Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludo Corijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08-2020
Mijn vraag
Welke (android)mediaspeler heeft 2 HDMI ouTputs ?

Inleiding :
Vermits ik dummy ben in die mediaspelers & ... markt maar toch begin vast te stellen dat de computer/laptop/mediaspelers/Tv`s naar mekaar aan het convergeren zijn, qua gebruik. Voor het gros van de gebruikers er nog maar weinig verschillen zijn tssn Android en pakweg de (lijvige)Win10 besturing ?
Waarom dan nog rond de € 500 (computer/laptop) uitgeven als je al bediend kan worden met rond de € 80 (mediaspeler zie link) met blijkbaar een pak meer mogelijkheden. (Neem de 3GB Ram/32GB Rom + Keyb)
https://nl.aliexpress.com...l?ws_ab_test=searchweb0_0
Ik werk nu met een win10 laptop waar ik het dubbel screen gebruik enorm bij waardeer. (Dual screen in UITBREIDINGS-modus wel te verstaan.) Heel praktisch bij mijn multimedia gebruik. Vb1: Linkse scherm mijn Mails/Word/Exel brouwsels, rechtse scherm mijn bronnen hierom. Vb2: Links mijn werk, rechts mijn Sport-verslagen/Nieuwsen/Actueels/Fb en/of etc... Vb3: Links mijn kodi handleiding via Youtube of... Rechts mijn nieuwe Kodi installatie. En ik wil gerust nog meer Media leuks tegelijkertijd... en/of voor als mijn laptopke het begeeft, of voor mijn kids... en etc...

Daarom mijn specifieke vraag : Zie titel (met T ;) )
Als het bij een laptop zo gemakkelijk kan, moet dat toch ook bij een Tv-box kunnen. Via de GPU van fabrikant dan msschn ? Of via een slimme splitter (met desgevallend ondersteunende software add-on bv ?)

Graag ook nog opmerkingen, raadgevingen in `t algemeen verder..., en nogmaals wat zou een laptop anders nog meer kunnen dan een Android besturing op media-spelers... ??? (Voor het gros van een doorsnee gebruiker ntrlk). Verder volgens jullie :
- Is memoHI te vertrouwen ? http://www.memohi.com (Lijken mij vrij professioneel en hebben precies een eigen (eenvoudige) software (besturings)schil op Android ? Een eigen File-manager... Zijn wel vrij nieuw, vanaf 2014 maar misschien daarom juist goed..., jong team ?
- OTA protocol om upgrades, ok ? (Wat ik bij andere players ook niet direct tegenkom)
- Wat met upgrades Android, kan/moet ik hier ook KODI op installeren ? (Of zit ie erin gebakken ?)
- Wat met Nederlandse taal/handleidingen... ?
- etc...
(Zal hen hierom al eens een mailtje sturen)

Alvast bedankt om jullie hersenspinsels hierom al allemaal !
Ludo

[ Voor 17% gewijzigd door Ludo Corijn op 12-04-2017 16:46 . Reden: Taalverbeteringen ]

Beste antwoord (via Ludo Corijn op 11-10-2017 17:38)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ludo Corijn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:08:
Graag een antwoord van iemand die hier weet van heeft... ?
Misschien Chrome OS? Maar dat lukt niet voor 80 euro. Chrome OS heeft multi-monitor ondersteuning en kan afhankelijk van het apparaat Android apps draaien. De vensters zijn resizable en te verslepen van scherm naar scherm, mits de Chromebook/box/base beschikt over ten minste Android 7.1.1. Chrome OS kan ook overweg met USB adapters voor een extra monitoraansluiting (vereist een chipset van het bedrijf DisplayLink, dus niet Fresco Logic ofzo).

Het is spijtig dat Remix OS en Phoenix OS niet multi-monitor ondersteunen...
In theorie is dat mogelijk, wel duur en omslachtig. Een splitter zoals Sunix DPH2001 kan een enkel DisplayPort SST-signaal met 3840x1080 resolutie verdelen over 2x HDMI (1920x1080). Eventueel vooraf een Startech HD2DP om van een HDMI-bron DisplayPort te maken (volgens een review daadwerkelijk geschikt voor 3840x1080). Zo kan een OS dat geen multi-monitor ondersteuning heeft (of enkel clone i.p.v. extend) op deze manier toch twee beeldschermen benutten, mits het kan omgaan met zo'n ongebruikelijke beeldresolutie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ludo Corijn schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:10:
Mijn vraag
Welke (android)mediaspeler heeft 2 HDMI ouTputs ?
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies; je topic krijgt dus een verhuizing die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Goedemorgen Ludo,

Dit is nu je derde topic binnen Tweakers en allen over een android tv box op 2 schermen.

Ik begrijp in dit topic je vraag beter en ik zie ook dat je wat dingen hebt uitgezocht, top!

Zoals ik je wens begrijp wil je de android box naast mediaspeler ook gebruiken als desktop. Persoonlijk gebruik ik een mediaplayer voor het afspelen van media en dit doe ik op 1 scherm, ik kan me voorstellen dat wellicht een raspberry pi met linux en iets van een hdmi splitter zou kunnen werken (https://www.allekabels.nl...K-u8dD_oNMCFesV0wodAfkBWw) maar hier hebben wellicht andere mensen ervaringen mee?

Wat heb je in de tussentijd zelf gevonden qua mogelijkheden? Het lijkt mij namelijk een combinatie van hardware + software waarin de (on)mogelijkheden worden bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludo Corijn
Thx om je antwoord Blankinho.

Ik denk dat we de oplossing moeten zoeken bij de GPU (Graf.Proc.Unit) bakkers zelf. Zoals ze (anderen als AMD/NVIDIA....) al deden voor de laptops (Alle laptops zelfs). Dual screen functionaliteit in dupliceer (kloon) of uitbreidings-modus, naar keuze dus.
Waarom dan niet bij de Android Tv Boxen ? En ja waarom zulke android Mini-pc-boxen dus niet gebruiken als desktop + mediaspeler tegelijkertijd, bovendien een pak goedkoper met 10x meer mogelijkheden ! En zeer mobiel zo`n bakske, voor presentaties, bezoek bij vrienden/feestjes aansluiten op ... en je zijt vertrokken... ;-) je.
(Voor modale gebruikers, blijf ik herhalen)
En nogmaals wat zou een laptop met win10 meer kunnen dan een android platform waarbij bovenop alle apps/add-ons (bijna) gratis zijn. Kom het mij te verklappen ?
Je komt bv thuis met uw tablet en logt direct in op uw mediaspeler(ke) van ocharme ± € 80 bij de Chinezen rechtstreeks, hier dus een 120-130 ? - Voor de zwaarste uitvoering dan nog- met 2 monitor outputs in expanded mode (toekomst ?) EN indien gewenst, zelfs WIFI (soort chrome cast, €40) nog naar uw Led TV met één van de outputs, of met die ene output nu al)

Als je eenmaal gewend bent te multitasken, zoals ik nu met mijn laptop werk, wil je deze functionaliteit nooit meer kwijt. (Zie mijn 3 vb bij Topicstart, maar zo zijn er eindeloos meer voorbeelden te geven hoor)
Straffe is dat het dus bestaat, zie laptops die in wezen dezelfde hardware technieken (flow-charts), moederbord/CPU/GPU/Ram... communicatie toepassen zoals bij huidige mediaspelers.

Ik heb dus al zoveel mogelijke partijen hiervan op de hoogte gesteld. Op de 1ste plaats ARM zelf, www.arm.com. Ik legde hier juist de telefoon naar Technical Support -England- neer. Zeer constructief gesprek, wel 20 minuten... is direct zijn licht gaan opsteken bij ARM Mali-Programmeurs afdeling..., werd daar + op beantwoord... dat zoiets dus perfect zou kunnen.
Nu de praktijk: Raadde mij aan met de fabrikant/assembleurs in China OOK contact te nemen en dat zij die vraag OOK zouden stellen/hard maken... zijn tenslotte hun klanten, wat ik dan ook zal doen.
Een van die verantwoordelijken had een kleine kanttekening, android zou dan ook iets moeten doen aan zijn drag & drop versus copy/paste functionaliteiten maar dual HDMI output in expanded (uitbreiding) modus van 2 schermen, op zich geen probleem stelt. (In ieder geval, bij ARM lijkt mij dat daar geen LOGGE structuur te zijn... nu afwachten wat het bij de Chinezen wordt ?)
Met www.allekabels.nl ook al contact gehad. Hebben hier geen (bestaande) oplossing voor. Zijn ntrlk geen fabrikanten maar noteerden dat ze belangrijkste leveranciers/fabrikanten van mijn vraag op de hoogte zouden stellen... (Maar waarom symptomen bestrijden als er aan de bron (ARM versus Chinese assembleurs) oplossingen voor zijn ?)

Ik blijf beweren dat het een gat (gaatje) in de markt is... maar de consument, in C vrij conservatief en amper out of the box denkende, moet er wel vanop de hoogte gebracht worden alvorens zijn €-ke valt ?

En ja ik vond ook een mediaspeler met 2 outputs... maar is nog niet wat we(?) wensen. Hier blijft het een 1 op 1 relatie, input(Blu Ray bv) nr output scherm 1 enerzijds, uw mediaspeler content naar de 2 de output anderzijds of te switchen naar keuze.
(Daar moet ge dus geen mediaspeler voor hebben, sluit uw Blu-ray op één scherm rechtstreeks aan en je verkrijgt quasi hetzelfde)
Link: http://www.geniatech.com/product/atv1660/

Ik hou jullie op de hoogte... Suggesties en/of opmerkingen blijven uiteraard altijd welkom.

NB : ARM UK wist me te vertellen dat android 7.0 ook als nieuwe functie `picture in picture` zal hebben. Zoals browser OPERA met adobe Flash player al lang heeft. Maar dan blijf je nog altijd redeneren in één scherm (bij Android Tv box nu).
Trouwens Opera ook een gratis VPN dienst ondersteunt, en nog altijd beduidend sneller dan mijn Firefox blijft, leuk om bv NPO.nl `live streaming` (omzeilen van uitzendrechten) te kunnen kijken... op mijn laptop perfect naar het 2de scherm te slepen en grootte van beeld aan te passen vallen..., leuk hoor. ;-) je.
Grtjes, L.

[ Voor 10% gewijzigd door Ludo Corijn op 13-04-2017 19:33 . Reden: Vervolledigen van info (allekabels.nl) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludo Corijn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ludo Corijn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:08:
Misschien Chrome OS? Maar dat lukt niet voor 80 euro. Chrome OS heeft multi-monitor ondersteuning en kan afhankelijk van het apparaat Android apps draaien. De vensters zijn resizable en te verslepen van scherm naar scherm, mits de Chromebook/box/base beschikt over ten minste Android 7.1.1. Chrome OS kan ook overweg met USB adapters voor een extra monitoraansluiting (vereist een chipset van het bedrijf DisplayLink, dus niet Fresco Logic ofzo).

Het is spijtig dat Remix OS en Phoenix OS niet multi-monitor ondersteunen...
In theorie is dat mogelijk, wel duur en omslachtig. Een splitter zoals Sunix DPH2001 kan een enkel DisplayPort SST-signaal met 3840x1080 resolutie verdelen over 2x HDMI (1920x1080). Eventueel vooraf een Startech HD2DP om van een HDMI-bron DisplayPort te maken (volgens een review daadwerkelijk geschikt voor 3840x1080). Zo kan een OS dat geen multi-monitor ondersteuning heeft (of enkel clone i.p.v. extend) op deze manier toch twee beeldschermen benutten, mits het kan omgaan met zo'n ongebruikelijke beeldresolutie.
Pagina: 1