Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 908755

Topicstarter
Mijn Apple Macbook Pro werkte gisteren plots niet meer. Dat komt blijkbaar door een productie fout met de grafische kaart van dit type laptops.
https://www.onemorething....a-mbp-2011-2013-verlengd/

Het probleem had ik al langer maar ik wist niet dat dit defect zo ernstig was aangezien de macbook, na opnieuw opstarten, weer werkte. Nu ben ik blijkbaar net te laat om binnen het gratis reparatieprogramma te vallen en moet nu zelf voor de kosten van ongeveer E800,- opdraaien. Daarbij komt dat ik zeer onvriendelijk door 2 "help" desk medewerkers van Apple ben afgescheept met loze argumenten. Ik had maar eerder naar een winkel moeten komen, de lijn was nu eenmaal getrokken en had op de website moeten kijken dat dit defect bestond, enz...

Het defect is een productiefout dat Apple zelf erkend. Het defect is niet veroorzaakt door onzorgvuldig gebruikt of beschadiging. Het probleem doet zich al lang voor en wil de kosten van de reparatie vergoed hebben zoals ik blijkbaar een paar maanden geleden nog wel had. Voel me behoorlijk ge... door Apple

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Toch heeft Apple gelijk. Dit probleem is nu ongeveer 2-3 jaar bekend en nu 4 maanden nadat het gratis reparatieprogramma is afgelopen is kom je klagen bij Apple.

Apple heeft het probleem erkend en een oplossing aangeboden gedurende een behoorlijk lange periode, daarmee hebben zij voldaan aan hun plicht van het informeren van de consument. Jij als consument hebt eveneens een plicht om de informatie te halen, dus jezelf te informeren. Toen de eerste symptomen verschenen had je contact op moeten nemen, niet nu de laptop het heeft begeven.

Aanvullend is je apparaat 5 jaar oud, daarmee is hij buiten de grens van consumentenrecht, want 5 jaar is de gemiddelde economische levensduur van elektronica in deze categorie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de Macbook in februari 2013 gekocht (dus net 4 jaar oud) en val dus net buiten regeling. En het bieden van een oplossing van een productiefout is naar mijn mening niet verbonden aan een termijn of het initiatief van de klant zelf.

Ik kijk niet dagelijks op de Apple website om me te informeren over mogelijke productiefouten. Ze hebben mijn emailadres en Apple ID. Facturen en aanbiedingen krijg ik wekelijks, wel zo fair om mij als consument van meerdere Apple producten ook te wijzen op mogelijke productiefouten van hun producten en mij de mogelijkheid te geven om daar actie op te ondernemen zoals ze in de autoindustrie bijvoorbeeld wel doen.

Ik had wel iets meer coulance verwacht dan dit. Ik snap dat een "help" desk medewerker zich aan een script moet houden, maar de Senior die ik via de Apple desk aan de lijn had was ronduit bot.

Het komt er dus op neer dat ik volgens Apple (en jou) bij de eerste keer dat mijn Macbook uitviel, ik meteen naar de winkel had moeten rennen om te zeggen dat er een hardware probleem was?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Misschien een idee om even langs een Apple Store te gaan? Geen reseller, maar een echte Apple Store in Amsterdam, Den Haag of Haarlem? Misschien dat je daar wel kans hebt op kosteloze vervanging als je de situatie uitlegt, maar ik kan niets garanderen.

En als je er een moest kiezen dan zou ik naar Amsterdam gaan. Den Haag heb ik niet al te beste ervaring mee.

Vind overigens wel dat je een punt hebt. Als Apple weet dat je een Macbook hebt die onder een reparatieprogramma valt, dan zouden ze op z'n minst een e-mail naar alle gebruikers met die Macbook kunnen sturen.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 14:21
Niet vervelend bedoeld maar dit probleem is al erg lang bekend en heeft ook op zo'n beetje alle tech nieuwssites gestaan. Ik snap dat je je genaaid voelt en hoop dat je alsnog coulance voor elkaar kan krijgen maar als Apple echt op z'n strepen gaat staan is er weinig meer wat je kan doen.

Het voorstel wat RWK__ aangeeft om even langs een Apple store te gaan geeft wellicht nog hoop op reparatie. Leg ook uit dat je net 2 maanden buiten de periode zit (december 2016 of 4 jaar na aankoop). Neem dus ook je factuur mee voor bewijs.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties mogen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Myrdhin Bedankt voor je reactie. Dat is precies wat Apple ook zegt. "Is al lang bekend, staat op onze website...

Maar er is toch geen één ander bedrijf die zo kan reageren? Kijk jij wel eens op de website van de fabrikant van jou wasmachine om te kijken of er een productiefout is gemaakt met dat specifieke apparaat? Ik volg het "tech nieuws" bovengemiddeld, maar heb dit gemist en vind het een belachelijk argument om je als fabrikant achter te verschuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Laten we eens beginnen met waar je hem gekocht hebt.

Want het product is duidelijk niet conform. En heeft de TS recht op een kosteloze oplossing.(daar zit geen tijd aan verbonden). Alleen hoeft de fabrikant daar geen gehoor aan te geven. Omdat die regeling voor de verkoper geldt(tenzij de fabrikant de verkoper is). Dus even mailen/bellen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@loki504 Ik heb de Macbook via de website van Apple gekocht.

Er is geen emailadres waar je je verhaal kan doen of in contact kan komen en bellen was ook niet echt een succes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Als je hem direct bij Apple hebt gekocht zijn hun de verkoper. En moeten hun je niet conform product weer conform maken. Het voordeel dat je hebt is dat ze zelf al hebben aangegeven dat het een defect is dus die strijd heb je niet. Je gaat wel de strijd krijgen met Apple en Europeese/Nederlandse regel geving. Die gaan niet hand in hand helaas.

Maar begin hier eens mee.
https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 12-04-2017 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals hierboven al gezegd zou ik, indien je de mogelijkheid hebt, gewoon even langsgaan bij een Apple Store en daar je verhaal doen om te kijken of je er zo uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

170074

Het rotte is dat winkels zelf vaak niet op de hoogte zijn van de Europese regelgeving. Die denken vaak nog dat de kostenverdeling ("nieuw voor oud") van toepassing is, als ze uberhaupt al willen helpen.

Sterker nog, deze achterhaalde kostenverdeling staat zelfs op de site van de Uneto, de officiële vertegenwoordiging van de electro-detailhandel.

https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting

Compleet ingehaald door de Europese rechtspraak. Zoek eens op "quelle arrest" en je ziet dat je recht hebt op een kosteloze reparatie of vervanging. En 4 jaar is minstens de verwachte levensduur van een dergelijke duur Apple ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:52

Ypho

Allround Nerd

Wat hierboven gezegd wordt. In de Apple winkel zijn ze vaak veel makkelijker dan aan de telefoon/chat. Ik heb het probleem met de coating gehad. Helpdesk wilde me niet echt helpen, verwezen me uiteindelijk maar door naar de winkel. Daar werd er niet eens gekeken of gevraagd of het nog binnen de garantie dan wel herstelperiode viel (in mijn geval wel), zonder problemen een nieuw scherm in geplaatst.

Idem voor mijn collega, die viel net buiten de periode van het scherm vervangen, maar ook geen probleem om deze kosteloos te laten vervangen.

Let wel op dat je een afspraak moet maken bij de Genius Bar, anders is de kans groot dat je voor niets komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypho op 12-04-2017 15:27 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar stuur ik die email of bezwaar dan naartoe? Probeer dat maar eens te vinden op de Apple website...

Ik zou best wel bij een Apple winkel langs willen gaan, maar aangezien ik in Eindhoven woon is het een hele onderneming.

Ik ben bij een Amac winkel geweest om de Macbook daar te laten repareren. Ik kan vanwege mijn werk nu eenmaal niet anders dan voor de snelle oplossing te kiezen. Daar werd ik overigens top geholpen en kreeg daar wel begrip voor de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Bel Amsterdam store op. Leg je verhaal uit. En vraag of je hem daar heen kan sturen voor reparatie.
Zij kunnen vast wel intern een verzend label regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@loki504 Amsterdam store verwijst me naar Apple care en doen verder niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:38
4 jaar na datum van aankoop is wel laat om aan te komen met een product defect. Daarnaast is het probleem recentelijk op komen zetten, ruim buiten de europese garantie van 2 jaar. Neemt niet weg dat het een erg vervelende situatie is, vooral omdat Macbooks normaliter langer mee gaan dan 4-5 jaar.

Apple heeft inderdaad aan haar meldplicht voldaan door het reparatieprogramma bekend te maken, wat vervolgens door dozijnen aan tech-sites is overgenomen. Wellicht was er toen nog geen probleem bij de TS, en preventief repareren is/was geen optie.

Het is mogelijk om online een afspraak in te plannen bij 1 van de Apple Stores in Nederland. Ik snap dat het moeilijk is om hiervoor tijd vrij te maken/zin te maken om naar 1 van de 3 stores te rijden vanuit Eindhoven (zelf woonzaam in Groningen, ook 1 keer heen moeten gaan), maar wellicht is het te combineren met een dagje de betreffende stad? Ik kan Den Haag van harte aanbevelen.

Tip, als je een afspraak maakt, doe dit dan op tijd. Veel situaties kunnen per direct gerepareerd worden in de Apple Store, maar als de store om 6 uur dicht gaat en je afspraak is om 10 voor 6 is reparatie dezelfde dag natuurlijk niet realistisch. Een afspraak rond 10 uur is dan misschien nog wel het beste, in het geval van reparatie gewoon een dagje rondlopen in de stad, en voor terugreis even de gerepareerde laptop ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
evjatar schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:02:
4 jaar na datum van aankoop is wel laat om aan te komen met een product defect. Daarnaast is het probleem recentelijk op komen zetten, ruim buiten de europese garantie van 2 jaar. Neemt niet weg dat het een erg vervelende situatie is, vooral omdat Macbooks normaliter langer mee gaan dan 4-5 jaar.

Apple heeft inderdaad aan haar meldplicht voldaan door het reparatieprogramma bekend te maken, wat vervolgens door dozijnen aan tech-sites is overgenomen. Wellicht was er toen nog geen probleem bij de TS, en preventief repareren is/was geen optie.

Het is mogelijk om online een afspraak in te plannen bij 1 van de Apple Stores in Nederland. Ik snap dat het moeilijk is om hiervoor tijd vrij te maken/zin te maken om naar 1 van de 3 stores te rijden vanuit Eindhoven (zelf woonzaam in Groningen, ook 1 keer heen moeten gaan), maar wellicht is het te combineren met een dagje de betreffende stad? Ik kan Den Haag van harte aanbevelen.

Tip, als je een afspraak maakt, doe dit dan op tijd. Veel situaties kunnen per direct gerepareerd worden in de Apple Store, maar als de store om 6 uur dicht gaat en je afspraak is om 10 voor 6 is reparatie dezelfde dag natuurlijk niet realistisch. Een afspraak rond 10 uur is dan misschien nog wel het beste, in het geval van reparatie gewoon een dagje rondlopen in de stad, en voor terugreis even de gerepareerde laptop ophalen.
De TS heeft recht op een deugdelijk product(garantie hangt af van product niet een vaste leeftijd). Daar heeft Apple duidelijk niet aan voldaan. Zeker gezien het reparatie programma. Zijn vaders receiver van +- 8 jaar oud heeft gratis reparatie gekregen omdat Onkyo toegaf dat er meerdere problemen waren met de HDMI control board. En in Nederland hebben we een deugdelijk product. En daar zit geen leeftijd aan. En ik persoonlijk verwacht dat een Macbook langer mee gaat als 4 jaar. Mijn laptopje van 500 euro daar in tegen niet. Maar die gaat na 6 jaar nog vrolijk door.

Je kan via Amsterdam proberen. Je kan mailen naar contactus.nl@euro.apple.com
Was gewoon te vinden via https://www.apple.com/nl/contact/ bij veel gevraagde informatie.
Daar kan je rustig ook linkjes mee sturen dat je recht heb een deugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
@loki504 Ik zou de TS niet willen aanraden om gelijk in het eerste mail verkeer met linkjes aan te komen. Gelijk vol in de aanval is niet aan te raden met dit soort kwesties (met geen trouwens). Dan kan hij beter gewoon vriendelijk proberen te vragen of ze hem willen helpen aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Perkouw Daar heb je een punt ja. Misschien niet de meest tactische manier nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
nelizmastr schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:13:
[...]

Jij als consument hebt eveneens een plicht om de informatie te halen, dus jezelf te informeren. Toen de eerste symptomen verschenen had je contact op moeten nemen, niet nu de laptop het heeft begeven.

[...]

Aanvullend is je apparaat 5 jaar oud, daarmee is hij buiten de grens van consumentenrecht, want 5 jaar is de gemiddelde economische levensduur van elektronica in deze categorie.
Nee, dat klopt niet. Een consument heeft géén verplichtingen om zichzelf te informeren om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen. Pas op het moment dat hij er achter komt dat er daadwerkelijk een gebrek is, gaat de termijn waarbinnen hij een beroep kan doen op non-conformiteit lopen. Zie bijvoorbeeld deze opmerking in de memorie van toelichting bij de aanpassing van BW7:
Dit betekent dat de richtlijn het niet toestaat dat bij een consumentenkoop op de koper een onderzoeksplicht rust in die zin dat hij de hem afgeleverde zaak op haar conformiteit dient te onderzoeken.
Nu zou je kunnen stellen dat TS al langer problemen had met zijn laptop en hij zich dus niet meer op non-conformiteit kan beroepen (want niet op tijd gemeld), maar anderzijds zou je kunnen beargumenteren dat TS dat af en toe opnieuw moeten opstarten niet als gebrek beschouwde (bij een laptop van die leeftijd) en dat hij nu pas heeft doorgekregen dat er echt iets ergers aan de hand is (en dat dus het moment dat de laptop echt niet meer werkte het moment van ontdekken was).

Dat van de economische levensduur heeft hier niks mee te maken. De laptop heeft een fabricagefout, en was op moment van aflevering dus al niet goed. Dan kun je je nog tot het einde der dagen op non-conformiteit beroepen (mits je het gebrek op zijn vroegst twee maanden voor het einde der dagen ontdekt).

Je zou hooguit nog kunnen stellen dat een fabricagefout die pas na hele lange tijd een probleem veroorzaakt, geen non-conformiteit oplevert omdat je niet redelijkerwijs kan verwachten dat iets helemaal foutloos en perfect is (en dat er best een foutje kan zijn waardoor het ding na 20 jaar kapot gaat). Maar dat argument lijkt me hier niet van toepassing, omdat Apple met de reparatieactie zelf eigenlijk al aangeeft dat het afwezig zijn van deze specifieke fabricagefout binnen de redelijke verwachtingen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Anoniem: 908755 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:58:
Waar stuur ik die email of bezwaar dan naartoe? Probeer dat maar eens te vinden op de Apple website...

Ik zou best wel bij een Apple winkel langs willen gaan, maar aangezien ik in Eindhoven woon is het een hele onderneming.

Ik ben bij een Amac winkel geweest om de Macbook daar te laten repareren. Ik kan vanwege mijn werk nu eenmaal niet anders dan voor de snelle oplossing te kiezen. Daar werd ik overigens top geholpen en kreeg daar wel begrip voor de situatie.
Geef je hier nu aan dat de laptop al gerepareerd is door een 3e partij die eigenlijk in de garantie kwestie geen partij zou moeten zijn? Grote kans dat daarmee je kans op een oplossing vanuit Apple verkeken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Gadgeteer schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:21:
[...]

Geef je hier nu aan dat de laptop al gerepareerd is door een 3e partij die eigenlijk in de garantie kwestie geen partij zou moeten zijn? Grote kans dat daarmee je kans op een oplossing vanuit Apple verkeken is.
AMac is gecertificeerd voor Apple reparaties. Is 100% toegestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Totaal geen goede ervaring met resellers, ook hier afgescheept met een oplossing die uiteindelijk even duur was als een nieuwe MBP. ik kan je woede dus goed begrijpen.

Geen ervaring met de Apple in Amsterdam, maar zou het daar zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
nelizmastr schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:31:
[...]

AMac is gecertificeerd voor Apple reparaties. Is 100% toegestaan ;)
Oke vergeet mijn opmerking ;)

Toch is het de vraag of het handig is om een betaalde reparatie te laten doen, wanneer je nog in een garantie discussie zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Gadgeteer schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:41:
[...]

Oke vergeet mijn opmerking ;)

Toch is het de vraag of het handig is om een betaalde reparatie te laten doen, wanneer je nog in een garantie discussie zit.
Eens, maar als het je kritieke productiemachine is, moet je wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
nelizmastr schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:13:
Toch heeft Apple gelijk. Dit probleem is nu ongeveer 2-3 jaar bekend en nu 4 maanden nadat het gratis reparatieprogramma is afgelopen is kom je klagen bij Apple.
Natuurlijk hebben ze gelijk dat het reparatieprogramma is afgelopen. Echter dat maakt niet dat Apple zich niet aan de wet hoeft te houden.

Onlangs nog een GeForce 8400 kaart uit het jaar kruik conform laten maken door een winkel. Kreeg er een veel nieuwere kaart voor terug. Immers, van de GeForce 8400 is bekend dat er een productiefout is geweest. Conformiteit heeft als enige einddatum de gebruiksduur die je van het product mag verwachten. Staat compleet los van garantie of reparatieprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties!

Met een aantal van de bovenstaande opmerkingen heb ik gisteren eerst gebeld de Apple Store Amsterdam. Die konden niets voor mij betekenen. Daar moest ik toch echt Apple zelf voor bellen of ik recht had op reparatie. Daarom heb ik toch nog maar een keer met Apple gebeld. Die zeiden dat ik het beste naar een Apple Store kon gaan om te kijken of die iets voor me konden doen en de Macbook laten opsturen ter reparatie. Sterk staaltje "van het kastje naar de muur dus"...

Tijdens het gesprek werd ik al snel doorgegeven aan een Senior. Met alle opmerkingen en tips van hierboven dacht ik dat ik misschien nog wel enigszins gehoord zou worden, maar helaas. Het antwoord was dat het defect na 4 jaar wordt toegeschreven aan slijtage, niet meer als productiefout wordt gezien, het probleem eerder had moeten melden, ik zelf verantwoordelijk ben om me te informeren over het defect enz, enz... De levensduur van een Apple Macbook Pro is dus 4 jaar en 2 maanden...

Weet iemand een goede Windows variant voor een Macbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Anoniem: 908755 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:03:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Met een aantal van de bovenstaande opmerkingen heb ik gisteren eerst gebeld de Apple Store Amsterdam. Die konden niets voor mij betekenen. Daar moest ik toch echt Apple zelf voor bellen of ik recht had op reparatie. Daarom heb ik toch nog maar een keer met Apple gebeld. Die zeiden dat ik het beste naar een Apple Store kon gaan om te kijken of die iets voor me konden doen en de Macbook laten opsturen ter reparatie. Sterk staaltje "van het kastje naar de muur dus"...

Tijdens het gesprek werd ik al snel doorgegeven aan een Senior. Met alle opmerkingen en tips van hierboven dacht ik dat ik misschien nog wel enigszins gehoord zou worden, maar helaas. Het antwoord was dat het defect na 4 jaar wordt toegeschreven aan slijtage, niet meer als productiefout wordt gezien, het probleem eerder had moeten melden, ik zelf verantwoordelijk ben om me te informeren over het defect enz, enz... De levensduur van een Apple Macbook Pro is dus 4 jaar en 2 maanden...

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Niet dat die het met Apple oplossen, maar grote kans dat ze het reparatie bedrag (of een aanzienlijk gedeelte) zo naar je overmaken.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Die vraag kan je beter in Laptop Aankoopadvies stellen dan hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
loki504 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:20:
[...]

De TS heeft recht op een deugdelijk product(garantie hangt af van product niet een vaste leeftijd). Daar heeft Apple duidelijk niet aan voldaan. Zeker gezien het reparatie programma. Zijn vaders receiver van +- 8 jaar oud heeft gratis reparatie gekregen omdat Onkyo toegaf dat er meerdere problemen waren met de HDMI control board. En in Nederland hebben we een deugdelijk product. En daar zit geen leeftijd aan. En ik persoonlijk verwacht dat een Macbook langer mee gaat als 4 jaar. Mijn laptopje van 500 euro daar in tegen niet. Maar die gaat na 6 jaar nog vrolijk door.

Je kan via Amsterdam proberen. Je kan mailen naar contactus.nl@euro.apple.com
Was gewoon te vinden via https://www.apple.com/nl/contact/ bij veel gevraagde informatie.
Daar kan je rustig ook linkjes mee sturen dat je recht heb een deugdelijk product.
Dat er recht op een deugdelijk product is, is geen discussie. De vraag of er na 4 jaar nog aanspraak gemaakt kan worden op garantie en een gratis reparatie is een andere. Apple zal zeker de laptop willen repareren, de vraag is alleen wie dat gaat betalen. Ik gok dat Apple hiervoor niet de rekening wil oppakken. Is ook afhankelijk van hoe de zaak in eerste instantie is behandeld door Apple. Mijn iPhone uit september 2015 is afgelopen week zonder kosten gerepareerd, terwijl ik deze bij de Mediamarkt bij een abbo heb gekocht/gekregen.

Bij een groot bedrijf zoals Apple is het aantonen van non-conformiteit en consumentenrecht/garantie een lastige, vooral als er al 2 senior advisors hebben aangegeven dat het m niet gaat worden. Heb zelf op een blauwe maandag als Applecare adviseur gewerkt en weet de klappen van de zweep..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
[...]

Het antwoord was dat het defect na 4 jaar wordt toegeschreven aan slijtage, niet meer als productiefout wordt gezien, het probleem eerder had moeten melden, ik zelf verantwoordelijk ben om me te informeren over het defect enz, enz... De levensduur van een Apple Macbook Pro is dus 4 jaar en 2 maanden...
Wat een slechte houding van Apple. Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb je géén plicht om jezelf te informeren. Dat het slijtage is is onzin, Apple heeft zelf in het verleden aangegeven dat het een productiefout is. Ze kunnen niet opeens besluiten dat het nú geen productiefout meer is als het dat eerst wel was...

Waar heb je de laptop gekocht? Afhankelijk van waar dat is kun je misschien terecht bij de geschillencommissie (Apple zelf is daar volgens mij niet bij aangesloten); het is een laagdrempeliger alternatief voor een rechtzaak.
Je zou nog een keer een (al dan niet aangetekende) brief aan Apple (of, als je de laptop elders hebt gekocht, naar de verkoper) kunnen sturen waarin je nog eens uitlegt waarom de laptop niet beantwoordt aan de overeenkomst, en dat ze daarom hem kostenloos moeten herstellen of vervangen en dat je anders (als ze dat niet binnen een redelijke termijn doen) de overeenkomst ontbindt.
Als daar geen redelijke reactie op komt kun je eventueel de gang naar de rechter overwegen. Apple is vrij slecht in het naleven van de garantieregels, en heeft wel eens eerder een rechtzaak hierover verloren.
Trommelrem schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:05:
[...]

Conformiteit heeft als enige einddatum de gebruiksduur die je van het product mag verwachten.
Nee, conformiteit heeft géén einddatum. Conformiteit betekent (onder meer) dat het product de eigenschappen moet hebben, die je er van mag verwachten. Één van de dingen die je van een product mag verwachten is dat het een bepaalde tijd meegaat, maar zelfs als de te verwachten levensduur allang voorbij is, kan blijken dat een andere eigenschap (die je mocht verwachten) ontbreekt.

Stel dat ik een auto koop met titanium versnellingskast die 100.000km mee hoort te gaan. Als na 200.000km mijn versnelling kapot is, kan ik me niet beroepen op de verwachting dat hij 100.000km mee zou gaan (want die verwachting is inmiddels ruim overschreden). Maar als nu blijkt dat de versnelling niet van titanium, maar gewoon staal blijkt te zijn, heb ik wél een claim. De aan mij toegezegde eigenschap (die ik dus mocht verwachten) ontbreekt aan het product.

Zelfde geldt bij een laptop. Als mijn MacBook na 10 jaar kapot gaat, kan ik me er niet op beroepen dat ik mocht verwachten dat hij langer mee zou gaan. Maar als nu blijkt dat Apple heeft nagelaten antistatische armbandjes te gebruiken bij het assembleren (en mijn laptop nu door de gevolgen van ESD overlijdt) heb ik wél een claim: ik had er van uit mogen gaan dat Apple die laptop met de nodige voorzorgsmaatregelen tegen ESD in elkaar had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 22:59
Dus je wist er vanaf, hebt jaren verzuimt de laptop gratis te laten maken, en nu de inmiddels afgeschreven laptop dan eindelijk echt stuk is gegaan, maanden nadat het gratis programma gestopt is, ben je boos dat ze het apparaat niet meer kosteloos willen repareren?

Ja sorry hoor maar ik ga hier toch de kant van Apple kiezen. 4 maanden is nu niet bepaald een gevalletje "net buiten de termijn". En die termijn was lang genoeg om met je defecte apparaat naar Apple te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@mission

Snap niet waar je deze conclusies vandaan haalt. Je moet wel het hele verhaal lezen.

Ik heb achteraf gezien al wel eerder kleine ongemakken gehad vanwege waarschijnlijk dit defect. Maar niet in ernstige maten dat ik dacht dat het een hardware probleem was. Ik was niet op de hoogte van de productiefout. Ik wist niets van een garantie-actie en val net 2 maanden buiten gratis reparatie-actie die Apple zelf al eerder heeft verlengd.

Verder ben ik gewoon zeer teleurgesteld in de manier waarop je als klant van Apple behandeld word. Ik ben netjes gebleven en heb ergens mijn verhaal proberen uit te leggen. Maar je kan net zo goed een antwoordapparaat inspreken. Daar krijg je meer antwoord van...

De levensduur van een Macbook pro van een paar duizend euro is volgens jou dus 4 jaar en een paar maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

mission schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:59:
Dus je wist er vanaf, hebt jaren verzuimt de laptop gratis te laten maken, en nu de inmiddels afgeschreven laptop dan eindelijk echt stuk is gegaan, maanden nadat het gratis programma gestopt is, ben je boos dat ze het apparaat niet meer kosteloos willen repareren?

Ja sorry hoor maar ik ga hier toch de kant van Apple kiezen. 4 maanden is nu niet bepaald een gevalletje "net buiten de termijn". En die termijn was lang genoeg om met je defecte apparaat naar Apple te gaan.
Je kan ook overwegen de reacties hier te lezen van mensen met een juridische achtergrond, in plaats van gewoon iets te roepen dat nergens op gebaseerd is.

In ieder geval is het zoals @Tom-Z zegt vrij duidelijk. Er is een productiefout bekend met dit type, en Apple heeft ondanks dat gegevens van TS bekend waren verzuimd om hem actief te informeren. De gebreken die zich uitten waren niet direct aanleiding dat als hardwareprobleem te zien. Nu de laptop definitief uitvalt, zoekt TS naar mogelijke problemen en komt er *nu* pas achter dat er blijkbaar een fabricagefout was.

Als Apple ook maar énige kans wil hebben om een einddatum aan een programma te stellen, dan hadden ze actief alle kopers van die laptop moeten benaderen. Dat ze dat niet gedaan hebben, is een keuze geweest: denk eens aan de kosten als je actief iedereen gaat stimuleren tot een retour.

Die keuze heeft ongetwijfeld veel kosten bespaard doordat alleen mensen met problemen zich meldden. Dan moet Apple niet ineens gaan miepen als iemand zich later meldt dan een volledig arbitraire datum waarover ze niemand actief geïnformeerd hebben.

Ik zou het er niet bij laten zitten; meer jurisprudentie is altijd welkom, en de rechtspraak is duidelijk. Ik zou naast de eventuele communicatie die je al hebt vastgelegd, die nog even laten bevestigen via een ander kanaal - wijs ze bijvoorbeeld via Twitter op dit topic. Webcare loopt meestal via een andere weg.

Bevestigen die Apple's standpunt, dan heb je aantoonbaar uitermate je best gedaan van Apple een redelijke oplossing te krijgen, en kan je aanbrengen dat ze zelfs weigeren tot oplossing nadat ze actief op de juridische situatie zijn gewezen. Vervolgens volgt ingebrekestelling en als dat niets oplevert dagvaarding. Meestal kiezen leveranciers dan eieren voor hun geld, maar laten we hopen van niet in het belang van de basis van jurisprudentie ;)

Blijkbaar is dit de officiële ingang:
http://customerfirst.nl/n...ook-via-twitter/index.xml
@AppleSupport

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-04-2017 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 08:24
Via de telefoon zijn dit soort zaken erg moeilijk te regelen want de mensen die je advies geven hebben geen controle over een plek waar uiteindelijk de reparatie gedaan word. AppleCare kan bijvoorbeeld niet tegen de officiële winkel in Amsterdam zeggen maak dit zonder kosten, behalve als zij een speciale code uitgeven wat ze blijkbaar niet willen.

Wat er dan over blijft is inderdaad persoonlijk in de winkel verschijnen bij Apple met een afspraak en met de medewerkers overleggen. Als je een beetje een redelijk persoon tegenover je hebt heb je een kans dat ze een uitzondering maken voor dit soort gevallen.

Wat erg belangrijk! is in dit geval is dat je machine niet vintage te boek staat en je een officiële afspraak hebt bij de winkel. Als hij vintage is dan kan je het simpelweg vergeten want dan kunnen de winkel medewerkers niet eens iets inboeken.

Stel dat je uiteindelijk naar de winkel gaat en in gesprek gaat blijf dan ten alle tijden kalm. Als je uit je slof schiet en gaat tieren bijvoorbeeld dan kan je het echt vergeten. Blijf beschaafd en overleg rustig en dan heb je een kans.

Hoop dat je er wat aan hebt, enige actie is verijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
Dagelijks worden tientallen reparaties van Mbp's ingeboekt, ook via de telefoon. Dit gaat prima, het ligt alleen aan de bereidheid van de medewerker, hoe de interne communicatie van Apple hier over is en wat de regels zijn die voor dit soort gevallen zijn opgesteld.

Als je aangeeft via de telefoon dat je een afspraak kan maken bij een Apple store doen ze dat graag voor je, je mag zelfs een tijd kiezen. Of je een vintage/obsolete apple product hebt kan je hier controleren: https://support.apple.com/en-us/HT201624.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik in de buurt van een Apple Store zou wonen zou ik zeker proberen om even langs te gaan. Maar ik vind het raar dat je een product heel makkelijk via de website kan aanschaffen, maar voor een probleem naar een winkel 100km verderop moet gaan om nog enigszins kans te maken op een beetje service.

Daarbij komt dat ik gezien de reacties die ik van Apple tot nu krijg weinig hoop heb om in een Apple Store wel geholpen te worden...

Misschien dat ik een link van dit forum moet delen met Apple. Heeft iemand een Twitter account met veel volgers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
Dat is inherent aan de situatie waar je op dit moment in zit. Je zit buiten de 2 jaar fabrieksgarantie, waardoor de service bij Apple gewoon lastig is te verkrijgen. Gezien het contact met Applecare op niets is uitgelopen kan een Apple Store nog een oplossing zijn.

Dat je daar zelf heen zal moeten, is een offer dat je zelf moet brengen. Het alternatief is dat je de Macbook niet laat repareren, en een andere laptop aanschaft, de keuze is aan jezelf. 100 Km rijden is goedkoper dan een nieuwe laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@evjatar
Als ik zeker zou weten dat de Macbook daar wel kosteloos gerepareerd zou worden zou het de trip wel waard zijn. Maar daar heb ik een hard hoofd in gezien de reactie tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
Kan ik me voorstellen. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk, en zo zijn er nog 10 andere spreekwoorden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Anoniem: 908755 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:
Mijn Apple Macbook Pro werkte gisteren plots niet meer. Dat komt blijkbaar door een productie fout met de grafische kaart van dit type laptops.
https://www.onemorething....a-mbp-2011-2013-verlengd/

Het probleem had ik al langer maar ik wist niet dat dit defect zo ernstig was aangezien de macbook, na opnieuw opstarten, weer werkte. Nu ben ik blijkbaar net te laat om binnen het gratis reparatieprogramma te vallen en moet nu zelf voor de kosten van ongeveer E800,- opdraaien. Daarbij komt dat ik zeer onvriendelijk door 2 "help" desk medewerkers van Apple ben afgescheept met loze argumenten. Ik had maar eerder naar een winkel moeten komen, de lijn was nu eenmaal getrokken en had op de website moeten kijken dat dit defect bestond, enz...

Het defect is een productiefout dat Apple zelf erkend. Het defect is niet veroorzaakt door onzorgvuldig gebruikt of beschadiging. Het probleem doet zich al lang voor en wil de kosten van de reparatie vergoed hebben zoals ik blijkbaar een paar maanden geleden nog wel had. Voel me behoorlijk ge... door Apple
Ga terug naar je leverancier (winkel). Dit is gewoon non-conform. Daar moet je het regelen.

[edit]
Na alles gelezen te hebben (ja dat moet ik vaker doen) sluit ik me geheel aan bij floppus. Prima advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 21-04-2017 14:19 ]

Pagina: 1