vlan cisco en ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ga verbouwen en daarom gaat mijn meterkast leeg.
Hierin staat een modem van ziggo en een cisco 28p switch.

Mijn routertje (proxmox) met pfsense heb ik naar zolder verplaatst.
Op zolder staat ook een cisco 10p switch.
Door middel van vlans heb ik het werkend gekregen om het extern ip (ziggo modem staat in bridge) naar boven te krijgen.

Op plaatje 1 zit het ziggo modem in poort 2 en de uplink naar zolder op poort 25
Ik ging er vanuit om juist een tag te geven op poort 2 maar het gekken is dat ik eerst poort 2 moet untaggen wat ik niet snap.
Mijn vraag is ondanks dat het werk of ik het goed heb gedaan.
Plaatje 2 is poort 9 de inkomende kabel van de begane grond en poort 8 die naar pfsense gaat.
In pfsense heb ik een vlan2 aangemaakt en dat als wan poort toegewezen en dan werkt het.

switch1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aNsCPIG5qKmOHjM6VYTeX7u3/thumb.jpg

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 17:56

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Is prima, je connectie tussen je switches (poort 25 <> 9) zijn netjes tagged (trunk port).
De reden waarom je poort 2 als untagged moet configureren is omdat je in jouw Ziggo modem
geen VLAN tag opgeeft. In je PFsense machine doe je dit wel (vlan2 aangemaakt), daarom gaat het aan de kan van PFsense wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MasterL schreef op donderdag 13 april 2017 @ 01:56:
Is prima, je connectie tussen je switches (poort 25 <> 9) zijn netjes tagged (trunk port).
De reden waarom je poort 2 als untagged moet configureren is omdat je in jouw Ziggo modem
geen VLAN tag opgeeft. In je PFsense machine doe je dit wel (vlan2 aangemaakt), daarom gaat het aan de kan van PFsense wel goed.
Maar de ziggo modem ondersteund geen vlan.
Dus omdat ik juist poort 2 untagged en die op poort 25 tagged word het dan omgezet naar vlan2.
Dus dan verlaat de vlan2 dan eigelijk de switch op poort 25 omdat ie dan tagged is.

Bedankt voor je uitleg MasterL.

-edit-