hoe verander ik mijn dynamic disk naar een basic disk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenniferCA
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-11-2017
Ik heb een 500 gb SSD en een 1 TB HDD in mijn pc zitten. Ik boot windows vanaf mijn SSD maar nu heb ik laatst perongelijk van mijn HDD een dynamic disk gemaakt omdat ik 500 mb vrije data aan mijn (I:) wou toevoegen (waar ik mijn meeste games opsla)

Het ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lLA4Y9X.jpg?1

Nou wil ik van mijn dynamic disk weer terug naar een basic disk. Ik heb de tool EaseUS geprobeerd te gebruiken, maar dat werkte niet.

Ik neem aan dat ik dan eerst de 500mb partitie die nu vastzit aan (I:) moet verwijderen, maar is dat mogelijk zonder de partitie van 500gb te verwijderen of te formatten? En hoe zou ik hem vervolgens terug kunnen zetten naar een basic disk zonder data te verliezen.

En een bonus: wat is precies het verschil tussen een dynamic en basic disk en als ik het niet als boot disk gebruik, maakt het heel erg uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je niet weet wat het verschil tussen een dynamic disk en een basic disk is, waarom wil je dan persé een basic disk?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenniferCA
Brahiewahiewa schreef op woensdag 12 april 2017 @ 00:53:
Als je niet weet wat het verschil tussen een dynamic disk en een basic disk is, waarom wil je dan persé een basic disk?
Misschien is het wel schadelijk of slecht voor mijn pc, of misschien zorgt het ervoor dat mijn disk trager wordt of disabled het functies die je met een basic disk wel zou kunnen doen. zijn maar een paar redenen.

Zoals ik al zei, ik heb het perongelijk verandert zonder te weten wat het precies is en zou het graag terug willen draaien

[ Voor 12% gewijzigd door JenniferCA op 12-04-2017 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet ook gewoon afblijven van dingen waar je geen verstand van hebt.
En wat heb je überhaupt aan 500 meg extra op je I: schijf? Da's minder dan een promille

Anyway, je hebt vooralsnog geen problemen, dus blijf er verder vanaf. Als je gaat proberen dit non-probleem op te lossen, krijg je pas echte problemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenniferCA
klopt, ik heb er ook niks aan. En omdat ik er ook geen verstand van heb had ik verwacht dat hij automatisch aan de I: partitie die al bestond toegevoegd zou worden en verder niks. wat dus niet het geval was. Als ik had geweten dat dit zou gebeuren had ik er nooit aangezeten natuurlijk.

Maar is het zo lastig om dit terug te draaien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, da's lastig. Als ik zo je schijfindeling bekijk heb je windows geïnstalleerd op c: en de applicaties op h:
Als je de schijf gaat her-initialiseren raak je dus je geïnstalleerde applicaties kwijt en daar ga je ook niet vrolijk van worden

't Is wel te doen maar voor iemand die niet weet wat het verschil tussen een dynamic en een basic disk is, is het te hoog gegrepen. Als je het dolgraag toch zelf wil proberen, koop dan eerst een tweedehands laptopje voor 5 tientjes en ga daarmee experimenteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:30

Meneer iCy

swarma

Gewoon als Dynamic laten en de i partitie deleten. Die bijna 500mb zul niet niet missen en als die echt mist dan is het tijd voor een uitbreiding naar 2TB. O en als je toch bezig ben, Haal die G schijf met nog minder ruimte ook weg :P

Oja, verschil tussen basic/dynamic:

MSDN: Basic and Dynamic Disks (Windows)

[ Voor 10% gewijzigd door Meneer iCy op 12-04-2017 02:14 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JenniferCA schreef op woensdag 12 april 2017 @ 01:22:
[...]

Misschien is het wel schadelijk of slecht voor mijn pc, of misschien zorgt het ervoor dat mijn disk trager wordt of disabled het functies die je met een basic disk wel zou kunnen doen. zijn maar een paar redenen.

Zoals ik al zei, ik heb het perongelijk verandert zonder te weten wat het precies is en zou het graag terug willen draaien
De schijfindeling is niet relevant. Door de disk van basic naar dynamic om te zetten heb je een stap vooruit gemaakt en kun je juist meer. Bij het omzetten heb je waarschijnlijk de melding gekregen dat alleen Windows pc's die disk nog kunnen gebruiken. Dat is het enige minpunt aan een dynamische disk, en dan is het nog niet eens helemaal waar ook.

Toegegeven, een dynamische disk breekt door de GPT indeling min of meer de 'afspraak' dat disken op een pc een MBR indeling moeten hebben. Maar MBR heeft zo zijn beperkingen zoals de limiet van 4 partities en de maximale diskcapaciteit. Vandaar dat men de GPT indeling heeft bedacht. Oudere besturingssystemen zien OF een compleet lege disk OF 1 grote partitie met onbekende indeling. Maar recente versies van Linux herkennen de GPT indeling feilloos.

Dus... Gewoon lekker zo laten.
Pagina: 1