Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378245

Topicstarter
Beste mensen,

Ik vroeg me iets af. Ik heb een bak met 14% bijtelling en eind dit jaar loopt mijn leasecontract af. Ik zou het graag met een jaar willen verlengen en de leasemaatschappij heeft al aangegeven dat dat prima is.

Probleem: mijn werkgever geeft nu aan dat dit in feite een "nieuwe contract" is, omdat in onze regelingen staan dat we een contract aangaan van 48 maanden. Op zich prima, maar wat me frustreert is dat ik dan bijna het dubbele aan eigen bijdrage zou moeten gaan betalen omdat de "brandstofkosten en de hogere belastingen gedurende de jaren heen" moeten worden betaald door mijn werkgever, aldus mijn werkgever. Zij zouden dat nu niet doorberekenen, maar dat wel (willen) doen bij een verlenging.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee en is hetgeen dat zij boven schetsen ook reëel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ja is normaal, is bij ons hetzelfde, het voordeel is dat de 14% wel langer blijft als het goed is.
De rest is realistisch, destijds is de wegenbelasting bij ons niet doorgevoerd, (90 euro per maand), en is deze bij de verlenging wel toegevoegd net zoals de gewijzigde brandstof kosten.

immers een nieuwe auto zou diezelfde kosten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 12-04-2017 14:44 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
Was bij ons niet.
Verlengen met een jaar > prima, regelen we, kosten niks van gehoord

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Grappig, heb mijn auto met 2 jaar verlengd (was 3, nu 5 jaar) en daardoor is het maandbedrag juist iets lager geworden.
Nou leasen wij met nacalculatie op daadwerkelijk brandstofverbruik, dus de schommelingen daarin waren er altijd al. Dat kan natuurlijk schelen.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Anoniem: 378245 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:24:
bijna het dubbele aan eigen bijdrage zou moeten gaan betalen omdat de "brandstofkosten en de hogere belastingen gedurende de jaren heen" moeten worden betaald door mijn werkgever, aldus mijn werkgever. Zij zouden dat nu niet doorberekenen, maar dat wel (willen) doen bij een verlenging.
Hm ik wil zelf mijn contract ook verlegen om dezelfde reden. Zou not amused zijn als de kosten ineens verdubbelen, lijkt mij ook totaal niet reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
In principe is afschrijving de grootste component is een leasebedrag. In jaar 5 is die een stuk lager dan gemiddeld in jaar 1-4.

Op een auto van 30k, reken op 370 per maand in de oorspronkelijke leaseperiode tegen 200 in het extra jaar.

Zolang je niet over de "heilige" kilometerstanden van je leasemaatschappij heen gaat, zou je dat verschil in de leaseprijs moeten terugzien.

Tegenover die min, zijn er enkele plussen:

* wegenbelasting (alleen van toepassing op 14% auto's die een tijd lang belastingvrij waren, en voor zover je werkgever die al niet eerder tijdens de looptijd heeft doorberekend).

* actualiseren literprijs brandstof. (scheelt dat veel? volgens mij zit diesel niet veel hoger of lager dan gemiddeld de afgelopen vier jaar).

Onder de streep zou de leaseprijs nog steeds lager moeten uitvallen.

Of maakt je werkgever gebruik van de situatie om een nieuwe manier van calculeren te introduceren? Dat zou je ook moeten terugzien in de calculatie van een nieuwe auto, die zou nog duurder uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:18:
[...]

Hm ik wil zelf mijn contract ook verlegen om dezelfde reden. Zou not amused zijn als de kosten ineens verdubbelen, lijkt mij ook totaal niet reëel.
Hoezo is dat niet reel? Er mist genoeg informatie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen

@Anoniem: 378245 :Toen de wegenbelasting werd ingevoerd voor jouw 14% auto, heb je toen een verhoging gekregen vanuit de werkgever? Wellicht heeft de leasemaatschappij dat wel doorgevoerd, maar heeft jouw werkgever de keuze gemaakt het niet aan jou door te belasten. Nu loopt je auto uit het contract en zou de werkgever, als deze situatie klopt, door jouw keuze nog een jaar extra moeten bijleggen. Dan vind ik het logisch dat hij dat niet zomaar weer zal doen.

Daarnaast, hoe ziet jouw leaseregeling er uit m.b.t. brandstof. Zit het in je leasebudget? En wordt er gerekend met fabrieksopgave of actueel verbruik? Als de brandstof duurder is tov de start van jouw leaseauto en of het actueel verbruik in de praktijk toch hoger ligt, kan dat nu bij deze verlenging op jouw verzoek verrekend gaan worden. Ook dat vind ik niet gek vanuit de werkgever. Alternatief is dat jij namelijk gewoon netjes een nieuwe auto uit gaat zoeken waarbij 14% geen optie meer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
De afgelopen drie jaar was de Shell retailprijs van diesel ongeveer 1.26 gemiddeld.

http://www.shell.nl/motor...sch-prijzenoverzicht.html

Dat is in lijn met de huidige prijs. Er lijkt geen reden om de brandstofcomponent bij te stellen, tenzij de werkgever op alle nieuwe contracten een andere manier van berekenen toepast.

Als het goed is, komt verlengen pakweg 50 a 100 euro goedkoper uit dan dezelfde auto nieuw leasen. Je moet niet vergelijken met de prijs van een paar jaar geleden, maar met de prijs van nu. Naast deze besparing geniet je van het doorlopen van de 14% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat men dan meestal doet is het contract omzetten van 48 maanden naar 60 maanden en het verschil berekenen. Dus stel dat het op 48 maanden €700 per maand kost, en op 60 maanden €680 per maand zou zijn geweest, dan is er dus in die eerste 4 jaar elke maand €20 teveel betaald, totaal €960, waardoor er dat laatste jaar dan geen €680 maar €600 per maand betaald wordt om dat te verrekenen. Afhankelijk van hoe de vork precies in de steel zit kan dat dus juist voor je werkgever ook heel interessant zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1