Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 sticks Ram veroorzaken Freezes in pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erwinvandeuteko
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12-2021
Hoi!

Ik heb een nieuwe pc gebouwd met 2 sticks Ram van Corsair Vengeance van 8gb elk. Nu heb ik crashes als beide sticks er in zitten. Het scherm loopt vast. Alles freezet. Ik kan niet mijn muis of toetsenbord of wat dan ook bewegen. Ik moet de pc resetten door de knop in te drukken. Als ik een van de twee Ram sticks er los in heb dan zijn de crashes er niet meer. Het maakt niet uit welke er in zit of in welk slot. Er is dus iets mis in de hardware of software dat er voor zorgt dat niet 2 sticks van de Ram tegelijk kunnen werken. Hebben jullie enig idee wat kan helpen? Ik heb al een keer Memtest gedaan en daar kwam niets uit.

Ram:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 119,-

Mijn Pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 204,-€ 204,-
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 95,95€ 95,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1NZXT S340 Wit€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 119,-€ 119,-
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,99€ 164,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.193,84

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Memtest moet je niet 'een keer' draaien, maar voor langere tijd. Als het even kan een nachtje.

Maar klinkt alsof je geheugen gewoon niet deugt, dus waarom dat niet direct omruilen?

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik zie dat je ramkaarten hebt gekozen die je moederbord zou moeten ondersteunen, maar als het goed is is de baseclock van je ram geen 2400mhz, dus als je met de ram in de uefi komt probeer je base over te klokken naar 2400, want dat ondersteunt hij wel.

*Heb je trouwens de ramkaarten op de 2e en 4e module aangesloten? 1 en 3 open laten staan? dat is een beginnersfoutje vaak.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2017 20:53 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:57:
Memtest moet je niet 'een keer' draaien, maar voor langere tijd. Als het even kan een nachtje.
Of LinX met geheugen op All. Weet je binnen 30 minuten of een module goed is of niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:50:
Ik zie dat je ramkaarten hebt gekozen die je moederbord zou moeten ondersteunen, maar als het goed is is de baseclock van je ram geen 2400mhz, dus als je met de ram in de uefi komt probeer je base over te klokken naar 2400, want dat ondersteunt hij wel.
Wat bedoel je precies?
*Heb je trouwens de ramkaarten op de 2e en 4e module aangesloten? 1 en 3 open laten staan? dat is een beginnersfoutje vaak.
Hoezo?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:17:
[...]

Wat bedoel je precies?

[...]

Hoezo?
als je twee reepjes ram hebt prik je ze in 1 en 3 of 2 en 4 (zie je ook aan de kleurtjes) dan werkt je ram in dual channel hoe heb je ze erin zitten ?

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 11-04-2017 22:30 ]

Cloud ☁️

Verwijderd

Downloader_NL schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:29:
[...]

als je twee reepjes ram hebt prik je ze in 1 en 3 of 2 en 4 (zie je ook aan de kleurtjes) dan werkt je ram in dual channel hoe heb je ze erin zitten ?
Ja? Dus? Begrijp niet helemaal waarom je mijn post aanhaalt?
Waar mijn tweede vraag 'hoezo?' betrekking op had was de opmerking van @Verwijderd dat het niet plaatsen van ram in slots 1 en 3 kennelijk een beginnersfout is.
Misschien was het 10 jaar geleden nog zo dat mobo's begonnen te sputteren als slot 1 niet 'populated' was, vandaag de dag maakt het echt niet uit of je slots 1 en 3 dan wel 2 en 4 gebruikt tenzij dit expliciet vermeld staat wat vaak alleen bij serverbordjes nog het geval is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:41:
[...]

Ja? Dus? Begrijp niet helemaal waarom je mijn post aanhaalt?
Waar mijn tweede vraag 'hoezo?' betrekking op had was de opmerking van @Verwijderd dat het niet plaatsen van ram in slots 1 en 3 kennelijk een beginnersfout is.
Misschien was het 10 jaar geleden nog zo dat mobo's begonnen te sputteren als slot 1 niet 'populated' was, vandaag de dag maakt het echt niet uit of je slots 1 en 3 dan wel 2 en 4 gebruikt tenzij dit expliciet vermeld staat wat vaak alleen bij serverbordjes nog het geval is.
Ik zal hier snel globaal overheen lezen.

Want wat ik bedoelde is dat 1 en 3 - en 2 en 4 correct is.
Omdat ik zelf verwacht dat hij ze op 1 en 2 heeft aangesloten. ;)
Op mijn eigen moederbord is 2 en 4 nog correcter dan 1 en 3, maar weet niet wat de concrete invloeden hiervan zijn.
Het is altijd goed om volgens de correcte handeling uit het handboekje te werken.

http://i68.tinypic.com/2r63d5d.png
En nee, mijn moederbord is niet van 10 jaar geleden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2017 00:03 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:46:
[...]
maar weet niet wat de concrete invloeden hiervan zijn.
Hooguit het verlies van Dual-Channel, maar geen fouten of problemen.

Edit: De verbindingen op het moederbord hebben ook precies de juiste lengte dat met de enorme snelheid de data op het juiste moment aankomt. Daarom zie op moederborden ook dat sommige verbindingen express langer zijn gemaakt. Maar dan nog mag geheugen in andere sloten geen fouten geven.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 11-04-2017 23:54 ]

• erwinvandeuteko
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de twee Ram sticks in 1 en 3 gehad en later in 2 en 4 gedaan. Dit maakte niet uit voor de freezes. Die bleven gebeuren. Nu heb ik er geen last meer van omdat ik 1 stick er in houd maar dat is niet echt de beste oplossing :)

@Verwijderd Wat bedoel je precies met de Base in de Bios om de sticks op 2400 mhz te krijgen? Ik ben al eens in de Bios geweest. Volgens mij draaien ze op 2100 nog wat, 2133 denk ik. Maar heb geen idee hoe ik ze op 2400 moet krijgen. Denk je dat dat het zou kunnen oplossen?

Verwijderd

Al een clear cmos geprobeerd? Zie handleiding.

Verwijderd

erwinvandeuteko schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:45:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de twee Ram sticks in 1 en 3 gehad en later in 2 en 4 gedaan. Dit maakte niet uit voor de freezes. Die bleven gebeuren. Nu heb ik er geen last meer van omdat ik 1 stick er in houd maar dat is niet echt de beste oplossing :)

@Verwijderd Wat bedoel je precies met de Base in de Bios om de sticks op 2400 mhz te krijgen? Ik ben al eens in de Bios geweest. Volgens mij draaien ze op 2100 nog wat, 2133 denk ik. Maar heb geen idee hoe ik ze op 2400 moet krijgen. Denk je dat dat het zou kunnen oplossen?
Probeer idd eerst een clear cmos.

Check daarna of beide ramkaarten de exacte zelfde code hebben, modelnummer dus.
want ooit kocht ik zelf ram 2 dezelfde, waarbij er een 8 chips had en de andere een ander hoevelheid.

kan je een screenshot maken van cpu-z, van welke gegevens de geheugen afgeven?

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Heb je de timings van het geheugen wel goed staan?

• erwinvandeuteko
@Verwijderd @Verwijderd Ik heb de Bios cmos gecleard. Ervoor had ik de pc nog even opnieuw opgestart om te zien of die t zou doen met 2 sticks er in. De pc wilde niet eens opstarten. Deed dan 10 seconden moeilijk en sloot weer af en dan weer hetzelfde. Na de Bios cmos gecleard te hebben is dat nog steeds hetzelfde. Ik kan dus ook niet CPU-Z laten zien van de 2 sticks samen.

De Ram zaten in hetzelfde pakket. Werden samen verkocht. Dus niet los van elkaar. De codes zijn identiek zie ik net.

@ExilaaHH Wat bedoel je precies?

[ Voor 49% gewijzigd door erwinvandeuteko op 13-04-2017 15:01 ]

Verwijderd

erwinvandeuteko schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:52:
@Verwijderd Ik ga zo mn bios resetten naar fabrieksstandaard en dan zien of dat werkt. Dat bedoel je met clear cmos toch? De Ram zaten in hetzelfde pakket. Werden samen verkocht. Dus niet los van elkaar.

Ik zal het even allemaal wat basis uitleggen,

clear cmos is inderdaad het clearen van je bios settings. (CMOS)

De settings die jij aanpast in je bios of automatisch worden aangepast worden opgeslagen in de CMOS.

Hij bedoelt of de latency ( Vertragingslevel) van je ramkaarten wel op adequaat niveau ligt, soms liggen die te hoog soms te laag. Ook wel genoemd CAS Latency. <-- Vertragingslevel CAS Latency zal hoe dan ook een level aan geven, numeriek.

Je kan verschillende acties ondernemen hiermee, kijken wat het CL Level op het ram mee is getest.
(op de website van het merk van je ram kan je dit bijna ALTIJD vinden.)

Kijken in je bios wat hij aangeeft, als er een groot verschil tussen zit, zal het clearen dat vaak oplossen (reset zorgt voor normale factory latency waardes), anders aanpassen tot wat de normale latency level is.

• erwinvandeuteko
Aah net mn bericht aangepast hierboven. Dank je voor de info. Resetten hielp dus niet.https://postimg.org/image/7t4fxy2p7/ Voor een screenshot van 1 Ram stick.

[ Voor 32% gewijzigd door erwinvandeuteko op 13-04-2017 15:03 ]

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
erwinvandeuteko schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:52:
@Verwijderd @Verwijderd Ik heb de Bios cmos gecleard. Ervoor had ik de pc nog even opnieuw opgestart om te zien of die t zou doen met 2 sticks er in. De pc wilde niet eens opstarten. Deed dan 10 seconden moeilijk en sloot weer af en dan weer hetzelfde. Na de Bios cmos gecleard te hebben is dat nog steeds hetzelfde. Ik kan dus ook niet CPU-Z laten zien van de 2 sticks samen.

De Ram zaten in hetzelfde pakket. Werden samen verkocht. Dus niet los van elkaar. De codes zijn identiek zie ik net.

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:59:
[...]

Ik zal het even allemaal wat basis uitleggen,

clear cmos is inderdaad het clearen van je bios settings. (CMOS)

De settings die jij aanpast in je bios of automatisch worden aangepast worden opgeslagen in de CMOS.

Hij bedoelt of de latency ( Vertragingslevel) van je ramkaarten wel op adequaat niveau ligt, soms liggen die te hoog soms te laag. Ook wel genoemd CAS Latency. <-- Vertragingslevel CAS Latency zal hoe dan ook een level aan geven, numeriek.

Je kan verschillende acties ondernemen hiermee, kijken wat het CL Level op het ram mee is getest.
(op de website van het merk van je ram kan je dit bijna ALTIJD vinden.)

Kijken in je bios wat hij aangeeft, als er een groot verschil tussen zit, zal het clearen dat vaak oplossen (reset zorgt voor normale factory latency waardes), anders aanpassen tot wat de normale latency level is.
Zijn bericht legt exact uit wat ik in één regeltje heb gedaan. Vroegâh stonden de latencies ook op het geheugen, mijn ervaring was, als je snel geheugen nam en je hiervan niet de timings instelde, dan werd het vaak niet stabiel.

De timings zijn in de vorm van bijvoorbeeld 9-9-9-24, deze stel je in in de bios, hiervan zijn zeker wel video's van te vinden op het internet of anders in de bijgeleverde handleiding

Kijk anders hier nog eventjes: http://www.hardwaresecrets.com/understanding-ram-timings/

[ Voor 3% gewijzigd door ExilaaHH op 13-04-2017 15:05 ]

Verwijderd

erwinvandeuteko schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:02:
Aah net mn bericht aangepast hierboven. Dank je voor de info. Resetten hielp dus niet.https://postimg.org/image/7t4fxy2p7/ Voor een screenshot van 1 Ram stick.
ze draaien 2133Mhz per bankje.
Nu zit je alleen op 800Mhz nb frequentie, dat is voor mij wel erg laag. Ik zit op dual channel al op 4000+
Wellicht te weinig voltage naar je ram?
heb je daar een foto van?

Jouw ram prestaties, handig om erbij te houden.

RAM-prestaties
SPD - 2133 MHz - 1.2 V - CL15 - 15-15-15-36
Tested - 2400 MHz - 1.2 V - CL16 - 16-16-16-39

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2017 15:16 ]

• erwinvandeuteko
Ik kom tot 3400 mhz nb frequentie met de sticks als ik bijvoorbeeld Battlefield 1 opstart. Dan zie je het omhoog schieten. In de rust staat ie op 800 mhz. https://postimg.org/image/ao916prpj/

Ik ga het nu uitproberen met de Ram timing veranderen.

• erwinvandeuteko
Na het aanpassen van de gegevens van de Ram timing naar 16-16-16-39 zoals het op de Ram stick staat. Ipv 15-15-15-36 wat er dus in de Bios stond. Is mijn scherm ineens heel wazig en werkt het niet goed. Het is te zien in het plaatje hier met Cpu-z: https://postimg.org/image/59rp02r3d/

Dus niet chill... Ik plaats het weer terug naar hoe het eerst was. Denk dus dat de Ram sticks niet eens aankunnen wat ze horen aan te kunnen.
Pagina: 1