• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zoek een?
Camera, geschikt om mee te nemen op reis (niet al te lomp dus), met een behoorlijke zoomfunctie

Wat is je budget?
Tussen de 200 en 300 euro lijkt me prima voor een beginner...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals gezegd wil ik deze camera gebruiken om mee te nemen op reis/vakantie. Binnenkort gaan we bijvoorbeeld een rondreis maken aan de westkust van de VS (Yosemite, Grand Canyon, etc.). Voorgaande vakanties maakten we kiekjes met onze mobiele telefoons en maakten we hier achteraf een fysiek album van. Hoewel sommige plaatjes er redelijk uitzien, missen we vaak wat scherpte in de foto's en de mogelijkheid om in te zoomen, dus een camera die betere plaatjes schiet dan de gemiddelde mobiele telefoon zou prettig zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb op de site van de consumentenbond een aantal opties gezien en ook op tweakers. De Panasonic
Lumix DMC-TZ57 of de Sony Cyber-shot DSC-WX350 leek me wel wat, maar zie eerlijk gezegd door de vele opties en keuzes in camera's door de bomen het bos niet meer. Beide opties zijn bovendien wat oudere camera's, dus mogelijk zijn er inmiddels al betere op de markt in deze prijsklasse.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb vroeger (ongeveer 10 jaar geleden) een compacte systeemcamera gehad, maar vond deze toch wat onhandig en te zwaar om altijd mee te nemen. Afgezien daarvan ben ik een redelijke beginner op fotografie-gebied. Ik zoek dus een camera die geschikt is voor beginners (niet al te ingewikkeld dus), met redelijke zoomopties, scherpte en makkelijk om mee te nemen. Ik hoor graag suggesties, het liefst op basis van gebruikservaringen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Even een verhuizing naar Foto & Video Hardware. Daar is dit topic beter op zijn plaats.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Je kijkt nu naar compact camera's van 3 jaar oud. Als je momenteel een moderne high-end smartphone hebt zal je vergelijkbare resultaten halen of zelfs beter. Alleen je telefoon kan niet zoomen maar dat zal ook snel tegenvallen met een goedkopere compact.

Ik zou toch echt nog eens naar een compacte systeemcamera kijken. Canon M10 met kitlens bv valt nog net in je bovengrens qua budget. Maar er zijn ook nog wat Nikons en Fuiji exemplaren die net boven de 300 vallen.

De compactjes die je noemt als optie hebben gewoon een crappy output qua JPGS. En daar word je niet blij van als je terugkomt van vakantie.

• Sdreeg
kijk, daar heb ik heb wat aan, dank voor je advies.

Het budget is niet in beton gegoten. Zou het echter wel jammer vinden om een dusdanig lomp toestel aan te schaffen dat ik hem minder snel mee zou nemen, dus ik ben wel op zoek naar een compact model. Of zit ik daarmee automatisch in de crappy camerahoek te snuffelen?

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:54

CeesKees

I rest my Kees

Je kunt kijken naar "travelzoom" camera's.

Maar ga eens na wanneer je echt zult gaan zoomen (meer dan 3*). Dat gaat best meevallen, gok ik zo.

Ik zou je een SONY RX100 (versie I tm V, al naar gelang je budget en wensen) aanraden.
Een goede uitsnede uit een scherpe foto is volgens mij waardevoller dan een slecht ingezoomde foto.

https://tweakers.net/pric...wUNJRKkhMTw3OrEpVsjI1qAUA

[ Voor 18% gewijzigd door CeesKees op 12-04-2017 14:48 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 15:47
CeesKees schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:47:
Je kunt kijken naar "travelzoom" camera's.

Maar ga eens na wanneer je echt zult gaan zoomen (meer dan 3*). Dat gaat best meevallen, gok ik zo.

Ik zou je een SONY RX100 (versie I tm V, al naar gelang je budget en wensen) aanraden.
Een goede uitsnede uit een scherpe foto is volgens mij waardevoller dan een slecht ingezoomde foto.

https://tweakers.net/pric...wUNJRKkhMTw3OrEpVsjI1qAUA
Inderdaad. Zolang je niet op Safari gaat om te gaan spotten valt die zoom allemaal wel mee. Pak dan gewoon zoiets als de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart

Al de modellen die veel verder kunnen inzoomen en binnen je budget vallen, vangen veel te weinig licht op waardoor je wazige foto's krijgt.

• Sdreeg
Dank voor de tips, de RX100 lijkt me inderdaad wel wat, ook gezien alle lovende reviews en het feit dat dit een goede beginnerscamera lijkt.

Goed punt over dat zoomen; daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Onderschat vooral die zoomlens onder je romp niet.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 15:34
CeesKees schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:14:
Onderschat vooral die zoomlens onder je romp niet.
Pas dan wel op als je gebruik maakt van die "zoomlens" bij de Grand Canyon ;)

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

chrisO schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:17:
[...]

Pas dan wel op als je gebruik maakt van die "zoomlens" bij de Grand Canyon ;)
Al heb ik geen idee waarom je daar zou willen zoomen.

De grootsheid van iets benadruk je doorgaans niet door er minder van op op de gevoelige plaat vast te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 12-04-2017 15:20 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

RX100 is feitelijk een ILC waar je de lens nooit van vervangt.

Dus als je budget al groter is geworden dan 300 euro, zou ik zeker even een volwassen foto camera winkel binnenstappen (of de Media Markt) en ook even de ILC's bekijken. Voordeel van deze is dat je er (vaak) een Polarisatie filter voor kan zetten.

Zeker in Z/W USA heb je daar baat bij (ik spreek uit ervaring ;) linkje naar mijn foto's van Z/W US).

Een RX100 is net zo makkelijk of moeilijk voor een beginner als een ILC, bij beide zit gewoon een "Auto" stand waar een ieder mooie foto's mee kan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 12-04-2017 16:17 ]

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:14:
RX100 is feitelijk een ILC waar je de lens nooit van vervangt.
Elke ILC heeft een grotere sensor....dus niet echt.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:31:
[...]

Elke ILC heeft een grotere sensor....dus niet echt.
Nikon 1 serie is net zo groot. Anderen zijn groter inderdaad.

Verwijderd

Barrycade schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:49:
[...]

Nikon 1 serie is net zo groot. Anderen zijn groter inderdaad.
Die serie is dood, dus die tellen we niet mee ;).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Canon Sx540 en ik vind dit echt een ideale camera. Als het volle maan is, dan kan ik zo ver inzoomen dat je nog de kraters kan zien op de maan. Je kan maximaal 200x inzoomen. Ook ideaal is dat je meteen kan uploaden via Wi-Fi nat bv Google Drive. Foto's in de auto gemaakt met inzoomen terwijl er gereden wordt, dan zijn de foto's nog scherp en goed. De camera is iets groter dan een compact camera maar de kwaliteit vind ik wel een stuk beter.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zou ook nog kunnen kijken naar de pricewatch: Canon PowerShot G9 X Zwart voor een 1" sensor met 3x zoom of de pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zilver als je je budget nog wat kan strekken en een 1" sensor met 10x zoom wil.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1