Ik ga verbouwen en daarom gaat mijn meterkast leeg.
Hierin staat een modem van ziggo en een cisco 28p switch.
Mijn routertje (proxmox) met pfsense heb ik naar zolder verplaatst.
Op zolder staat ook een cisco 10p switch.
Door middel van vlans heb ik het werkend gekregen om het extern ip (ziggo modem staat in bridge) naar boven te krijgen.
Op plaatje 1 zit het ziggo modem in poort 2 en de uplink naar zolder op poort 25
Ik ging er vanuit om juist een tag te geven op poort 2 maar het gekken is dat ik eerst poort 2 moet untaggen wat ik niet snap.
Mijn vraag is ondanks dat het werk of ik het goed heb gedaan.
Plaatje 2 is poort 9 de inkomende kabel van de begane grond en poort 8 die naar pfsense gaat.
In pfsense heb ik een vlan2 aangemaakt en dat als wan poort toegewezen en dan werkt het.

Hierin staat een modem van ziggo en een cisco 28p switch.
Mijn routertje (proxmox) met pfsense heb ik naar zolder verplaatst.
Op zolder staat ook een cisco 10p switch.
Door middel van vlans heb ik het werkend gekregen om het extern ip (ziggo modem staat in bridge) naar boven te krijgen.
Op plaatje 1 zit het ziggo modem in poort 2 en de uplink naar zolder op poort 25
Ik ging er vanuit om juist een tag te geven op poort 2 maar het gekken is dat ik eerst poort 2 moet untaggen wat ik niet snap.
Mijn vraag is ondanks dat het werk of ik het goed heb gedaan.
Plaatje 2 is poort 9 de inkomende kabel van de begane grond en poort 8 die naar pfsense gaat.
In pfsense heb ik een vlan2 aangemaakt en dat als wan poort toegewezen en dan werkt het.

-edit-