is niet zo raar, dan gaat het om al gemaakte kosten voor iets dat op verzoek van de baas niet door kan gaan. Dan kan de baas nee zeggen, maar dan zit hij ook binnen de kortste keren zonder personeel dat de reizen wil maken.

In dit geval gaat het echter om kosten die achteraf komen, een ik verwacht dat TS wel een salaris of vergoeding voor dit soort dienstreizen krijgt, waarmee de werkgever er vanuit kan gaan dat TS daarmee gecompenseerd is voor eventueel onderhoud en dergelijke dat hij moet uitbesteden door afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Zelf doen is denk ik onverstandig.

Hoe werkt het ?

Een aardpen kan men niet zomaar in de grond slaan. Ten eerst zal er bepaald moeten worden hoe diep de aardpen geslagen moet worden om zijn functie goed uit te voeren. In de grond zitten verschillende lagen bodemmateriaal, bijvoorbeeld steen, grond of zand. Niet alle bodemmaterialen zijn even geschikt als aardingsmateriaal, zo geleidt steen amper stroom en mag kan de pen dus niet enkel in steen geslagen worden. Als de eerste meter in de bodem dus enkel steen voorkomt is het zaak dat de aardpen door de laag steen geslagen wordt om een bodemlaag te bereiken die wel stroom kan geleiden.

Een goede elektricien is op de hoogte van de verschillende aardlagen en zal dus voordat hij een aardpen slaat onderzoeken welke bodemlagen onder een bepaald punt zitten. Met deze informatie kan de elektricien uit Rotterdam uitzoeken hoe diep de aardpen geslagen moet worden voor het juis functioneren.

Al naar gelang de diepte die gehaald moet worden met de aarpen wordt de aarpen modulair in de grond geboord. De aarpen bestaat uit verschillende delen die door middel van een moffel aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo kan deel voor deel in de grond geslagen worden.

bron: http://www.groepenkast-expert.nl/aardpen-slaan-rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:31:
Zelf doen is denk ik onverstandig.
Moet een elektrische installatie in Nederland niet gekeurd worden? In België moet elke elektrische installatie bij ingebruikname (voor 'nieuwe' installaties, ik dacht sinds 1981 of zo) of bij verkoop van de woning (voor oudere installaties) gekeurd en elke 25 jaar of bij belangrijke wijzigingen (waar een nieuwe aardingsaansluiting wel onder valt) herkeurd worden door een onafhankelijk erkend controleorganisme. Ze controleren niet allemaal even streng, maar een serieuze meting van de aardingsweerstand wordt naar mijn ervaring wel vrij consequent goed uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
Ik snap de werkgever wel. Precedentwerking van dit soort zaken is enorm, want hoewel een eerste verzoek nog redelijk kan zijn zal het vervolgens afglijden tot iets waar iedereen de meest pietluttige zaken op gaat voeren die nauwelijks te beoordelen zijn qua redelijkheid.

Dan kun je voor veelreizigers het beter anders in de arbeidsvoorwaarden afdekken voor bijkomende kleine kosten en ongemak.
barber schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:58:
[...]

Lepel je nu een standaardfrase op omdat het om de elektrische installatie gaat? Een gemiddelde opstalverzekering zal niet heel snel met een foutieve aarde van doen hebben. Indirect de gemiddelde uitvaartverzekering mogelijk wel, maar die zullen hier typisch niet zo op letten :+
indigo79 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:32:
[...]

Moet een elektrische installatie in Nederland niet gekeurd worden? In België moet elke elektrische installatie bij ingebruikname (voor 'nieuwe' installaties, ik dacht sinds 1981 of zo) of bij verkoop van de woning (voor oudere installaties) gekeurd en elke 25 jaar of bij belangrijke wijzigingen (waar een nieuwe aardingsaansluiting wel onder valt) herkeurd worden door een onafhankelijk erkend controleorganisme. Ze controleren niet allemaal even streng, maar een serieuze meting van de aardingsweerstand wordt naar mijn ervaring wel vrij consequent goed uitgevoerd.
Nee.

Het is helaas nog erger. Ik heb bijvoorbeeld eens een weinigzeggend briefje van de netbeheerder in de bus gehad waar erop gehint werd dat een aardingsweerstandmeting geadviseerd werd. Echter werd er geen informatie verschaft waarom dat zou moeten of hoe dat het meest effectief zou moeten gebeuren. Het was niet alsof men alvast een aantal gekwalificeerde electriciens met vooraf bepaalde prijzen op een rijtje had gezet. Blijkbaar had ik, en de nog meer clueless buren, zelf een electricien moeten inschakelen.

Gevolg is dat ik de meting toen niet heb laten doen en dat ik geen idee heb hoe/waar mijn installatie geaard is (jaren '70, aarding verdwijnt ergens in de kruipruimte in een afgesloten betonnen bekisting waar nutsvoorzieningen binnen komen). Wil het nog wel eens laten doen...

Het jammere hiervan is natuurlijk dat met hetzelfde gemak een bedrijf vrij kosteneffectief even een hele straat of buurt kan doormeten tegen minder rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cyphax schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:39:
[...]
Als ik de baas was (even lekker makkelijk doen :+) zou ik die kosten laten dragen door degene die dit heeft geïnitieerd.
Denk dan ook even na wie het vanuit het oogpunt van de baas initieert : De TS.

De baas heeft niets te maken met het waterleidingbedrijf of de gemeente... De baas heeft alleen iets te maken met de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 17:28

Cyphax

Moderator LNX
Gomez12 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:49:
[...]

Denk dan ook even na wie het vanuit het oogpunt van de baas initieert : De TS.

De baas heeft niets te maken met het waterleidingbedrijf of de gemeente... De baas heeft alleen iets te maken met de TS
Ik bedoelde met "als ik de baas was" niet "als ik zijn baas was" :) Ik ben het met je eens dat zijn werkgever geen verantwoordelijkheid draagt over de situatie en niet belast zou moeten worden met de rekening.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
indigo79 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:32:
[...]

Professioneel gezien mag alleen een electricien werkzaamheden doen aan een stroomnetwerk (daarom mogen sommige ADSL monteurs geen stopcontact verleggen bijvoorbeeld en anderen juist weer wel). Mocht er iets fout gaan tijdens of na deze werkzaamheden en het komt uit, dan kan dat nog wel eens problemen gaan opleveren voor het bedrijf dat het knutselwerk heeft gedaan.
Hoe dit zit bij zelf knutselen aan je eigen huis? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Resumerend:

Waterleidingbedrijf gaat van metaal naar kunststof. Hierdoor is de vroeger gebruikelijke aarding via het waternet niet meer mogelijk. TS moet dus een nieuwe, eigen aardingspen slaan en deze aansluiten. Het verhaal vertelt niet of het waterleidingsbedrijf dat doet (meestal niet). De termijn van 30 dagen zal gegeven zijn om te voorkomen dat de randaarde in woningen voor die straten niet meer effectief is na het wisselen van de leiding..

Waarom kan die bevriende elektricien niet zonder jouw aanwezigheid aan de slag? Je vriendin is toch thuis? Je weet niet hoe lang die pen moet zijn en ik zou er niet zonder meer zelf mee gaan rommelen. Waarom het bedrijf dit moet gaan vergoeden ontgaat mij?

Anders even geen metalen apparaten gebruiken. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Bedankt voor de hulp, na het bellen met het water bedrijf blijkt dat bijna al mijn buren niet gereageerd hebben en dat er nog een brief en dus nog 30 dagen zijn, tegen die tijd ben ik thuis en kan ik het dus zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je was dus lang niet de enige. Verbazingwekkend niet? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1