Nameservers aanpassen voor domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 17:37
Als ik bij partij A een domeinnaam claim, dan komt deze standaard op de nameservers van partij A te staan.
Stel ik echter bij partij A in dat het domein moet worden gehost op nameservers van partij B, dan kan ik bij partij B de records aanpassen.
Bij partij B kan ik dan de MX records etc aanpassen zodat de mail naar Office365 gaat.

Wil ik nu later weer de nameservers aanpassen, dan moet ik dat doen via partij A.
Ergo, partij A blijft altijd een link houden met de domeinnaam, tenzij ik hem verhuis.

Betekent dit dat als er records opgezocht moeten worden van mijn domeinnaam, bijvoorbeeld de MX records, dat er eerst wordt gekeken waar de domeinnaam is geclaimd (partij A), dat partij A je doorstuurt naar de nameservers van partij B en dat de records daar worden gelezen?

Zo ja, dan ben je dus afhankelijk van het up zijn van de nameservers van partij A en B.

Of wordt in de tld zone (.nl) opgeslagen dat de records te vinden zijn bij partij B?

Wie weet dit?

Gr,
Arjan.

Beste antwoord (via ASS-Ware op 12-04-2017 22:35)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Dat wordt bij de registry gedaan, in de .nl-zone. Je hebt registrar A alleen nodig omdat die de registratie gedaan heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Dat wordt bij de registry gedaan, in de .nl-zone. Je hebt registrar A alleen nodig omdat die de registratie gedaan heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-10 21:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Doe maar eens een `dig +trace domeinnaam` - dan krijg je een trace te zien hoe je een domeinnaam opvraagt.

En inderdaad, alleen registrar A kan die gegevens veranderen, registrar B is niets meer dan een DNS provider in jouw geval.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hieruit concludeer ik dat als de DNS servers van partij A down zijn en die van partij B up, dat ik dan geen probleem heb.

Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
ASS-Ware schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:42:
Hieruit concludeer ik dat als de DNS servers van partij A down zijn en die van partij B up, dat ik dan geen probleem heb.

Dank jullie wel.
Klopt, partij A slaat de nameservers een niveau hoger op, bij SIDN, waardoor je dus pas problemen hebt zodra de DNS servers van SIDN down gaan. Maar dan maakt het geen bal meer uit of je nu bij partij A of B zit met je domein.

[ Voor 0% gewijzigd door darkmdmn op 12-04-2017 16:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 19:37
Tip (altijd leuk):

Als je bij de SIDN een whois doet naar een domein dan zie je daar "Domeinnaamservers" staan. Een device zal als eerste bij de ".nl" root gaan informeren naar domein X. De SIDN (die deze root beheerd) zal dan de servers onder "Domeinnaamservers" terug geven. Zolang hier geen referentie van partij A staat is alles in orde. Maar dan vraag ik me wel af, waarom heb je het domein los?

Ook leuk om te kijken of je alles goed hebt ingesteld: http://dnscheck.ripe.net/

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
:-)
Als je bij de SIDN een whois doet naar een domein dan zie je daar "Domeinnaamservers" staan. Een device zal als eerste bij de ".nl" root gaan informeren naar domein X. De SIDN (die deze root beheerd) zal dan de servers onder "Domeinnaamservers" terug geven. Zolang hier geen referentie van partij A staat is alles in orde.
Zojuist gecheckt, inderdaad, daar staan de nameservers van partij b.
Maar dan vraag ik me wel af, waarom heb je het domein los?
Ik heb al lange tijd al mijn domeinnamen en hosting bij partij b.
De hosting bij die partij is dik in orde, maar .eu en .nl domeinnamen zijn daar rond de 9 euro ex btw per jaar en bij partij a minder dan de helft.
Bij veel domeinnamen gaat dat best flink uitmaken.
Ook leuk om te kijken of je alles goed hebt ingesteld: http://dnscheck.ripe.net/
Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 19:37
Ja dan is het inderdaad interessant om dat op te splitsen, maar alles lijkt zo in orde te zijn in elk geval :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 17:24
http://IntoDNS.com is ook een prima tool om te checken of je je DNS goed hebt ingesteld!

[ Voor 4% gewijzigd door birdie25 op 13-04-2017 11:57 ]

http://specs.tweak.to/18230

Pagina: 1