Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-08 19:59
Hallo,

ik ben een 'oude' gamer die niet meer weet wat windows is en dus al jaren huis, tuin en keukenpc-gebruik doe met Ubuntu en dat bevalt me prima. Mijn oudste zoon is nu 10 jaar en daarom heb ikl een gaming PC gekocht om de oude glorie te herbeleven.
Ik had echter graag met ubuntu verder gewerkt, maar heb een issue met emulatie van games met WINE/PLAYONLINUX (zie screenshots): de graphics kaart (Radeon RX480 8 Gb) rendert sommige vlakken niet correct.

Rage: screenshot rage

Burnout: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J6HEut4OurddwLNZZk7fsYj9/thumb.jpg

Ik heb eveneens Steam voor Linux geinstalleerd (zonder WINE emulatie) en games al War Thunder en Dota werken spotless

...
Een klein hardware overzicht:

System: Host: BunnyII Kernel: 4.8.0-46-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
Desktop: Unity 7.4.0 (Gtk 3.18.9-1ubuntu3.2)
Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine: Mobo: MSI model: Z170A GAMING M5 (MS-7977) v: 1.0
Bios: American Megatrends v: 1.A0 date: 07/22/2016
CPU: Dual core Intel Core i3-6100 (-HT-MCP-) cache: 3072 KB
flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 14784
clock speeds: max: 3700 MHz 1: 999 MHz 2: 999 MHz 3: 999 MHz
4: 999 MHz
Graphics: Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Device 67df bus-ID: 01:00.0
Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,amdgpu (unloaded: fbdev,vesa,radeon)
Resolution: 1920x1080@60.00hz
GLX Renderer: AMD Radeon RX 480 Graphics
GLX Version: 4.5.13474 - CPC 17.10.2 Direct Rendering: Yes
Audio: Card-1 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Device aaf0
driver: snd_hda_intel bus-ID: 01:00.1
Card-2 Intel Sunrise Point-H HD Audio
driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1f.3
Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.8.0-46-generic

amdgpu-pro 17.10-401251 amd64 Meta package to install amdgpu Pro components.
...
Ik heb al verschillende goolge searches geprobeerd, maar kan mijn vinger er niet goed opleggen. Volgens mij heeft het iets te maken met hoe WINE mijn graphics card aantstuurt. Kan iemand op me op het goede spoor zetten (door me te zeggen wat de naam van het fenomeen is bijvoorbeeld).

Als ik in het verkeerde forum zit excuses hiervoor...

mvg,

T

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ergens ben ik bang dat de video glitches die je ziet komen door de video driver. AMD is helaas nog steeds niet op het niveau van nVidia met de gesloten driver. De AMDgpu driver doet veel goed, maar is niet perfect.

Mocht je nog een redelijke nVidia videokaart hebben kan je die eens proberen. Als dat wel gewoon netjes werkt zit er niets anders op dan de RX480 te vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
Hmm,

dat heb ik ook al ergens gelezen en was niet het antwoord waarop ik gehoopt had...

Wel raar dat ik niets voor heb met steam on linux (niet geeumuleerd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan door de vertaalslag komen van OpenGL naar Direct3D bij Wine. Dat kan bepaalde glitches geven als de driver wat foutjes bevat, maar kan ook net zo goed in Wine zelf zitten. Steam zou hier omheen kunnen werken of de bepaalde OpenGL features niet of anders gebruiken. Daarom testen met een nVidia kaart, om dat deel uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Kijk altijd even in de WineHQ AppDB als je problemen hebt met spellen in wine (of zoals ik dat doe: voordat je ze überhaupt installeert). Over Rage lees ik bijvoorbeeld:
WARNING: Patch from 2011/10/08 broke the game for about half of users to the level it is barely playable. It is not Wine bug, it is the game developers fault. Same (and even worse) problems affect people on native OS this game had been developed for. Expect severe framerate drops while moving or looking around, jerky movement with stutters every 1-2 seconds, complete lack of textures on the terrain, e.t.c. What actually happen is that tweaks idSoftware had put into engine auto-detection logic fail to properly detect some essential things like optimal number of threads for your CPU, e.t.c. More details follow about how to tweak the game configuration to fit best for your system.
Dat lijkt vrij redelijk op jouw screenshot.

Sowieso ligt het niet voor de hand dat dit soort problemen aan je videokaart of de driver liggen op het moment dat ze alleen optreden in wine. Wine is geen Windows en mist gewoon een deel van de functionaliteit waardoor sommige programma's minder goed of totaal niet werken.

Overigens heb ik zelf ook een RX480 en de driver bevat voor zover mij bekend geen weergave- of stabiliteitsproblemen. Ik kan me dan ook niet herinneren dat ik in de AppDB heb gezien dat een spel wel met een nVidia zou werken en niet met AMD, of ook andersom. Native heb ik wel de claim gezien dat een AMD videokaart mogelijk slechter zou werken, maar in de praktijk heb ik daar geen last van gehad. Wel is de performance van de driver wat minder dan onder Windows, maar daar wordt hard aan gewerkt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
Dirk,

thanks voor je reply en ja ik ga regelmatig op wineHq kijken. Ik had die post over Rage al gelezen en moet eerlijk toegeven als je verder graaft dat je veel video issues leest over Rage.

Klein overzicht over wat ik al geprobeerd heb:

War Thunder (Steam on linux): werkt perfect
Dota II (Steam on linux): werkt perfect
0ad (linux version): werkt perfect
Burnout paradise (emulatie POL): brak
Rage (emulatie POL): brak
Cossacks III (emulatie POL): eerst brak, maar na een beetje tweaken toch ok graphics
Team Fortress II (Steam on linux): werkt perfect, voor de zekerheid gisteren getest :)

Point for me: ik ga nog wat oude doos games testen met wine/POL.

Iemand een aanrader voor een recente game om de full potential van de radeonkaart te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Diablo III liep bij mij redelijk ruk via Wine. :P Vooral Act 2 in de sewers/waterways.

Maar hoe en wat wil je testen? Doe je dit via Steam (waar je al bewezen hebt dat 't prima werkt), of zaken via Wine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
WINE/PLAY ON LINUX, dus windows only games emuleren onder ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
update:

Flatout 4 (emulatie POL): game start, maar alles is zwart, dus brak
Lego city undercover van de kleine: (emulatie POL): werkt, maar heel traag op laagste vidsettings, dus brak

bon,

ik weet dat ik dit in het verkeerde forum zeg, maar ik heb maar van mijn hart een steen gemaakt en win10 in dual boot geinstalleerd (ter info: dat kan je volledig gratis).

Conclusie: alle games in die in WINE niet of slecht werkten, werken in win10 zeer goed (hoogste vidspecs). Mits een uitzondering: rage (dat krijg ik zelfs niet aan de praat :/ )

Blijkbaar is emulatie onder linux en gaming geen wonder oplossing...

Het ergens gelezen dat die Vulkan API veel goeds aankondigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

:W gamertje hier :+

wordt altijd afgeschoten voor deze uitspraak, maar goed, dit is mijn/onze ervaring; Pak een Nvidia!!!

Nvidia werkt gewoon goed (closed source) drivers. Dan kun je wel je Flatout spelen zonder al te veel issues.

Gaming icm. wine is niet ideaal (levert vaak in qua prestatie vanwege de door @Hero of Time genoemde vertaalslag. Overigens zijn er duizende native games voor linux, kijk maar eens op steam; http://store.steampowered.com/linux

Je kunt er ook voor kiezen om de open-source/'vrije drivers te pakken icm Ati, en vervolgens gallium gebruiken. (nadeel.... kun je weer geen native games spelen - of met dikke prestatie verlies)
Met gallium worden de Dx3d instructies rechstreeks naar je kaart gestuurd (Dus zonder vertaal slag)
interviewtje wat ik met onwikkelaar heb gehad; https://rootgamer.com/new...ectx-linux-gallium-driver

//edit:
- probeer eens een native linux game, verwacht dat je gfx/artifects problemen dan niet meer aanwezig zijn
- indien mogelijk, frot een nvidia kaart in je behuizing, en probeer je wine games nog eens

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 19-04-2017 10:28 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met @himlims_ hier, gamen onder Linux kan prima mits je enige beperkingen accepteert. De makkelijke weg is een grafische kaart van NVidia en games van Steam.

Vergeet Wine. Voor veel applicaties werkt WIne prima maar games pushen altijd alles tot de limiet. Hoewel er best veel games zijn die het heel aardig doen onder Wine is de kans op problemen ook vrij groot, zeker bij nieuwe games. Als je zelf nog niet zo sterk in je Linux-schoenen staat is de kans op frustratie vrij groot, en dat is nu net waar gamers niet op zitten te wachten.

Als laatste wil ik nog tippen dat je met een Linux-bril naar games moet kijken. Linux is nu eenmaal een ander platform dan Windows. Verwacht niet dat je alle Windows-games onder Linux kan spelen. Net zo min als je op een Playstation kan verwachten om X-box games te spelen. Als je gewoon lekker wil gamen is er meer dan genoeg te krijgen, maar niet als je mode-gevoelig bent en alleen de games speelt waar de TV deze week reclame voor maakt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1