• Halfwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-08-2021
Beste Tweakers,

Ik zoek een nieuwe of tweedehands telefoon. Op dit moment gebruik ik een Moto G (1st.) maar tegenwoordig loop ik af en toe wel tegen de beperkingen van deze telefoon aan.

In het kort komt het erop neer dat hij vaak nét iets te traag is. In principe kan deze telefoon nog alles, maar navigeren of even snel iets opzoeken werkt gewoon niet echt lekker. Ik dacht eerst dat het aan de 'verouderde' 3G-verbinding lag, maar Firefox is ook vrij traag als ik verbonden ben met een WiFi-verbinding.

Verder vind ik de telefoon wel echt top; vooral het formaat (< 5.0 inch) en de bouwkwaliteit. Ik heb ook alweer een nieuw baasje voor 'm gevonden, dus wie weet hoeveel langer hij nog mee kan gaan.

Wat is je budget?
Ik vind het altijd een enigszins irritant om hele waardevolle en/of nieuwe spullen te bezitten, dus ik dacht tot zo'n €300? Al mag hier zeker van afgeweken worden als daar een reden voor is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, WhatsApp, navigatie (via OsmAnd), Spotify, internetten, etc.

Ik ben vrij veel buiten en ik wil hem ook als fiets- en wandelnavigatie gebruiken, dus hij moet wel een beetje stevig en spatwaterdicht zijn (of verkrijgbare accessoires hebben die de telefoon kunnen beschermen).

Bovendien is het volgens mij wel handig als hij een magnetometer aan boord heeft. Is compass hetzelfde als een magnetometer als je naar de specificaties van een telefoon kijkt?

Ik wil bovendien ook best wat meer betalen voor een telefoon met een goed updatebeleid (vooral voor m.b.t. het dichten van veiligheidslekken). Al vind ik dit ook erg moeilijk te beoordelen, want fabrikanten lijken hier best wel vaag over te zijn.

Het design, de hoeveelheid opslag, de schermkwaliteit en extra's zoals een vingerafdruklezer vind ik wat minder belangrijk, terwijl ik wel enige waarde hecht aan het geluid uit de speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de Pricewatch er eens bij gepakt en ben tot de volgende telefoons gekomen. Ik las in een review op Tweakers dat de nieuwe Moto G (2017) telefoons geen kompas/magnetometer hebben, dus die vallen helaas af.

#ProductPrijsSubtotaal
1Huawei P10 Lite Zwart€ 347,95€ 347,95
1LG K10 (2017) Zwart€ 209,-€ 209,-
1Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart€ 240,79€ 240,79
1Sony Xperia XA1 Zwart€ 277,09€ 277,09
1Wileyfox Swift 2X Blauw€ 238,-€ 238,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.312,83

Vooral de Samsung Galaxy Xcover 4 heeft mijn interesse gewekt, maar er is nog maar weinig informatie over beschikbaar. De specificaties (bijv. of hij een compass aan boord heeft) verschillen ook nogal per website.

Tweedehands dacht ik misschien aan de Sony Xperia Z5 Compact of de Huawei P9 Lite Zwart. Bij twijfel gaat mijn voorkeur, denk ik, uit naar een tweedehands toestel.

Hoe meer ik lees en bekijk, des te moeilijker ga ik het vinden om een keuze te maken. Help? :?

Alvast bedankt!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:15
Ik snap je commentaar​ niet rond het scherm, die moet juist goed leesbaar zijn in elk weertype zou ik verwachten?

En moeten er accessoires zijn om het op je fiets te monteren?

Heb je accu eisen, of heb je een waterdichte power bank bij je?

Gooi alle eisen in een spreadsheet en geef punten. Dan komt er vanzelf een keuze boven drijven.